Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
[DDI 1.6 4x4] Wypadający 1-wszy bieg przy hamowaniu silnikim
Autor Wiadomość
codefi1 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Duster I
Silnik: 1.6
Dołączył: 17 Kwi 2022
Posty: 5
Skąd: Głogów
Wysłany: 2025-01-04, 01:08   [DDI 1.6 4x4] Wypadający 1-wszy bieg przy hamowaniu silnikim

Kłaniam się forumowiczom.
Mam następujący problem, przy ruszaniu na jedynce auto jedzie jak tylko trzymam gaz, ale przy odpuszczeniu od razu bieg wypada. Cała reszta biegów śmiga bez problemów, skrzynia nie hałasuje. Cięgna nie mają luzów.
Po rozmontowaniu skrzyni zauważyłem jednak, że koło zębate pierwszego biegu ma dość duży luz. Po wyprasowaniu kół okazuje się, że jedynie 6-ty bieg toczy się na igiełkowym łożysku, a cała reszta jest na łożyskach ślizgowych. I teraz smaczek, jedynie bieg 2 ma tuleje naprasowaną na wałek na której się ślizga, a wszystkie inne biegi, w tym pierwszy ślizgają się na samym wałku i faktycznie tam gdzie ślizga się koło pierwszego biegu jest rant i jest to wyrobione. Nic innego nie tak nie widzę w tej skrzyni, aczkolwiek z racji tego, że nie jest to na wymienialnych tulejkach to muszę poszukiwać całego wałka ataku. Ma ktoś pomysł gdzie taki zdobyć? Albo czy coś innego może odpowiadać za wypadanie biegu?
Z góry dziękuję
 
Pepone 


Marka: Dacia
Model: Spring
Silnik: EV
Rocznik: 2021
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 03 Maj 2024
Posty: 55
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2025-01-04, 07:49   

Pewno masz większą praktyczna wiedzę ode.mnie skoro zdemontowales i rozebrałes skrzynie. Posługując się prostą logiką trzeba pamiętać, że koła o skośnych zębach, kiedy są zazebione, generują moment wzdłużny i kierunek tej siły jest zależny od kierunku obrotu. To mi tłumaczy dlaczego bieg siedzi, kiedy silnik ciągnie. Kiedy skrzynia zaczyna hamować silnik siła działa w drugą stronę powodując (prawdopodobnie) przesunięcie się zębatki i wypadnięcie biegu. Pytanie teraz, jaki mechanizm ma utrzymywać tą zebatke w miejscu tak długo, aż to ty zdecydujesz o zmianie biegu - pewno jest to jakiś system wglebienie-kulka-sprezyna - jeżeli np sprężyna by pęknęła lub wypadła to nie będzie tej siły trzymającej wybierak i zębatkę we właściwej pozycji.
Pytanie, czy czujesz jakoś, że biegi łatwiej wchodzą bo to by świadczyło, że mechanizm "zatrzaskujacy" bieg działa zbyt slabo
Ostatnio zmieniony przez Pepone 2025-01-04, 07:50, w całości zmieniany 1 raz  
 
MartinezTychy 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe S&S
Rocznik: 2018
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 14 Lut 2019
Posty: 301
Skąd: Tychy
Wysłany: 2025-01-04, 09:49   

Elementem wykonawczym w skrzyni biegów który odpowiada za włączanie biegów jest tzw. przesówka lub piesek w nomenklaturze mechaników starej daty.

https://frans-auto.pl/produkt/skrzynia-biegow-dacia-duster-ii-16-sce-4x4-6-biegow-tl8/
 
codefi1 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Duster I
Silnik: 1.6
Dołączył: 17 Kwi 2022
Posty: 5
Skąd: Głogów
Wysłany: 2025-01-04, 13:51   

Pepone napisał/a:
Pewno masz większą praktyczna wiedzę ode.mnie skoro zdemontowales i rozebrałes skrzynie. Posługując się prostą logiką trzeba pamiętać, że koła o skośnych zębach, kiedy są zazebione, generują moment wzdłużny i kierunek tej siły jest zależny od kierunku obrotu. To mi tłumaczy dlaczego bieg siedzi, kiedy silnik ciągnie. Kiedy skrzynia zaczyna hamować silnik siła działa w drugą stronę powodując (prawdopodobnie) przesunięcie się zębatki i wypadnięcie biegu. Pytanie teraz, jaki mechanizm ma utrzymywać tą zebatke w miejscu tak długo, aż to ty zdecydujesz o zmianie biegu - pewno jest to jakiś system wglebienie-kulka-sprezyna - jeżeli np sprężyna by pęknęła lub wypadła to nie będzie tej siły trzymającej wybierak i zębatkę we właściwej pozycji.
Pytanie, czy czujesz jakoś, że biegi łatwiej wchodzą bo to by świadczyło, że mechanizm "zatrzaskujacy" bieg działa zbyt slabo


No właśnie dziwne jest to, że każdy bieg jak wrzucam ręcznie na wałku to wskakuje i siedzi tak samo mocno, dlatego tam nie doszukuję się problemu:)
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne