Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Buchające gorąco
Autor Wiadomość
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-07-01, 09:53   Buchające gorąco

Wydzielone z http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=2212


Tak przy okazji spytam...

Czesto w poblizu samochodow (autobusow tymbradziej) bucha gorace powietrze. Zastanawiam sie czy to z rury wydechowej, czy moze ma to zwiazek z klimatyzacja...
Ostatnio zmieniony przez laisar 2009-07-01, 10:06, w całości zmieniany 1 raz  
 
ADAM 12 



Marka: dacia
Model: było mcv , jest duster
Silnik: 1,6 sce
Rocznik: 2017/2018
Wersja: Open
Dołączył: 14 Wrz 2008
Posty: 188
Skąd: luboń k/poznania
Wysłany: 2009-07-01, 10:25   

Z rury lecą gorące spaliny, ale głównie ciepło "idzie" z potężnej chłodnicy,która ma przy tej pogodzie załączony wentylator na stałe (jazda w miejskich korkach). A taki Ikarus chłodnicę ma większą niż silnik razem ze skrzynką biegów w naszych Daćkach.
I jeszcze jako ciekawostka -autobusy mają średnio ok. 70-80l płynu w układzie
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-07-01, 10:31   

Przy osobowkach tez to ostatnio "zaobserwowalem", w autobusach czuc to, o ile pamietam, raczej z tylu.
 
KaS602 



Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 1371
Skąd: Warmia
Wysłany: 2009-07-01, 14:10   

DUCATI napisał/a:
autobusach czuc to, o ile pamietam, raczej z tylu.

Bo w autobusach jednostka napedowa jest z tylu.

Jednym slowem: norma. Znaczny nadmiar ciapla jaki wytwarza silnik spalinowy musi sie gdzies podziac.
 
Andrzej 



Marka: Dacia Logan
Model: MCV 7os.
Silnik: dci 85
Rocznik: 11.2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 556
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-07-03, 21:48   

KaS602 napisał/a:
Znaczny nadmiar ciapla jaki wytwarza silnik spalinowy musi sie gdzies podziac.


Bo tylko około połowa energii ze spalania paliwa zamieniana jest na moment obrotowy silnika. Reszta wylatuje przez rurę wydechową i chłodnicę.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-07-03, 23:46   

(Raczej 1/3 niż połowa...).

Ano właśnie - od pary tygodni usiłuję znaleźć wyjaśnienie, dlaczego właściwie w żaden sposób nie odzyskuje się tej energii i nic... Może ktoś wie?

Jedyny poważniejszy projekt, jaki znalazłem, to BMW TurboSteamer - ale i on wykorzystuje skomplikowany "sześciosuw". Pomysł, żeby wykorzystać parę bezpośrednio na tłokach, sprawnościowo ma sens na przyszłość, ale brakuje jakiegoś prostego rozwiązania "na dziś". A wydaje się, że mały turbogenerator i dodatkowy silnik elektryczny byłby mimo wszystko prostszy do natychmiastowej implementacji w istniejących silnikach...
Ostatnio zmieniony przez laisar 2009-08-02, 17:05, w całości zmieniany 4 razy  
 
mag 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate2
Dołączył: 11 Sty 2009
Posty: 132
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-07-05, 08:30   

Chyba mylisz dwie rzeczy: prędkość gazów wylotowych z ich temperaturą (właściwie ciepłem). Za pomocą turbogeneratora można odzyskać energię gazów wynikającą z prędkości gazów wylotowych - ale to się chyba stosuje w formie turbiny - więc ta "końcowa" prędkość nie niesie już za dużo energii. Więcej energii jest zawarte w cieple spalin, ale odzyskać energię cieplną jest bardzo trudno (jest to właściwie odpad) - musiałbyś trochę mocno powalczyć z entropią :-) - i BMW chyba właśnie to robi...
PS. O technice samochodowej, wiem, że naduszenie tego pręta z prawej powoduje, że szybciej jadę, tego środkowego - wolniej. Ten po lewej czasami mi przeszkadza :-) - więc nie bijcie mnie tak od razu jeżeli głupotę napisałem :->
 
jurek 


Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 1106
Skąd: krakow
Wysłany: 2009-07-05, 13:04   

Masz rację Laisar, marnotrawstwo. Można by np. gotować dietetyczne obiadki na parze. pozdr
 
grzel73 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2008
Wersja: Ambiance 5 os.
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 24
Skąd: Łódż
  Wysłany: 2009-07-05, 18:42   

A MOŻE BY ZAMONTOWALI DO AUTOBUSÓW "KRS" JAK W FORMULE 1
 
AndrzejW 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.5 dCi 68KM
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate
Dołączył: 26 Cze 2009
Posty: 111
Skąd: Rogoźno Wlkp
Wysłany: 2009-07-05, 21:44   

O ile dobrze rozumiem, to system KRS odzyskuje energię podczas hamowania.
Tu masz taki autobus Solaris Hybrid
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-07-30, 15:23   

Cytat:
Chyba mylisz dwie rzeczy

Nie, nie mylę - energia kinetyczna spalin jest oczywiście związana z ich temperaturą, ale tak po prawdzie turbina działałaby właściwie nawet napędzana parami ciekłego azotu (; A mnie chodzi tylko i wyłącznie o samo ciepło, jakie marnuje się, ulatując z drugiej strony układu napędowego - czyli przez chłodnicę...


I już nawet trochę rozgryzłem tę kwestię, ale więcej napiszę jak zrobię to do końca.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2009-07-31, 11:07, w całości zmieniany 1 raz  
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-07-31, 10:02   

Cytat:
energia kinetyczna spalin jest oczywiście związana z temperaturą spalin

W jaki sposob ?
 
mag 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate2
Dołączył: 11 Sty 2009
Posty: 132
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-08-01, 18:09   

Z pewną niechęcią przyłączam się do pytania DUCATIego... o ile mówimy energii spalin, a nie energii kinetycznej cząstek spalin?
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-08-02, 17:07   

Po pierwsze, rozmawiamy tu o szczególnym przypadku, nie o prawach ogólnych.

Po drugie, wiadomo, że to trochę skrót myślowy - związane są pośrednio (raczej korelacja niż związek przyczynowo-skutkowy).

Ergo, po trzecie: temperatura to ciśnienie, ciśnienie to prędkość, prędkość to energia kinetyczna - i voilà (:

(Można by jeszcze dodać po czwarte: temperatura "bierze się" w tym przypadku z masy, a masa też wpływa na energię kinetyczną).

Oczywiście, optimum dla silnika to stała temperatura, więc sterowanie ku temu dąży, ale nie wszystko - i przede wszystkim: nie szybko - da się zrobić, wahania więc występują.


(ATSD "energia [całkowita] spalin" zawiera w sobie - m.in. - energię kinetyczną).
 
mag 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate2
Dołączył: 11 Sty 2009
Posty: 132
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-08-02, 19:09   

laisar napisał/a:
skrót myślowy
z pogranicza błędu :-|
laisar napisał/a:
temperatura to ciśnienie, ciśnienie to prędkość, prędkość to energia kinetyczna - i voilà (:
:oops: - za Twojego nauczyciela fizyki :mrgreen:
laisar napisał/a:
(ATSD "energia [całkowita] spalin" zawiera w sobie - m.in. - energię kinetyczną).

- nigdy nie twierdziłem inaczej...
jednakowoż
laisar napisał/a:
energia kinetyczna spalin jest oczywiście związana z ich temperaturą,

jest oczywiście twierdzeniem błędnym - wicher polarny ma dość niską temperaturę, a wieje mocniej niż spaliny z naszych pojazdów. Faktycznie, temperatura jest proporcjonalna do energii kinetycznej - ale cząstek!
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-08-02, 19:13   

Moze laisarowi chodzilo o to, ze gorace powietrze wieje do gory, ale to raczej lekki wiaterek i wielkiej elektrowni sie z tego nie zrobi :)
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-08-02, 20:03   

Cytat:
z pogranicza błędu

Bynajmniej, ponieważ Ty wciąż myślisz o kategoriach ogólnych:
Cytat:
wicher polarny ma dość niską temperaturę, a wieje mocniej niż spaliny z naszych pojazdów

- a ja tylko i wyłącznie o przypadku szczególnym:
Cytat:
energia kinetyczna spalin jest oczywiście związana z ich temperaturą

Chodzi o spaliny ciągle z tego samego silnika, tylko w różnym czasie...

Cytat:
:oops: - za Twojego nauczyciela fizyki :mrgreen:

Którego z prawie 10? d;

A serio - myślę, że żaden nie ma się czego wstydzić (:

Cytat:
temperatura to ciśnienie

1. Przy stałej objętości (pojemność silnika), zwiększenia ilości masy (zużycie paliwa) przekłada się na wzrost ciśnienia, a zatem temperatury - tak czy nie? (Tak).

Cytat:
ciśnienie to prędkość

2. Skoro w tej samej jednostce czasu przez układ (silnik/wydech) przemieszcza się większa ilość masy (paliwo/spaliny), to musi się to dziać z większą prędkością - tak czy nie? (Tak).

Cytat:
prędkość to energia kinetyczna

3. Chyba nie wymaga wyjaśniania... (;


No to gdzie ten błąd?
 
mag 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate2
Dołączył: 11 Sty 2009
Posty: 132
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-08-02, 21:04   

Ło raju - nie jestem biegły w pisaniu :oops:

1/
laisar napisał/a:
Ty wciąż myślisz o kategoriach ogólnych:
laisar napisał/a:
a ja tylko i wyłącznie o przypadku szczególnym

Przypadek szczególny nie może być sprzeczny z ogólnym (tak mi się wydaje :-) )

laisar napisał/a:

1. Przy stałej objętości (pojemność silnika), zwiększenia ilości masy (zużycie paliwa) przekłada się na wzrost ciśnienia, a zatem temperatury - tak czy nie? (Tak).

Ups - w samochodach jestem raczej zielony (bez żadnych aluzji do kolegi z forum :)), ale wydawało mi się, że właśnie objętość się zmienia :shock: - i dlatego np. diesel sam "wybucha" paliwo...

Ale z innej beczki (bo zaczynamy off-topować) - rozumiem, że chciałbyś jakoś wykorzystać temperaturę spalin, do uzyskania "darmowej" energii???
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-08-03, 08:54   

(Przepraszam od razu ze wszelkie potworne uproszczenia, ale po prostu nie wyobrażam sobie jak to wszystko dokładnie opisać w takim skrócie...).


Cytat:
Przypadek szczególny nie może być sprzeczny z ogólnym (tak mi się wydaje :-) )

A gdzie jest ta sprzeczność???

Cytat:
wydawało mi się, że właśnie objętość się zmienia

Wszystko zależy od tego, jak długi okres czasu bierze się pod uwagę, prawda? O ile w jednym cylindrze, w czasie jednego cyklu, objętość nad tłokiem zmienia się od minimalnej do maksymalnej dwa razy, to przecież za każdym razem obie są wciąż takie same*.

Może na przykładzie będzie łatwiej (parametry przykładowe - prawdziwe są inne, ale zasada jest taka sama):

A. postój, bieg jałowy: 720 obr/min =12obr/s, objętość cylindra nad tłokiem w położeniu dolnym 0,4dm3, jednorazowa dawka paliwa 0,1g - zużycie paliwa 0,6g/s.

B. jazda 100km/h, V bieg: 3600 obr/min = 60obr/s, objętość cylindra nad tłokiem w położeniu dolnym 0,4dm3, jednorazowa dawka paliwa 0,1g - zużycie paliwa 3g/s.

Objętość cylindra jest stała, paliwa spalonego jest więcej, powietrza do jego spalenia też więcej - ciśnienie spalin musi być więc wyższe. Energii ze spalenia w przypadku B. też jest więcej i co prawda układ chłodzenia powinien sobie poradzić z odprowadzeniem większości - ale niekoniecznie natychmiast po naciśnięciu pedału gazu...


Tylko że to wszystko faktycznie de facto OT, bo:
Cytat:
rozumiem, że chciałbyś jakoś wykorzystać temperaturę spalin, do uzyskania "darmowej" energii???

- źle rozumiesz:
laisar napisał/a:
mnie chodzi tylko i wyłącznie o samo ciepło, jakie marnuje się, ulatując z drugiej strony układu napędowego - czyli przez chłodnicę...

(I to jeszcze najlepiej, jakby się dało go zamontować np do Daćki (; ).
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-08-03, 09:01   

Najpierw trzeba by, chyba odpowiedzieć na pytanie: do czego to ciepło chcesz wykorzystać :?: Na jaką energię zamienić ?
_________________
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-08-03, 09:22   

Wielkiego wyboru nie ma... Ciepło można zmienić co najwyżej w energię mechaniczną - a tę albo doprowadzić do wymagających jej mechanizmów (koła, pompy), albo ponownie zmienić, na prąd, i zmagazynować w aku lub wykorzystać do napędu mechanizmów (w większości tych samych...). I jakkolwiek każda zmiana jest stratna, to ten ostatni wariant nie jest wbrew pozorom taki bez sensu, bo przenoszenie samej energii mechanicznej też jest nie mniej stratne.
 
mag 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate2
Dołączył: 11 Sty 2009
Posty: 132
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-08-03, 19:40   

:mrgreen:
Wiesz jak powstawały największe wynalazki i jak dokonywano największych odkryć???
Było to tak:
Byli sobie mędrcy, którzy wiedzieli, że czegoś się nie da i już... No i przychodził taki nie-mędrzec (ktoś spoza towarzystwa :-) ), który tego nie wiedział... No i to robił.

Życzę Ci powodzenia. Masz szanse zbudować perpetuum mobile.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-08-03, 21:03   

Jakie tam PM - odzysk nawet 100% z 1/3 to wciąż mniej niż 1, prawda? (;
 
mag 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate2
Dołączył: 11 Sty 2009
Posty: 132
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-08-04, 15:13   

Ale mam wrażenie, że to co było ekonomicznie uzasadnione - już odzyskano... dalej już są tylko odpady :-P
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-08-04, 15:24   

Tzn co konkretnie niby odzyskano? Bo o ile mi wiadomo z tego ciepła korzysta jedynie nagrzewnica...
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne