Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Zmiana typu oleju silnikowego
Autor Wiadomość
KaS602 



Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 1371
Skąd: Warmia
  Wysłany: 2008-01-24, 14:49   Zmiana typu oleju silnikowego

Jak w temacie.

W kilku watkach przewinela sie koncepcja zmiany oleju syntetycznego na polsyntetyczny/mineralny wraz z wiekszym przebiegiem...

Mozecie sie do tego w jakis sposob ustosunkowac? Czym jest to podyktowane? Czy jest to juz tylko stara nieaktualna "madrosc ludowa"?

Siena, ktora jezdzilem ma 240 000 kilometrow na karku i nadal jest zalewana syntetykiem 10W/40.

Edit -

Pomylka. Chodzi oczywiscie o olej syntetyczny 05W40
Ostatnio zmieniony przez laisar 2017-10-30, 01:03, w całości zmieniany 4 razy  
 
El Logano 



Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.5 DCi K9K 68KM
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Wrz 2007
Posty: 213
Skąd: Okolice Trójmiasta
Wysłany: 2008-01-24, 19:13   

Ciężko jest wyprodukować olej syntetyczny o gęstości zimowej indeksowanej 10W. Wszelkie 10W30 10W40 10W50 są zazwyczaj półsyntetyczne.

Silnik to masa elementów, które są precyzyjnie ze sobą spasowane. Na początku aż za bardzo - stąd układanie silnika na początku eksploatacji. Normy - zwłaszcza na początku eksploatacji stanowią inną rzeczywistość w stosunku do silników starej generacji. Korbowody, tłoki, panewki, pierścienie, zawory, głowica, wszystkie te elementy przeszły ogromną ewolucję w przeciągu ostatnich 20-30 lat. Przyczyniła się do tego rozwinięta technologia i inżynieria materiałowa.

Nie zmieniło się za to, że każdy element mechaniczny w silniku zużywa się z czasem. Gdyby silniki dysponowały dziś takimi parametrami jak kiedyś były by dużo bardziej długowieczne. Niestety auta stają się coraz cięższe, bogatsze wyposażenie, stal wysokosprężysta, coraz większe poszycie karoserii sprawiają, że masa rośnie, a osiągi muszą pozostać na podobnym lub lepszym nawet poziomie. O emisji spalin nie wspomnę. To wszystko sprawia, że mimo zastosowania lepszych materiałów nowoczesne silniki nie wykazują przybliżoną trwałość do tych sprzed 20 lat.

Konieczność wymiany oleju syntetycznego na minerał wynika z zużywania się elementó silnika. Mikroprzestrzenie między mechanizmami agregatu stają się coraz większe wraz z postępem zużycia. Olej syntetyczny doskonale smaruje, posiada własności czyszczące, by nowoczesne silniki mogły przy minimalnych oporach jak najdłużej trzymać wyśrubowane parametry. Niestety nic nie jest wieczne. Z czasem tworzą się rysy, szczeliny, progi.... olej przedostaje się do komory spalania, może nawet dojść do nieznaccznego spalania cieczy chłodzącej! Dlatego do silników, które nie są już nowe zaleca się zastosowanie półsyntetyku, a do silnika wykazującego wyraźne zużycie oleju mineralnego, który jest gęstszy, wolniej się rozprowadza, ale pozwala uszczelnić silnik, ponieważ nie przedostaje się przez mikroszczeliny. Tworzą się korzystne dla wiekowych silników nagary zatykające newralgiczne miejsca, a słabe właściwości myjące olejów syntetycznych nie wypłókują nazbieranych "uszczelnień". Półsyntetyk jest czymś pomiędzy syntetykiem, a olejem mineralnym.

Kiedy, który olej? Ciężko powiedzieć. Każdy silnik jest używany inaczej, każdy kierowca jeździ inaczej. Jeden silnik będzie wymagał przesiadki na półsyntetyk po 50 000km, drugi po 100 000 trzeci po 200 000km. Ja w swoim poprzednim aucie wymieniłem olej z syntetycznego na półsyntetyczny przy przebiegu 120 000km, bynajmniej nie dlatego, że coś się z silnikiem działo, ale z czystej troski o ten element. Uważam, że po 100 000km przebieg należy już do średnich, a po 200 000 do dużych.
_________________
102 000km zadowolenia za kierownicą Dacii.
 
KaS602 



Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 1371
Skąd: Warmia
Wysłany: 2008-01-25, 03:43   

Na poczatek sprostowanie... Oczywiscie chodzi o 05W40 ( Castrol )

Jednym slowem to "leczenie objawow" a nie przyczyny zuzywania oleju przez silnik...

Fakt faktem. Sienka przy 170 000 maiala wymienione co nieco w silniku. (zawory, gniazda, tloki, cylindry, pierscienie, wszystkie lozyska, uszczelniacze, uszczelki etc... Pewnie dlatego "bierze" sladowe ilosci oleju...
Moral z tego taki: albo remont kapitalny albo wymiana oleju na jakis badziew... ;-)

Z drugiej strony jesli producent przewidzial do danego silnika olej np. 05W40 (ot taki jak w Loganach) to jego zuzywanie przez ten silnik wskazuje chyba na to, ze cos nie tak jest z silnikeim, a nie z olejem... Na pierwszy ogien powinny pojsc na wymiane tloki, pierscienie i cylindry, a nie zalanie gorszego oleju, co moze miec wplyw na dalsze pogarszanie sie stanu technicznego silnika. Jak kazdy wie mineralny olej nie czysci silnika w zaden sposob, wiec w skrajnym przypadku moze dojsc do zatkania ktoregos z kanalow olejowych w silniku, to juz chyba nie wypadnie korzystnie, zwlaszcza z nowoczesnymi (na dzien dzisiejszy) jednostkami o dwoch walkach rozrzadu i czteroma lub piecioma zaworami na cylinder i do tego z turbo).
 
Black Eryk 



Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 06'
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Wrz 2007
Posty: 541
Skąd: Jastrzębie Zdrój
Wysłany: 2008-01-25, 08:24   

Jeżeli silnik nie przeszedł gruntownego remontu to przy przebiegu maksymalnie 200tys bez zmiany syntetyka na półsyntetyk to raczej sie nie da długo pojeździć - niestety różne uszczelki przy syntetyku są raczej dobrze wyczyszczone i jeżeli znajdzie sie jakaś mała szczelinka i żaden syf jej nie zatka to niestety zacznie ciec, może tez okazać sie ze zacznie olej przedostawać sie do komory spalania , lub do płynu chłodniczego (przeciek na uszczelce spod głowicy) - takich objawów może być wiele i aby uniknąć zbytniego czyszczenia oraz dać trochę gęstszy olej potrzebny bardziej zużytym elementom stosuje się oleje półsyntetyczne a nawet czasem i mineralne (ale to dopiero przy większych przebiegach). Np Były jakieś toyoty co robiły kiedyś po milion kilometrów (teraz nie pamiętam nazwy modelu) , znajomy taką miał i pamiętam że lał przy przebiegu 400 tys olej mineralny , silnik nie był remontowany ale dalej jeździł - sprzedał ją gdy miała przebieg bodajże koło 600tys, podobnie było z moim poldolotem z silnikiem wolnossącym 1.9 diesla - przebieg ponad 500 tys i przy silniku nic nie bylo dłubane, potem poszedł do żyda, ale na mineralnym olej jeździł już na pewno od 300tys.km moze nawet ciut wczesniej. Gęstszy olej nie wypłukuje tak syfu i można uniknąć niepotrzebnych wycieków.
_________________
LOGAN 1.5 DCI 8-) (niestety troszke się poobijał i został sprzedany)

Przejechane 97000km, Only ON BP ULTIMATE.
Pozdrawia Krystian
gram w http://www.speedimspeed.pl
 
jurek 


Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 1106
Skąd: krakow
Wysłany: 2008-01-25, 10:29   

dzisiaj poglad o zmianie oleju na mineral po wiekszym przebiegu, odchodzi do lamusa. jesli nie bierze oleju albo miesci sie w normie lejemy do konca najlepszy olej. chyba ,ze silnik jest juz wyjechany, nie chcemy robic remontu albo nie mamy na to kasy, lejemy mineral po prostu ze wzgledu na cene syntetyka. takie jest moje zdanie podparte czytelnictwem, ale kazdy ma wybor. na szczescie zyjemy w wolnym/prawie/ kraju. pisze prawie bo unia to wg mnie komuna bis, ale to osobny rozdzial. pozdr
 
gkobe 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: MCV
Silnik: 1.5 dci 68
Dołączył: 12 Sty 2008
Posty: 8
Skąd: ALL word
Wysłany: 2008-01-26, 09:06   

przepraszam za swoje lenistwo ale jaki olej leja do mcv 1.5 dci
 
pazorro 


Marka: dacia
Model: logan
Silnik: 1.4
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 65
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2008-01-26, 09:56   

jurek napisał/a:
dzisiaj poglad o zmianie oleju na mineral po wiekszym przebiegu, odchodzi do lamusa



Ja mam podobne zdanie, lać do końca najlepszy olej. Znajomy wyjeździł starym renault trafic'iem z silnikiem 2.1 diesel ponad 700 tysięcy kilometrów i wierzcie mi lub nie, silnik pracował rewelacyjnie a nie miał żadnego remontu. Ten mój znajomy kupił to auto nowe i choć dużo osób mówiło mu że jak chce kupić trwały samochód z bezawaryjnym motorem to niech kupi niemca a nie delikatnego francuza, on jednak powiedział, że każdy samochód jest tak dobry i bezawaryjny jak się o niego dba. I miał rację, lał pełny syntetyk aż do końca a wymianę oleju robił co 7 tysięcy kilometrów. Okazuję się bowiem, ze to nie stary olej niszczy i rozszczelnia silnik lecz brud, syf, drobinki krzemu, węgla, siarki i innych zanieczyszczeń znajdujących się w paliwie. Nowy olej, nawet najbardziej klarowny, po przejechaniu paruset kilometrów robi się czarny jak smoła i zagęszcza się. Winę za to ponoszą zanieczyszczenia powstałe podczas spalania mieszanki.
Kumpel wyszedł z założenia, że jak się będzie lało dwa razy częściej świeży olej z górnej półki to silnik będzie pracował dwa razy dłużej. Nie pomylił się i choć wydał dwa razy więcej kasy na olej to zaoszczędził na remontach czy wymianie auta. A znajomi z roku na rok coraz bardziej mu nie dowierzali kiedy mówił im jaki już zrobił przebieg tym "delikatnym francuzem". Po kilku latach samochód sprzedał i choć blacha była w kiepskim stanie to sam silnik był w nadzwyczaj dobrej kondycji. Nie stracił na mocy, nie klekotał hałaśliwie i nie dymił.
Jak dbasz, tak masz...
 
jurek 


Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 1106
Skąd: krakow
Wysłany: 2008-01-27, 13:02   

to prawda. ja do uniaka tez lalem dobry olej i wymienialem po ok 7tys. mimo ,ze to slabeusz 0,9 to chodzi jak brzytewka i nie bierze oleju. teraz pojdzie do syna i troche mi go zal, bo ten juz zatarl silnik w peugeocie 106 przez wlasne zaniedbanie, bo zwlekal z wizyta w serwisie jak mu co jakis czas mrugala kontrolka silnika. pozdr
 
Leo2 



Marka: Dacia Logan
Model: Laureate
Silnik: 1,4
Rocznik: 2005
Wersja: Laureate
Dołączył: 21 Paź 2007
Posty: 91
Skąd: Żywiec
Wysłany: 2008-02-04, 20:58   

Rozmawiałem dzisiaj z moim dobrym kolegą który jest włascicielem warsztatu remontującego silniki i wybił mi z głowy żeby przechodzić na gorszy olej po jakims tam przebiegu. Skoro jeżdzisz na syntetyku to go nigdy nie zmieniaj i tak do końca żywota silnika. Olej mineralny można stosować w starych silnikach o innej technologii. On niczego nie uszczelni tylko zatka. Dobry olej to podstawa. Czym częściej się wymienia tym lepiej. Ja wymieniam po ok 7 000 km.
_________________
Jeżdżę na dziennych!!!
 
KaS602 



Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 1371
Skąd: Warmia
Wysłany: 2008-02-05, 02:44   

Leo2 napisał/a:
Skoro jeżdzisz na syntetyku to go nigdy nie zmieniaj i tak do końca żywota silnika. Olej mineralny można stosować w starych silnikach o innej technologii. On niczego nie uszczelni tylko zatka. Dobry olej to podstawa


Poniekad wlasnie o tym pisalem. Producent silnika chyba dobral odpowiedni olej do konstrukcji...
 
dogberry 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi 85 KM
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 495
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2008-02-05, 23:41   

To ja bym musiał co miesiąc wymieniać olej chyba :-/
_________________
Od 23-11-2007 do 29-10-2009r. przejechane 162 939 kilometrów.
 
Leo2 



Marka: Dacia Logan
Model: Laureate
Silnik: 1,4
Rocznik: 2005
Wersja: Laureate
Dołączył: 21 Paź 2007
Posty: 91
Skąd: Żywiec
Wysłany: 2008-02-06, 15:12   

Można przejechać na syntetyku nawet 15 tyś km ale to zależy głównie od warunków jazdy. Co to są trudne warunki jazdy. Uważam że są wtedy jeżeli jeżdzimy większość po mieście, co chwile gdzięś stajesz wyłączsz silnik itd. Głównie jazda w mieście, korki, światła, silnik na niskich obrotach, wtedy występują wysokie temperatury. Sam płyn do chłodzenia silnika nie wystarcza, wtedy najczęściej włącza się wentylator. Ale w polskich warunkach to własciwie zawsze jest jazda w trudnych warunkach. Jeżeli ja jadę np do innego miasta oddalonego o 25 km i muszę jechać okolo jednej godziny, to jakie to są warunki? Mnie zależy na sprawnym silniku i robię wymianę częściej.
_________________
Jeżdżę na dziennych!!!
 
Black Eryk 



Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 06'
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Wrz 2007
Posty: 541
Skąd: Jastrzębie Zdrój
Wysłany: 2008-02-12, 09:50   

No ja nie mam takich problemów i teraz (po zakończeniu pewnych remontów na mojej trasie) w korkach stoje raz na tydzień /dwa, a wymiany oleju (poza pierwszą ) będę robił co 20tys.km.
_________________
LOGAN 1.5 DCI 8-) (niestety troszke się poobijał i został sprzedany)

Przejechane 97000km, Only ON BP ULTIMATE.
Pozdrawia Krystian
gram w http://www.speedimspeed.pl
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-02-06, 19:26   

Wdzielone z tematu : Hej z działu powitań.
dogberry napisał/a:

Tak się jeszcze zastanawiam od ilu zacząć lać półsyntetyk ale to zobaczymy jeszcze.


Cytat:
od ilu zacząć lać półsyntetyk ale to zobaczymy jeszcze
[...]
wymiana filtra paliwa i powietrza też co 20.000km

A nie po prostu możliwości zrobienia jakiegoś badania stanu silnika, czy w ogóle warto robić takie rzeczy? Wiadomo, że oczywiście można, ale tak z ciekawości?Hej
Ostatnio zmieniony przez KaS602 2009-02-07, 17:27, w całości zmieniany 3 razy  
 
kier 


Marka: Dacia/Dacia
Model: Logan/Logan MCV
Silnik: 1.4 MPI/SCe 1.0
Rocznik: 2007/2019
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Lut 2008
Posty: 305
Skąd: Ciechanów
Wysłany: 2009-02-06, 20:17   

dogberry napisał/a:
od ilu zacząć lać półsyntetyk

Jak silnik zacznie przeciekac?
Z tego co slyszałem w obiegowej opinii, to tak długo jak nie ma problemów można lać syntetyk.
Przejscie na mineralny czy półsyntety jest bezpowrotne (aczkolwiek i tu róznie mowia ;)
Mało tego, wlanie mineralnego może nic nie polepszyć: gorsze właściwości myjące - nagar.

Ale jak jest naprawde, ktoz to wie
--
pozdrawiam
kierek
Ostatnio zmieniony przez laisar 2009-02-06, 20:33, w całości zmieniany 1 raz  
 
dogberry 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi 85 KM
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 495
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2009-02-06, 21:06   

Na razie silnik mi "nie przecieka" ale nigdy nic nie wiadomo, ja nim teraz bardzo mało jeżdżę - robią to inni i za bardzo nie wiem co dalej będzie. Pamiętam kiedyś w serwisie mówili, że leją tak od 150.000km zaczynają lać mineralny ale ja im nie wieżę :mrgreen:

Wymiana co 20.000km nie zaszkodzi a na pewno będzie silnik miał lepsze warunki pracy. A jak wspomniałem to mam jeszcze 3 lata do zakończenia umowy więc obliczając to jak Daćka skończy 4 latka będzie mieć ponad 500.000km więc to tak jakby:
- 12,5 raza objechała Ziemię
- pojechała z Ziemi na Księżyc i była w drodze powrotnej (z Ziemi na Księżyc jest ok. 384kkm :mrgreen: )
_________________
Od 23-11-2007 do 29-10-2009r. przejechane 162 939 kilometrów.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-02-06, 21:25   

Ja to wszystko rozumiem, ale akcent w pytaniu był na ciekawość czy jest takie badanie, a nie na odwodzenie Cię od czegokolwiek (((:
 
dogberry 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi 85 KM
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 495
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2009-02-06, 21:39   

Aha, a to nie wiem. Do ASO nie pojadę, zmarnuję cały dzień, skasują i powiedzą, że wszytko OK.
_________________
Od 23-11-2007 do 29-10-2009r. przejechane 162 939 kilometrów.
 
Mariusz 


Marka: była Dacia, jest Toyota
Model: Sandero, Auris Touring Sports
Silnik: 1,6 (132 KM)
Rocznik: 2015
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 10 Paź 2008
Posty: 1500
Skąd: Ozorków
Wysłany: 2009-02-06, 21:58   

Jeżeli nie ubywa Ci oleju to używaj syntetyk.Na pólsyntetyk przechodzi się kiedy ubytki oleju są już widoczne
_________________

 
Lupo 


Marka: Renault
Model: Thalia
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2005
Dołączył: 24 Wrz 2008
Posty: 175
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-11-10, 08:19   

Pewnie ze syntetyk. Na pol syntetyk mozesz zmienic dopiero przy duzym przebiegu i gdy zacznie sie nadmiernie pocic. Poki silnik w dobrym stanie to nie ma sensu lac gorszego oleju.

[ Komentarz dodany przez: KaS602: 2009-11-15, 15:17 ]
Ten i dalsze posty zostały przeniesione z teamtu "Jaki olej do cliówki?" ( http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=2609 )
_________________
Always look on the bright side of your life.
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-11-11, 20:19   

Lupo napisał/a:
Poki silnik w dobrym stanie to nie ma sensu lac gorszego oleju.

A jak silnik stary i zużyty to gorszy olej będzie lepszy? :mrgreen:
_________________
 
Lupo 


Marka: Renault
Model: Thalia
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2005
Dołączył: 24 Wrz 2008
Posty: 175
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-11-12, 08:28   

Beckie napisał/a:
A jak silnik stary i zużyty to gorszy olej będzie lepszy?


Nie do konca zrozumiales lub chciales zrozumiec o co mi chodzi. Nie chodzilo o jakosc oleju - osobiscie olej to cos na czym ja nie oszczedzam. Chodzilo o to ze jak silnik nowy i w dobrym stanie to lepszy jest dla niego syntetyk, a jak stary i juz troche sie poci to lepszy bedzie mineralny.
_________________
Always look on the bright side of your life.
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-11-12, 11:52   

No wiesz ... sam to przecież napisałeś. :-)

Lupo napisał/a:
Poki silnik w dobrym stanie to nie ma sensu lac gorszego oleju.
_________________
 
Lupo 


Marka: Renault
Model: Thalia
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2005
Dołączył: 24 Wrz 2008
Posty: 175
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-11-12, 12:22   

Gorszy w sensie ze mineralny jest gorszy od syntetyka. To naprawde proste ;)
_________________
Always look on the bright side of your life.
 
Mikele 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6
Rocznik: 2019
Wersja: Stepway
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Lis 2008
Posty: 535
Skąd: Gibraltar
Wysłany: 2009-11-12, 13:22   

Kupiłem to samo co był, Elfa 5W40.
Nie najtaniej, ale faktycznie jak się coś żonie w silniku rozwali (tzn. w silniku jej samochodu, nie mojej żony :mrgreen: ) to dopiero będą oszczędności...
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne