Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
olej Elf 5w 40
Autor Wiadomość
liliusz 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,0
Rocznik: 2018
Dołączył: 12 Lip 2018
Posty: 16
Skąd: 19-100 Mońki
Wysłany: 2023-11-16, 08:21   olej Elf 5w 40

Cześć Wam ! Zastanawiam się nad zmianą oleju z Elf 5w 40 na Lotos 5w. Może ktoś zmienił olej fabryczny na inny ? Lotosu używałem we wcześniejszych autach i był bardzo dobry, zero problemów. Dzięki za dobre rady !
_________________
Wszystkie te chwile przepadną w czasie, jak łza w deszczu - pora umierać....
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 79 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3598
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-11-16, 08:51   

Ja zmieniłem z Elfa na Motul 8100 X-Cess 5W40, IMHO zdecydowanie dłużej trzyma parametry i lepiej wygląda po 15 kkm ...
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3676
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-11-16, 15:10   

Ja też przy następnej zmianie wlewam Eurol super lite 5w50, bardzo wyniki w testach i lepiej trzyma parametry. Podlaczam przy okazji manometr na ciśnienie oleju wiec bede jeszcz3 przed wymiana troche kontrolował jaki jest na elfie a jaki na eurolu.
 
uno0 



Marka: Dacia / Opel
Model: Sandero Stepway 2021 / Yaris III/ Piaggio MP3
Silnik: 999 TCE X-Tronic
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Dołączył: 30 Maj 2021
Posty: 326
Skąd: Pyrlandia
Wysłany: 2023-11-16, 19:13   

Jakkolwiek jeszcze nie w Dacii bo jest na gwarancji ale w Oplu 1.4 Turbo 140 km z 2011 roku (benzyna), po zafundowaniu płukanki zaryzykowałem użycie oleju Orlen 5w40 z normą Dexos2. Ale dodaję że od 3 lat z każdą wymianą dolewam Liqui Moly MoS2. Zobaczymy co dalej ale fakt rocznie żona robi nim niecałe 10000km w mieście.....
Ostatnio zmieniony przez uno0 2023-11-16, 19:45, w całości zmieniany 2 razy  
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1096
Skąd: Kępno
Wysłany: 2023-11-16, 20:03   

To do tego 1.0 z 2018 ? A nie lepiej jakiś olej 5w30 RN17 C3 ? Wyszukiwarki podpowiadają dla tego rocznika nawet 0w20 RN17fe
Co do Orlen-a to dobre olej, lej bez obaw :)
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
liliusz 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,0
Rocznik: 2018
Dołączył: 12 Lip 2018
Posty: 16
Skąd: 19-100 Mońki
Wysłany: 2023-11-17, 07:25   

Proszę jeszcze żeby ktoś podpowiedział jaka jest różnica Elf Evolution 900 SXR 4 l 5W-40 a Elf Evolution 900 NF 5w40. Dzieki !
_________________
Wszystkie te chwile przepadną w czasie, jak łza w deszczu - pora umierać....
 
keisyzrk 


Marka: dacia
Model: duster 4x2
Silnik: 1.6 sce
Rocznik: 2015
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 26 Gru 2015
Posty: 373
Skąd: LUBACZÓW/ZAMOŚĆ/RZESZÓW/TARNÓW/LUBLIN
Wysłany: 2023-11-17, 07:38   

Proszę: https://uszlachetniacze.blogspot.com/2017/03/elf-evolution-900-sxr-5w40-i-elf.html?m=1
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 887
Skąd: EL
Wysłany: 2023-11-17, 10:03   

liliusz napisał/a:
Proszę jeszcze żeby ktoś podpowiedział jaka jest różnica Elf Evolution 900 SXR 4 l 5W-40 a Elf Evolution 900 NF 5w40. Dzieki !


Kiedyś to analizowałem. (Moderator wyciął moje i kokegow posty z innych tematów, dlatego wątki mogą się nie kleić):
https://www.daciaklub.pl/...hlight=#1799378
https://www.daciaklub.pl/...hlight=#1799518

i czym rózni się norma C3 od A3/B4:
https://www.daciaklub.pl/...hlight=#1799588
i post wcześniejszy.
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1096
Skąd: Kępno
Wysłany: 2023-11-17, 13:17   

Każdy olej spełniający normy RN17 spełnia normy C3, ale nie każdy olej C3 spełnia normy RN17.
M.in. wspomniany w zacytowanych linkach TBN w RN17 jest wyższy niż min dla normy C3.
Co do niedostatecznej ochrony olejów o nowszej formulacji, kiedy zdecydowałem się na zastosowanie oleju 0w20 to zrobiłem analizę oleju przepracowanego i po ok 12.5tyś km i ok 300-330mph zarówno silnik jak i olej miał się świetnie.
https://www.oilclub.pl/in...273/post-143561
Jak widać, olej spełniający RN17fe 0w20 może mieć TBN powyżej 9, a po 12tyś jazdy na LPG nadal ma znaczną nadwyżkę.
Każdy zastosuje olej jaki zechce, ale tłumaczenie wszystkiego eko-terroryzmem analizując kilka liczb z tabelki może być zbytnim uproszczeniem.
Z drugiej strony, niezależnie od zastosowanego oleju, jeden statystyczny właściciel samochodu pewnie nie zauważy różnic w jego eksploatacji ;)
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 887
Skąd: EL
Wysłany: 2023-11-17, 19:37   

r70 napisał/a:
Każdy olej spełniający normy RN17 spełnia normy C3, ale nie każdy olej C3 spełnia normy RN17.
Koncern jest tajemniczy. Przed kilkoma laty nie znalazłem parametrow dla norm RN. Ale i tak tych morm nie mam wymaganych w gwarancji mojego auta (silnik 1.0 SCe): https://www.daciaklub.pl/...hlight=#1799648
 
dacia 


Marka: dacia
Model: dacia
Silnik: 1,5
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 08 Lut 2015
Posty: 384
Skąd: Polska
Wysłany: 2023-11-17, 22:10   

Ja leje castrola rn17 bo mam auto na gwarancja i ogólnie olej tani. W innych autach leję tylko valvoline 5w/40 czerwona bańka i dobijam ładnych przebiegów.
 
liliusz 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,0
Rocznik: 2018
Dołączył: 12 Lip 2018
Posty: 16
Skąd: 19-100 Mońki
Wysłany: 2023-11-19, 09:43   

W papierach które otrzymałem w salonie mam zalecenia ACEA A3/B4 5W40, po roku na pierwszym przeglądzie w Białymstoku zalano mi RN17 5W30 Evo Rntech Elite, natomiast na kolejnym w Ełku już RN0710 Elf 5W40. Ja po gwarancji lałem tez Elfa 900 NF 5W40. Jaki prawidłowy najstarsi górale nie potrafią powiedzieć. Finalnie chyba zrezygnuję z Elfa na Motul 8100 X-Cess. Co sądzicie ??? Dzięki i życzę miłej niedzieli !
_________________
Wszystkie te chwile przepadną w czasie, jak łza w deszczu - pora umierać....
 
bartos123 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV, był Logan
Silnik: 1.0 SCe, 1.6 MPI
Rocznik: 2018, 2005
Wersja: Open
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Maj 2018
Posty: 105
Skąd: Podkarpackie
Wysłany: 2023-11-19, 13:39   

Dokładnie tak jak piszesz,w instrukcji dla tego silnika podane jest:
olej ACEA A3/B4
i w zależności od temperatury zewnętrznej
10W40, 5W40, 0W40
pojemność 3 litry
o żadnych normach Renault RN nic nie ma.
Moim zdaniem każdy 5W40 spełniający normę A3/B4 i często wymieniany będzie ok - nawet Lotos spełnia te wymagania https://lotosoil.pl/3243/o,10,p,3242/module/lotos_synthetic_plus_sae_5w-40
Dużo osób chwali olej Eurol, ten dodatkowo oprócz A3/B4 spełnia również legendarne normy RN
https://ioleje.pl/eurol-super-lite-5w40-4l.html?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAgeeqBhBAEiwAoDDhnzV3cAKU-3oITs_1dCD60oWUrMRJ1plb9yrd37kqzBzcbSo1GR5PdxoCv2IQAvD_BwE
Co do tego, że wlewali na przeglądzie ten który wymieniłeś czyli Elf 5W30 to ma on normę C3 oraz normy Renault RN. W przytaczanych tu w linkach wątkach podawali, że olej z normą C3 nie spełnia do końca normy A3/B4. Były tu opisywane przypadki, że ludzie robili awantury w ASO po zalaniu na gwarancji tego Elfa 5W30.
Motul 8100 X-Cess spełnia A3/B4 i dodatkowo Renault RN, więc moim zdaniem jak najbardziej OK. Doświadczeń osobistych z olejami Motula nie miałem.
 
dudu$ 



Marka: Fiat
Model: TIPO II Sedan
Silnik: 1.4 16v 95km
Rocznik: 2019
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 49 razy
Dołączył: 21 Mar 2017
Posty: 1817
Skąd: Ząbki
Wysłany: 2023-11-19, 17:52   

liliusz napisał/a:
W papierach które otrzymałem w salonie mam zalecenia ACEA A3/B4 5W40, po roku na pierwszym przeglądzie w Białymstoku zalano mi RN17 5W30 Evo Rntech Elite, natomiast na kolejnym w Ełku już RN0710 Elf 5W40. Ja po gwarancji lałem tez Elfa 900 NF 5W40. Jaki prawidłowy najstarsi górale nie potrafią powiedzieć. Finalnie chyba zrezygnuję z Elfa na Motul 8100 X-Cess. Co sądzicie ??? Dzięki i życzę miłej niedzieli !


Do swojego już byłego Dustera ostatnie dwie wymiany wlewałem takiego Motula czyli 8100 X-Cess 5w40. Wszystko było ok. Cena OK za bańkę 4l trzeba zapłacić coś około 130zł.
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1096
Skąd: Kępno
Wysłany: 2023-11-19, 22:31   

Nawet gdybyś 2 oatatnich zmian nie zrobił wcale to zapewne nic byś nie zaważył ;) jak chciałbyś zobaczyć że coś jest nie tak ?
Generalni można założyć że nie zauważymy właściwego/niewłaściwego doboru oleju. Jakiekolwiek konsekwencje pozytywne lub nie wyjdą po dziesiątkach/setkach tysięcy km albo nie wyjdą nigdy bo przebieg będzie już tak duży że trudno będzie powiązać jakiekolwiek konsekwencje z olejem.
Chyba że zalejemy jakimś podrobionym syfem który nie ma żadnych norm.
_________________
pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2023-11-19, 22:32, w całości zmieniany 1 raz  
 
RamboGC 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 10 Sie 2021
Posty: 39
Skąd: Kostrzyn
Wysłany: 2023-11-20, 15:13   

r70, jakie mogą być efekty wczesnych zaniedbań olejowych przy przebiegu np. 300 000km?
_________________
VW POLO 1.0 MPI 1997
DACIA LOGAN MCV 1.6 MPI 2008
SKODA ROOMSTER 1.2 TSI 2013
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1096
Skąd: Kępno
Wysłany: 2023-11-20, 17:07   

W jednym silniku zapewne takie zaniedbania wyjdą wcześniej w drugim później, ale kiepski w smarowanie to docelowo większe zużycie - czyli łożyskach, panewki krzywki rozrządu, pewnie w jakimś zakresie cylindry. Przepracowany olej to więcej depozytów i laków odkładających się w magistralach, a więc znów gorszy transport oleju, gorsze smarowanie. Więcej zanieczyszczeń w oleju i gorsze właściwości myjące to znów więcej wszelakich spieków, nagarów - np. zaliczone pierścienie - to mniejsza , nierówna na ctlindraxh kompresja a więc gorsza praca, dalej więcej paliwa w oleju a oleju spalanego w cyklu pracy i znów gorsze smarowanie itp. Zawalone zawory, EGR, katalizator, większe przedmuchy, problemy z odmą, świecami... Zapewne wiele pominąłem - ale to proces długotrwały.
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne