Bo przy prawidłowej eksploatacji ogumienia (pilnowanie ciśnienia, nie palenie gum) rotacja nie jest konieczna. Wytarcie się bieżnika na przednich oponach zbiega się wtedy z końcem eksploatacji opon. To że bieżnik jest nadal głęboki nie oznacza że opona nadaje się do jazdy.
Marka: Dacia
Model: Comfort
Silnik: 1,6 SCe
Rocznik: 2019 Pomógł: 9 razy Dołączył: 17 Sie 2011 Posty: 787 Skąd: ŚLĄSK
Wysłany: 2019-09-27, 09:06
EBmazur napisał/a:
Stara szkioła podpowiada , żeby co jakiś czas wymieniać miejscami koła , przy czym na zapas ląduje jedno z wcześniej używanych kół . W instrukcjach podawany był nawet stosowny schemat .Ale warunkiem było / jest oczywiście to . żeby wszystkie opony były takie same ( o co wtedy nie było tak trudno z uwagi na ubogą , a właściwie zerową , ofertę na rynku . Teraz prawie wszyscy zaznaczają usytuowanie koła/ opony podczas wymiany lato - zima , żeby nie daj Boże pozamieniać kół.
To właśnie stara szkoła. Jak jednak ma się ona do zapisów w instrukcjach naszych samochodów gdzie jest napisane (dot, Dustera), że w przypadku zamiany kół wersji przednionapędowej cyt. "czynność ta nie jest praktykowana". Fakt, że opony na osi napędzanej zużywają się bardziej. Ja generalnie jeśli już, to co jakiś czas (jeśli widzę zużycie) zamieniam koła jak dla wersji 4x4.
Wytarcie się bieżnika na przednich oponach zbiega się wtedy z końcem eksploatacji opon. To że bieżnik jest nadal głęboki nie oznacza że opona nadaje się do jazdy
Zużycie opony zależy od kilku czynników. Wielu użytkowników zapomina o tym, zwracając uwagę tylko na jeden aspekt, w szczególności - głębokość bieżnika.
Powiedzmy, że ktoś jeździ stosunkowo niewiele, w okolicach 10 tys. km. rocznie, nie pali gum, nie hamuje gwałtownie, ma opony ze średniej półki, parkuje na ulicy. W jego przypadku głównym czynnikiem zużycia opon będzie promieniowanie UV. Jego efekty będą już z pewnością widoczne po 5 latach i z każdym rokiem będzie coraz gorzej, choć bieżnik może nadal mieścić się w normie.
Ktoś inny jeździ dużo, dynamicznie, nieraz ostro hamując - w jego przypadku zużycie bieżnika nastąpi znacznie wcześniej, niż zauważy jakiekolwiek działanie słońca na gumę.
Jeszcze ktoś inny jeździ i parkuje w mieście o dużym zanieczyszczeniu powietrza - tu, podobnie jak w pierwszym przypadku, nie styl jazdy, ale czynniki zewnętrzne mogą doprowadzić do przedwczesnego zużycia opony (o tym mało kto pamięta, ale chemia także niestety robi swoje). Nie mówiąc już o przypadku, gdy ktoś jeździ wprawdzie mało, ale samochód stoi na niedopompowanych oponach, a nie daj Boże jeszcze w jakiejś plamie oleju czy ropy.
W drugim przypadku (dynamiczny styl jazdy, napęd na przód) zamiana opon z przodu na tył mogłaby mieć sens. W pozostałych - raczej żaden.
jaki jest osiągalny rozmiar dojazdówki do stepwaya
oem opona 205/55/16 wysokość 631.9 mm
nic takiego nie mogę znaleźć bo większość handalrzyn sprzedaje dojazdówki 590mm jako pasujące
Dzien dobry i witam wszytskich (jestem nowy na forum :) )
chcialem zapytac o kolo dojazdowe do nowego sandero III
sa tu opony
205/60 R16 4x100 (z kalkulatora wychodzi srednica 652.4)
Znalazlem cos na allegor i na dojazdowe ale nie jestem pewny czy to bedzie dobre (mają podobno prawie 60cm srednicy wiec troche male)
https://www.dojazdowe.pl/...013-obecnie/467
Moze ktos podpowie ?
Z góry dzięki
Ostatnio zmieniony przez mmastern 2021-02-05, 15:48, w całości zmieniany 1 raz
zasada jest tak że na osi napędowej nie powinno być różnicy większej niż 10 mm
więc jak nie widzi ci się zdejmowanie 2 kół przy jednej gumie musisz takie kupić
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2021-02-05, 16:12, w całości zmieniany 2 razy
witam proszę o pomoc w doborze koła dojazdowego
przeczytałem ten wątek, ale po lekturze nadal nie wiem jaki rozmiar dojazdówki kupić i na co zwracać uwagę
Samochód to Sandero III stepway z LPG (bez koła zapasowego)
zamontowane fabrycznie są opony 205/60R16H (na felgach aluminiowych).
To jest moje 4-te auto z LPG, w poprzednich autach zawsze jeździłem z dojazdówkami w bagażniku,
nie ufam temu fabrycznemu zestawowi do naprawy opon, wolę koło dojazdowe.
Marka: Dacia
Model: 2x Logan, 2x Logan MCV, Logan II, Logan III
Silnik: 1.4MPI, 2x1.6MPI, 1.2 16V, 1.0SCE, 1.0TCE
Rocznik: 2005, 2005, 2008, 2014, 2017, 2022
Wersja: Logan Pomógł: 3 razy Dołączył: 01 Kwi 2011 Posty: 307 Skąd: Polska centralna
Wysłany: 2022-10-23, 00:03 Koło dojazdowe - czy można inny rozmiar?
Pytanie jak w temacie: czy można użyć mniejszego rozmiaru koła dojazdowego?
Samochód jest na R16. Planuję zakup koła dojazdowego z uwagi na pokonywanie długich tras. W razie rozerwania opony czy dużego rozcięcia, chcę mieć komfort w postaci koła, które po założeniu umożliwi mi dotarcie do najbliższego serwisu oponiarskiego, czy po prostu zjechanie z autostrady.
Proszę o pominięcie komentarzy w stylu: lampka się zaświeci, albo ESP nie będzie działać, bo to są sprawy oczywiste.
Proszę o informację/doświadczenia/link do zakupu od osób, które w podobny sposób podchodzą do tematu. Najważniejsze, czy mniejsze koło zmieści się wokół tarczy oraz do jakiego rozmiaru jest to możliwe (r15, a może i r14)?
Pozdrawiam
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 105 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3626 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-10-23, 14:24
Jeden przykład: kupując Dacię Sandero Stepway z kołami 16", dobierasz sobie w wyposażeniu fabryczne koło zapasowe- dostaniesz koło 16"? Nie- dostaniesz pełnowymiarowe koło 15"... 😉
I dlatego jest to traktowane jako dojazdówka.
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2022-10-23, 14:30, w całości zmieniany 3 razy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum