DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Nic dziwnego że Logan pali dużo
Autor Wiadomość
kamel 


Marka: Dacia
Model: Logan Arktica
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 13 Sty 2011
Posty: 83
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2011-01-28, 21:47   Nic dziwnego że Logan pali dużo

Ponieważ temat.... spalanie benzyny szukanie oszczędności,... się nie rozwinął..... może jest za skomplikowany,... zacząlem drugi temat.

Wcale się nie dziwię żę Dacia pali dużo,... znalazłem jedną z przyczyn, w moim Loganie Arktica nie ma termostatu powietrza, ani nie ma przełączania zima lato.

Wczoraj na próbę taśmą izolacyjną przymocowałem zwykły termometr szklany w miejscu gdzie jest zasysane powietrze do silnika.
Temperatura otoczenia była minus 0.5 stopnia po przejechaniu 27 km z tego trasa 23 jazda miejska 4km.
Po zatrzymaniu natychmiast otworzyłem maskę i odczytałem temperaturę,
na termometrze było plus 1.5 stopnia.
Nic dziwnego że Logan pali dużo w zimie


Wiekszość silników posiada termostat powietrza, pierwsze fiaty i polonezy miały przesłonę zima lato, następny polonez miał już automatyczny termostat, nawet Wartburg 1.3 posiadał termostat, nie mówiąc o dziesiątkach innych samochodów.

Dzisiaj kupiłęm w sklepie hydraulicznycznym elastyczną rurę alumiową, na razie zrobię prowizoryczny uchwyt, wlot będzie przycięty pod ostrym kątem i będzie ciągnąć powietrze z okolic kolektora.

Z tego co pisze fachowa literatura temperatura zasysanego powietrza powinna być w granicach 12 -15 stopni.
A przecież w ciągu roku jest dużo chlodnych dni poniżej 10 stopni

Naprawdę warto usprawnić swoje auto, za zaoszczędzone pieniądze można pojechać na dobre wczasy.

Pozdrawiam
Kamel

termometr.JPG
Plik ściągnięto 288 raz(y) 144,28 KB

 
Moreno 



Marka: Chevrolet
Model: Orlando
Silnik: 1.8 LS+ 5MT
Rocznik: 2010/2011
Dołączył: 18 Wrz 2010
Posty: 37
Skąd: Jastrzebie-Zdroj
Wysłany: 2011-01-28, 21:53   

Witam

Ciekawy eksperyment.... daj znać o efektach końcowych w spalaniu .

pozdrwiam
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-01-28, 23:01   

Termostat powietrza służył głównie temu, aby silnik się szybciej nagrzał - był również montowany w poczciwym fiacie uno 1.0ie.
Na początku jak silnik był zimny, termostat otwierał dopływ powietrza z nad kolektora wylotowego - czyli do komory spalania zasysał coraz to cieplejsze powietrze - jak tylko silnik się rozgrzał, to termostat przełączał się na zasysanie zimnego powietrza.
Celem było to, aby silnik nie rozgrzany nie zasysał zbyt długo zimnego powietrza, aby przyspieszyć nagrzanie się silnika - szybciej nagrzany silnik oznacza mniejsze zużycie paliwa.
Teraz swoim Sandero po około 3 - 4 km, mam w pełni nagrzany silnik - a UNO które miało ten termostat powietrza również po około 4 km nagrzewało się do 90 stopni.
Także w naszych Daciach 1.4MPI silnik naprawdę szybko się nagrzewa, dlatego nie montowano takiego termostatu powietrza.

kamel napisał/a:
wlot będzie przycięty pod ostrym kątem i będzie ciągnąć powietrze z okolic kolektora.


Jeśli na stałe będzie zasysać gorące powietrze to będzie źle.
Im zimniejsze powietrze doprowadzane do komory spalania tym lepsze spalanie mieszanki a co za tym idzie lepsze przyspieszenie.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-01-28, 23:08, w całości zmieniany 3 razy  
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2011-01-28, 23:04   

chlodniejszego powietrza wiecej wchodzi do komory stąd stosuje sie intercoolery ;-) a co za tym idzie większa moc
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2011-01-28, 23:10   

Ja bym to ujął trochę inaczej. W tej samej objętości w zimnym powietrzu jest więcej tlenu niż w ciepłym. :roll:
_________________
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-01-28, 23:15   

Lukas87 napisał/a:
chlodniejszego powietrza wiecej wchodzi do komory stąd stosuje sie intercoolery ;-) a co za tym idzie większa moc
Beckie napisał/a:
W tej samej objętości w zimnym powietrzu jest więcej tlenu niż w ciepłym. :roll:


Wnioski są takie : Aby pomysł kolegi kamel miał sens, musiałby zamontować termostat powietrza, który to po nagrzaniu silnika przesteruje dopływ powietrza z ciepłego na zimne.

Pomysł z termostatem dobry, ale musi być to dobrze rozwiązane.
Na allegro znalazłem termostat do Renault Megane/CLIO 1.4 :

http://allegro.pl/termost...1419909090.html

Może można by to jakoś zaadoptować do naszego silnika i wtedy zrobić testy, czy i o ile szybciej nagrzeje się silnik.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-01-28, 23:25, w całości zmieniany 4 razy  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18092
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-01-28, 23:27   

kamel napisał/a:
Ponieważ temat.... spalanie benzyny szukanie oszczędności,... się nie rozwinął..... może jest za skomplikowany

Nie, po prostu jak na razie napisałeś w nim niewiele konkretów, więc publika - zanim zacznie dyskutować - czeka na więcej szczegółów... [:
 
kamel 


Marka: Dacia
Model: Logan Arktica
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 13 Sty 2011
Posty: 83
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2011-01-28, 23:31   

Wszystko się zgadza, tylko ilość powietrza zaciąganego jest tak duża że w żaden sposób w zimie nie zdąży sie nagrzać do temp 15 stopni na drodze od filtra do cylindra gdy zaciąga powietrze o temp. nap minus 5 stopni.

Gdy jest zainstalowany termostat powietrza jego zadaniem jest utrzymywanie stałej temperatury cały czas podczas jazdy, a nie tylko w czasie rozgrzewania silnika, a po osiągnięciu właściwej temperatury przełacza się i puszcza zimne powietrze.

Oczywiście najkorzystniej on działa w momencie uruchomienia zimnego silnika.
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2011-01-29, 11:34   

w skodzie felicii było coś takiego że w obudowie filtra powietrza była taka klapka którą sterował mechaniczny termostat i przy zimnym silniku leciało powietrze z nad kolektoru wydechowego
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
Ostatnio zmieniony przez Lukas87 2011-01-29, 11:35, w całości zmieniany 1 raz  
 
Endi85 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 MPI + LPG
Rocznik: 2015
Wersja: Laureate
Dołączył: 20 Wrz 2008
Posty: 159
Skąd: 100 lica
Wysłany: 2011-01-29, 14:47   

w megance z 96r. też coś takiego było, jeszcze pamiętam że miałem ten przewód od kolektora strasznie dziurawy i mechanior kazał go przed zimą wymienić? jakoś za bardzo nie wytłumaczył czemu teraz rozumiem :)
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7481
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2011-01-29, 15:19   

Becki ma rację zimne powietrze, więcej tlenu, lepsze spalanie.
Termostat zda egzamin jak ktoś robi w zimie krótkie trasy, kiedy silnik nie zdąży się nagrzać i już się go wyłącza. Tutaj oszczędności mogą być naprawde duże. Generalnie w benzyniaku jeżeli robi się od odpalenia do 5km to jest sens stosować, a nawet byłoby to wskazane ze względu na szybsze osiagnięcie przez silnik temperatury pracy.
Z drugiej strony patrząc jest przecież czyjnik temperatury pod maską, który mierzy temp i steruje pośrednio składem mieszanki. Jest też czujnik płynu chłodzącego.
Myślę, że skład mieszanki jest uzależniony od tych temperatur. Ktoś napisał jakąś logikę do sterowania i teraz pytanie jak ją "oszukać" aby auto spalało mniej.
Bardzo logiczne myślenie Kamela było stosowane raczej w gaźnikowcach niż w układzie sterowania komputerem, ale jak się nie spróbuje to się człowiek nie dowie czy się to sprawdza. Więc udanych eksperymentów.

W dacii 1300 i 1310 też było sterowanie zaciąganego powietrza ale reczne.
Ostatnio zmieniony przez Marek1603 2011-01-29, 15:22, w całości zmieniany 1 raz  
 
jurek 


Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 1108
Skąd: krakow
Wysłany: 2011-01-29, 19:52   

Nie będzie to oszukiwanie, bo jest czujnik temp. zasysanego powietrza. Do tej temp. sterownik dobierze skład mieszanki. Więc oszczedności będą, ale mnie osobiście nie chce się już dłubać. pozdr
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-01-29, 22:10   

Dzisiaj sprawdziłem podłączając się komputerem do auta i
przy temperaturze płynu chłodzącego +82 stopnie oraz przy temp. otoczenia -6
temperatura zasysanego powietrza do komory spalania wynosiła +2 stopnie
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-01-29, 22:11, w całości zmieniany 2 razy  
 
kamel 


Marka: Dacia
Model: Logan Arktica
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 13 Sty 2011
Posty: 83
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2011-01-30, 00:38   

Czy kolega może udowodnć matematycznie że jak powietrze jest zimne... poniżej 12 stopni tlenu jest więcej.

Nie należy wyważać otwartych drzwi, przez kilkadziesiąt lat specjaliści ustalili że temp. zasysanego powietrza powinna być około 12 - 15 stopni.

Według mnie zastosowanie termostatu by było idealnym rozwiązaniem, ale trudnym mechanicznie, więc proponuję proste rozwiązanie,... podłączenie węża i zbliżenie go w pobliżu oslony kolektora wydechowego.

Tak jest w setkach modeli samochodów.

Volswagen Passat ma trmostat bimetaliczny ale z dodatkową funkcją podciśnienia i cały czas w czasie jazdy utrzymuje temp. na na ustalonym poziomie, gdy wciśniemy pedał gazu do końca podciśnienie ustawia przesłonę w położenie takie aby zaciągane gorące powietrze z kolektora wydechowego i i zimne było popołowie i maksymalne.
 
kamel 


Marka: Dacia
Model: Logan Arktica
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 13 Sty 2011
Posty: 83
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2011-01-30, 00:50   

Obecnie można kupić na allegro termometrz z czujnikiem na długim kablu i doświadczalnie
ustawić temperaturę zasysanego powietrza na okolo 12-15 stoni.

Oczywiście należy załozyć że nie każdy to zrobi, ponieważ zdolności manualne są różne, i nie każdy ma.... smykałę do majsterkowania.
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2011-01-30, 00:50   

kamel napisał/a:
Czy kolega może udowodnć matematycznie że jak powietrze jest zimne... poniżej 12 stopni tlenu jest więcej.

Nie wiem, którego kolegę pytasz ale wyobraź sobie balon. Podgrzewając balon zwiększa objętość powietrza ale azotu, tlenu i innych gazów jest tyle samo. Zakładając, że powietrze jest zasysane w tej samej objętości, to im będzie zimniejsze tym będzie miało większą gęstość. Jeśli chcesz mnie zagiąć matematycznie, nic prostszego - zrób to! Z fizy w technikum miałem mierny. :mrgreen:
_________________
 
kamel 


Marka: Dacia
Model: Logan Arktica
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 13 Sty 2011
Posty: 83
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2011-01-30, 01:07   

Nie chodzi o to aby się z kolegami ...droczyć, tylko wszkazać utartą ścieżkę do szukania oszczędności w spalaniu paliwa.

Prochu jeszcze raz się nie wymysli, więc proponuję już sprawdzone rozwiązania z możliwością indywidualnego usprawnienia.
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2011-01-30, 12:21   

kamel napisał/a:
Nie chodzi o to aby się z kolegami ...droczyć, tylko wszkazać utartą ścieżkę do szukania oszczędności w spalaniu paliwa.

Prochu jeszcze raz się nie wymysli, więc proponuję już sprawdzone rozwiązania z możliwością indywidualnego usprawnienia.


cel bardzo szlachetny ale na forum są też kumaci inaczej :oops: (mniej technicznie) i takim bardziej przydatne będą konkretne, sprawdzone już rozwiązania przynoszące oszczędności (oczywiście bez szkody dla "wozidełek")... z zainteresowaniem śledzę wątek i życzę wymiernych efektów... :-)
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7481
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2011-01-30, 12:55   

Jeżeli chodzi o ilość dostarczanego powietrza a zatem i tlenu do spalania to moze pomyśleć o czyś takim.
http://allegro.pl/turbink...1414989665.html

Efekt:
temperatura zaciaganego powietrza jak do tej pory, czyli komp pracuje tak samo, ale ilość dostarczonego powitrza większa. Podobnie jak zastosowanie dodatkowej pojemności o której mówił Kamel. Nie ma obawy że powietrza będzie za dużo bo turbina nie wtłoczy więcej niż będzie to możliwe przez różnicę średnicy łopatek, a obudowy. Innymi słowy będzie to powietrze mieliło.
Do tego zrobić regulator obrotów na układzie NE555 i uzleżnić obroty turbiny od położenia pedału gazu. Regulator będzie napędzał turbinę jak w dieslu spaliny napędzają turbinę powietrza. Z tą różnicą że diesel ma tzw dziurę (teoretycznie nie wnikam w nowoczesne układy) a w tym rozwiązaniu powietrze o ułamki sekund będzie wcześniej dostarczone.

Tak nawiasem mówiąc gdzieś czytałem o podobnym wynalazku tylko nie mogę znaleść.
Ostatnio zmieniony przez Marek1603 2011-01-30, 12:57, w całości zmieniany 1 raz  
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2011-01-30, 13:00   

Marek1603 napisał/a:
Jeżeli chodzi o ilość dostarczanego powietrza a zatem i tlenu do spalania to moze pomyśleć o czyś takim.
http://allegro.pl/turbink...1414989665.html

Efekt:
temperatura zaciaganego powietrza jak do tej pory, czyli komp pracuje tak samo, ale ilość dostarczonego powitrza większa. Podobnie jak zastosowanie dodatkowej pojemności o której mówił Kamel. Nie ma obawy że powietrza będzie za dużo bo turbina nie wtłoczy więcej niż będzie to możliwe przez różnicę średnicy łopatek, a obudowy. Innymi słowy będzie to powietrze mieliło.
Do tego zrobić regulator obrotów na układzie NE555 i uzleżnić obroty turbiny od położenia pedału gazu. Regulator będzie napędzał turbinę jak w dieslu spaliny napędzają turbinę powietrza. Z tą różnicą że diesel ma tzw dziurę (teoretycznie nie wnikam w nowoczesne układy) a w tym rozwiązaniu powietrze o ułamki sekund będzie wcześniej dostarczone.

Tak nawiasem mówiąc gdzieś czytałem o podobnym wynalazku tylko nie mogę znaleść.


czy to nie przypomina słynnej turbinki Kowalskiego "zalecanej" swego czasu do malucha?
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7481
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2011-01-30, 14:08   

Turbinka kowalskiego jest umiejscowiona gdzie indziej, a opisana między innymi tutaj:

http://fiat126p.blogspot....go-do-126p.html
http://www.126fan.pl/www/turbinka.htm

Jej zadaniem jest przede wszystkim dobre wymieszanie mieszanki. Resztę cech ma już wspólnych.
Ostatnio zmieniony przez Marek1603 2011-01-30, 14:12, w całości zmieniany 1 raz  
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2011-01-30, 14:16   

Marek1603 napisał/a:
Turbinka kowalskiego jest umiejscowiona gdzie indziej...
Jej zadaniem jest przede wszystkim dobre wymieszanie mieszczanki. Resztę cech ma już wspólnych.


chodzi mi bardziej o ideę :-P ... bo przecież mamy do czynienia z silnikami diametralnie różnymi... :-)
 
homik123456 


Marka: Dacia/ Nissan
Model: Logan/Primera
Silnik: 1.2 16V 75KM/2.0 125KM
Rocznik: 2011/1996
Wersja: Laureate
Dołączył: 08 Sty 2011
Posty: 24
Skąd: Zabrze
Wysłany: 2011-01-30, 15:25   

Marek1603, ja w moim nissanie sie nie bawilem w takie turbinki i wywalanie kasy. :-)
Poprostu wykorzystalem wiatraczek taki co jest do kompa. Zrobilem sobie dolot ze stozkiem na koncu. A za stozkiem mam wiatraczek zamontowany i w ten sposob zasysa wiecej powietrza. A drugi mam tak zrobiony ze latem nadmuchuje na stozek zimne powietrze a zima mam go wylaczony. Dalo sie odczuc lepsza dynamike autka i dzwiek pod maska lepszy:-)
_________________
 
kamel 


Marka: Dacia
Model: Logan Arktica
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 13 Sty 2011
Posty: 83
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2011-01-30, 16:28   

Nieszczęście wynalazcy Kowalskiego polegało między innymi że producent turbinki zastosował niewłaściwy /tańszy/ materiał na panewkę.
Wirnik szybko dostawał luzów i sie rozpadał.
Wiem żę była sądowa sprawa Kowalskiego z producentem.

Po drugie nie każdy po zastosowaniu turbinki jechał do serwisu i korygował skład mieszanki, na podstawie analizatora spalin, a to poważny błąd.
Dlatego wyniki zastosowania turbinki były różne.

Ponieważ w tamtych czasach nie było niezależnych mediów wszystko szło przez cenzurę, Kowalski nie miał możliwości
obrony.

Wracając do tematu wszystkie rozwiązania mające na celu lepsze wymieszanie paliwa
z powietrzem pozytywnie wpływają na ..żywotnośc silnika, i mniejsze zużycie paliwa.

Uważam że turbinka z Allegro jest dobra i można tylko skrzydełka wysmuklić aby przy
maksymalnym ciągu miała możliwość osiągnąć jeszcze większe obroty i nie ograniczała przepływu powietrza. /to moje rozważanie teoretyczne/

Turbika spowoduje też zawirowanie strugi powietrza tym samym nastąpi lepsze rozdrobnienie mieszanki.
 
matucha 



Marka: Skoda / VW
Model: Rapid / Up!
Silnik: 1,0 TSI / 1,0 MPI
Rocznik: 2019/2017
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 24 Maj 2010
Posty: 814
Skąd: Poznań
Wysłany: 2011-01-30, 17:06   

W Polonezie jest za to taki termostat:
http://allegro.pl/termost...1395916245.html
_________________
Było Sandero Stepway 1,6MPI + LPG 2010 i Logan MCV 1,6MPI + LPG 2012
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne