Wszystkich lamp można używać legalnie wyłącznie bez modyfikacji, a dodatkowo drogowych w ściśle określonych warunkach - obniżenie napięcia i jazda z nimi jako dziennymi jest więc nielegalna.
Podstawa prawna: PORD i rozporządzenie o warunkach technicznych dopuszczenia pojazdów do ruchu (linki w tym temacie).
Zamontowałem dziś w końcu lampy do swojej Sandero. Mam jednak jedno pytanie, ponieważ w fabrycznie nowym zestawie brakowało w plastikowej obudowie na przewodzie "+" bezpiecznika. Niezły przypadek! Chyba w fabryce ktoś je pakował na nocnej zmianie.;)
Przez moment po podłączeniu lampy nie świeciły i pomyślałem, że to sterownik nie pracuje, jednak dziwnie luźny był przewód "+" u wejścia i wyjścia gniazda bezpiecznika.
Możecie mi doradzić jaki bezpiecznik topikowy (ile A) należy tam umieścić?
Marka: Dacia
Model: Comfort
Silnik: 1,6 SCe
Rocznik: 2019 Pomógł: 9 razy Dołączył: 17 Sie 2011 Posty: 787 Skąd: ŚLĄSK
Wysłany: 2015-03-13, 11:56
Zobacz jaki prąd pobierają, ew. jakiej mocy są Twoje światła. Z reguły ledy mają od 10 do 45 Watów stąd przy zastosowaniu wzorów (P=U x I) --- 45 ((P) Watów) : 12 ((U) Voltów) = max 4 ((I) Ampery). Jeśli moc jest mniejsza wstawiasz odpowiednio słabszy bezpiecznik.
To jeszcze jedno pytanko dla znawców fizyki i prądu.:) Nie mogłem dostać szklanego bezpiecznika na 12V dlatego zamontowałem tymczasowo bezpiecznik na 220V. Czy oprócz tego, że w razie potrzeby nie zadziała może powodować jakieś zmiany w napięciu dochodzącym do lamp (czyt. ograniczać napięcie 12V)?
Marka: Dacia
Model: Comfort
Silnik: 1,6 SCe
Rocznik: 2019 Pomógł: 9 razy Dołączył: 17 Sie 2011 Posty: 787 Skąd: ŚLĄSK
Wysłany: 2015-03-16, 11:08
Sandy napisał/a:
To jeszcze jedno pytanko dla znawców fizyki i prądu.:) Nie mogłem dostać szklanego bezpiecznika na 12V dlatego zamontowałem tymczasowo bezpiecznik na 220V. Czy oprócz tego, że w razie potrzeby nie zadziała może powodować jakieś zmiany w napięciu dochodzącym do lamp (czyt. ograniczać napięcie 12V)?
Układ będzie działał jakby nie było bezpiecznika. Tj. bezpiecznik "będzie widziany" jako zwykły przewód. Bezpieczniki szklane dostaniesz w każdym motoryzacyjnym i elektonicznym.
O właśnie! Stąd właśnie wynikło moje pytanie. Czy lampy nie świecą światłem przytłumionym, bo takie odnoszę właśnie wrażenie.:) Muszę jak najszybciej zdobyć tak mały bezpiecznik na 12V.
OK. Postaram się też dojść do gniazda bezpiecznika na wyjściu miernikiem elektrycznym i zobaczyć jakie jest napięcie po przejściu przez bezpiecznik.
Żeby w Gdańsku w 6-ciu sklepach motoryzacyjnych i hurtowniach elektrycznych nie można było dostać szklanego bezpiecznika na 12V!;) Najciekawsze, że znalazłem w jednym sklepie moto zestaw szklanych 12V, gdzie były w blistrze opisane na produkcie wybitym 250V.
Marka: Dacia
Model: Comfort
Silnik: 1,6 SCe
Rocznik: 2019 Pomógł: 9 razy Dołączył: 17 Sie 2011 Posty: 787 Skąd: ŚLĄSK
Wysłany: 2015-03-16, 20:04
Sory, ale w ostatnim poście trochę Ci namieszałem – myślenie skrótowe. Dla układu elektrycznego nie ma znaczenia jaki (tj. na jaką wartość napięcia – jeśli oczywiście mieści się ona w górnym zakresie voltarzu) bezpiecznik został wykorzystany. Układ „widzi” bezpiecznik jako część przewodu, który z racji swoich właściwości ma być jego „najsłabszym ogniwem”. Tym samym nie jest ważne w pod jakim napięciem pracuje bezpiecznik, a jedynie jaki prąd przez niego przepływa. Dzięki temu przy wzroście prądu wskutek np. zwarcia czy uszkodzenia odbiornika bezpiecznik rozłączy układ elektryczny nie dopuszczając do dalszych ewentualnych uszkodzeń.
Napięcie bezpiecznika, to jedynie informacja o jego izolacji. W przypadku bezpiecznika topikowego ważny jest tylko prąd i ewentualnie charakterystyka (to dla zaawansowanych ), czyli czy zadziałać ma natychmiast, czy z określonym w charakterystyce opóźnieniem. Czyli charakterystyka to wykres opóźnienia w zależności od prądu, przy którym dojdzie do przepalenia.
Dlatego napisałem "niedrogie". Podobają mi się te złożone z 4 elementów, ale nie do końca wiem czy są legalne, SKP też nie potrafiła odpowiedzieć na to pytanie nie widząc ich. Stąd wolałbym takie w normalnym kształcie.
Podobają mi się te złożone z 4 elementów, ale nie do końca wiem czy są legalne, SKP też nie potrafiła odpowiedzieć na to pytanie nie widząc ich
SKP odpowiada prawidłowo - 4-elementowość nie jest przeszkodą do uzyskania homologacji, ale to nie znaczy, że wszystkie lampy tego typu na pewno ją mają.
Jeżeli natomiast znajdziesz takie zalegalizowane, to możesz kupić i zamontować nawet nie znając się na wymaganiach technicznych - właśnie po to jest holomolo, żebyś nie musiał się znać.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum