Wysłany: 2025-01-04, 01:08 [DDI 1.6 4x4] Wypadający 1-wszy bieg przy hamowaniu silnikim
Kłaniam się forumowiczom.
Mam następujący problem, przy ruszaniu na jedynce auto jedzie jak tylko trzymam gaz, ale przy odpuszczeniu od razu bieg wypada. Cała reszta biegów śmiga bez problemów, skrzynia nie hałasuje. Cięgna nie mają luzów.
Po rozmontowaniu skrzyni zauważyłem jednak, że koło zębate pierwszego biegu ma dość duży luz. Po wyprasowaniu kół okazuje się, że jedynie 6-ty bieg toczy się na igiełkowym łożysku, a cała reszta jest na łożyskach ślizgowych. I teraz smaczek, jedynie bieg 2 ma tuleje naprasowaną na wałek na której się ślizga, a wszystkie inne biegi, w tym pierwszy ślizgają się na samym wałku i faktycznie tam gdzie ślizga się koło pierwszego biegu jest rant i jest to wyrobione. Nic innego nie tak nie widzę w tej skrzyni, aczkolwiek z racji tego, że nie jest to na wymienialnych tulejkach to muszę poszukiwać całego wałka ataku. Ma ktoś pomysł gdzie taki zdobyć? Albo czy coś innego może odpowiadać za wypadanie biegu?
Z góry dziękuję
Marka: Dacia
Model: Spring
Silnik: EV
Rocznik: 2021 Pomógł: 1 raz Dołączył: 03 Maj 2024 Posty: 55 Skąd: Śląsk
Wysłany: 2025-01-04, 07:49
Pewno masz większą praktyczna wiedzę ode.mnie skoro zdemontowales i rozebrałes skrzynie. Posługując się prostą logiką trzeba pamiętać, że koła o skośnych zębach, kiedy są zazebione, generują moment wzdłużny i kierunek tej siły jest zależny od kierunku obrotu. To mi tłumaczy dlaczego bieg siedzi, kiedy silnik ciągnie. Kiedy skrzynia zaczyna hamować silnik siła działa w drugą stronę powodując (prawdopodobnie) przesunięcie się zębatki i wypadnięcie biegu. Pytanie teraz, jaki mechanizm ma utrzymywać tą zebatke w miejscu tak długo, aż to ty zdecydujesz o zmianie biegu - pewno jest to jakiś system wglebienie-kulka-sprezyna - jeżeli np sprężyna by pęknęła lub wypadła to nie będzie tej siły trzymającej wybierak i zębatkę we właściwej pozycji.
Pytanie, czy czujesz jakoś, że biegi łatwiej wchodzą bo to by świadczyło, że mechanizm "zatrzaskujacy" bieg działa zbyt slabo
Ostatnio zmieniony przez Pepone 2025-01-04, 07:50, w całości zmieniany 1 raz
Pewno masz większą praktyczna wiedzę ode.mnie skoro zdemontowales i rozebrałes skrzynie. Posługując się prostą logiką trzeba pamiętać, że koła o skośnych zębach, kiedy są zazebione, generują moment wzdłużny i kierunek tej siły jest zależny od kierunku obrotu. To mi tłumaczy dlaczego bieg siedzi, kiedy silnik ciągnie. Kiedy skrzynia zaczyna hamować silnik siła działa w drugą stronę powodując (prawdopodobnie) przesunięcie się zębatki i wypadnięcie biegu. Pytanie teraz, jaki mechanizm ma utrzymywać tą zebatke w miejscu tak długo, aż to ty zdecydujesz o zmianie biegu - pewno jest to jakiś system wglebienie-kulka-sprezyna - jeżeli np sprężyna by pęknęła lub wypadła to nie będzie tej siły trzymającej wybierak i zębatkę we właściwej pozycji.
Pytanie, czy czujesz jakoś, że biegi łatwiej wchodzą bo to by świadczyło, że mechanizm "zatrzaskujacy" bieg działa zbyt slabo
No właśnie dziwne jest to, że każdy bieg jak wrzucam ręcznie na wałku to wskakuje i siedzi tak samo mocno, dlatego tam nie doszukuję się problemu:)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum