Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2010-11-23, 14:20
Duster - masa przyczepy a roznice 4x2 vs 4x4
Autor Wiadomość
RnR 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.5 dCi 110
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 688
Skąd: POL/ŚL
Wysłany: 2010-11-14, 19:09   Duster - masa przyczepy a roznice 4x2 vs 4x4

Wlasnie sprawdzalem jaka przyczepe kempingowa bedzie mogl ciagnac moj Dusterek i zauwazylem ciekawa sprawe: Maksymalna masa przyczepy z hamulcem rozni sie miedzy wersjami 4x4 i 4x2 i to znacznie bo az o 300kg (1200 vs 1500)

Czy ktos wie z czego to wynika? Czy jest to kolejna roznica spowodowana innym zawieszeniem/rozwiazaniami z tylu czy tylko efekt wiekszej masy i jakichs dziwnych przepisow?
 
ppart 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,5 dCi / 1.6 Sci by Orange
Rocznik: 2010/2019
Dołączył: 03 Sie 2010
Posty: 100
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2010-11-14, 19:52   

Jaka moc silnika ? Te masy przyczepy to na korzyść 4x2?
 
RnR 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.5 dCi 110
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 688
Skąd: POL/ŚL
Wysłany: 2010-11-14, 19:54   

ppart napisał/a:
Jaka moc silnika ? Te masy przyczepy to na korzyść 4x2?


Na korzysc 4x4 - niezaleznie od silnika (przedostatnia strona: http://dacia.pl/media/dus...ter_katalog.pdf )
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 373 razy
Wiek: 45
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 17124
Skąd: Warszawa

Wysłany: 2010-11-17, 23:53   

Na pewno są i jakieś "dziwne przepisy", natomiast na logikę jest to dość oczywiste: w przednionapędowcu przyczepa może odciązyć przód, zmniejszając siłę napędową, więc trzeba ograniczać ciągniętą masę - a przy 4WD tego problemu nie ma.
 
RnR 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.5 dCi 110
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 688
Skąd: POL/ŚL
Wysłany: 2010-11-18, 07:20   

Ale przeciez nie trzeba wlaczac 4x4 ;)
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 373 razy
Wiek: 45
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 17124
Skąd: Warszawa

Wysłany: 2010-11-18, 12:18   

Ale można - więc także można poholować sobie 1500 kg na haku (jednak także wcale nie trzeba).
 
RnR 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.5 dCi 110
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 688
Skąd: POL/ŚL
Wysłany: 2010-11-18, 12:26   

laisar napisał/a:
Ale można - więc także można poholować sobie 1500 kg na haku (jednak także wcale nie trzeba).


Oj nie sadze zeby tak dzialaly nasze przepisy ;) - musieli by np. przy kontroli tez zajrzec, i pytac "a czy ma Pan wlaczony naped 4x4?" a jak nie mam to jaka przyczepe moge ciagnac? - musialy by chyba byc dwie masy podane w homologacji itp? Ciekawa sprawa :)

A dodatkowo gdzies chyba czytalem, ze nie zaleca sie wlaczania takiego dolaczanego 4x4 przy ciagnieciu przyczepy (duzo wieksze obciazenia itp) - ale w sumie nie wiem na ile to prawda :/ - troche logiki w tym napewno jest :)

Btw - patrzylem np. na dane subaru forestera - wszystkie z napedem 4x4 - wersje z automatem 1500KG - wersje z manualami 2000KG - a naped i buda ta sama...
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2069
Skąd: Poznań
Wysłany: 2010-11-26, 21:43   

... ale przeniesienie napędu inne i pewnie min. stąd różnica.
_________________
Ostatnio zmieniony przez Beckie 2010-11-26, 21:43, w całości zmieniany 1 raz  
 
RnR 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.5 dCi 110
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 688
Skąd: POL/ŚL
Wysłany: 2010-11-26, 21:45   

Tak - wlasnie o to mi chodzilo - inny detal budowy/mechanizmow - w przypadku dustera jedyna znaczna roznica to tak naprawde tylne zawieszenie i sama budowa tylu (kolo w srodku, inna podloga itp itd)
 
bleaz 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5dci
Rocznik: 2010
Dołączył: 24 Mar 2015
Posty: 1
Skąd: WAWA
Wysłany: 2015-05-12, 10:56   

... może komuś sie przyda :))
zaczerpnięte z kodeks drogowy z nowelizacja styczeń 2015


Art. 62. 1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:
1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;


pozdrawiam
Błażej
 
Andrzej Zajczuk 


Marka: Dacia
Model: Duster SL DELSEY
Silnik: 1.5 dCi 110 4x4 FAP
Rocznik: 2012
Wersja: Delsey
Pomógł: 11 razy
Wiek: 65
Dołączył: 13 Maj 2012
Posty: 156
Skąd: BIAŁYSTOK
Wysłany: 2015-05-12, 11:31   

http://oskduet.pl/nauka-j...jazdy-przyczepa

Przydatny link dla ciągających przyczepy.
 
Dardus 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 Blue dCi
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Lut 2015
Posty: 299
Skąd: okol. Częstochowy
Wysłany: 2015-05-14, 09:47   

Tak się zastanawiam, przyczepa kempingowa DMC 1,5 tony czy to nie za dużo dla1,5 dci. Silnik dCi ma moment obr. dobry, koników tak na styk do przyczepy DMC ok. 1 t. powyżej 1,2 tony to już będzie męczarnia nawet po kraju, a wyjazd za granicę, to może być mało przyjemne.
Może ktoś z tego forum ma już praktykę w ciągnięciu podobnego zestawu, to może się podzieli wrażeniami? :lol:
 
Lza 



Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016
Wersja: [Inna]
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 1070
Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2015-05-14, 10:11   

Ja nieco jeździłem z przyczepami, ale nie daciami. 1,5 tony to jak na osobówkę jest bardzo, bardzo dużo. Na każdą osobówkę, niezależnie od marki. (no, z wykjatkiem jakichś kolubryn, które same ważą 2,5 tony i mają 3 litrowe silniki..). Do ciągnięcia takiej przyczepki najlepiej mieć coś, co jest dużo cięższe (np. busa typu sprinter / daily / ducato / master). Oprócz masy przyczepy jest coś takiego jak dopuszczalny nacisk na hak. Większość osobówek ma w granicach 50 - 80kg. A taka przyczepa, jeśli jest jednoosiowa może mieć nacisk np. 100KG albo i większy. Z takimi papierowymi blachami jak ma dacia to bym nie ryzykował :-) . Warto sprawdzić jaki nacisk na hak ma przyczepa przed jej podpięciem.
Ostatnio zmieniony przez Lza 2015-05-14, 10:17, w całości zmieniany 1 raz  
 
Dardus 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 Blue dCi
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Lut 2015
Posty: 299
Skąd: okol. Częstochowy
Wysłany: 2015-05-14, 10:43   

Do przyczepy 1,5 t przynajmniej 150 km i duży moment i nie chodzi tutaj o max prędkości zestawu, tylko o bezpieczne wyprzedzanie.
Co do daciek to myślę że spokojnie pociągną do ok 1 tony,(grubość blachy nie ma znaczenia jeśli jest ,,zdrowa" producent przewiduje takie okoliczności i jest na to gwarancja) no i nacisk na hak (jak napisał kolega powyżej) jest to bardzo ważny parametr i
to powinno być określone w każdej marce samochodu, nie powinno się go przekraczać.
Jest jeszcze jedna z pośród wielu istotna rzecz w holowaniu, im wyższy holownik tym lżej toczy się zestaw. :mrgreen:
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4579
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-05-14, 14:15   

bezpieczne wyprzedzanie z przyczepą ?
chyba rowerzysty albo traktora nikogo więcej
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2015-05-14, 14:34, w całości zmieniany 3 razy  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 373 razy
Wiek: 45
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 17124
Skąd: Warszawa

Wysłany: 2015-05-14, 15:09   

http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=1748
 
GORDINI 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,5Dci
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 5 os.
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Sty 2015
Posty: 253
Skąd: SCI
Wysłany: 2015-05-14, 21:10   

Masa przyczepy nie ma nic do rzeczy w temacie ale gabaryt.
Ja często jeżdżę z przyczepą i długo kombinowałem aby zmieścić się do 3500kg zestawu ( przeklęty ViaToll w PL ).
I tak moc i moment spokojnie wystarczają do ciągnięcia przyczepy nawet więcej niż 1,5T ale musisz mieć świadomość, że przyczepa kampingowa stawia duży opór przez gabaryt i w tym jest problem. Do holowania takiej dużej przyczepy najlepsze są auta z tylnym napędem lub duże SUV.
Ja używam do przyczepy Seat Altea Freetrack 2,0 TFSI ale sporadycznie przekraczam 100km/h.
O wyprzedzaniu z dużą kampingową radzę zapomnieć.
 
arczi_88 



Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: 1.6 MPI 84 KM
Rocznik: 2014
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 52 razy
Wiek: 32
Dołączył: 22 Lut 2015
Posty: 1600
Skąd: Lędziny
Wysłany: 2015-05-14, 21:31   

GORDINI napisał/a:
Masa przyczepy nie ma nic do rzeczy w temacie ale gabaryt.
Ja często jeżdżę z przyczepą i długo kombinowałem aby zmieścić się do 3500kg zestawu ( przeklęty ViaToll w PL )



Nie musisz tak kombinować. Zgodnie z art. 88 ust. 2 pkt 3 lit b i ust. 3 pkt 3 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, ze zm.), prawo jazdy kat. B uprawnia między innymi do kierowania zespołem pojazdów składającym się z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 t i przyczepy lekkiej, a więc takiej, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 750 kg. - tzn. zespołem pojazdów, którego maksymalna dopuszczalna masa całkowita może wynosić 4,25 t.

Warunek jest taki, że ma to być przyczepa LEKKA i nie holujesz jej autobusem lub motocyklem.
 
Lza 



Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016
Wersja: [Inna]
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 1070
Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2015-05-14, 22:40   

ale via toll i tak musisz zapłacić.
 
GORDINI 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,5Dci
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 5 os.
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Sty 2015
Posty: 253
Skąd: SCI
Wysłany: 2015-05-15, 06:48   

arczi_88 napisał/a:
Nie musisz tak kombinować. Zgodnie z art. 88 ust. 2 pkt 3 lit b i ust. 3 pkt 3 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, ze zm.), prawo jazdy kat. B uprawnia między innymi do kierowania zespołem pojazdów składającym się z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 t i przyczepy lekkiej, a więc takiej, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 750 kg. - tzn. zespołem pojazdów, którego maksymalna dopuszczalna masa całkowita może wynosić 4,25 t.

Prawo jazdy mam ABCE więc to nie był problem. Miałem DMC zestawu 3570 i niestety płatny i to sporo ViaToll (0,35zł i 0,28zł za km zależnie od normy Euro (3,4). To, że jedno z aut jest zasilane gazem nikogo nie interesuje a powinno.
 
Dardus 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 Blue dCi
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Lut 2015
Posty: 299
Skąd: okol. Częstochowy
Wysłany: 2015-05-15, 07:34   

Sądzę,że naszym poczciwym daćkom viatoll nie groźny. DMC przyczepy nie może być wyższe od DMC pojazdu holującego, do tego dochodzi kwestia nacisku na hak.
Jedyne co ,,dziwne przepisy" to dużo wyższa opłata za przejazd autostradami, takie same opłaty jak przejazd tira. Ciekawe gdzie tutaj kryje się logika - tir 40 ton, zestaw przyczepa 3 tony.
 
Lza 



Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016
Wersja: [Inna]
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 1070
Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2015-05-15, 11:58   

Stawka zależy od typu, masy i emisji spalin silnika (EuroX), wiec z przyczepką zapłacimy mniej niż tir.
 
Dardus 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 Blue dCi
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Lut 2015
Posty: 299
Skąd: okol. Częstochowy
Wysłany: 2015-05-15, 13:22   

Trasa z północy do Strykowa lato 2013 DMC zestawu 2,3 tony, na bramce nikt nie sprawdza czy zeataw spełnia jakieś wymagania. Stawki przewidziane odgórnie- zapłaciłem 80 zł, z czego stałem w korku na wjeździe i wyjeździe z autostrady w sumie ponad 3goodz. :oops:
Teraz wolę przemieszczać się starymi sprawdzonymi szlakami. :mrgreen:
 
Lza 



Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016
Wersja: [Inna]
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 1070
Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2015-05-16, 12:56   

viatoll to przedewszystkim opłaty za drogi krajowe. Swoją drogą nie wiem w jaki sposób mogą zdalnie stwierdzić, czy zestaw ma > 3,5 tony. Wiadomo, że w przypadku jak jakiś bus taszczy przyczepę-lawetę, to sprawa jest jasna, ale jak osobówka taszczy kempinga, to w zasadzie chyba tylko z dowodów rejestracyjnych mogą określić. Jedneg kempingi mają 700KG inne 1500, a z zewnątrz prawie takie same.
 
Dardus 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 Blue dCi
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Lut 2015
Posty: 299
Skąd: okol. Częstochowy
Wysłany: 2015-05-17, 23:29   

Przyczepką przeważnie jeżdżę drogami lokalnymi (lepsze widoki do podziwiania i w każdej chwili można zatrzymać się na kawkę itp.) , więc viatoll nie groźny. Natomiast grożniejsze są miśki z suszarkami, ograniczenia, limity itd. :lol:
Teraz prośba do admina, na pewno częśc kolegów smiga z przyczepkami, można by założyć nowy temat- ( dacie & karawaning) -może było by więcej chętnych forumowiczów w tym temacie, a te posty przeniśc do niego. :!:
Sezon karawaningowy już prawie w rozpoczęty. :mrgreen:
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne