Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Opór powietrza
Autor Wiadomość
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2011-03-15, 00:55   

...dochodzi jeszcze "mały" drobiazg:po utracie kontaktu z podłożem, narty zamieniają się w baaardzo kiepskie skrzydła o małym wydłużeniu (nie wiem jak zjazdówki, bo nie używam, ale na moich 210 cm "skiturówkach" nie polatam :-D ) gruuubo poniżej 1
a jak "powszechnie wiadomo" :-P opór indukowany zależy od kwadratu siły nośnej i
wydłużenia skrzydła Λ=L²/S:

Cx_ind = Cz²(1+δ) /(ΠΛ)

gdzie: L -rozpiętość, S-powierzchnia w planie, δ >= 0 -tzw. wsp. Treftza, zależny od kształtu (dla elipsy δ=0)

No to tyle wymądrzania się ;-)
Niby KOT, ale... to jest jeszcze jeden (poza obciachem) powód by sobie do kufra skrzydła nie przyczepiać: poprawi docisk a dołoży oporu indukowanego i oporu tarcia
_________________
Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?

Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)

Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2011-03-15, 01:00, w całości zmieniany 2 razy  
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3487
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2011-03-15, 11:43   

A ja w Felce zakładałem na bagażnik narty nosami do przodu. W Felce klapa idzie wysoko do góry i uderzałaby w nosy, a tyły są krótsze. I raz na granicy strażnik mówi mi: "Narty źle założone". "Nie wolno? Mam przepiąć? " A strażnik: "Mi to obojętne, ale odwrotnie jest mniejszy opór." Ja do niego: Niemożliwe, bo wtedy by się tyłem na nich lepiej jeździło." :mrgreen: :mrgreen: :-P
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2011-03-15, 14:18   

Czyli jak skoczek stosuje styl V to ten opor jest mniejszy ?
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2011-03-16, 01:00   Opór nart na dachu

DUCATI napisał/a:
Czyli jak skoczek stosuje styl V to ten opor jest mniejszy ?

Opór nie, ale tak ustawione narty działają trochę jak skrzydło delta, wytwarzają tzw. nośność wirową.

eplus napisał/a:
A ja w Felce zakładałem na bagażnik narty nosami do przodu. W Felce klapa idzie wysoko do góry i uderzałaby w nosy, a tyły są krótsze. I raz na granicy strażnik mówi mi: "Narty źle założone". "Nie wolno? Mam przepiąć? " A strażnik: "Mi to obojętne, ale odwrotnie jest mniejszy opór." Ja do niego: Niemożliwe, bo wtedy by się tyłem na nich lepiej jeździło." :mrgreen: :mrgreen: :-P


No i strażnik miał rację:

1. Zadarte noski wytwarzają wiry krawędziowe, a z tego wynika i siła nośna i opór indukowany. Narta się wygina. Oderwania przepływu idące z krawędzi nosków wywołują drgania takiego zestawu
2. Po odwróceniu nosków do tyłu, te ostatnie znajdują się w cieniu aerodynamicznym uchwytów, więc narty nie przeszkadzają.
Schematycznie zilustrowałem to na załączonej rycinie.

P.S.:
W tym sezonie na Dusterze woziłem 3 pary nart o długościach: 210/195/140 cm.
Tylko trzeba było ich położenie tak podregulować, aby się dało bezkolizyjnie otworzyć klapę tylną.


narty_na_dachu.JPG
Plik ściągnięto 246 raz(y) 83,1 KB

_________________
Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?

Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)

Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2011-03-17, 16:14, w całości zmieniany 5 razy  
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2011-03-17, 12:07   

Pytalem, oczywiscie, o indukowany... Bo w stylu V rozpietosc nam rosnie, wydluzenie maleje, czyli powinien malec...
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2011-03-27, 21:58   

Jak pisałem chwilę temu, opór powietrza, niczym duch Doktora Freuda, chichocze sobie cichutko za tylną kanapą ;-) tj. głównym sprawcą nieszczęścia jest tył autka.
Aby, dla orientacji przedstawić "co i jak na co" wpływa przygotowałem poniższy, wykresik-na podstawie publikacji SAE
Wg tego górą powinny być jednobryłowce z silnie opadającym dachem w części tylnej, i z infleksją dachu nad bagażnikiem.

opór_samochodu.jpg
Plik ściągnięto 288 raz(y) 74,43 KB

_________________
Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?

Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)

Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2011-03-27, 21:59, w całości zmieniany 1 raz  
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2011-03-28, 10:09   

czyli Duster jako jednobryłowiec (?) powinien mieć korzystny współczynnik cx - za wyjątkiem mało opadającego dachu...(ale może jak mu się dołoży do bagażnika... to tył/dach mu opadnie :lol: ) może jakieś skrzydło/lotka poprawi parametr?...
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2011-03-30, 21:25   

Otóż, nie DD dwubryłowcem jest.
Sam myślę o jakichś niedewastacyjnych (i nie agrotuningowych) rozwiązaniach redukujących opór naszego cuda.

Pierwsze trzy rzeczy (w kolejności łatwości stosowania) które przychodzą mi na myśl to:

-niewielkie tamy ("przedchlapacze") z przodu;
-częściowe przesłonięcie chłodnicy;
-przedłużenie tylnej linii dachu z boat-tailinigiem lub slot.

W najbliższym czasie postaram się skrobnąć ciut więcej na ww. temat.

P.S>:
Fajnie by było znaleźć geometrię DD. Możnaby wtedy dmuchnąć model :-P
_________________
Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?

Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)

Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2011-03-30, 21:26, w całości zmieniany 1 raz  
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2011-03-30, 21:34   

trzymam kciuki za natchnienie i pomysły :-P ... :lol:
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-03-30, 21:47   

piotrres napisał/a:
Fajnie by było znaleźć geometrię DD. Możnaby wtedy dmuchnąć model

Nie wiem jak bardzo są dokładne - znając entuzjazm, ale i dokładność hobbistów, to pewnie od Sasa do lasa - ale istnieją przecież modele 3D do różnych gier w stylu GTA lub virtual tuningu, to powinno się je dać użyć (albo chociaż przekonwertować)...
 
Xrzysioo 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.2 16V
Rocznik: 2011
Wersja: BlackLine
Dołączył: 11 Paź 2010
Posty: 70
Skąd: Poznań
Wysłany: 2011-03-30, 22:19   

No ja jakiś czas temu zacząłem budować Logana w 3D ;)

http://dl.dropbox.com/u/1...2010_Render.jpg

kiedyś zbudowałem Daewoo Tico ;)

http://dl.dropbox.com/u/1772612/Daewoo_Tico.jpg

Pozdrawiam
 
Daster 



Marka: Dacia, BMW
Model: Duster, Seria 5 E39
Silnik: 1.6/105KM, 3.0/231KM
Rocznik: 2010, 2002
Wersja: Laureate
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 30 Wrz 2010
Posty: 366
Skąd: Białystok
Wysłany: 2011-03-31, 06:54   

Wow normalnie eroTico
_________________

 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2011-05-06, 21:32   

Daster napisał/a:
Wow normalnie eroTico

nad gorącą Martyniką... :lol:
laisar napisał/a:
ale i dokładność hobbistów, to pewnie od Sasa do lasa -

Na poważnie, to przydałoby się porządne odwzorowanie geometrii, a nie czyjeś, "mnie się wydaje". W pracy zalazłby się odpowiedni skaner 3D, ale DD przez drzwi nie przejdzie. :cry: ściany by trzeba wyburzać. :-?

Czuje, że skończy się na przybliżonej bryle ("generic Duster" ;-) ) płycie MDF i plotterze tnącym :-? Czyli na badaniach jakościowych.
_________________
Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?

Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)

Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2011-05-06, 21:36, w całości zmieniany 1 raz  
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2011-05-26, 17:23   

Historia nieco zapomniana, lecz, swego czasu Logan startował w Bibendum Challenge i zajął drugie miejsce.
Poniższy obrazek pokazuje min. poprawiono aerodynamikę Logana środkami mało inwazyjnymi. Cx spadł z 0,36 do 0,29 (prawie 20%):




Istotne z punktu widzenia Daćkomajsterkowicza (myślę o zmianach małoinzwayjnych) są pozycje: 3, 4,5
ponieważ 6,7 może mieć uboczne skutki blacharsko/lakiernicze.
Co wiecej: być może poz. 3 Sandero pasowałaby do Logana, a poz. 5 od Dustera. 4. Hmm układ chłodzenia...
_________________
Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?

Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)

Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2011-05-26, 17:31, w całości zmieniany 2 razy  
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-05-26, 22:21   

Ja mam takie "vortex generators" przez całą długość dachu. :) Może kupić na allegro kilka plasticzanych "rekinich płetw" a la BMW, poprzyczepiać na końcu tych garbów i będzie dyfuzor? :D

Edit: przepraszam, nie dopatrzyłem - to nie są obłe garby, tylko faktycznie cóś jakby turbulizatory. Tak czy inaczej, do zrobienia z odpowiedniej liczby tuningowych rekinich płetw. :)
Ostatnio zmieniony przez bebe 2011-05-26, 22:24, w całości zmieniany 1 raz  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-05-26, 22:28   

Niestety - w prostouciętodupej MCV-ce to tak nie zadziała, tu raczej przydałby się chyba jakiś slot... (I to najlepiej zmechanizowany, a co! (; ).
 
Prezes 



Marka: Dacia --> Renault
Model: Duster 2 --> Kadjar
Silnik: 1.2 TCe 1.5 dCi EDC
Rocznik: 2017(m2018) --> 2017
Wersja: Prestige
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Kwi 2010
Posty: 1696
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-05-27, 07:45   

Punkt 3. - ogólnie jakaś guma pod zderzakiem? Wiele aut tak ma..
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-13, 17:58   

Co prawda o mesiu, tekst taki sobie, ale kilka obrazków - zajefajnych: http://www.samar.pl/__/3/...ml?locale=pl_PL
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-14, 12:57   

laisar napisał/a:
Co prawda o mesiu, tekst taki sobie, ale kilka obrazków - zajefajnych: http://www.samar.pl/__/3/...ml?locale=pl_PL

Rozumiem, że dla MCVki na tej symulacji przepływów za rufą pojawiłoby się coś takiego ;) :

 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-14, 21:10   

Chyba nie aż tak źle (;

Ale fakt, że sporo można by poprawić...
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2011-10-14, 22:23   

Bebe, nie mieszajmy
jądrowego wybuchu podziemnego do aerodynamiki. :-D :-D ;-)
http://www.samar.pl/__/3/...ml?locale=pl_PL
Merc GLK ma Cx=0,35 wg producenta przy sylwetce "grubo ciachanej". Uwierzycie?!


"...odpowiedzialnym za aerodynamikę, akustykę i prace w kanale aerodynamicznym"
Naaaa jaaa, der Windkanal im Polnisch heist TUNEL AERODYNAMICZNY:

translatorus ...uptus ;-)
Poz tym:
"...ale i przemyślane detale, takie jak przepływ powietrza w okolicy przednich kół, osłony podwozia, kształt kołpaków, innowacyjne, ząbkowane osłony nadkoli"
No proszę, a ja myślałem o ząbkowanych:
osłonach lusterek, tylnych osłonach relingów, deflektorach nadkoli przednich.

"...dla każdej wersji Klasy B będzie pakiet Eco, który zawiera m.in.: zmniejszony prześwit (czyli mniejszy współczynnik czołowy A), dodatkowe uszczelnienie wokół tylnej szyby oraz osłony elementów zawieszenia tylnej osi. Z takim pakietem Cx wynosi 0,24, czyli przewyższa pod względem aerodynamiki nawet Klasę E Coupé...."
-współczynnik czołowy A?: pole powierzchni!
-uszczelnienie wokół tylnej szyby? Chyba przedłużenie linii dachu ?!
-zmniejszony prześwit?
z prac dyplomowych prowadzonych w tunelu aerodynamicznym pod kier. piotrresa wnikało, że o redukcji oporu dwubryłowca (w końcu mam DD)
-prześwit/długość (a daćki mają statystycznie wysoki) --->położenie pkt. spiętrzenia
-długość linii dachu ( owo "uszczelnienie tylnej szyby")
"..Jak mówił rozmówca największe zyski wprowadzane przez firmy są obecnie na zmianach stylizacyjnych lusterek (zysk 2-5%)..."
No pewnie: generatory wirów na lusterkach. Rozważałem to! BMW to ma a Dacia nie ?! ;-)
"...oraz na chłodnicy (przepływ strugi przez komorę silnika to zysk nawet 10% Cx)..."
wg szacunków piotrresa to 6...10% oporu. W Dusterze można spokojnie zdjąć 50% oporów chłodzenia (exp. drogowe by. piotrres z zaklejaniem wlotów powietrza).
Myślę, że dałoby się spokojnie spuścić Cx DD z 0,42...0,38-0,37

"...A jak to się przekłada na zużycie paliwa? Jak zdradził dr Woll badania wykazały, że obniżenie współczynnika oporu powietrza o zaledwie 0,01 owocuje zaoszczędzeniem 0,4 litra paliwa na każde 100 kilometrów podczas podróży z prędkością 130 km/h..."
Sęk w tym, że na drogach Podkarpacia sprzed Euro 2012 :-P , w odróżnieniu od autobahnów.de nie da się pojechać z zalecaną prędkością 130 km/h ;-)
I tu jest problem :-D . Moja średnia w trasie to ok 53 km/h :-?
Ale...przesłanianie chłodnicy dale inny efekt: przy ruchu silnie niejednostajnym (miasto!) pojawia się efekt tzw. "efekt masy dołączonej", co może tłumaczyć, ze Laisarowi spadło paliwa po przemieszczeniu tablicy rejestracyjnej w ...ruchu miejskim na terenie [W******]
Moim zdaniem: można było dość prostymi środkami zmniejszyć zużycie paliwa w daćkach, przynajmniej od strony aerodynamicznej. Tylko jak to się ma do pozycjonowania "produktu" w ramach reno-nissan-samsung-dacia !?
_________________________________________________________________________
P.S.
Eeech, bylem na ACC2011 w mateczniku "Gwiazdy"/Eech, Było się sprzedać ; -) :lol: :-D :-D
_________________
Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?

Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)

Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2011-10-15, 00:08, w całości zmieniany 6 razy  
 
RnR 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.5 dCi 110
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 667
Skąd: POL/ŚL
Wysłany: 2011-10-15, 05:52   

A może zrobić samemu taki "generator wiru" ? :)
_________________
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2011-10-15, 07:48   

moim poprzednim autem był nissan note. Jego sylwetka też nie należała do najbardziej opływowych - szczególnie ogromne, prostokątne lustra boczne - powyżej 120 km/h działały jak hamulce aerodynamiczne :-P
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-15, 17:18   

@piotrres: Wdrażaj, wdrażaj! Choćby w jakimś JV - klientów na pewno by nie brakło, daćkowcy są w większości wyjątkowo praktyczni.

(W sumie to aż dziw, że jeszcze nikt tego nie zrobił...).


piotrres napisał/a:
Laisarowi spadło paliwa po przemieszczeniu tablicy rejestracyjnej w ...ruchu miejskim na terenie [W******]

...Aczkolwiek uczciwie trzeba powiedzieć, że nie zostało to Zbadane Naukowo [:

(No i dodatkowym efektem ubocznym jest konieczność odpierania "ataków" mechaników: "Paaaanie, to nie polonez, żeby trzeba było zasłaniać chłodnicę!" <<<: ).
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2011-10-17, 18:14   

Kratylos napisał/a:
a stary kanciasty logan mial calkiemn dobry wspolczynik sporo lepszy od dustera no i spalanie ok... no ale teraz w modzie sa suvy... :->


Bo Logcio ma sterczący qfer! A DiDi nie!
Klasyka gatunku: Clio II vs Thalia I:
Dla Clio II: Cx=0,38
Dla Thalii I: Cx=0,36
przyczyna róznicy:
bagażnik porządkujący opływ z tyłu, przez co redukuje się opór ciśnieniowy,
oraz zwiększa się stosunek prześwitu do długości (zwiększone opory przepływu pod spodem powodują, że, powierze płynie "bardziej górą" ;-) i o to chodzi)
Co do Logana, to stosując generatorki wirów na spływowej powierzchni dachu, przedni fartuszek, przedchlapeacze tylne (jak w Dusterze) i przesłonięcie chłodnicy dało się zjechać z Cx do poziomu Cx=0,29
"Klockowaty" DD Concept miał 0,30 więc da się

Dar1962 napisał/a:
(...) Nissan Note. Jego sylwetka też nie należała do najbardziej opływowych - szczególnie ogromne, prostokątne lustra boczne - powyżej 120 km/h działały jak hamulce aerodynamiczne :-P


Bierzcie przykład od najlepszych :-P , patrz załącznik.

generatory wirów.jpg
generatory na lusterku B*W
Plik ściągnięto 231 raz(y) 200,55 KB

_________________
Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?

Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)

Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2011-10-17, 18:30, w całości zmieniany 2 razy  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne