Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2011-03-09, 00:05
Motor nr.27/09 20 faktów i mitów o instalacjach LPG
Autor Wiadomość
Seal 


Marka: Dacia
Model: Duster 4X2
Silnik: 1,5 dCI 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Dołączył: 01 Mar 2009
Posty: 846
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-07-05, 19:33   Motor nr.27/09 20 faktów i mitów o instalacjach LPG

Zapraszam do lektury artykułu:

Nie jest prawdą, że silnik zasilany gazem LPG musi z zasady pracować gorzej niż na benzynie. To jeden z wielu mitów, w dużej mierze wynikający z braku dbałości o samochód, którym się jeździ. Gdyby zapytać statystycznego kierowcę, poruszającego się autem z instalacją LPG, jakie są minusy takiego sposobu zasilania, to byłby w stanie wymienić całą listę problemów. Przywykliśmy wręcz do tego, że silnik na gazie po prostu musi pracować gorzej. W rzeczywistości jest to jednak „zasługa” niskiego poziomu wielu warsztatów montujących instalacje oraz skłonności kierowców do jeżdżenia bez zaglądanie pod maskę pojazdu do chwili, aż coś się zepsuje. Poniżej staramy się rozwiązać typowe wątpliwości związane z eksploatacją LPG i obalić niektóre mity dotyczące funkcjonowanie takich instalacji. Bardzo ważną sprawą jest, aby użytkownik pojazdu tankującego gaz wiedział, jakie trudności mogą się pojawić i jak ich unikać. Praktyka pokazuje, że ten, kto dba o auto nawet w minimalnym stopniu, może uniknąć znacznej części problemów związanych z pracą jednostki zużywającej LPG.

1.Wszystkie samochody z instalacją LPG są bardziej ekologiczne. MIT
Znaczną poprawę czystości spalin notowało się głównie w starszych samochodach z gaźnikowym układem zasilania. Tam mieszanka gazowa okazywała się bardziej jednorodna, co znacząco obniżało emisję tlenku węgla i węglowodorów. W nowoczesnych samochodach zasilanych benzyną lub gazem czystość spalin powinna być porównywalna. Współczesne układy wytryskowe oraz system oczyszczania spalin są na tyle dopracowane, że trudno oczekiwać tu znaczącej poprawy. Łatwo natomiast o wyższą emisję tlenków azotu, co notorycznie zdarza się w przypadkach, gdy instalacja LPG jest źle założona bądź układ jest niewyregulowany.

2.Wszystkie instalacje LPG samoistnie się rozregulowują. MIT
Nie wszystkie, a tylko te najgorszej jakości - tak samo, jak „normalne” układy zasilania jednostek napędowych. W konstrukcjach gorszej jakości – lub po prostu gorzej zainstalowanych – reduktory, wtryskiwacze, filtry i zawory potrafią dość szybko odejść od parametrów wyjściowych. I nawet jeśli elektronika sterująca umie przez pewien czas te skłonności korygować, inne są trudne do skompensowania. Dlatego co ok. 15 tyś. km warto robić przeglądy.

3.Auto pracuje na gazie LPG może funkcjonować równie dobrze jak na benzynie. FAKT
Specyfikacja paliwa LPG, tzn. jego mniejsza gęstość i zarazem niższa wartość energetyczna w przeliczeniu na litr, powoduje, że moc osiągana przy spalaniu gazu jest zwykle nieco niższa niż przy zasilaniu benzyną. Wygląda to następująco:
a)układy mieszalnikowe – z powodu obecności zwężki w układzie dolotowym spadek mocy o ok. 10% na gazie i na benzynie;
b)układy wtrysku w fazie lotnej – spadek mocy (wyłącznie na gazie) do 3% - w zależności od tego, jak sterowanie zapłonem jest w stanie wykorzystać wyższą liczbę oktanową gazu;
c)układ wtrysku w fazie ciekłej – teoretycznie możliwy jest nawet kilkuprocentowy wzrost mocy dzięki zwiększeniu sprawności silnika przez schłodzenie ładunku, wynikającego z odparowania gazu dopiero w układzie dolotowym.
Jeżeli chodzi o samą kulturę pracy, to pod warunkiem poprawnej regulacji instalacji powinna ona być identyczna jak przy zasilaniu benzynowym.

4.Silniki z ręczną regulacją luzu zaworowego mogą mieć problemy, pracując na LPG. FAKT
Silniki pracujące na gazie LPG w większym stopniu niż jednostki zasilane benzyną borykają się z tzw. erozją gniazd zaworowych. Jest to jednak związane ze zbyt ubogą mieszanką w przypadku niewłaściwej regulacji instalacji. Jeśli układ LPG został poprawnie zestrojony, zwiększone zużycie gniazd nie powinno stanowić problemu. Należy jednak zwrócić uwagę na silnik z ręczną regulacją luzu zaworowego - w nich trzeba je regulować częściej, np.30 tyś. km. Od materiałów, z których wykonano gniazdo i zwór, zależy, czy erozja stanie się przyczyną kłopotów (np. Ford Focus 1,6), czy też zużycie części będzie niezauważalne.

5.Stosowanie gazu LPG może wpływać na trwałość silnika. FAKT
Gaz nie ma negatywnego wpływu na trwałość takich kluczowych elementów silnika jak blok, wał korbowy, panewki, tłoki, pierścienie itp. Jeżeli więc pod pojęciem trwałości jednostki rozumiemy przebieg do tzw. remontu kapitalnego, to LPG nie powinien mieć tu żadnego wpływu. Zasilanie gazem LPG może mieć natomiast niekorzystny wpływ na niektóre elementy głowicy, np. zawory i gniazda. Dotyczy to silników ze źle zamontowaną lub niewłaściwie wyregulowaną instalacją oraz w przypadku zaniedbania konieczności częstszej niż na benzynie regulacji luzów zaworowych. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że znaczna część aut ma bardzo rzadko regulowane instalacje, ich stan techniczny może być gorszy niż gdyby jeździły na benzynie.

6.Podczas jazdy na LPG komputer pokładowy pokazuje rzeczywiste zużycie gazu. MIT
Wskaźnik zużycia paliwa opiera swe wskazania na poleceniach wydawanych układowi wtryskowemu przez sterownik, a nie mierzonym przepływie. Dlatego jeśli instalacja nie jest montowana fabrycznie podczas produkcji auta, komputer nie pokaże rzeczywistego zużycia gazu. Instalacje LPG są konstruowane tak, by komputerowi sterującemu silnikiem „wydawało” się, że auto pracuje na benzynie. Tak więc komputer pokładowy pokazuje takie zużycie, jakie miałby w danej chwili samochód, gdyby jechał na benzynie.

7.Auto z instalacją LPG wymaga specjalnych świec lub oleju. MIT
Silniki zasilane gazem LPG nie wymagają ani specjalnych świec, ani przeznaczonego tylko dla nich oleju silnikowego. Z racji możliwości występowania wyższego napięcia zapłonu, w silnikach zasilanych LPG świece zapłonowe mogą zużywać się nieco szybciej. Konieczność profilaktycznej, częstej wymiany świec dotyczy układów gazowych mieszalnikowych (I i II generacja) – czynimy to z uwagi na możliwość występowania „strzałów” w układzie dolotowym. W przypadku układów wtrysku gazu (III, IV, i V generacja) należy stosować się do harmonogramu wymiany świec ustalonego przez producenta samochodu.

8.Instalacja LPG nie powinno się montować w silnikach turbo. MIT
Turbodoładowanie samo w sobie nie jest przeciwwskazaniem do montażu instalacji LPG, jednak ze względu na znaczenie wyższe obciążenia cieplne jednostki napędowej instalacja musi tu pracować perfekcyjnie, aby nie doszło do poważnych uszkodzeń silnika lub turbosprężarki. Kluczowe znaczenie mają tu:
a)odpowiednio wydajne i szybkie wtryskiwacze gazu,
b)właściwie dobrany reduktor – zaleca się dobór reduktora z większym zapasem wydajności z uwagi na większe niż w silnikach wolnossących chwilowe zapotrzebowanie na paliwo,
c)najwyższa jakość montażu.

9.Podczas jazdy na gazie powinno się stosować wyłącznik pompy paliwa. MIT
Nie ma takiej potrzeby. Wytłumaczenie jest proste: pompa paliwa przystosowana jest do ciągłej pracy, nawet po odcięciu wtrysku (np. przyhamowaniu silnikiem). Odłączając pompę, narażamy wtryskiwacze benzynowe na zapieczenie. Ponadto w szczególnych sytuacjach (np. kiedy kończy się gaz, zabrudzą się filtry itp.) sterownik gazowy przełącza niezauważalnie silnik na pracę na benzynie. Odłączanie pompy paliwa spowoduje potencjalnie niebezpieczne w skutkach sytuacje (np. podczas wyprzedzania) polegające na przerwie w pracy silnika, zanim ponownie włączona pompa paliwa zapewni odpowiednie ciśnienie niezbędne do prawidłowej pracy układu wtryskowego.

10.Można schować zawór tankowania gazu pod klapą wlewu paliwa tak aby nie było go widać z zewnątrz. FAKT
Jedynym uwarunkowaniem jest konieczność stabilnego umocowania wlewu, który będzie łatwo dostępny. Przeszkodą w instalowaniu wlewu gazu pod klapą wlewu paliwa (oprócz braku miejsca) może być plastikowe, elastyczne mocowanie wlewu benzyny, uniemożliwiają stabilne umocowanie wlewu gazu. Jeżeli obie te przeszkody nie występują, to nie ma przeciwwskazań. Ponieważ jednak taki sposób montażu wlewu podnosi koszt, toteż takie rozwiązanie stosowane jest rzadko.

11.Zbiornik gazu LPG nie da się napełnić w stu procentach. FAKT
Ponieważ gaz rozszerza swoją objętość pod wpływem temperatury, ze względów bezpieczeństwa zawór w butli nie dopuszcza do całkowitego zatankowania. Zwykle wypełnia się ona w ok. 80%. Tak więc przykładowo do butli 40-litrowej maksymalnie powinno zmieścić się około 32 l gazu. Jeżeli przy tankowaniu wejdzie mniej niż 80% objętości zbiornika, to znaczy, że przed tankowaniem w butli był gaz lub zawór ograniczający napełnienia zbiornika w tak zwanym wielozaworze reaguje zbyt wcześnie. Jeżeli natomiast daje się zatankować więcej niż 80%, to albo zbyt późno reaguje zawór bezpieczeństwa, albo oszukuje dystrybutor gazu. Proceder fałszowania wskazań dystrybutorów jest niestety częsty. Dlatego warto tankować na stacjach o ustalonej renomie (np. dużych sieciowych), a z ostrożnością podchodzić do małych i nieznanych bliżej punktów sprzedaży „autogazu”.

12.Trzeba stosować specjalne smary do gniazd zaworowych. MIT
Wśród części kierowców panuje pogląd o zbawiennym wpływie tzw. lubryfikatorów na trwałość silnika (głównie gniazd zaworowych i zaworów). Niektóre warsztaty oferują montaż urządzeń dawkującego specjalny płyn do kolektora dolotowego. Nie potwierdzono jednak doświadczalnie pozytywnego wpływu „lubryfikatora” na trwałość np. głowicy. W jednostkach o słabej konstrukcji głowicy należy po prostu zadbać o jakość instalacji i dokładną regulację, zwłaszcza pod kątem wyeliminowania możliwości pracy na ubogiej mieszance.

13.Jeżdżąc na gazie, powinno się tankować benzynę 98. MIT
Nie istnieją żadne badania potwierdzające, że jazda na paliwie 98 okt. zwiększa odporność całego układu na procesy starzenia, a tylko to kryterium mogłoby mieć jakiekolwiek znaczenie. Trzeba się jednak liczyć z tym, że z czasem ze zbiornika, w którym znajduje się benzyna, wyparowują lżejsze frakcje i nic na to nie można poradzić. Recepta jest tylko jedna – od czasu do czasu samochód powinien jeździć na benzynie.

14.Zasilanie silnika gazem ma negatywny wpływ na żywotność sondy lambda. MIT
W przypadku poprawnie funkcjonującej instalacji gazowej nie występują żadne prawidłowości, które mogłyby sugerować skrócenie trwałości sondy lambda. Jednak w przypadku aut z drugą sondą ważne jest dokładne strojenie i dobór precyzyjnie dawkujących wtryskiwaczy. Pojawienie się większych odchyleń w składzie mieszanki często skutkuje w takich samochodach przejściem sterownika silnika w stan awaryjny.

15.W silnikach pracujących na gazie LPG należy częściej wymienić filtry. FAKT
W samochodach z instalacjami typu podciśnieniowego należy często wymieniać filtr powietrza (zwykle przy każdej wymianie oleju). Jest to związane z faktem, że dawkowaniem gazu steruje podciśnienie w kolektorze dolotowym, a to z kolei jest uzależnione od stanu zabrudzenia filtra powietrza. Jeżeli chodzi o filtr gazu LPG, to zaleca się go wymieniać nie rzadziej, niż co 15 tyś. km. W instalacjach sekwencyjnego wtrysku LPG warto stosować specjalne filtry fazy lotnej – o podwyższonej jakości filtrowania.

16.Autem z LPG nie można wjeżdżać na niektóre parking podziemne. FAKT
Jeśli wjazd na parking podziemny jest zakazany jest zakazany dla samochodów wyposażonych w instalację LPG, oznacza to, że pomieszczenia parkingu mogą nie mieć stosownej wentylacji. Tym samym administrator parkingu daje świadectwo, że obiekt stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa w wielu innych sytuacjach, np. przy skażeniu terenu chemikaliami.

17. Aby nie dopuścić do usterek układu wtryskowego, silnik zasilany LPG powinien pracować czasami na benzynie. FAKT
Tak, aby zapewnić czystość układu paliwowego, samochód powinien codziennie pracować na benzynie. W okresie zimowym zwykle nie ma problemów, gdyż silnik dość długo pracuje na benzynie po zimnym rozruchu, zanim osiągnie temperaturę przełączenia na gaz. Nieco gorzej bywa latem, gdy temperatura otoczenia przekracza minimalna temperaturę przełączenia na gaz. Wtedy zaleca się, aby silnik po uruchomieniu pracował na benzynie mniej więcej przez minutę. Możemy go do tego zmusić ręcznie, przełącznikiem. Wysokiej jakości, markowe sterowniki gazowe (np. Prins VSI, AC STAG 300 plus) same aktywują procedury chroniące wtryskiwacze benzynowe (rozpoczynają pracę na benzynie).

18.Lepiej kupić samochód bez instalacji LPG i dopiero później zamontować ją w warsztacie. FAKT
Stan techniczny samochodów wyposażonych w instalację LPG jest bardzo opłakany. Po prostu użytkownicy takich aut starają się oszczędzać za wszelką cenę, zaniedbując okresową obsługę pojazdu. Z tego właśnie powodu lepszym rozwiązaniem wydaje się zakup zadbanego auta bez instalacji LPG i następnie jej montaż w profesjonalnym warsztacie – przy użyciu komponentów najwyższej jakości. Osobny temat to oczywiście nowe samochody wyposażone w fabryczną instalację LPG. Zazwyczaj rozwiązania tego typu są odpowiednio dopracowane i warte polecenia.

19.Jezdżąc autem z instalacją LPG, narażamy się na ryzyko wybuchu gazu, np. wskutek wypadku. MIT
Zbiornik LPG jest wykonany z kilkumilimetrowej blachy, co praktycznie wyklucza możliwość jego rozerwania na skutek uderzenia czy zgniecenia. W momencie wypadku wydostanie się gazu ze zbiornika blokują dwa zawory elektromagnetyczne. Gwałtownemu ubytkowi gazu zapobiega zawór nadmiernego wypływu ograniczający przepływ do 1 l/minutę. W przypadku pożaru i silnego rozgrzania zbiornika zawór bezpieczeństwa wypuszcza porcjami gaz, nie dopuszczając do rozerwania butli.

20.Gaz musi śmierdzieć w aucie – a przynajmniej zapach gazu ma prawo być wyczuwalny. MIT
Zdecydowanie nie. Zapach gazu w kabinie samochodu świadczy o nieszczelności układu lub dużej ilości nie spalonego gazu w spalinach. Prawidłowo funkcjonująca instalacja uniemożliwia przedostawanie się gazu i jego zapachu do otoczenia.

PODSUMOWANIE
Jak widać, większość problemów i usterek związanych z eksploatacją auta na gazie nie wynika z samych właściwości gazu, lecz raczej z niewłaściwego skonfigurowania, złej regulacji czy braku dbałości o instalację LPG. Każdy kilometr pokonany samochodem zasilanym LPG kosztuje ponad dwa razy mniej niż przejechany na benzynie. Jednak w zamian takie auto oczekuje od nas częstszych inspekcji. Zadbany samochód z instalacją LPG nie powinien sprawiać większych problemów.
 
czaju 



Marka: Dacia,Citroen,Ford
Model: Duster,C4 GP,Fusion
Silnik: 1.5@107,2.0@150,2.0@240 4x4
Rocznik: 2010.2014
Wersja: Prestige
Dołączył: 06 Sty 2009
Posty: 1853
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: 2009-07-05, 22:22   

Brzmi sensownie, ale:
a) jaką mam gwarancję że nie spartolą mi instalacji gazowej
b) skąd mam wiedzieć które elementy są zwane "sprawdzonymi"
c) częściej tzn. jak często, co tydzień, co miesiąc, dwa razy w roku? co 5tysięcy, co 10tysięcy?
d) czy fakt częstszego i kosztowniejszego serwisu nie wpływa na koszta przejazdu, skoro piszesz że każdy kilometr na gazie jest 2x tańszy? Pamiętajmy, że jazda samochodem to nie tylko tankowanie paliwa jakiegokolwiek. Do tego dochodzi koszt instalacji gazowej... Ile kosztuje rewelacyjna instalacja gazowa, która totalnie nie zmieni charakteru silnika mojego samochodu? gdzie mogę ją założyć aby być pewnym że jest rewelacyjna, gdzie serwisować, czy przegląd techniczny samochodu z LPG nie jest droższy?
e) LPG jest z założenia zakładane "aby było taniej", więc gdzie tu pomysł, że ktoś regularnie będzie to sprawdzał, regulował etc (chyba że sam zakłada LPG i robi to sobie sam)
f) skoro to takie super - dlaczego każdy samochód fabrycznie nie posiada LPG, albo przynajmniej łatwego "przyłącza" LPG. Dlaczego nie w każdym samochodzie jest to oferowane fabrycznie?
g) przyjmijmy, że chcę założyć LPG do małolitrażowego (1.0l 53KM) woła roboczego - spala 5l/100km, ile będzie spalał gazu, ile będzie kosztowało serwisowanie instalacji LPG (na jaki czas, na jaki przebieg), czy samochód w ogóle będzie jeździł na LPG - czytamy że odczuwalny spadek mocy to 10% - 48KM wygląda na niezadowalającą moc, może się mylę i te 10% nie ma żadnego znaczenia...
 
gigi303 



Marka: Opel
Model: Astra IV
Silnik: 1.7 cdti
Rocznik: 2011
Dołączył: 13 Kwi 2008
Posty: 888
Skąd: W-WA
Wysłany: 2009-07-06, 05:58   

czaju napisał/a:
Brzmi sensownie, ale:
a) jaką mam gwarancję że nie spartolą mi instalacji gazowej
b) skąd mam wiedzieć które elementy są zwane "sprawdzonymi"
c) częściej tzn. jak często, co tydzień, co miesiąc, dwa razy w roku? co 5tysięcy, co 10tysięcy?
d) czy fakt częstszego i kosztowniejszego serwisu nie wpływa na koszta przejazdu, skoro piszesz że każdy kilometr na gazie jest 2x tańszy? Pamiętajmy, że jazda samochodem to nie tylko tankowanie paliwa jakiegokolwiek. Do tego dochodzi koszt instalacji gazowej... Ile kosztuje rewelacyjna instalacja gazowa, która totalnie nie zmieni charakteru silnika mojego samochodu? gdzie mogę ją założyć aby być pewnym że jest rewelacyjna, gdzie serwisować, czy przegląd techniczny samochodu z LPG nie jest droższy?
e) LPG jest z założenia zakładane "aby było taniej", więc gdzie tu pomysł, że ktoś regularnie będzie to sprawdzał, regulował etc (chyba że sam zakłada LPG i robi to sobie sam)
f) skoro to takie super - dlaczego każdy samochód fabrycznie nie posiada LPG, albo przynajmniej łatwego "przyłącza" LPG. Dlaczego nie w każdym samochodzie jest to oferowane fabrycznie?
g) przyjmijmy, że chcę założyć LPG do małolitrażowego (1.0l 53KM) woła roboczego - spala 5l/100km, ile będzie spalał gazu, ile będzie kosztowało serwisowanie instalacji LPG
(na jaki czas, na jaki przebieg), czy samochód w ogóle będzie jeździł na LPG - czytamy że odczuwalny spadek mocy to 10% - 48KM wygląda na niezadowalającą moc, może się mylę i te 10% nie ma żadnego znaczenia...


ad a
loteria, wszystko zależy od serwisu
ad b
j.w.
ad c
raz w roku przynajmniej
ad d
wpływa dlatego tanie jeżdżenie mamy dopiero po gwarancji (opcja gdy instalacje nam zakłada ASO)
ad e
jeśli się chce długo jeżdzić bezpropblemowo to trzeba dbać o auto (nie tylko z lpg tak jest)
przeważnie większość serwisów wprowadziła przeglądy gwarancyjne LPG więc nic samemu nie trzeba robić
ad f
bo nie każdy silnik nadaje się do lpg, wielu producentów jednak oferuje fabryczne lpg i nie jest problemem znalezienie takiego auta
ad g
wszystko zależy od rodzaju instalacji oraz twojego stylu jazdy
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne