Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2022-02-27, 16:55
Wymiana oleju w Tce - GDI vs MPI
Autor Wiadomość
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1344
Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-02-27, 15:52   Wymiana oleju w Tce - GDI vs MPI

Od przeszło 20lat miałem w użytkowaniu same "klekoty" (1.6D, 1.9DCI, 2.2DCI, 2x1.9D, 1,6HDI, 1.3MJ, 2x1,5DCI z jednym małym wyjątkiem - Capturem 1.2tce. We wszystkich samochodach olej zmieniałem dość często (ok. 15tyśkm, lub raz na rok) oczywiście systematycznie sprawdzające jego stan. Wyjątkiem była wspomniana benzynka1.2 która była zalewana nowym olejem co średnio 8tyś km. Za każdym razem dość szybko po zmianie, olej w niej wyglądał podobnie do tych z diesli.
Ale od początku listopada głowne samochody w rodzinie to wspomniany Captur i nowy Dyster z "silnikiem od kosiarki" - czyli 1.0Tce LPG. No i przed chwilą sprawdziłem olej w obu benzyniakach; w capture 1.2tce (przebieg ok 37tyś) zalanym Elfem RN700/710 4w40, dodatkowo przy poprzedniej zmianie zalany Ceratec-kiem LM, po przebiegu ok 4500km, olej jest czarny, nieprzezroczysty i jest zauważalnie bardziej płynny i mniej tłusty (wrażenia organoleptyczne) niż olej świeży "z bańki". Natomiast olej z 1.0Tce (czyli silnik MPI) który większość przejechał na LPG, po przebiegu ok 5600km olej ma konsystencję zbliżoną do nowego oleju i kolor miodu gryczanego (tzn wydaje mi się że jest trochę ciemniejszy niż olej nowy, ale nadal w pełni przezroczysty).
Ewidentnie olej w silniki zasilanym klasycznym wtryskiem pośrednim jest bez porównania mniej zdegradowany niż w GDI. Zarówno ilość wymywanych nagarów, jak i stopień "rozrzedzenia" albo przepracowania olej jest większy w GDI pomimo mniejszego przejechanego dystansu. Myślę że sensownym będzie pozostanie przy interwale wymiany oleju dla tego silnika nie dłuższym niż 8tyś km, natomiast wydaje mi się w DD 1.0 wystarczy zredukowanie interwału fabrycznego z 30tyś do 15tyś albo do 12tyś - oczywiście obserwując jak olej wygląda i sprawdzając jakie ma właściwości. Na razie wszystko wskazuje na to że moja spokojna eksploatacja jest dla tego silnika łaskawa - a olej pomimo teoretycznie wielkiego wysilenia 1litrowego silnika pracuje w lepszych warunkach (teoretycznie bardziej wysilonego - bo w praktyce 120km 1.2 to dokładnie takie samo wysilenie jak 100km z 1.0, choć oczywiście te 100km muszą się bardziej napracować przy wprawianiu i utrzymania w ruchu większego samochodu ) ;)
Jestem ciekaw jak wygląda kolej po ok 5tyś km w nowszych konstrukcjach GDI - 1.3Tce 130km i 150km ?
_________________
pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2022-02-27, 15:59, w całości zmieniany 1 raz  
 
imć 


Marka: daćka
Model: sandero III stepway
Silnik: 1.0 12V TCe 100 KM LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 09 Sie 2021
Posty: 81
Skąd: stolyca
Wysłany: 2022-02-28, 18:45   Re: Wymiana oleju w Tce - GDI vs MPI

r70 napisał/a:
Jestem ciekaw jak wygląda kolej po ok 5tyś km w nowszych konstrukcjach GDI - 1.3Tce 130km i 150km ?


Tego nie wiem, ale odnośnie koloru oleju i tak dalej:
- olej nie równy olejowi, jeden olej może szybciej inny wolniej zmieniać kolor. Zależy od samego oleju (grupy, dodatki).
- sposobu eksploatacji, czy olej jest użytkowany w temperaturze za niskiej albo za wysokiej
- jak zanieczyszcza się olej, bo sam proces spalania paliwa wpływa na olej np spalanie benzyny produkuje więcej sadzy która zostaje w oleju, lpg mniej, a także kwaśne gazy które też zostają w oleju, a jeżeli do tego olej jest rozcieńczony wodą to całość wpływa na przyspieszenie korozji w silniku.
- sam olej też może być rozrzedzany niespalonym paliwem. Gdzieś czytałem, że TCe na wstrysku bezpośrednim lubią zanieczyszczać olej paliwem.

Aby się upewnić co się dzieje, należałoby zlany olej sprawdzić pod kątem składu i bynajmniej nie organoleptycznie a laboratoryjnie. Miałem przypadek gdzie rozrzedzenie paliwem spowodowało reakcję serwisu.

Co do zmiany koloru oleju w zależności na zastosowany wtrysk to na przykładzie moich aut zalewanych tym samym olejem, nie stwierdzam aby wtrysk wielopunktowy był bardziej łaskawy dla oleju niż wtrysk bezpośredni. Średnio zmieniam olej po ok 7.5kkm i zawsze jest czarny. Zakwaszenie oleju jeszcze by pozwoliło na ekspolatacje, ale że oba silniki wymagają oleju do pracy zaworów ssących, to dbam o jakość tego oleju by nie tworzyć nagarów.

Sandero III 1.0 TCe żony przy wymianie oleju tez ma olej czarny, ale czasem jest jeżdżony na noPB i po ~8kkm ten olej jest już znacząco ciemny.
Edit: olej OEM był nieprzezroczysty w Sandero już po 2kkm. Castrol GTX był nieprzezroczysty przy 8kkm. Teraz kosiarka zalana jest Shellem AR-L RN17. Zobaczymy w jakim stanie będzie olej przy wymianie.
Ostatnio zmieniony przez imć 2022-02-28, 18:48, w całości zmieniany 1 raz  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne