Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Awaria tylnych hamulców
Autor Wiadomość
kerk 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Dołączył: 01 Gru 2022
Posty: 4
Skąd: Katowice
Wysłany: 2022-12-01, 19:03   Awaria tylnych hamulców

Cześć,

Pacjent to Dacia Lodgy 1.6 MPI, przebieg 103 kkm. Wygląda mi na to, że jest coś nie tak z tylnymi hamulcami, ale objawy są dość dziwne.

Ewidentnie coś się blokuje, kilka razy udało się trochę ruszyć auto próbując jechać naprzemian do przodu i do tyłu. Jak już hamulce puściły, to do przodu dało się trochę przejechać, natomiast na wstecznym pojawiał się wyczuwalny opór i koła sie blokowały.
Żeby jakoś zaparkować trzeba było zrobić to „na chama”, czemu towarzyszył zapach spalenizny.
Dodatkowy dziwny objaw jest taki, ze w momencie kiedy koła się blokują, tak jakby napinała się linka hamulca ręcznego, mimo, ze jest dźwignia jest opuszczona (wyczuwalny opór przy próbie użycia recznego).

Czy ktoś sie spotkał z podobnymi objawami? Będę próbował zdjąć bębny, ale nie wiem, czy to sie uda przez te napięta linke.
 
Lelupi 


Marka: Dacia
Model: Duster FL/ Ph.2
Silnik: 1,0/1.0
Rocznik: 2020/2021
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 31 Paź 2021
Posty: 61
Skąd: Poznań
Wysłany: 2022-12-01, 20:02   

Pewnie odkleiła się okładzina szczęki.
 
keisyzrk 


Marka: dacia
Model: duster 4x2
Silnik: 1.6 sce
Rocznik: 2015
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 26 Gru 2015
Posty: 373
Skąd: LUBACZÓW/ZAMOŚĆ/RZESZÓW/TARNÓW/LUBLIN
Wysłany: 2022-12-01, 20:02   

Coś się urwało i wpadło tak że blokuje koło albo rozpycha szczęki. Bez zdjęcia bębna nic nie ustalisz.
 
tomekptk 


Marka: Dacia
Model: Duster f.2 4x4
Silnik: TCe 150
Rocznik: 2022
Wersja: Prestige
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Paź 2014
Posty: 56
Skąd: OK, DKL
Wysłany: 2022-12-02, 08:03   

Miałem identyczną sytuację przed laty w swoim citroenie. Skutek mojego zaniedbania. Okładziny się tak zużyły, że po naciśnięciu pedału zablokowały koło. Czy oba koła się blokują? Kiedy były ostatnio kontrolowane okładziny i bębny?
_________________

 
EBmazur 



Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1,0 SCe
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 24 Mar 2019
Posty: 592
Skąd: Mazury
Wysłany: 2022-12-02, 08:21   

Miałem w innym aucie - zapieczony / zablokowany mechanizm ręcznego przy tylnych bębnach . Bez rozebrania się nie obejdzie.
_________________
Czerwone jeżdżą szybciej
 
Hiszpan_JS 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Comfort
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Cze 2019
Posty: 303
Skąd: Tarnów... okolice :)
Wysłany: 2022-12-02, 11:53   

Mogła się zablokować linka ręcznego, mogła pęknąć sprężyna trzymająca szczęki, mogła oberwać się okładzina, mógł zapiec się cylinderek (to jeśli blokuje tylko jedno koło). Jeżeli blokują się oba to stawiałbym na korektor, pompę lub przewody. Możliwości jest wiele i bez zciągnięcia bębna jest to wróżenie z fusów.
_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
 
route2000 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 8V MPI+LPGTECH
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 01 Sty 2014
Posty: 3696
Skąd: Lublin
Wysłany: 2022-12-02, 12:23   

Zdjąć bębny, zobaczyć co jest nie halo i będzie wiadomo co jest.
Nic innego nie da się wymyślić.
_________________
Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
 
kerk 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Dołączył: 01 Gru 2022
Posty: 4
Skąd: Katowice
Wysłany: 2022-12-02, 20:48   

Dzięki za wszystkie odpowiedzi. Jutro pierwsze podejście do podniesienia auta i zdjęcia bębnów :)
Pytanko, jeśli to jest kwestia ręcznego, to czy utrudni to demontaż bębna?
 
keisyzrk 


Marka: dacia
Model: duster 4x2
Silnik: 1.6 sce
Rocznik: 2015
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 26 Gru 2015
Posty: 373
Skąd: LUBACZÓW/ZAMOŚĆ/RZESZÓW/TARNÓW/LUBLIN
Wysłany: 2022-12-02, 21:24   

Prawdopodobnie tak.. załatw sobie dobry ściągacz..
 
Limes 


Marka: Dacia
Model: Sandero2 StepWay
Silnik: 1,5dCi
Rocznik: 2014
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 05 Gru 2020
Posty: 125
Skąd: Lublin
Wysłany: 2022-12-03, 11:22   

Robiłem hamulce w Sandero o przebiegi 125 tyś , i nie było żadnego problemu. Bębny bez rantu więc lekkie stuknięcie w bęben i mam go w ręku. ściągaczem to można więcej szkody narobić niż tam jest już zrobione .
 
kerk 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Dołączył: 01 Gru 2022
Posty: 4
Skąd: Katowice
Wysłany: 2022-12-03, 15:16   

Podnioslem dziś auto I wygląda na to, że oba koła są zablokowane.
Więc wydaje mi się, ze to musi być mocno powiązane z ręcznym, inaczej tylko jedno by było zablokowane.

Dostałem się też do tunelu środkowego I mam odsłonięta śrubę, zdaje się że do regulacji. Dźwignia opuszczona, a mimo to linka napięta na maksa.

Jak myślicie, czy teraz próbować zdejmować bębny, czy jest jakiś patent na poluzowanie lub odpiecie linki?
 
Limes 


Marka: Dacia
Model: Sandero2 StepWay
Silnik: 1,5dCi
Rocznik: 2014
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 05 Gru 2020
Posty: 125
Skąd: Lublin
Wysłany: 2022-12-03, 16:24   

Tu jest troszkę problem bo , jak ręczny nie zluzowany to i bęben ciężko zdjąć , ale chyba nie masz innego wyjścia jak próbować zdjąć bębny . W ostateczności rozleci się wszystko ,i będziesz musiał poskładać od nowa .
 
EBmazur 



Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1,0 SCe
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 24 Mar 2019
Posty: 592
Skąd: Mazury
Wysłany: 2022-12-03, 16:39   

Proponuję najpierw odłączyć linki możliwie blisko bębnów - możliwe, że to linka zablokowana - jak mniemam gdyby to był problem w samych hamulcach to linka powinna być luźna po zwolnieniu ręcznego.
_________________
Czerwone jeżdżą szybciej
 
Limes 


Marka: Dacia
Model: Sandero2 StepWay
Silnik: 1,5dCi
Rocznik: 2014
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 05 Gru 2020
Posty: 125
Skąd: Lublin
Wysłany: 2022-12-03, 20:07   

Tylko ze nie ma możliwości odpięcia/luzowania linek bez zdjęcia bębna , Bowden wchodzi w osłonę tam się opiera a linka idzie na dźwignę ,
 
Black Dusty 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6Sce4x4
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 28 Lis 2018
Posty: 829
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2022-12-03, 22:43   

Może jednak lepiej podjechać do jakiegoś mechanika póki można niż później wzywać go do siebie albo dzwonić po lawetę.
 
kerk 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Dołączył: 01 Gru 2022
Posty: 4
Skąd: Katowice
Wysłany: 2022-12-05, 06:49   

Niestety właśnie nie można jechać. Koła są zablokowane na amen.
Skoro nie da się poluzowac tej linki bez zdjęcia bebnow, to chyba pozostaje mi laweta. Dzięki jeszcze raz za odpowiedzi.
 
Black Dusty 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6Sce4x4
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 28 Lis 2018
Posty: 829
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2022-12-05, 09:33   

Ostatecznie można jeszcze zwyczajnie te linki przeciąć żeby do mechanika podjechać, jak samochód ma swoje lata to ich wymiana i tak by się przydała czy są one przyczyną czy nie.
 
villager 


Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: 1 SCe
Rocznik: 2018
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 06 Lis 2021
Posty: 144
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 2022-12-05, 12:57   

kerk napisał/a:
Niestety właśnie nie można jechać. Koła są zablokowane na amen.
Czy oba koła są zablokowane? Jeśli tak to może to być problem linek, Rzadko się zdarza by w obu hamulcach jednej osi zepsuło się coś jednocześnie. Kiedyś w Pandzie odkleiła mi się okładzina szczęki i zablokowała koło. Ale tylko jedno, drugie obracało się normalnie.
 
Dymek 



Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 3622
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-12-05, 13:20   

kerk napisał/a:
Dostałem się też do tunelu środkowego I mam odsłonięta śrubę, zdaje się że do regulacji. Dźwignia opuszczona, a mimo to linka napięta na maksa.
Co to znaczy napięta i która linka? Bo może się okazać, że problem jest właśnie tam na górze i być może grzebanie w bębnach nic nie da... Trzeba się najpierw dokładniej przyjrzeć mechanizmowi dźwigni hamulca ręcznego i miejscu, gdzie dwie osobne linki zaczepione są do wspólnego cięgna wychodzącego z mechanizmu. I tam na 100% potwierdzić czy linki pracują- czy normalnie wracają w pancerze po zwolnieniu dźwigni ręcznego. Niby gdyby przyczyną było zakleszczenie linki w pancerzu, to również raczej nierealne żeby wydarzyło się to po obu stronach jednocześnie. Jednak jest tez taka możliwość, że wskutek jakiejś awarii ze szczękami w jednym z bębnów linka została tam wyciągnięta i zablokowana a to z uwagi na konstrukcję cięgna przy dżwigni ręcznego może powodować naciągnięcie drugiej linki i zahamowanie drugiego koła. Bezpośrednio przy dźwigni ręcznego nie widzisz linek hamulca a jedynie cięgno z nakrętką na końcu (po dźwignią), dopiero na drugim końcu tego cięgna jest poprzeczny element, na którym zaczepione są dwie osobne linki hamulcowe, dlatego działa to trochę na zasadzie równowagi.
W każdym razie maksymalne odkręcenie nakrętki na końcu cięgna luzuje obie linki hamulcowe i można zawsze tego spróbować. Może to zluzuje choćby jedno koło, więc dowiesz się że problem leży w tym drugim.

Dzwignia_hamulca.jpg
Plik ściągnięto 23 raz(y) 55 KB

Ostatnio zmieniony przez Dymek 2022-12-05, 14:19, w całości zmieniany 3 razy  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne