Serdeczne dzięki AC miałem na myśli Air Conditioner. Głównie chodziło mi o typ wyświetlacza, bo na Allegro sprzedają takie po 7,50 PLN bez przesyłki (co prawda używane). Dla ułatwienia podaję link: http://allegro.onet.pl/wy...1481704081.html
Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG Pomógł: 11 razy Dołączył: 10 Paź 2010 Posty: 1103 Skąd: Mikołów
Wysłany: 2011-04-29, 09:36 "Climatronik" czy warto by zmodyfikować klimatyzac
Znalazłem w necie sterownik koszt 140zl poskładany lub jak ktoś chciałby polutowac elementy na płytce drukowanej to 117zl OPIS:
Klimatyzacja samochodowa to urządzenie podnoszące komfort jazdy, szczególnie w upalne dni. W wielu samochodach zastosowany w niej sterownik umożliwia pracę jedynie z ręcznym ustawianiem parametrów. Pełną wygodę możemy uzyskać dopiero wtedy, gdy klimatyzacja będzie pracować całkowicie automatycznie.
Prezentowany układ to sterownik nadzorujący i sterujący praca wentylatora nawiewu oraz sprężarką układu klimatyzacji manualnej. Do zadań kierowcy należy jedynie ustawienie żądanej temperatury oraz zadbanie o poprawne ustawienie pokrętła temperatury układu wentylacji (ciepłe/zimne) – w zależności od wskazań Climatic-a.
Wybrane parametry:
trzy punkty pomiarowe
zakres pomiarowy 0 - 99°C
dokładność pomiaru temperatury 0,5°C
histereza regulacji -1/+1,5°C (schładzanie), -1,5/0°C (grzanie)
skok regulacji 1°C
zakres regulacji temperatury 15 - 25°C
elementy wykonawcze - przekaźniki
wbudowany wyświetlacz LCD
zasilanie – 12 - 15Vdc
w zestawie płytka drukowana, zaprogramowany układ, komplet elementów i dokumentacja
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-04-29, 19:30
Ja mam już swój climatronic zamontowany w 80 %, jeszcze w weekend muszę podłączyć to z klimą aby montaż był w 100% zamknięty. Za to już wreszcie, przy włączaniu świateł wyświetlacz mi przygasa aby nie razić w nocy, szybciej się termometr uruchamia, bo wcześniej te wszystkie powitania, dzień dobry itp. trwały zbyt długo, dodałem opcję włączania/wyłączania informowania o niewłączonych światłach, o oblodzeniu - do tej pory migający napis "OBLODZENIE" bardzo mnie wkurzał i nie miałem możliwości wyłączenia go, a teraz już mam. Zmniejszyłem podświetlenie w ciągu dnia, gdyż 100% było za dużo - patrząc na wyświetlacz pod kątem na podsufitkę, lepiej jak w ciągu dnia w słoneczny dzień podświetlenie jest w 60 - 70 %, natomiast w nocy najlepiej jak świeci z podświetleniem
10 - 20%.
U mnie mój climatronic będzie na razie tylko sterować sygnałem włączającym klimatyzacje, bez regulacji prędkości wentylatora - jak stwierdzę że regulacja wentylatora się przyda to jeszcze dopiszę dodatkowy kod do programu.
Ogólnie Lucas jest to na pewno przydatna sprawa, aby utrzymywać stałą temp. w aucie. Jeśli chcesz to sobie kupić to bez wahania, montuj w aucie i ciesz się.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-04-29, 19:36, w całości zmieniany 1 raz
Włączanie, wyłączanie układu sprężarki za pomocą włącznika, ręczne nastawy temperatury, ręczne kilku pozycyjne ustawienia intensywności nadmuchu, ręczne mechaniczne przestawienie kierunków nadmuchu powietrza chłodzonego.
„jackthenight” proponuję w swoim bardzo dobrym rozwiązaniu zautomatyzowanie dwóch funkcji tzn. włączenie i wyłączenie układu sprężarki na podstawie pomiaru temperatury wewnętrznej i zewnętrznej z uwzględnieniem bezwładności układu chłodzenia. Taki układ nie wymaga specjalnych przeróbek w układzie manualnej klimatyzacji. Kierowca będzie miał za zadanie ustawić intensywność nadmuchu oraz kierunki nawiewu.
Rozwiązanie proponowane przez Lukas87, jest może dobre ale wymaga o wiele większej ingerencji w układ elektryczny auta
Aby wyeliminować ustawianie intensywności nawiewu można dobudować układ sterowania na przekaźnikach, które będą zastępowały manualny przełącznik.
W zasadzie na tym kończy się automatyka klimatyzacji manualnej. Aby zbudować układ w pełni automatyczny należy przebudować istniejący układ dość znacznie.
Klimatyzacja półautomatyczna
Pomiar temperatury wewnętrznej z uwzględnieniem bezwładności układu oraz układ sterowania przepustnicami powietrza, układem nawiewu wentylatora oraz układem sprężarki. Układy półautomatyczne obliczane są dla ograniczonego zakresu temperatur wewnętrznych oraz objętości chłodzonego powietrza w przedziale czasowym które jest potrzebne do pełnej wymiany i utrzymaniu zadanej temperatury wewnętrznej.
Użytkownik ma za zadanie ustawić kierunki nadmuchu i temperaturę jaka ma być utrzymywana w aucie. Klimatyzacja półautomatyczna rzadko uwzględnia zmiany warunków zewnętrznych.
Klimatyzacja automatyczna
Jest bardziej rozbudowanym układem. Oprócz stabilizacji temperatury (jednostrefowa dla całego auta, lub wielostrefowa dla poszczególnych obszarów auta) uwzględnia temperaturę zewnętrzna, temperaturę silnika, temperatury w kanałach nawiewowych, prędkość pojazdu, nasłonecznienie, otwarcie drzwi lub okien. Sterowanie takiego układu to płynne bezstopniowe sterowanie wentylatorami, układem sprężarki i chłodzenia, sterowanie kierunkami nawiewu z uwzględnieniem stref (np. układ warstwowy – tzn. utrzymywanie temperatury na różnych poziomach kabiny auta i obszarów w aucie w klimatyzacji wielostrefowej)
W klimatyzacji automatycznej kierowca nastawia wymaganą temperaturę a układ w zależności od stopnia rozbudowania utrzymuje warunki klimatyczne (temperatura, intensywność nadmuchu, wilgotność z uwzględnieniem czynników zewnętrznych). W układach wielostrefowych jedna strefa może mieć włączone chłodzenie a druga grzanie itp.
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-04-30, 12:05
Cendra ja swój projekt i swoje wykonanie automatycznej klimatyzacji nazwałem climatronic, ale to nie ma znaczenia jak to nazwałem - chodzi po prostu o układ pseudo automatycznej klimatyzacji.
Climatic to jest zestaw gotowy, który można sobie kupić - ja nic nie kupowałem, gdyż sobie wszystko sam stworzyłem i zaprogramowałem.
Zauważyłem że w tym Climaticu regulacja prędkości wentylatora odbywa się na przekaźnikach, czyli nie jest to płynna regulacja prędkości wentylatora, a przekaźniki włączają po prostu 1-szy, 2-gi lub 3-bieg prędkości wentylatora którą normalnie zmieniamy ręcznie na konsoli środkowej - w sumie proste rozwiązanie, chociaż płynna regulacja za pomocą PWM i tranzystora byłaby i prostsza w montażu i łatwiejsza chyba w podłączeniu.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-04-30, 12:07, w całości zmieniany 1 raz
Układ regulacji zaproponowany przez kol jackthenight...jest to najprostszy
regulator typu P dwustanowy na podobnej zasadzie działa bojler wodny.
Dokładność układu regulacji będzie wystarczająca aby zadowolić przeciętnego użytkownika.
Można spłaszczyć charakterystykę przez czasowe włączenie wentylatora na szybszy bieg w momencie gdy załącza sie klima aby szybko uzupełnić ubytek chłodnego powietrza, wtedy powstanie układ regulacji PD już bardziej dokładny, tylko po co komplikować układ.
Sam rozglądam się za regulatorem ale bez wyświetlacza
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-04-30, 23:04
kamel napisał/a:
Można spłaszczyć charakterystykę przez czasowe włączenie wentylatora na szybszy bieg w momencie gdy załącza sie klima aby szybko uzupełnić ubytek chłodnego powietrza, wtedy powstanie układ regulacji PD już bardziej dokładny, tylko po co komplikować układ.
Układ będzie trochę bardziej skomplikowany, ale to nie jest problem.
Jeśli miałbym dodać regulację wentylatora za pomocą PWM lub przekaźników włączając kolejne biegi wentylatora to na razie nie wiem jaką logikę zastosować przy regulacji prędkości wentylatora. Sądzę że na początku kiedy temp. będzie znacznie wyższa od zadanej wentylator na 100%, natomiast kiedy temp. w aucie uzyska temp. zadaną to zmniejszam prędkość wentylatora do 20%. I teraz :
1. Jeśli temp. będzie wzrastać to zwiększam prędkość wentylatora dopóty, dopóki temp. nie zacznie spadać do zadanej.
2. Jeśli temp. zacznie maleć to zmniejszam prędkość wentylatora do 10% aż, znów uzyska temp. zadaną.
3. Jeśli przy minimalnej prędkości wentylatora temp. nadal spada to wyłączam sprężarkę.
Lub sterowanie za pomocą trzech przekaźników to :
Jeśli temp. w aucie dużo wyższa niż zadana to włączam przekaźnikiem 3 bieg wentylatora aż uzyska temp. zadaną to włączam 1-szy bieg wentylatora i teraz :
1. Jeśli temp. w aucie rośnie to włączam 2 bieg wentylatora, aż uzyska temp. zadaną.
Jeśli nadal rośnie to włączam 3 bieg.
2. Jeśli temp. zacznie maleć to włączam 1-szy bieg wentylatora - jeśli nadal maleje to
wyłączam sprężarkę.
Może ktoś zna dokładną logikę sterowania wentylatorem ?
kamel napisał/a:
Czy czujnikiem temp. będzie Pt 100
Nie, teraz stosuje się czujniki cyfrowe na szynie 1-wire , np. ds18b20
http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/DS18B20.pdf
Nie wymaga kalibracji, jest prosty w podłączeniu i programowaniu z AVR, dokładność to +/- 0.5 stopnia, można na dwóch przewodach w szeregu podłączyć kilkadziesiąt czujników, mierzy temp. od -55 do 125 stopni - ogólnie w przypadku temp. w aucie i AVR atmegi to najlepsze rozwiązanie.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-05-01, 07:57, w całości zmieniany 3 razy
Moim zdaniem wprowadzanie płynnej regulacji PWM wentylatora nadmuchu, czy też sterowania pozycyjnego za pomocą przekaźników tym wentylatorem, mija się z celem i za bardzo komplikuje układ. Musimy pamiętać, że kierunki nadmuchu są sterowane cięgnami i rozbudowa układu sterowania systemu grzania i klimatyzacji nie da pożądanego efektu bez zautomatyzowania kierunków nadmuchu.
Rozwiązanie zaproponowane przez jackthenight, jest według mnie doskonałym pomysłem i kolega pomysłodawca powinien od klubowiczów otrzymać specjalny dyplom za wkład w rozwój myśli technicznej na naszym Forum
ma pobór prądu 120mA i jak widać nie ma tego charakterystycznego białego trapeza z prawej strony, gdyż podświetlenie LED składa się z kilku diód rozłożonych pod wyświetlaczem.
W aucie, gdzie jest ciepło i używamy stabilizatora 5V dobrze by było aby pobór prądu był mały i aby stabilizator nie nagrzewał się.
Przy poborze 120mA i 14V stabilizator już się nieźle grzeje i wymaga dużego radiatora, natomiast przy poborze 20mA lub nawet 40mA stabilizator się w ogóle nie grzeje.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-05-01, 08:17, w całości zmieniany 1 raz
Dzięki bardzo. Jeżeli nie uda mi się uruchomić temperatury zewnętrznej w układzie wyświetlacza komputera pokładowego pójdę raczej za rozwiązaniem z wyświetlaczem graficznym LCD 128x64 lub podobnym i dodam kilka pomiarów z auta. Lubię takie gadżety.
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-05-02, 21:20
I skończyłem swoje dzieło. Działa bardzo dobrze - jestem zadowolony
Tutaj filmik z działania (w tle słychać jakieś pierdzenie :) ale nagrywałem to słabym sprzętem - także proszę o wyrozumiałoś - to co trzeba to słychać a obraz jest ok):
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-05-02, 21:26, w całości zmieniany 1 raz
Działa fajnie i o to chodzi żeby nie machlować ciągle przyciskiem AC,
Jeszcze warto się zastanowić nad:
1) łatwy dostęp do wartości zadanej - 2 przyciski dodawanie i odejmowanie (bo masz przewijanie w kółko prawdopodobnie)
2) uzależnienie (jeśli ktoś chce w opcjach) wartości zadanej od temperatury na zewnątrz pojazdu (taki tryb "zdrowa klimatyzacja") np: SP dla Twew.=Tzew.-5'C lub bez tej zależności.
Ciekawe jak będzie wyglądała sprawa z przełączaniem prędkości wentylatora jak się zrobi cieplej no ale to co jest na obecną chwile i tak jest super.
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-05-02, 22:28
Ad1. Mogę dodać jeszcze i ze 3 przyciski, ale właśnie celem moim było to aby zrobić to na jednym przycisku - zauważ że przycisk jest w lampce, trochę trzeba się narzeźbić aby go sensownie i estetycznie tam wstawić :)
Dopisanie przycisku do programu to banał, wręcz program jest łatwiejszy gdy mamy trzy przyciski. Trudniej napisać program z jednym przyciskiem :)
Ad2. Można dodać opcję, która automatem będzie ustawiać temp zadaną mniejszą od temp. na zewnątrz o np. 8 stopni, ale narazie szkoda mi pamięci flash atmegi - a już mam wykorzystaną w 94%, a jeszcze będę chciał dodać właśnie obsługę wentylatora.
lep napisał/a:
Ciekawe jak będzie wyglądała sprawa z przełączaniem prędkości wentylatora jak się zrobi cieplej
Całkiem normalnie :) W zależności czy temp. zadana będzie niższa od temp. na zewnątrz czy odwrotnie, to będzie albo chłodzić albo grzać. Jeśli chłodzić to aby zmniejszyć temp. należy przyśpieszyć wentylator, a przy grzaniu aby zmniejszyć temp. należy zwolnić wentylator, czyli odwrotnie niż przy chłodzeniu. Tryb automatu czy grzać czy chłodzić będę właśnie uzależniać od temp. zewnętrznej i temp. zadanej. - w zależności która wyższa, to będzie tryb chłodzenia lub grzania. Już mam mniej więcej logikę pracy wentylatora przemyślaną, ale sądzę że atmega8 już nie pomieści tego w swoim flashu i będę musiał przejść na atmegę168
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-05-02, 22:30, w całości zmieniany 2 razy
Gratuluję, rozwiązanie rewelacyjne, zwalnia kierowcę z operacji włączania i wyłączania A/C i skupieniu się na jeździe. Moim zdaniem jest to wystarczający układ zautomatyzowania układu grzanie/chłodzenie w aucie.
Z mojego doświadczenia nawet posiadając automatyczny układ klimatyczny wielostrefowy powoduję, że zawsze znajdzie się pasażer, któremu trzeba zmieniać nastawienia oraz układy takie działają z dużym opóźnieniem i według mnie z o wiele mniejszą skutecznością.
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-05-03, 21:17
Jeszcze zrobiłem kilka drobnych poprawek, oraz dodałem możliwość zmiany temperatury zadanej z poziomu ekranu głównego, bez konieczności wchodzenia do menu - co zdecydowanie jest przydatne, kiedy chcemy szybko zmienić temp. zadaną na inną wartość - oczywiście temp. włączenia klimatyzacji (nazywam to histerezą) również się odpowiednio zmienia.
Dodatkowo również wskazanie napięcia będzie migać, jeśli napięcie spadnie poniżej 12V lub jeśli będzie większe niż 14.55 V.
Dodałem również obsługę błędów czujników - co oznacza, że jeśli jakiś czujnik by np. się uszkodził, lub jakiś kabel przy się przeciął i przerywałby sygnał co jakiś czas, czyli raz by przewód zwierał a raz nie, raz przewód miałby połączenie, a na jakiś ułamek sekundy nie, to procesor to wykryje i pojawi się w wierszu 1 lub 2 ikona E symbolizująca Error - czyli błąd czujnika wewnętrznego lub zewnętrznego w zależności w którym wierszu literka E się pojawi.
Również w MENU zmieniłem delikatnie wprowadzanie temperatur. Temperaturę zadaną
wprowadzamy z zakresu od 22 do 31, natomiast histerezę T2, czyli moment włączenia się klimatyzacji i schładzania można teraz ustawić z zakresu
temp. zadana + 1 do Temp. zadana + 3, czyli przy histerezie nie trzeba już przewijać przyciskiem zbyt długiego zakresu, gdyż tak naprawdę histereza = 3 stopnie to aż za dużo, wystarczyła by nawet 1 stopień i tą opcję można by w ogóle usunąć, ale pozostawię ją może się przyda.
I kilka innych drobnych zmian, których opisywać nie będę ale miały na celu ulepszenie działania systemu, płynności wyświetlania itp.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum