Wysłany: 2009-12-22, 20:14 jaki najwiekszy silnik do dacii 1300??
jak w temacie, zastanawiam sie jaki silnik by wszedl do dacii 1300 bez wiekszych przerobek?? to w koncu ranault wiec moze jakis z gamy tej marki?? myslalem o czyms w stylu 1.8 lub 2.0, slyszalem tez ze silnik od dacii nova pasuje?? co wiecie na ten temat mile widzialne wszelkie sugestie
Marka: Dacia
Model: 1310 TLX
Silnik: 1.6
Rocznik: 1990 Pomógł: 4 razy Dołączył: 24 Gru 2009 Posty: 130 Skąd: Kraków
Wysłany: 2009-12-24, 23:05
Największy... z tego co wiem, jedną z najmocniejszych Daciek był wytwór kolegi Roberta "SGM" z Rumunii - 2.0 z bodajże clio williamsa, uturbione i dodatkowo doładowane instalacją nitro - jakieś 220 koni - niestety, daćka Rest In Pieces, drugą Daćką jest B89WRC w której bodajże jest renault alpine.
W mojej siedzi sobie 1.6 z Novej GTI - przerobiony z wtrysku na gaźnik dwugardzielowy (uwaga, nie z supernovej, a z novej samochody niemal identyczne, ale supernova miała silniki z clio, nova z kolei coś zbliżonego do renaulta 12 gordini). Jeżeli chodzi o swap na silnik z novej to jest to plug&play, nic nie trzeba ciąć, wyrzynać i tak dalej. W daci pod maską jest sporo miejsca, więc jeżeli rzeczywiście byś chciał działać w tym kierunku, polecam właśnie albo 1.8 z Renaulta 19, albo wspomniane 2.0
dzieki za odpowiedz, do tego silnika 1.8 z `19ki trzeba robic jakies wieksze przerobki, pasuje do oryginalej skrzyni z dacii czy mozna go włozyc ze skrzynia z 19ki??
Marka: Dacia
Model: 1310 TLX
Silnik: 1.6
Rocznik: 1990 Pomógł: 4 razy Dołączył: 24 Gru 2009 Posty: 130 Skąd: Kraków
Wysłany: 2009-12-26, 19:50
kozajroo, z tego co wyczytałem na rumuńskich forach (4tuning.ro na przykład - dacii tam w cholerę, albo jeszcze więcej), do 1.8 trzeba inne łapy porobić, ale to w sumie wiadome. Do skrzyni z r21 silnik da się podpiąć bez modzenia, czy z daciowską spasuje - nie mam pojęcia (ale jak już idziemy tak daleko, to się nie pchajmy w daciową skrzynię, która między 4 a 5 biegiem ma raptem 300 rot/min różnicy).
Dacia1310p, Kolegi od Dacii WRC jeszcze nie miałem okazji poznać, ale to nadrobimy (znajomi prowadzący niegdyś autoryzowany warsztat i salon dacii często się wybierają do Romanii). Za to właśnie jego projekt, oraz później ujrzana biała dacia SGM podkusiły mnie do przerabiania mojej daćki.
Silnik Coswortha... miałem okazję pojeździć scorpio cosworthem, brzmiało pięknie, odpychało trochę gorzej, ale to przez automat o dłuuugaśnych przełożeniach... tylko wszelkie naprawy... koszmar (4 wałki rozrządu i inne podobne patenty). Kosłort występował głównie z tyłnapędem, więc tu problem by był pewnie ze skrzynią. Co do miejsca pod maską... Jeden kolega chce wpakować kosłorta do Kanta - ale to plany na przyszłość, za to podobno po pomierzeniu silnika i przestrzeni pod maską - powinno wejść - a w dacii chyba jest nawet nieco więcej miejsca
Dacia Cosworth - brzmi groźnie, pomysł szalony, ale gdyby nie takie idee, to kto by tworzył jeżdżące legendy
Na pewno pod maskę dacii można upchnąć jakiegoś r19 williamsa, mniej to szaleńcze niż kosłorty, za to bardziej wykonalne
UniculTLX, silnik 1,6 Novej GTI to pewnie nieco zmodernizowany silnik 807 (1565 ccm). Motor ten napędzał między innymi modele R15 i R17. Silnik Gordini (844) miał 1605 ccm i był oparty na 807.
Podejrzewam że dałoby radę wcisnąć cały zespół napędowy od Renault Fuego, zwłaszcza gdyby udało się zdobyć zdrowe 1,6 lub 2,0 turbo. W końcu Fuego jak i R 15/17 są blisko spokrewnione z R12... Tylko gdzie zdobyć zdrowy motor Fuego turbo?
Marka: Dacia
Model: 1310 TLX
Silnik: 1.6
Rocznik: 1990 Pomógł: 4 razy Dołączył: 24 Gru 2009 Posty: 130 Skąd: Kraków
Wysłany: 2009-12-27, 08:54
Właśnie... znaleźć silnik z Fuego Ale mam kolegę, który chciał zrobić z dacii replikę renaulta gordini - zamontował do dacii z 73 roku silnik z renaulta 16. Niestety, daciowe zawieszenie nie wytrzymało (autko jeździło za szybko) i tak silnik trafił spowrotem do R16 a buda daci na złom... Natomiast z tego co od niego się dowiedziałem, silnik wpasował się bez problemów, ale to się jeszcze go dopytam.
Byc może tytuł postu był mylący ale miło ze wywołał taka ciekawą dyskusje... Chodziło mi o jaki najwiekszy silnik mozna zamontować w dacii 1300 bez jakis szaleńczych przeróbek by jak by to powiedziec ucywilejować ten pojazd... tak jak ma np, miejsce to w Oplu Mancie gdzie bez wiekszego problemu wkłada sie silnik 2.4 lub 3.0 (ten ostatni może juz z trochę większym nakładem pracy)... Chodzi mi o taki silnik by można by go było zamontować bez znaczących ingerencji w konstrukcje auta, zmiana łap silnika bez problemu ale juz nie zmienianie konstrukcji zawieszenia. Najbardziej spodobał mi się pomysł z silnikiem 1.8 lub 2.0. Nie znam sie na renaultach (jeszcze) wiec się pytam o szczegóły, czy można zamontować ten silnik wraz ze skrzynią do dacii 1300 jeśli tak jakie należy wykonać przeróbki na jaki zakres prac trzeba być przygotowanym?? Znacie Panowie konkretne plany przeróbek ?
Marka: Dacia
Model: 1310 TLX
Silnik: 1.6
Rocznik: 1990 Pomógł: 4 razy Dołączył: 24 Gru 2009 Posty: 130 Skąd: Kraków
Wysłany: 2009-12-27, 10:02
No to już mówię, jak to wygląda z silnikiem z novej. 1.6 dysponujący mocą ok 72 (niektórzy twierdzą że 76) koni jest wymiarowo identyczny jak 1.3 daciowe. Wyjmujesz jeden wkladasz drugi. Skrzynia od dacii jak najbardziej pasuje, do tego można dodać, że daciowa skrzynia 5cio biegowa jest dłuższa od 4ki i potrzeba inną podporę i inny łącznik między skrzynią a lewarkiem. Standardowo w novej GTi mamy wtrysk paliwa (który jest średnio udany), dlatego przekładamy kolektor z gaźnikiem ze starego silnika. I teraz albo można bawić się w zamienianie dysz, albo szukać podwójnego gaźnika z kolektorami (co nie jest łatwe...). Można też dorobić taki kolektor i to już pod jaki gaźnik się chce.
Efekty - mając silnik 1.6 na małym daciowym gaźniku dawało rade pojechać 150 na godzine, do 130 szło zacnie, potem troche gorzej. Po zmianie gaźnika na ten z renaulta 12 ts do 150 wręcz zapieprza, a niewiele brakuje do zamknięcia licznika (dałoby rade, tylko pojawia się problem z chłodzeniem). I rewelacyjnie wkręca się na obroty, ale jeszcze nie mierzyłem przyspieszenia
Prawdopodobnie bede jezdzil wyłacznie na gazie wiec znika problem dysz... dlaczego wtrysk ten jest srednio udany?? a jak sie ma sprawa z tymi silnikami z renaulta 19 - 1.8 i 2.0 ?? rozumiem też, że rozrusznik, sprzęgło i cała reszta osprzętu również pasuje do tego silnika ??
Jeśli będziesz jeździł tylko na gazie i do tego jeszcze na zwykłej instalacji starej generacji z gazem przydławionym na maxa to oszałamiających osiągów nie osiągniesz na żadnym silniku... Musisz się zastanowić czy warto, każdy swap pociąga za sobą trudne do oszacowania koszty.
Nie wiem jak wygląda sprawa silników z innych modeli, ale napiszę o motorach na których się troszkę znam. Jestem posiadaczem Renault 17, to auto oparte o R12 (a więc też Dacię). W tym samochodzie stosowano silniki 1,3 (taki jak w Daci) oraz 1,6. Skoro można je stosować zamiennie w R17 to wnioskuję że da się tak samo w Daci. Muszę zaznaczyć, że trzeba przekładać CAŁY zespół napędowy, nie tylko silniki. Co prawda ciężko zdobyć silnik od R17, ale można znaleźć podobny silnik 1647 ccm od Fuego (69-71 kW) lub podobny od R18 (przy tej samej pojemności moc najczęściej 53 kW, o ile pamiętam różnią się gaźnikiem i chyba wałkiem rozrządu). I taki właśnie zespół napędowy jest do wzięcia za 450 zł na mazowszu. Gość sprzedaje na części R18, silnik jest jeszcze w aucie więc można go ocenić. Myślę że warto by przy okazji rozważyć zakup przedniego zawieszenia (nie mam pewności czy pasuje, podejrzewam że tak) i zacisków hamulcowych (mocniejsze hantle) wraz z piastami. R18 ma piastę na cztery śruby, można by więc zastosować normalne felgi. Przy łącznym zakupie pewnie dałoby się trochę potargować
Miałem brać ten zespół napędowy, ale prawdopodobnie wezmą inny więc jeśli będziesz chciał to mogę dać Ci namiary. Jak Manciarz Manciarzowi
Mam na oku zespół napędowy od Fuego 1,6 turbo, ale Tobie do instalacji gazowej się nie przyda. A ja na dniach spodziewam się mieć następne stare Renault do którego będzie jak znalazł
Ogólnie powinieneś wiedzieć, że silniki o których pisałem są dość paliwożerne.
Tak czy owak, jeśli zdecydujesz się na jakiś swap będziesz musiał zamienić lub wzmocnić zawieszenie. Z amortyzatorami sprawa jest prosta: wystarczy oddać je do utwardzenia. W Poznaniu jest gość który robi to od dawna i ma bardzo dobrą opinię. Spytaj na MantaClubie, może w Twoim rejonie też ktoś to robi? Sprężyny też trzeba by zmienić, niestety nie mam na razie pojęcia na jakie. Zbliżony temat będę przerabiał prawdopodobnie koło lutego. Warto by było też pomyśleć o jakiejś rozpórce kielichów...
Marka: Dacia
Model: 1310 TLX
Silnik: 1.6
Rocznik: 1990 Pomógł: 4 razy Dołączył: 24 Gru 2009 Posty: 130 Skąd: Kraków
Wysłany: 2009-12-28, 01:57
Pereira, a jak wygląda tylne zawieszenie w R17 i R18? 17 ma piasty na 3 śruby, tak jak i dacia, ale fajnie by było mieć "normalny" zawias i piasty.
Co do gazowni - wykonalne jest uturbienie silnika gaźnikowego poprzez podłączenie mieszalnika gazu do turbinki i wtedy doładowuje mieszankę, ale jak dla mnie to to rozwiązanie troszkę dzikie jest.
Szczerze mówiąc, fajnie by było zrobić tuning z epoki (silnik z r17 na przykład) ale z drugiej strony... Nim Dacia 1310 z 91 roku stanie się zabytkiem, można troche z nią pokombinować i spróbować sił z jakimś williamsem czy czymś podobnym.
I tak jak pisze Pereira - z zawieszeniem koniecznie trzeba coś zrobić, bo o ile po prostej dacia jedzie, to na zakrętach można dostać choroby morskiej
Tylne zawieszenie R15/17 oraz R18/Fuego jest podobne do tego z Dacii. Podejrzewam że jest identyczne, inne są sprężyny i amortyzatory. R15/17 ma piasty na trzy śruby, R18/Fuego już na cztery.
Oczywiście masz rację UniculTLX z tą instalacją gazową, ale nie znam nikogo kto miałby coś takiego w aucie uturbionym.
Nie twierdzę że rozwiązanie z silnikiem z młodszego modelu jest złe, po prostu nie wiem jakie młodsze motory podejdą bez kłopotu. Opisałem te, które znam. Łatwiej będzie zdobyć silnik np. od R19, ale nie mam pojęcia czy pasuje.
Dobór silnika zależy też od finansów jakie przeznaczymy na modyfikacje. Odniosłem wrażenie że kozajroo myśli o niedrogim projekcie, ale mogę się mylić. Williams nie będzie chyba bardzo tani...
Co do gazu .. nie wiem .. mi on nie przeszkadza
Sprężyny na pewno zmienię gdy bede zmieniał silnik ale to jeszcze czasu trochę musi minąć na razie zbieram siły na zamiary
Szukam rozwiązania w miarę taniego i z dostępnymi częściami, myślę że zespół napędowy z R18 byłby ciekawą opcją ale też już dość trudno zdobyć części do tego auta, a jak się ma sprawa z zespołem z R19 tu juz jest poprzecznie ustawiony silnik tak
Bez przerabiania całego samochodu w dacii nie ma za dużo miejsca do popisu ....
Marka: Dacia
Model: 1310 TLX
Silnik: 1.6
Rocznik: 1990 Pomógł: 4 razy Dołączył: 24 Gru 2009 Posty: 130 Skąd: Kraków
Wysłany: 2009-12-28, 10:44
Owszem, silnik w r19 jest ustawiony poprzecznie, ale zawsze można go ustawić wzdłużnie Zapewne motor z fuego/r18 lub czegoś podobnego szybciej spasuje niż taki williams czy cuś. Ale spoko, popatrzę jeszcze po rumuńskich forach, to się dowiem jak wygląda przeszczep z r19.
Marka: Dacia
Model: 1310 TLX
Silnik: 1.6
Rocznik: 1990 Pomógł: 4 razy Dołączył: 24 Gru 2009 Posty: 130 Skąd: Kraków
Wysłany: 2009-12-28, 11:37
W r21 jest podłużnie, możnaby cały zespół napędowy przerzucić do dacii (na przykład R21 GTS, silnik 1,7 na gaźniku - nie ma problemu z wiązką, komputerem i tak dalej, a potencjał jest). W R5 chyba jest poprzecznie, ale głowy nie dam
Myślę że to może być dobre rozwiązanie. Trzeba by oblukać komorę silnika w R21 i pomierzyć wszystko. Ze zdobyciem takiego zespołu nie powinno być większych problemów.
Marka: Dacia
Model: 1310 TLX
Silnik: 1.6
Rocznik: 1990 Pomógł: 4 razy Dołączył: 24 Gru 2009 Posty: 130 Skąd: Kraków
Wysłany: 2009-12-28, 16:28
Hmm kurde, szkoda że przez jakiś czas nie patrzyłem na piątki wogóle... R5 turbo ma nadciśnieniowy gaźnik, który razem z turbinką by był jak znalazł do założenia do daćki A jeszcze z 4 miesiące temu cały czas obserwowałem wszystkie aukcje renówkowe...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum