Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Buchające gorąco
Autor Wiadomość
mag 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate2
Dołączył: 11 Sty 2009
Posty: 132
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-08-04, 15:32   

A coś tam w katalizatorze się nie dzieje??? zdaje się, że nagrzewa się do sporych temperatur? i zapewne nie w wyniku ogrzania prądem? A turbina - też chyba korzysta z energii spalin? Generalnym problemem jest korzystanie z ciepła, jako źródła energii, która ma ulec zmianie (np. na mechaniczną)... ciepło, jest raczej odpadem (dość kłopotliwym w dodatku :-> )
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-08-04, 15:35   

"Odczep Ty się od tego zwierzęcia, nieszczęście Ty moje!" <;

Ja NIC nie chcę od spalin - ja chcę od chłodnicy...
 
mag 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate2
Dołączył: 11 Sty 2009
Posty: 132
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-08-04, 15:45   

Oki, już zamykam siem :-)
Ale jak już coś zbudujesz na bazie chłodnicy (coś termo-kinetycznego) to opiszesz, mam nadzieję?
PS. Duże wyzwanie! masz rozpiętość temperatur od -20 C do +110 C (w normalnych warunkach) a deltę ~0 - +130 C. Nie wiem co to będzie, ale na pewno fajne. :-D
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-08-04, 16:05   

W żadnym razie nie należy się zamykać - w końcu forum dyskusyjne jest po to żeby rozmawiać. Apeluję tylko o czytanie odpowiedzi... (;

Akurat w tym przypadku im większa różnica temperatur między źródłem ciepła a otoczeniem tym lepiej.

Jeśli natomiast chodzi o temperaturę samego źródła / czynnika roboczego - zazwyczaj trzeba właśnie czekać aż osiągną odpowiednią wartość i nie jest to żaden (wielki) problem.

A materiałowo też nie są to jakieś straszne wyzwania...

Przykładowe są za to tu (komentarze począwszy od 30 lipca): http://blogsilnika.blogsp...-powracaja.html
 
mag 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate2
Dołączył: 11 Sty 2009
Posty: 132
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-08-04, 19:49   

No dobra, ale co to ma do rzeczy - bo przypuszczam, że nie chcesz z Daćki zrobić parowozu, ani przerobić silnika na sześciosuw :-)
Nie bardzo widzę zapotrzebowania na ciepło z chłodnicy - a ciepło przerobić na inną formę energii jest niesamowicie trudno (na tyle trudno, że nieopłacalnie).
Tak więc pytanie podstawowe - po co Ci to ciepło? do czego je chcesz wykorzystać? - jak będziesz znał odpowiedź na to pytanie, odpowiedzi na pozostałe pytania będą dużo prostsze :-)

pozdrowienia i kombinuj
:mrgreen:
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-08-04, 19:54   

A grawitacyjna cyrkulacja wody nie dałaby jakiejś energii na prądnicy umieszczonej np. w kolektorze chłodnicy? (oczywiście przy wyłączonym silniku)
_________________
 
mag 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate2
Dołączył: 11 Sty 2009
Posty: 132
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-08-04, 20:05   

1/ ale czy tej energii starczyło by na zapalenie chociażby jednej diody???
2/ prądnica generowałaby opory w trakcie normalnej pracy silnika...
3/ dodatkowa, fajna komplikacja układu chłodzenia...

Efekt (1) mierny w stosunku do strat (2, 3)

Poza tym czy w układzie chłodniczym jest miejsce na grawitacyjną cyrkulację wody? - w tym sensie, że jest już tam jakaś pompa wody - a to generuje spore opory, jak się nie kręci? No i nawet jeżeli byłoby to możliwe (grawitacyjna cyrkulacja wody), to ten efekt zanikałby w miarę schładzania silnika?
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-08-04, 20:10   

Cytat:
ciepło przerobić na inną formę energii jest niesamowicie trudno

Ależ wręcz przeciwnie - bardzo prosto. W końcu nic innego nie robi się w elektrowniach cieplnych - węglowych, jądrowych, solarnych, geotermalnych...

Cytat:
(na tyle trudno, że nieopłacalnie)

Pod względem fizycznym każda przemiana jest nieopłacalna, bo entropia tylko rośnie (:

Finansowa opłacalność to z kolei zupełnie inna bajka.

Cytat:
po co Ci to ciepło?

No właśnie ciepło mi po nic - ale je i tak mam, niejako za darmo. Próbuję się więc oszacować, czy da się je jednak przerobić na użyteczną energię mechaniczną - ewentualnie dlaczego nie, skoro nikt tego do tej pory nie robił.


Cytat:
grawitacyjna cyrkulacja wody nie dałaby jakiejś energii

Dałaby - ale pomijalne ilości.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2009-08-04, 20:22, w całości zmieniany 1 raz  
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-08-04, 20:12   

mag napisał/a:
to ten efekt zanikałby w miarę schładzania silnika?

No raczej...
Tylko pytanie po kiego grzyba przy wyłączonym silniku włącza się wentylator chłodnicy, jeśli woda w chłodnicy nie cyrkuluje "sama" :?: Żeby schłodzić chłodnicę :?:
_________________
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-08-04, 20:26   

Włącza się wyłącznie dlatego że temperatura cieczy przekracza zadaną granicę.
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-08-04, 20:27   

Czyli bez sensu, nic nie daje, zrzera prąd, niepotrzebnie hałasuje.
_________________
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-08-04, 20:30   

Wręcz przeciwnie - jeśli temperatura jest zbyt wysoka, to ciecz paruje, ciśnienie rośnie i wszystko może się źle skończyć. Dlatego lepiej dmuchać na gorące, żeby na pewno było chłodne, a nie liczyć na to, że samo zdąży wystygnąć.
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-08-04, 20:33   

Ale chłodne będzie wtedy tylko w chłodnicy. Ile to % objętości układu?
_________________
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-08-09, 21:52   

Wysłany: 2009-08-04, 21:57:
laisar napisał/a:
Postaram się sprawdzić, ale oszacowałbym, że więcej niż 50.


No i chyba jednak przeszacowałem...

Objętość "aktywnej" części chłodnicy to 20 rurek, każda o średnicy 10mm. i długości 475mm - co daje jakieś 0,75L.

Wraz z żeberkami tworzą one blok o wysokości 415mm, przymocowany zewnętrznymi krawędziami do dwóch pustych w środku prostopadłościanów o mniej więcej kwadratowej podstawie, z bokiem o długości jakichś 30mm - co daje kolejne 0,75L i sumaryczną pojemność całej chłodnicy w wysokości 1,5L.

Stanowi to dokładnie 1/3 objętości układu chłodzenia dla daciek bez klimy, ale przypuszczam, że dla wersji z klimatyzację proporcje będą podobne (cały układ ma prawie litr więcej, ale chłodnica też jest nieco większa).


Natomiast stwierdzenie:
Backie napisał/a:
Ale chłodne będzie wtedy tylko w chłodnicy.

- oczywiście nie jest prawdą, ponieważ zarówno sama woda (choć faktycznie: chyba mniej), jak i metalowy układ chłodniczy (więcej (?)) przekazują ciepło nawet bez żadnej cyrkulacji, na zasadzie przewodnictwa cieplnego.

* * *

Bez sensu chyba przeklejać, więc jeśli kogoś zainteresował temat odzyskiwania energii cieplnej silnika spalinowego to polecam łaskawej uwadze dyskusję w komentarzach na pewnym blogu: http://blogsilnika.blogsp...786664480534301
Ostatnio zmieniony przez laisar 2009-08-09, 21:55, w całości zmieniany 1 raz  
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-11-09, 14:22   

http://moto.pl/MotoPL/1,8...z_niedlugo.html
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-11-09, 23:19   

Cicho, bo się spłoszy <;

Ad rem: tak w ogóle pomysłów na mechaniczny odzysk energii z ciepła jest dość sporo (bardzo podobna mogłaby być np metoda wykorzystująca piezoelektryki) - problem leży tylko w ich [nie]opłacalności, przy ich niskiej sprawności oraz aktualnie stosunkowo niskich (a tak...) cenach paliw...
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne