Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2009-08-03, 11:34
MOC A MOMENT
Autor Wiadomość
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-07-01, 00:56   MOC A MOMENT

Byla gdzies dyskusja o wyzszosci 1.4 nad 1.2, tu troche teorii:

http://www.technikajazdy....oment-obrotowy/

Artykul troche pokrecony, ale chyba wreszcie zaczynam kumac o co w tym chodzi :)
Generalnie potwierdzilo sie w zasadzie wszystko o czym pisalem tutaj:

http://www.daciaklub.pl/f...+silnik&start=0

Potwierdzilo sie tez cos co pisal laisar - moc jest zalezna od momentu. Na niektorych wykresach wyglada to dziwnie, ale faktycznie tak jest i nawet jest to zaleznosc liniowa:

moc* = (moment obrotowy** x obroty na minutę) / 9549

* moc wyrażona w kilowatach (KW)

** moment obrotowy wyrażony w niutonometrach (NM)

Czyli generalnie dyskusje o wyzszosci momantu nad moca sa bez sensu bo jedno jest z drugim scisle zwiazane.

Nadal ciezko mi sie zgodzic z tym:

Cytat:
Lepiej jest uzyskiwać moment obrotowy przy wysokich obrotach silnika, aniżeli przy niskich, gdyż można wtedy wykorzystać przełożenia skrzyni biegów.

No wlasnie wykorzystuje skrzynie biegow i gdy max moment mam wczesniej to poprostu wczesniej zmieniam biegi i wychodzi na to samo...
W artykule porownoja albo auta majace inna moc, albo rozne momenty. Miarodajne by chyba bylo porownanie aut o tej samej mocy i momencie max, tyle ze uzyskiwanym przy innych obrotach.

Zna ktos wartosci przelozen skrzyni w silnikach 1.6 87km i dci 85km ? Moze w koncu dokonamy obiektywnej analizy co lepsze... Analizujac tylko wykresy wychodzi mi, ze diesel jednak gora, benzynka dorownuje dopiero po 5000 obr. Przyjalem uproszczenie (mam nadzieje, ze niezbyt wielkie), ze w benzynie utrzymujemy o 33% wyzsze obroty niz w dieselu.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-07-21, 22:39   

Cytat:
porownanie aut o tej samej mocy i momencie max, tyle ze uzyskiwanym przy innych obrotach.

Sandero:

K7J (1.4 8v) - 55 kW @ 5500 obr/min i 112 Nm @ 3000 obr/min

oraz

D4F (1.2 16v) - 55 kW @ 5500 obr/min i 105 Nm @ 4250 obr/min

różnica momentu < 7 %?

 
psur 



Marka: Nissan
Model: NV200 Evalia
Silnik: 1.5 dCi
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 652
Skąd: DW
Wysłany: 2009-07-22, 09:38   

DUCATI napisał/a:
Czyli generalnie dyskusje o wyzszosci momantu nad moca sa bez sensu bo jedno jest z drugim scisle zwiazane.


A co w przypadku diesli? Np. Logan 1.4 ma wyższą moc, ale mniejszy moment niż 1.5 dCi.
_________________
Dacia Logan 1.4 MPI 75 KM, wersja Access + poduszka pasażera
2007 - 2012, ok. 86 tys. km
To był naprawdę fajny wóz!

www.psur.pl - moja strona o podróżowaniu po Polsce
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-07-22, 10:40   

7% i duzo korzystniejszy przebieg... juz to przerabialismy...

O dieslach tez byla mowa, prosilem o wartosci przelozen skrzyni...
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-07-22, 11:18   

Niejako z definicji raczej nie uda się znaleźć silników identycznych pod każdym względem z wyjątkiem faktycznych wartości mocy i momentu.


Przełożenia: http://www.dacia.pl/media...ura_sandero.pdf - str. 10 (wg paginy).
 
borys68 


Marka: Kia
Model: cyd kombi
Silnik: 1.6 a/t
Rocznik: 2008
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Kwi 2009
Posty: 219
Skąd: Warszawa Bielany
Wysłany: 2009-07-22, 13:19   

Ahoj!
I tak nic z tych mądrośi mocowo-momentowych nie rozumiem :D


Ten katalog podaje mi jakieś prędkości, a ja rozumiem "przełożenie" jako obrót wału:obrót osi.
Na stronie Nissan Aprio jest podane:
Skrzynia biegów:
1 - 3,727
2 - 2,048
3 - 1,393
4 - 1,029
5 - 0,821
wsteczny - 3,545

Czy to są właśnie "przełożenia"?
Borys
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-07-22, 13:42   

Jak się ma prędkości, to można sobie policzyć przełożenia - zwłaszcza, że Ducatiego bardziej chyba w sumie interesuje ich stosunek do siebie w obu modelach niż faktyczne wartości.
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-07-22, 13:59   

Nie wiem czy tak latwo da sie to policzyc... No ale mamy tu geniuszy z fizyki... :)
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-07-22, 14:51   

Nie wiem w której klasie teraz uczą obwodu koła, ale to zadanie z podstawówki.

Dla Sandero:

Poprawka: 03.08.2009, 13.20
(Chyba przy wklejaniu "zeżarło" jedną kolumnę i ciąg dalszy postu ): - przepraszam za zamieszanie).

K7J-710 1.6 8v:
1.: 15,721
2.: 8,630
3.: 5,871
4.: 4,340
5.: 3,351

K9K-796 1.5 dCi 85 KM:
1.: 13,278
2.: 7,295
3.: 4,708
4.: 3,461
5.: 2,694

To są oczywiście "prawdziwe" przełożenia wał:koła, a nie samej "skrzyni biegów" jako osobnego mechanizmu - ich znajomość jest jednak z kolei doskonale nieprzydatna do czegokolwiek jeśli nie znamy również przełożenia "dyfra": 4,214 dla benzyniaka i 3,563 dla diesla.

K7J-710 1.6 8v - JH3-052:
1.: 3,727
2.: 2,048
3.: 1,393
4.: 1,029
5.: 0,821

K9K-796 1.5 dCi 85 KM - JR5-166:
1.: 3,727
2.: 2,048
3.: 1,321
4.: 0,971
5.: 0,738
Ostatnio zmieniony przez laisar 2009-08-03, 12:33, w całości zmieniany 2 razy  
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-07-22, 15:02   

Wyliczyles, czy znalazles gdzies ? Skoro na 1 i 2 sa te same przelozenia to czemu inna predkosc przy tych samych obrotach ? Chyba, ze blad w tabelce bo te same predkosci dla 1.4 i 1.6... To juz nie wiem czym sie kierowac...

W kazdym razie najszybsze przyspieszenie na 1.6 87 mamy przy zmianie biegow:
1-2: 4250 obr.
2-3: 4000 obr.
3-4: 3750 obr.
4-5: tu mi nie pasuja przelozenia... ok. 3500 obr.

Hmm.. podejrzanie to wyglada. Moze jednak lepiej ciagnac do konca... ?
 
borys68 


Marka: Kia
Model: cyd kombi
Silnik: 1.6 a/t
Rocznik: 2008
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Kwi 2009
Posty: 219
Skąd: Warszawa Bielany
Wysłany: 2009-07-22, 17:17   

laisar napisał/a:
Nie wiem w której klasie teraz uczą obwodu koła, ale to zadanie z podstawówki

OK - załóżmy więc, że ćwierć wieku temu potrafiłem to obliczyć.
Dziś nie :)

Borys
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2009-07-22, 22:09   

Ojej, ależ to elementarne mój Drogi Watsonie ;-)
Związek pomiedzy mocą N, momentem obrotowym M, a predkością kątową ω jest b. prosty:

N = M*ω (1)

przy czym: [N] = W; [M]=Nm; [ω]=rd/s

ω = Π*n/30 (2)

gdzie: n prędkość obrotowa: [n] = obr./min.
zatem:

N ≈ 0,105 * M *n (3)

Stąd mając dwa silniki o tej samej mocy na wale, jeden szybkoobrotowy (np. benzyniak)
a drugi wolnoobrotowy (diesel) dojdziemy do wniosku, że ten drugi musi realizować większy moment obrotowy niż pierwszy.
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-07-22, 23:42   

Fajnie, tylko my nie to liczylismy...

No juz wiem.. nie pomnozylem momentu przez przelozenie skrzyni.. Czyli jednak max. przyspieszenie jest gdy ciagniemy do konca.

Co do porownania z dieslem to przelozenia wiele nie zmieniaja. Jesli tylko moment odpowiada za przyspieszenia to diesel powinien byc zdecydowanie lepszy (nawet o 70% w srednim zakresie obrotow.). Jesli patrzec na moc to diesel do 5000 obr (dla benzyny) jest lepszy o ok 10%, potem benzyna ma lekka przewage.

Sa gdzies zmierzone wartosci elastycznosci tych sinikow ?

No i chyba faktycznie lepiej miec duzy moment przy wysokich obrotach jesli chcemy max. przyspieszac...
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-07-24, 15:57   

Cytat:
N ≈ 0,105 * M *n (3)

Cos tu sie nie zgadza... Jak to sie ma do wzrou podanego na poczatku dyskusji ?
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-08-03, 12:46   

Cytat:
załóżmy więc, że ćwierć wieku temu potrafiłem to obliczyć

Dziś też byś potrafił, gdybyś chwilę pomyślał (:

(No chyba że to było takie zagajenie celem namówienia do wykładu dla innych d: )

Koło: 185/60R15 - czyli średnica to (0,185m*0,6*2)+(0,0254*15) , a obwód (średnica*pi) to 1,89m.

Na I. biegu, przy 1000obr/min, Sandero 1.6 jedzie 7,23km/h = 121m/min; czyli robi (droga/obwód) 63,609obr/min.

Zatem przełożenie wał/koła: 1000/63,609 = 15,721.

Dla pozostałych biegów - analogicznie, więc ciągu dalszego liczenia nie będzie <:

(Ale za to jest poprawka w jednym z wcześniejszych postów ): która rozwiąże problem Ducatiego z innymi prędkościami przy niby tych samych przełożeniach - przepraszam /: ).


Bardzo ciekawy artykuł o elastyczności: http://blogsilnika.blogsp...as-ist-das.html
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-08-04, 13:59   

Wiedzialem, ze musi byc w tym jakis "dyfer". :P Ciekawe czy ma on wplyw na moje dywagacje o wyzszosci diesla... Moze pozniej pomysle...

Cytat:
gdybyś chwilę pomyślał (:

Czyli jakies 2 tyg. ;) Obliczenia cosik bardziej skomplikowane niz zwykle podstawienie do wzoru kola.

Metoda sluszna, ale wyniki zerzniete... :)

No i jeszcze ciekawostka ze swiatu rowerow: zmierzona dlugosc obrotu kola wychodzi mi wyraznie mniejsza niz wyliczona z podawanej srednicy obreczy (26", a tu jeszcze opona..), srednicy osobiscie jeszcze nie mierzylem.

Co do artykulu to brutalnie mowiac - bzdura (zwlaszcza poczatkowa czesc). Oczywiscie w to uwierzyles...

Podany wzor jest wlasnie skrotem myslowym (ciekawe czy sam go wymyslil, czy gdzies znalazl..) i probuje oddac przebieg momentu.

Golf 50 KM lepiej ciagnie od BMW 245 KM z 6.5 raza wiekszym momentem... ha, ha...

Parametr "en" jest nawet logiczny, "em" odwrotnie - jego duza wartosc oznacza szybki spadek wartosci momentu, czyli raczej niekorzystne zjawisko jesli chodzi o elastycznosc.
Bardziej miarodajny by byl wzor en/em, ale i tak oznaczal by "elastycznosc wzgledna" (czyli adekwatnie do mocy), a licza sie wlasnie wartosci momentu.

...
Wiem, wiem... ale nie moglem sie powstrzymac (jakis okres karencji moze chyba byc). :P
 
mag 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate2
Dołączył: 11 Sty 2009
Posty: 132
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-08-04, 15:46   

DUCATI napisał/a:
zmierzona dlugosc obrotu kola wychodzi mi wyraznie mniejsza niz wyliczona z podawanej srednicy obreczy

Ups, pi Ci się zmienia???
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-08-04, 16:02   

ze wzoru wychodzi 2,07m, z pomiarów ok. 2,01
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-08-04, 16:02   

Cytat:
pi Ci się zmienia???

Nie, po prostu guma odkształca - zadziwiające, doprawdy... <;
 
mag 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate2
Dołączył: 11 Sty 2009
Posty: 132
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-08-04, 19:57   

laisar, a Ty masz gumowe obręcze??? :-o
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-08-04, 20:22   

Nie, opony. A Ty masz koła bez opon?

Inna rzecz, że te niegumowe obręcze też się pewnie odkształcają...

I miarka też <:
 
Andrzej 



Marka: Dacia Logan
Model: MCV 7os.
Silnik: dci 85
Rocznik: 11.2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 556
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-08-04, 21:20   

DUCATI napisał/a:
srednicy osobiscie jeszcze nie mierzylem.


I po co to mierzyć?! Przecież średnice opon samochodowych można znaleźć np u producenta, abo np na oponeo.pl.

Druga sprawa, którą wydaje mi się pominęliście to koła samochodu, a konkretnie ich moment bezwładności, który ma ogromne znaczenie przy rozpędzaniu [i hamowaniu]
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-08-04, 21:27   

kLOCKI MOGA BYC Z DREWNA TO I OBRECZE Z PLASTELINY, SZPRYCHY Z PAJECZYNY...

Ale zaden z tych rowerow nie byl z Rumunii...

Cytat:
I po co to mierzyć?! Przecież średnice opon samochodowych można znaleźć np u producenta, abo np na oponeo.pl.

By sprawdzic czy sa prawdziwe, ale mowilem o roweowych...

No to jaki jest ten moment bezwladnoci ? ;) Ogromnie maly.. :) W DODATKU MAJACY MALY ZWIAZEK Z TEMATEM.
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-08-05, 14:37   

Po wzieciu poprawki na "dyfer" (w poprzednich wyliczeniach i tak sie chyba walnalem) róznica realnego momentu obrotowego przy 2000 obr (2666 w benzynie) wynosi ok 30% na korzysc diesla i maleje wraz ze wzrostem obrotow. Przypominam, ze przyjalem 33% roznice w obrotach, a faktyczna roznica przelozen wynosi do 25%.

"elastycznosc wzgledna" z linku (en*em):
diesel: (3750/1900=1.97) * (200/160=1.25) = 2.46
benzyna: (5500/3000=1.83) * (128/110=1.16) = 2.13
diesel/benzyna - 15% (nawet pasuje)

"moja elastycznosc wzgledna" (en/em):
diesel: 1.97/1.25=1.58
benzyna: 1.83/1.16=1.58
hmm... Czyzby dowod, ze jednak wartosci realne momentu (nie wzgledne) maja znaczenie ?

Moze wystarczy tylko parametr pierwszy (en) - 7.7% dla diesela ?

Moze w takim razie jeszcze dla 1.2 i 1.4:
1.2: (5500/4250=1.29)*(105/95=1.11)=1.43
1.4: (5500/3000=1.83)*(112/100=1.12)=2.05
1.4/1.2 - 43%

1.2: 1.29/1.11=1.16
1.4: 1.83/1.12=1.63
1.4/1.2 - 41%

i 1.6 16V (ciekawy wykres):
(5750/3750=1.53)*(148/127=1.17)=1.78
1.53/1.17=1.31 (dosc mocny spadek momentu po osiagnieciu max)

Pozostaje przetestowac sprawe na jakims "zlocie"... :)

W Sandero jest diesel 85 km ?

Jeszcze cos mi wpadlo do glowy... Wyzszy bieg powoduje obnizenie realnego momentu, czyli, jak rozumiem, wolniejsze zwiekszanie obrotow, ale... z drugiej strony odpowiednio mniejszy wzrost obrotow powoduje porownywalny przyrost predkosci. No chyba dobrze mysle... Wiec moze jednak nie warto "krecic do konca" ?
Do przetestowania... :)
Ostatnio zmieniony przez DUCATI 2009-08-05, 14:57, w całości zmieniany 1 raz  
 
Seal 


Marka: Dacia
Model: Duster 4X2
Silnik: 1,5 dCI 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 01 Mar 2009
Posty: 846
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-08-05, 14:41   

DUCATI napisał/a:
W Sandero jest diesel 85 km ?

Jest.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne