Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Otwarty przez: laisar
2009-07-10, 19:02
Światła dzienne - umiejscowienie, modele, montaż
Autor Wiadomość
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-10-19, 08:46   

AndrzejW napisał/a:
a poza tym wydaje mi się, że diody LED nie są aż tak bardzo wrażliwe na częste włącznie i wyłączanie i spokojnie powinny wytrzymać dłużej niż nasze samochody.


Same diody mogą mieć pewnie miliony cykli wł/wył. Jednak te lampy są przystosowane pod 12 V jak i pod 24 V- a to oznacza, że jest w tych lampach zamontowana jakaś stabilizacja napięcia - podejrzewam że zamontowano tam stabilizator napięcia a może i zamontowano tam przetwornicę :) nie wiem nie zaglądałem do środka. Jeśli dla samych diód częste cykle wł/wył nie zrobią jakiegoś wrażenia, to o elektronice zasilającej te diody być pewnym tego samego nie można - wolałem dmuchać za wczasu na zimne i podłączyłem metodą 2.
Ale oczywiście jak piszesz, mogą te lampy przeżyć nawet nasze auta, nie wiemy dokładnie co jest w środku a ja jestem po prostu zbytnio przewrażliwiony.


Co do LUX czy ECONO to zdanie mam takie same jak AndrzejW.
ECONO nie warto kupować, bo to samo mamy przez zwykłe podłączenie tych lamp.
LUX to proste podłączenie, pełny automat - ale właśnie ma wady takie jakie podał AndrzejW.


PS. I proszę was przestańcie z tym sarkazmem "Wielki Elektronik" - bo to się staje obraźliwe.
Przy okazji mam oryginalne halogeny do sprzedania - szczegóły tutaj : http://www.daciaklub.pl/f...p?p=66241#66241
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2010-10-19, 10:44, w całości zmieniany 7 razy  
 
krakry1 



Marka: Renault / VW
Model: Captur / Up
Silnik: 1,3 TCe 130KM/60 KM
Rocznik: 2019 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 22 Mar 2009
Posty: 1889
Skąd: lubelskie
Wysłany: 2010-10-19, 14:20   

Jeszcze raz ja. Długo myślałem nad tym co zostało napisane. I druga metoda Artura - reasumując to:

1. Kabelkami jakie dała fabryka.
a) czarny (lampa - lampa - "-"akumulatora);
b) żółty (lampa - lampa -"+" pozycyjnego);
c) biały(lampa - lampa - i biały wg. poniższego schematu Artura:

I mam od razu pytania.

1. Czy dobrze to skumałem powyżej :oops: (jak zacznę ciąć - będzie za późno, więc wole się upewnić ostatecznie)?

2. Po przecięciu brązowego w przekaźniku "B" i dolutowaniu białego od świateł dziennych - zostaje nam "kikut" tego obciętego brązowego. Dokąd idzie ten brązowy (od czego jest)?

3. Podobnie przecinamy zielony i dodatkowym kabelkiem łączymy go z żółtym z przekaźnika "A". No i pozostaje nam "kikut" owego zielonego. Dokąd idzie ten zielony (od czego jest)?

4. Czy po takim podłączeniu też wyciągamy przekaźnik "D"?

5. Czy kontrolka halogenów tez nie będzie się świecić?

6. Czy w przekaźniku "A" jest tylko jeden przewód (żółty)?

metoda3.jpg
Plik ściągnięto 13268 raz(y) 18,54 KB

Ostatnio zmieniony przez laisar 2010-10-23, 13:15, w całości zmieniany 3 razy  
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-10-19, 14:52   

krakry1 napisał/a:
Jeszcze raz ja. Długo myślałem nad tym co zostało napisane. I druga metoda Artura - reasumując to:

1. Kabelkami jakie dała fabryka.
a) czarny (lampa - lampa - "-"akumulatora);
b) żółty (lampa - lampa -"+" pozycyjnego);
c) biały(lampa - lampa - i biały wg. poniższego schematu Artura:

I mam od razu pytania.

1. Czy dobrze to skumałem powyżej :oops: (jak zacznę ciąć - będzie za późno, więc wole się upewnić ostatecznie)?

2. Po przecięciu brązowego w przekaźniku "B" i dolutowaniu białego od świateł dziennych - zostaje nam "kikut" tego obciętego brązowego. Dokąd idzie ten brązowy (od czego jest)?

3. Podobnie przecinamy zielony i dodatkowym kabelkiem łączymy go z żółtym z przekaźnika "A". No i pozostaje nam "kikut" owego zielonego. Dokąd idzie ten zielony (od czego jest)?

4. Czy po takim podłączeniu też wyciągamy przekaźnik "D"?

5. Czy kontrolka halogenów tez nie będzie się świecić?

6. Czy w przekaźniku "A" jest tylko jeden przewód (żółty)?


Ad1. dobrze skumałeś.
Ad2. Kikut brązowego to zasilanie przeciwmgielnych - schodzi on na dół do wtyczkę przeciwmgielnych oraz idzie jeszcze na kontrolkę przeciwmgielnych. Ten kikut izolujesz.

Ad3. zielony idzie do manetki włączania przeciwmgielnych - izolujesz go.

Ad4. Nic nie wyciągamy. Wszystkie przekaźniki zostają na swoim miejscu.

Ad5. Też nie będzie się świecić.

Ad6. Tak, w przekaźniku A jest tylko jeden żółty przewód.

Widzę, że namieszałem w głowach tymi metodami i teraz trudno się zdecydować.
Najtrudniejsze w tym będzie dolutowanie jakiegoś kabelka do żółtego przewodu przekaźnika A, bo jest tam dość krótki kabel i mało miejsca.
Jeśli stwierdzisz, że za dużo kombinacji to podłącz po prostu metodą 1 - tą łatwiejszą i już.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2010-10-19, 14:56, w całości zmieniany 1 raz  
 
jaro777 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2010
Wersja: BlackLine 7 os.
Dołączył: 03 Lip 2010
Posty: 14
Skąd: Mazowsze
Wysłany: 2010-10-19, 14:56   

Wczoraj dostałem dzisiaj zamontowałem. Do montażu wykorzystałem przewody dostarczone ze światłami, przeprowadziłem je obok wiązki przeciwmgielnych, do podłączenia wykorzystałem przekaźnik znaleziony w garażu, zasilanie lamp bezpośrednio z akumulatora a sterowanie przekaźnika podłączyłem pod pierwszy żółty przewód jaki znalazłem przy skrzynce z przekźnikami ( to może kiedyś być problemem), póki co wszystko działa jak trzeba. Później jak będę miał więcej czasu pomyślę o automacie .
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-10-19, 15:01   

Oczywiście Jaro777 podłączyłeś żółty od lamp do niebieskiego kabla od żarówki pozycyjnych ?

W skrzynce wybrałeś żółty ale który ?
Był to jakiś cienki kabelek żółty ? czy żółty od przekaźnika C ?
_________________

 
jaro777 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2010
Wersja: BlackLine 7 os.
Dołączył: 03 Lip 2010
Posty: 14
Skąd: Mazowsze
Wysłany: 2010-10-19, 15:12   

jackthenight napisał/a:
Oczywiście Jaro777 podłączyłeś żółty od lamp do niebieskiego kabla od żarówki pozycyjnych ?

W skrzynce wybrałeś żółty ale który ?
Był to jakiś cienki kabelek żółty ? czy żółty od przekaźnika C ?




1 Oczywiście
2 Żółty cienki
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-10-19, 15:21   

No to super, jeśli dałeś jaro przekaźnik to będzie OK, żadnych problemów nie powinno być.
Automat ci już raczej do niczego nie potrzebny.
_________________

 
krakry1 



Marka: Renault / VW
Model: Captur / Up
Silnik: 1,3 TCe 130KM/60 KM
Rocznik: 2019 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 22 Mar 2009
Posty: 1889
Skąd: lubelskie
Wysłany: 2010-10-19, 15:27   

jackthenight napisał/a:
Widzę, że namieszałem w głowach tymi metodami i teraz trudno się zdecydować.
Wręcz przeciwnie - podałeś nam różne możliwości, a sami możemy zdecydować co dla nas lepsze. dzięki twoim odpowiedziom:

jackthenight napisał/a:
Ad2. Kikut brązowego to zasilanie przeciwmgielnych - schodzi on na dół do wtyczkę przeciwmgielnych oraz idzie jeszcze na kontrolkę przeciwmgielnych. Ten kikut izolujesz.

Ad3. zielony idzie do manetki włączania przeciwmgielnych - izolujesz go.


Mam pewność, że te "kikuty" to tylko przeciwmgielne - a więc nie mają wpływu na inne układy samochodu (tak na wszelki wypadek lepiej to wiedzieć w związku z "magiczną niewiadomą - gwarancją). Ingerujemy tylko w przeciwmgielne - których i tak się pozbywamy. Wybiorę w związku z tym wariant II - bo zgadzam się z Tobą, że częste włączanie i wyłączania elektroniki nie służą jej żywotności.

Jeszcze raz wielkie dzięks. Montaż w sobotę.
 
jaro777 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2010
Wersja: BlackLine 7 os.
Dołączył: 03 Lip 2010
Posty: 14
Skąd: Mazowsze
  Wysłany: 2010-10-19, 15:51   

jackthenight napisał/a:
No to super, jeśli dałeś jaro przekaźnik to będzie OK, żadnych problemów nie powinno być.



Ot mądrego to i przyjemnie poczytać.
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2010-10-19, 18:02, w całości zmieniany 2 razy  
 
Mamert 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 1104
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2010-10-19, 17:53   

Mam pytanko, gdzie kolega zakupił takie lampki z oryginalnymi mocowaniami w miejsce halogenów ? Przejrzałem temat, ale jakoś nie mogę znaleźć.
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-10-19, 18:01   

Krakry1 zamiast podłączać dodatkowy kabelek do żółtego przewodu z przekaźnika A, to możesz go podłączyć do żółtego przewodu ze złącza R212 - będzie ci dużo wygodniej niż grzebać pod przekaźnikiem "A". Jutro pstryknę ci zdjęcie złącza R212 ze skrzynki przekaźników i dokładnie ci oznaczę ten żółty przewód do którego się dolutujesz. Z drugiej strony dodatkowego kabelka oczywiście bez zmian, czyli do zielonego przewodu przekaźnika B (to jest łatwe, są długie przewody, łatwy dostęp itp.)
Podobnie biały do brązowego - również łatwy i wygodny dostęp.

Na szybko zaznaczyłem złącze R212 :

_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2010-10-19, 18:03, w całości zmieniany 2 razy  
 
krakry1 



Marka: Renault / VW
Model: Captur / Up
Silnik: 1,3 TCe 130KM/60 KM
Rocznik: 2019 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 22 Mar 2009
Posty: 1889
Skąd: lubelskie
Wysłany: 2010-10-19, 18:01   

Mamert Tu masz namiary: http://allegro.pl/okragle...1274996248.html
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2010-10-19, 18:30, w całości zmieniany 1 raz  
 
krakry1 



Marka: Renault / VW
Model: Captur / Up
Silnik: 1,3 TCe 130KM/60 KM
Rocznik: 2019 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 22 Mar 2009
Posty: 1889
Skąd: lubelskie
Wysłany: 2010-10-19, 18:04   

Dzięki. Jutro jak podasz namiary to się zapoznam z nowym sposobem.
 
AndrzejW 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.5 dCi 68KM
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 26 Cze 2009
Posty: 111
Skąd: Rogoźno Wlkp
Wysłany: 2010-10-20, 07:21   

jaro777 napisał/a:
zasilanie lamp bezpośrednio z akumulatora

Mam pytanie: czy zastosowałeś jeszcze bezpiecznik, bo przy takim zasilaniu pewnie by się przydał w przypadku zwarcia.
Jak rozumiem w obu metodach jackthenighta podłączmy lampy za jakimś bezpiecznikiem i dodatkowe zabezpieczenie nie jest potrzebne.
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-10-20, 07:47   

W moich obydwu metodach zawsze lampy zasilane są za bezpiecznikiem (metoda 1 - 30A, metoda 2 - 15A), ponieważ korzystam z fabrycznych obwodów zasilania.

U kolegi Jaro faktycznie bezpiecznik np. 5A powinien być założony.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2010-10-20, 07:57, w całości zmieniany 3 razy  
 
jaro777 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2010
Wersja: BlackLine 7 os.
Dołączył: 03 Lip 2010
Posty: 14
Skąd: Mazowsze
Wysłany: 2010-10-20, 10:25   

jackthenight napisał/a:
W moich obydwu metodach zawsze lampy zasilane są za bezpiecznikiem (metoda 1 - 30A, metoda 2 - 15A), ponieważ korzystam z fabrycznych obwodów zasilania.

U kolegi Jaro faktycznie bezpiecznik np. 5A powinien być założony.





I dokładnie taki założyłem.
Ostatnio zmieniony przez jaro777 2010-10-20, 10:26, w całości zmieniany 1 raz  
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-10-20, 10:29   

krakry1 napisał/a:
Dzięki. Jutro jak podasz namiary to się zapoznam z nowym sposobem.


Wiesz co, do tego złącza R212 dochodzą tylko dwa przewody żółte - obojętnie do którego się dolutujesz to będzie dobrze. Czyli dodatkowy kabelek do tego żółtego dochodzącego do R212 a z drugiej strony do zielonego kabelka przekaźnika B.

jaro777 napisał/a:
I dokładnie taki założyłem.


No, czyli pełna "profeska" :)
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2010-10-20, 10:36, w całości zmieniany 1 raz  
 
krakry1 



Marka: Renault / VW
Model: Captur / Up
Silnik: 1,3 TCe 130KM/60 KM
Rocznik: 2019 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 22 Mar 2009
Posty: 1889
Skąd: lubelskie
Wysłany: 2010-10-20, 11:47   

Mam nadzieję Artur, że ostatni raz w tej kwestii pytam - wg. zatem ostatecznej wersji schemat będzie wyglądał tak:

Kopia metoda3.2.jpg
Plik ściągnięto 12897 raz(y) 18,69 KB

Ostatnio zmieniony przez laisar 2010-10-23, 13:16, w całości zmieniany 1 raz  
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-10-20, 13:15   

Tak, jest dobrze.
_________________

 
yarocz 



Marka: DACIA
Model: Logan MCV
Silnik: 1,6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Ambiance 5 os.
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 09 Paź 2008
Posty: 455
Skąd: Lublin
Wysłany: 2010-10-20, 18:10   

Jako, że nie posiadałem wcześniej świateł przeciwmgielnych mam prośbę aby w miarę możliwości podać numery zaznaczonych na zdjęciu elementów metalowych.

111.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 7480 raz(y) 194,13 KB

Ostatnio zmieniony przez laisar 2010-10-23, 13:16, w całości zmieniany 1 raz  
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-10-20, 18:52   

Te czerwone to :
Spinka : 77 03 076 118

Te zielone to :
nakrętka : 77 03 046 141
sruba : 77 03 026 055


spinek potrzebujesz 6 szt, nakrętek 2 szt i srub też 2 szt.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2010-10-20, 18:54, w całości zmieniany 3 razy  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-10-20, 18:55   

Nakrętki: 7703046141 - 4,60 zł brutto / szt.
+
Śruby: 7703026055 - 7,40 zł/szt.

Spinki: 7703076118 - 15,40 zł/szt.
 
yarocz 



Marka: DACIA
Model: Logan MCV
Silnik: 1,6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Ambiance 5 os.
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 09 Paź 2008
Posty: 455
Skąd: Lublin
Wysłany: 2010-10-20, 19:10   

Dzięki za informacje.
_________________

 
yarocz 



Marka: DACIA
Model: Logan MCV
Silnik: 1,6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Ambiance 5 os.
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 09 Paź 2008
Posty: 455
Skąd: Lublin
Wysłany: 2010-10-23, 13:09   

Dziś odebrałem brakujące elementy i mogłem dokończyć montaż. ;-)
Dodam tylko, że otwory nawiercałem wiertłem o małej średnicy, a do wycięcia tak przygotowanych otworów użyłem wiertła z frezem.
Otwory wykończyłem półokrągłym pilnikiem.
Do podłączenia przygotowałem sobie wiązkę przewodów będącą w zestawie z lampami.
Najpierw ułożyłem je równo a potem dokładnie owinąłem taśmą izolacyjną.
Dodatkowo na tam przygotowaną wiązkę nałożyłem osłonę z tworzywa służącą oryginalnie do spinania i maskowania przewodów komputerowych.

1.jpg
Miejsce poprowadzenia wiązki przewodów pomiędzy lampami.
Plik ściągnięto 12886 raz(y) 218,93 KB

PICT0294.JPG
Plik ściągnięto 12886 raz(y) 223,3 KB

PICT0296.JPG
Plik ściągnięto 12886 raz(y) 205,64 KB

Ostatnio zmieniony przez laisar 2010-10-23, 13:16, w całości zmieniany 2 razy  
 
krakry1 



Marka: Renault / VW
Model: Captur / Up
Silnik: 1,3 TCe 130KM/60 KM
Rocznik: 2019 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 22 Mar 2009
Posty: 1889
Skąd: lubelskie
Wysłany: 2010-10-23, 19:59   

Też założyłem swoje dzienne. Ale nie obyło się bez paru niespodzianek. Np. u mnie w ASO dali Trox T20 do adaptera. Miejsca przy halogenach wcale nie za dużo - pewnie dlatego, że mam diesla - no ale jakoś poszło. Bardzo pomocne były rady i fotki Artura. Jeszcze raz dzięki. I humorystycznie - co ja sie nabiedziłem zanim wyjąłem plastikowy kołeczek ten mały. Dopiero po dobrych paru minutach doszedłem jak go wyjąć. Proste jak konstrukcja cepu - pod warunkiem jak się wie jak cep działa. Przeciągnięcie kabli O.K.

Kolejna niespodzianka przy przekaźnikach. Otóż u mnie jest trochę inaczej. Na zdjęciu Artura obok przekaźnika "A" jest drugi taki sam (w stronę przekaźników"B" i "C"). U mnie natomiast jest tam jeden duży przekaźnik (obejmujący całe pole tych dwóch przekaźników. Więc sprawa padła. Zostawało podłączenie do do złącza R212 - myślałem, że tam są tylko te dwa żółte kabelki. A tam cała horda kabelków - poza tym jak się to wyciąga. No i pozostało mi najprostsze - wlutowałem się do cieńszego żółtego w przekaźniku "C". No i fakt gasną i zapalają się jak oszalałe (jak pisał Artur). No na razie tak zostawiłem - ale nie podoba mi się to za bardzo (żeby ich przez to mruganie szlag za szybko nie trafił).

W związku z tym ja znowu w prośbę do Artura. Czy to złącze R212 to jedyne wyjście? Może wymyśliłeś coś nowego w międzyczasie? Jeżeli jednak tylko R212 - to jak się owo cudo wyciąga?
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne