Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Opór powietrza
Autor Wiadomość
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-06-16, 14:15   Opór powietrza

Szukalem danych oporu Logana i nasunely mi sie przemyslenia...

1. Czy jest on bardzo istotny ? Ostatnio sie go raczej nie podaje w opisach, a jednoczesnie podaje jako uzasadnienie halasu czy obnizenia predkosci. Wiec jak to jest.. ?

2. Duzy opor Logana - 0.36. Auto wyglada na oplywowe, ale z drugiej strony jest glosne i ma trudnosci z predkoscia maksymalna (przynajmniej mi nie udalo sie jej osiagnac nawet licznikowo). Co ciekawe MCV i Sandero maja taki sam, a np Toyota RAV4 podobno duzo mniejszy (chyba 0.31) choc wyglada na kanciata. Model ECO ma podobno 0.29 (wiec moze jednak cos to daje), a wyglada calkiem podobnie, wiec mozna podejrzewac, ze osiagnieto to malym kosztem (jakies spoilerki itp...). Wiec dlaczego nie mozna bylo tego zrobic w modelu standardowym ??
Przy okazji... ma ktos pomysl na zaslepienie dziur do swiatel przeciwmgielnych w zderzaku ?

3. Tylko tyle.. ? :)
Ostatnio zmieniony przez KaS602 2009-06-17, 23:51, w całości zmieniany 1 raz  
 
Resident 



Marka: KIA
Model: cee'd_SW
Silnik: 1.6 DOHC CVVT 126KM
Rocznik: 2009
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Sty 2009
Posty: 152
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2009-06-16, 15:36   

Należy odróżnić współczynnik oporu powietrza Cx charakterystyczny dla każdego auta od oporu powietrza (oporu jakie stawia powietrze), który zależy od Cx ale i powierzchni czołowej i nade wszystko od szybkości.

Opór (ogólnie) jest istotny, bo od niego zależy hałas, zużycie paliwa, częściowo prędkość maksymalna (zależnie od mocy silnika - brakuje mocy na pokonanie oporów - nie osiągniemy prędkości maksymalnej).
_________________
 
gigi303 



Marka: Opel
Model: Astra IV
Silnik: 1.7 cdti
Rocznik: 2011
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Kwi 2008
Posty: 888
Skąd: W-WA
Wysłany: 2009-06-16, 18:02   Re: OPÓR POWIETRZA

DUCATI napisał/a:

Przy okazji... ma ktos pomysl na zaslepienie dziur do swiatel przeciwmgielnych w zderzaku ?



Najlepiej zaślepić ją światłem przeciwmgielnym ;-) :-P
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-06-16, 19:33   

Cytat:
Model ECO ma podobno 0.29 (wiec moze jednak cos to daje),

Nie może tylko na pewno - np niższe spalanie.

Cytat:
a wyglada calkiem podobnie, wiec mozna podejrzewac, ze osiagnieto to malym kosztem (jakies spoilerki itp...).

Nie tylko spojlerki - kilka innych "bajerów" też, choć ciężko jednoznacznie ocenić o ich poszczególnych wagach:
http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=659

Cytat:
Wiec dlaczego nie mozna bylo tego zrobic w modelu standardowym ??

"Kasa, misiu, kasa...".

No i nieco komplikacji w codziennym życiu: http://www.daciaklub.pl/f...php?p=1442#1442
 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1411
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2009-06-16, 21:25   Re: OPÓR POWIETRZA

DUCATI napisał/a:
ma trudnosci z predkoscia maksymalna (przynajmniej mi nie udalo sie jej osiagnac nawet licznikowo)

To trochę dziwne, że nawet licznikowych 175 (bo tyle w papierach jest) nie osiągnął
Ja próbowałem raz na A4 i bez problemów miałem licznikowe 180 (w papierach dCi 85-konne ma tylko 163), a jeszcze było trochę pod nogą (na youtube są filmiki, na których jadą nawet ponad 200 licznikowe), ale na horyzoncie pojawiły się auta więc zwolniłem.
 
Andrzej 



Marka: Dacia Logan
Model: MCV 7os.
Silnik: dci 85
Rocznik: 11.2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 556
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-06-16, 21:48   

DUCATI napisał/a:
Czy jest on bardzo istotny ?


To zależy jak szybko się jeździ. W korkach nie ma znaczenia,na autostradzi już ma.

A co do prędkości maksymalnej to podejrzewam, że prędkościomierze są tak samo dokładne jak komputery pokładowe. Dla przykładu na piątym biegu przy 2000r/min mam 85km/h za to 170km/h mam nie przy 4000 a przy 4200r/min.
 
czaju 



Marka: Dacia,Citroen,Ford
Model: Duster,C4 GP,Fusion
Silnik: 1.5@107,2.0@150,2.0@240 4x4
Rocznik: 2010.2014
Wersja: Prestige
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 06 Sty 2009
Posty: 1853
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: 2009-06-16, 22:52   

Cytat:
Dla przykładu na piątym biegu przy 2000r/min mam 85km/h za to 170km/h mam nie przy 4000 a przy 4200r/min.


było o tym ostatnio w Motorze... do prędkości rzeczywistej licznik może dodawać do 9km/h
czyli rzeczywiste 40 zamyka się w przedziale 40-49, 50 w 50-59 itd.

Widocznie przy 85 rzeczywiście jedziesz np. 80 a przy 170 np 161 albo coś w tym kierunku - i wszystko gra

Nie bez powodu prędkość jest zawyżana - kilka powodów - możesz włożyć większe koła, zachęca do wolniejszej jazdy (tzn mniej szybkiej)
 
gigi303 



Marka: Opel
Model: Astra IV
Silnik: 1.7 cdti
Rocznik: 2011
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Kwi 2008
Posty: 888
Skąd: W-WA
Wysłany: 2009-06-17, 07:05   

ja też nie mogę osiągnąć prędkości nadświetlnej moją draculą od 140 idzie bardzo bardzo opornie , z drugiej strony nawet juz nie będę próbował sprawdzać bo nie mam radości z jazdy jadąc sokowirówką i maszynką do mielenia jednocześnie bo taki mniej więcej hałas jest jak się jedzie :mrgreen:

Z drugiej strony tak po za tematem :mrgreen: co raz bardziej jestem przekonany że ów hałas w aucie powodują opony a nie sam silnik.
 
Resident 



Marka: KIA
Model: cee'd_SW
Silnik: 1.6 DOHC CVVT 126KM
Rocznik: 2009
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Sty 2009
Posty: 152
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2009-06-17, 07:08   

Też czytałem, że szybkościomierze zawyżają wartości o jakieś 4%. Można to zweryfikować za pomocą GPS. Sprawdzał ktoś kiedyś?
_________________
 
gigi303 



Marka: Opel
Model: Astra IV
Silnik: 1.7 cdti
Rocznik: 2011
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Kwi 2008
Posty: 888
Skąd: W-WA
Wysłany: 2009-06-17, 07:16   

ja sprawdzałem ale w citroenie , GPS wskazywał mniejszą prędkość, nie chcę przekłamać ale jeśli pamięć mnie nie myli to chyba około 7 km/h mniej przy licznikowym 80.
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2009-06-17, 08:01   

W dacii podobnie licznik auta wskazywał mniej o około 8 km/h względem GPS-a.
_________________

 
alekpoz 



Marka: Dacia
Model: Logan Laureate Arctica
Silnik: 1.4
Rocznik: 2006
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 27 Wrz 2007
Posty: 31
Skąd: Poznan
Wysłany: 2009-06-17, 08:11   

potwierdzam, na dwóch różnych GPS jest u mnie różnica w stosunku do licznika o ok. 10 km - np: 110 licznik/99-100 GPS, 160 licznik (to mój maks) 148 GPS. Przy mniejszych prędkościach ta różnica (wydaje mi się) jest proporcjonalnie mniejsza..
_________________
Laureate Arctica 1.4 + LPG 197 kkm
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2009-06-17, 08:36   

-temat wskazań wałkowaliśmy już chwilę temu, jeszcze na starym forum. Wg GPS wychodzi błąd systematyczny ok. 7...8% w zależności od rozmiarów opon :mrgreen:
-co do oporu aerodynamicznego Logana, to skrobnę coś więcej później, bo sprawa z tym co podaje Dacia jest na mój gust trochę dziwna. Z resztą odnoszę wrażenie, że wszyscy producenci lekko przekłamują te dane.
Pozdrawiam
Piotr S.
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-06-17, 11:14   

gigi303 napisał/a:
ja sprawdzałem ale w citroenie

Jaki model ? Znajomy ma C5 i twierdzi, ze mu wskazuje idealnie. Nie chce mi sie wierzyc...

Co do kosztow spojlerkow to przy produkcji seryjnej wydaja sie znikome... Pochwalili by sie lepszymi parametrami co mogla by zwiekszyc sprzedaz i jeszcze by byli do przodu...
 
gigi303 



Marka: Opel
Model: Astra IV
Silnik: 1.7 cdti
Rocznik: 2011
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Kwi 2008
Posty: 888
Skąd: W-WA
Wysłany: 2009-06-17, 15:46   

W Berlingo 1.9d , a u znajomego w C2 też jest różnica ale nie przytoczę jak duża, upewnie się to powiem :-)
 
Andrzej 



Marka: Dacia Logan
Model: MCV 7os.
Silnik: dci 85
Rocznik: 11.2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 556
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-06-17, 19:51   

Dobra, tylko zauważcie, że u mnie jest co innego niż procentowy błąd licznika. Obroty i prędkość nie rosną proporcjonalnie, i nie jest to także wynikiem tego, że wskazania prędkościomierza nie zaczynają się od zera, bo wskazówka zaczyna drać dopiero przy kilkunastu km/h [np. jazda bez gazu na II biegu].
 
zielony 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV oraz MCV II
Silnik: 1,6 MPI oraz TCe 90 E-R
Rocznik: 2009 oraz 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Maj 2009
Posty: 196
Skąd: okolice Poznania
Wysłany: 2009-06-17, 21:24   

gigi303 napisał/a:

Z drugiej strony tak po za tematem :mrgreen: co raz bardziej jestem przekonany że ów hałas w aucie powodują opony a nie sam silnik.


Ja też tak uważam. Zwłaszcza na nowoczesnym, przyczepnym asfalcie.

A propos oporu, to czytałem gdzieś, że bardzo istotne jest nie tylko to, jak samochód "się zaczyna", ale też "jak się kończy". W przypadku uciętej pod kątem prostym MCV, opływające powietrze tworzy zawirowania i podciśnienie "hamujące" auto :-?
 
Resident 



Marka: KIA
Model: cee'd_SW
Silnik: 1.6 DOHC CVVT 126KM
Rocznik: 2009
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Sty 2009
Posty: 152
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2009-06-18, 08:03   

zielony napisał/a:
A propos oporu, to czytałem gdzieś, że bardzo istotne jest nie tylko to, jak samochód "się zaczyna", ale też "jak się kończy". W przypadku uciętej pod kątem prostym MCV, opływające powietrze tworzy zawirowania i podciśnienie "hamujące" auto :-?

W zwykłym wzorze na opór powietrza nie jest to uwzględnione chyba, że w tym wspólczynniku Cx właśnie. Ale zgadza się - tył samochodu też ma wpływ, ze względu na zawirowania. Najbardziej opływowym kształtem jest kształt spadającej kropli wody - z przodu okrągła, gładka, z tyłu wydłużona zwężająca się.
_________________
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-06-18, 09:38   

No nie wiem.. ja bym raczej powiedzial, ze z 2 stron sie zwezajaca... W kazdym razie Cx dla MCV podaja taki sam..
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-06-18, 10:52   

http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient

("kształt" - "współczynnik siły oporu")



("Zmierzone wartości współczynnika siły oporu")
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2009-06-18, 12:16   

laisar napisał/a:
http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient

("kształt" - "współczynnik siły oporu")

Obrazek

("Zmierzone wartości współczynnika siły oporu")


Czyli najlepiej jakby jeździć autem tylko do tyłu, bo wtedy kształtem przypominamy spadającą kroplę wody :)
_________________

 
KaS602 



Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 1371
Skąd: Warmia
Wysłany: 2009-06-18, 12:33   

jackthenight napisał/a:
spadającą kroplę wody

Tyle, ze spadająca kropla wody to prawie idealna sfera... :P
Lepsze byloby skrzydlo na kolkach ;)
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-06-18, 13:34   

Szkoda, ze nie dali tej kropli scietej z obu stron... Ale niektore wartosci dosc zaskakujace...
 
Resident 



Marka: KIA
Model: cee'd_SW
Silnik: 1.6 DOHC CVVT 126KM
Rocznik: 2009
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Sty 2009
Posty: 152
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2009-06-19, 10:52   

No właśnie. Szczególnie zaskakujące jest porównanie współczynnika sphere i half-sphere. Trochę to przeczy mojemu wyobrażeniu opływowego kształtu i wirów tworzących się za kształtem ;-) Ale przyroda nie zawsze jest taka, jaką sobie ją wyobrażamy. :-)
_________________
 
jurek 


Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 1106
Skąd: krakow
Wysłany: 2009-06-19, 12:39   

Karoserii człek nie zmieni, ale na cx wbrew pozorom bardzo duży wplyw ma spód. Jakby ktoś miał odpowiednią dawkę samozaparcia / ja nie mam/ to mógłby zrobić osłonę podwozia. pozdr
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne