Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2011-01-27, 20:26
Podgrzewacz płynu chłodniczego silnika
Autor Wiadomość
kamel 


Marka: Dacia
Model: Logan Arktica
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 13 Sty 2011
Posty: 83
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2011-02-06, 22:09   

Obliczenie kryzy nie jest prostą sprawą trzeba znać kilka parametrów, między innymi
pole powierzchni przepływu medium przez otwarty termostat

A zesztą po co,.... łatwiej wstawić inny termostat i po sprawie.

Napisałem o kryzowaniu nie wiedząc żę są w sprzedaży termostaty o wyższej temperaturze otwierania, kończę temat kryzowania.

Natomiast zastanawiam się czy otwieranie temostatu powoduje zwiększenie przepływu
w sposób liniowy czy np stałoprocentowy, lub szybkootwierający, ....chyba termostaty
należą do grupy szybkootwierających.
 
jaro777 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2010
Wersja: BlackLine 7 os.
Dołączył: 03 Lip 2010
Posty: 14
Skąd: Mazowsze
Wysłany: 2011-02-07, 10:16   

Co do kryzy to faktycznie szkoda czasu, ale ja myślę, że nawet po wymianie termostatu zamontowanie podgrzewacza wpłynie pozytywnie na rozgrzewanie zimnego silnika i zaczynam coraz poważniej o tym myśleć, tym bardziej, że są takie rozwiązania fabryczne.
Ostatnio zmieniony przez jaro777 2011-02-07, 10:19, w całości zmieniany 2 razy  
 
Pawlo 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV, Dokker
Silnik: 1,5dci, 1,5dci
Rocznik: 2007, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 06 Sty 2008
Posty: 333
Skąd: Kraków
Wysłany: 2011-02-07, 20:20   

A u mnie po wymianie na nowy jest ok.
_________________
Pawlo
 
bigplik 


Marka: DACIA
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 DCI
Dołączył: 20 Cze 2011
Posty: 46
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-08-04, 14:19   

Pawlo napisał/a:
A u mnie po wymianie na nowy jest ok.

masz na myśli wymianę termostatu 83C na taki sam czy też na ten 89C?

no i wreszcie jaki jest finał tej sprawy? widziałem na zdjęciach dwa termostaty do logana 1.5dci, jeden 83C i jeden 89C, jest tam drobna róznica na obudowie, czy ktoś już zakładał ten model 89C? nie jestem pewien czy będzie pasował, nawet kiedy znalazłem sklepy z termostatem TH38089G1 (czyli 89C) i prosiłem o możliwy zwrot gdyby okazało się że termostat 89C nie pasuje do mojego logana otrzymałem ok nich info, że ten 89C nie nadaje się do mojego Logana,
więc jak to w końcu jest? da radę zainstalowac ten termostat 89C bez przeróbek czy nie?
 
krakry1 



Marka: Renault / VW
Model: Captur / Up
Silnik: 1,3 TCe 130KM/60 KM
Rocznik: 2019 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 22 Mar 2009
Posty: 1889
Skąd: lubelskie
Wysłany: 2011-08-04, 14:56   

Mam pytanie do kolegów, którzy wymienili fabryczne termostaty (83C) na te nowe z temp. otwarcia 89C - jak się one sprawują teraz w lecie?

Czy nie ma teraz kłopotów z przegrzewaniem silnika?
 
Pawlo 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV, Dokker
Silnik: 1,5dci, 1,5dci
Rocznik: 2007, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 06 Sty 2008
Posty: 333
Skąd: Kraków
Wysłany: 2011-08-04, 21:04   

Mnie założyli 83* ponieważ powiedzieli że taki mam w specyfikacji auta i taki tylko mogą wymienić na gwarancji.
Powiem że dużo szybciej się grzeje osiąga cztery kreski i tak zostaje.
_________________
Pawlo
 
tomi 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6 SCE 115
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Sie 2008
Posty: 314
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-08-05, 07:35   

Pawlo napisał/a:
Mnie założyli 83* ponieważ powiedzieli że taki mam w specyfikacji auta i taki tylko mogą wymienić na gwarancji.
Powiem że dużo szybciej się grzeje osiąga cztery kreski i tak zostaje.


U mnie dokładnie tak samo.
 
bigplik 


Marka: DACIA
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 DCI
Dołączył: 20 Cze 2011
Posty: 46
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-10-18, 11:48   

zmieniłem termostat na nowy od gates'a, i wciąż 2 kreski a teraz przy obecnych temperaturach okres kiedy się pojawią wydłużył się z ok 2km do 5-8km.

zastanawiam się nad zamontowaniem podgrzewacza wody ale muszę rozwiązać kilka kwestii:
- wyłączanie przy temperaturze powiedzmy 86C
- włączanie z opóźnieniem, żeby układ nie startował wraz z uruchomieniem zapłonu ale dopiero po ok. 1min (zeby nie rozladowac akumulatora)
- układ podłączenia ( nie bardzo wiem, który wąż wodny jest tym właściwym - dużo ich w MCV)
- w pogrzewaczu 1.5dci np. od clio są 3 wypusty od 3 świec żarowych do podłączenia, czy ktoś zna schemat ich podłączenia?

czy ktoś ma jakiś pomysł jak rozwiązać powyższe kwestie?
 
Auto Krytyk 


Marka: .
Model: .
Silnik: .
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 25 Cze 2010
Posty: 819
Skąd: Polska
Wysłany: 2011-10-18, 12:02   

Ale to jest zbędne gdyż renault zastąpiło właśnie podgrzewacz wodny silnika grzałkami w układzie wentylacyjnym i masz ciepło razu praktycznie po włączeniu silnika.
Ja mam też teraz cały czas 2 kreski i silnik jest dogrzany do 83-85 C. 4 kreski zapalają się przy 87C. Spalanie mam w normie cały czas ostatnie 10000km 4,5-4,6l,
aktualnie z 1100 km 4,2 litra 8-) .
_________________
KANAŁ MOTORYZACYJNY
 
bigplik 


Marka: DACIA
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 DCI
Dołączył: 20 Cze 2011
Posty: 46
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-10-18, 12:17   

wiec u mnie nie jest w normie, spalanie 5,6l/100

nie chodzi mi o temperaturę nawiewu, bo tu wszystko działa ok,
ale o niedogrzany silnik, cztery kreski widziałem tylko w lecie
przy jeździe 140km/h albo w 20-30min krokach
 
Prezes 



Marka: Dacia --> Renault
Model: Duster 2 --> Kadjar
Silnik: 1.2 TCe 1.5 dCi EDC
Rocznik: 2017(m2018) --> 2017
Wersja: Prestige
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Kwi 2010
Posty: 1696
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-18, 12:24   

Ale się niektórzy tych 4 kresek uczepili. A to jest ok. 4 stopnie różnicy na termostacie, o ile dobrze pamiętam. Nic tylko się cieszyć, że turbina szybciej się chłodzi :mrgreen: (nic technicznego, moje luźne skojarzenie)
 
Martens 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 15 Lis 2008
Posty: 468
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-18, 12:51   

Z nieba mi spadliście z tym tematem! Właśnie się zastanawiałem, czy długie utrzymywanie się dwóch kresek od kilku dni to jakaś awaria czy po prostu zwiastun chłodniejszej pory roku.
 
lisek 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.6
Rocznik: 2011
Wersja: Stepway
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Sty 2011
Posty: 31
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: 2011-10-18, 14:16   

Martens napisał/a:
Z nieba mi spadliście z tym tematem! Właśnie się zastanawiałem, czy długie utrzymywanie się dwóch kresek od kilku dni to jakaś awaria czy po prostu zwiastun chłodniejszej pory roku.

tez tak mialem w benzynie 1.6, w ASO wymienili na gwarancji termostat i jest juz ok 4 kreski jak sie nagrzeje.
 
limo 


Marka: -----------
Model: ----------
Silnik: ----------
Rocznik: ---------
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 17 Paź 2010
Posty: 460
Skąd: Krosno
Wysłany: 2011-10-18, 14:30   

u mnie od kilku dni raz tylko zapaliły się 4 kreski ale biorąc pod uwagę pogodę to chyba nic specjalnego. Jak dla mnie prosta sprawa, mocniej butujemy - więcej kresek. eko drajwing - mniej kresek :mrgreen:
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-18, 14:59   

bigplik napisał/a:
w pogrzewaczu 1.5dci np. od clio są 3 wypusty od 3 świec żarowych do podłączenia, czy ktoś zna schemat ich podłączenia?

W którym clio?
 
bigplik 


Marka: DACIA
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 DCI
Dołączył: 20 Cze 2011
Posty: 46
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-10-18, 21:01   

laisar napisał/a:
bigplik napisał/a:
w pogrzewaczu 1.5dci np. od clio są 3 wypusty od 3 świec żarowych do podłączenia, czy ktoś zna schemat ich podłączenia?

W którym clio?

nie wiem w którym, podgrzewacz widziałem z opisem na allegro
 
monopios 



Marka: DACIA
Model: Sandero
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Gru 2010
Posty: 980
Skąd: okolice Częstochowy
Wysłany: 2011-10-19, 14:37   

laisar napisał/a:
W którym clio?


Renault Clio II,Renault Thalia, Kangoo, Modus

1431387628.jpg
Plik ściągnięto 24014 raz(y) 9,18 KB

_________________
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-19, 16:25   

@monopios: Dzięki!

A zatem:
bigplik napisał/a:
w pogrzewaczu 1.5dci np. od clio są 3 wypusty od 3 świec żarowych do podłączenia, czy ktoś zna schemat ich podłączenia?

W załączniku: 1067, 1072, 1073 - świece nr 1, 2 i 3.

Ale... w Dacii odpuściłbym sobie taki sposób podłączenia: komputer wtrysku jest raczej inny, a grzebanie się przy nim - trochę chyba jednak ryzykowane.

Proponowałbym więc zrobić to po prostu "analogowo-manualnie" - tyle że może nie na zupełnie zwykłym włączniku, ale np takim samowyłączającym się (po 12 min) jak ten od podgrzewania tylnej szyby i lusterek.


bigplik napisał/a:
który wąż wodny jest tym właściwym - dużo ich w MCV

Najlepszy byłby chyba ten doprowadzający wodę do pompy, ale trzeba by się temu jeszcze przyjrzeć...

podrzewacz_wody_clio2_dci.pdf
Pobierz Plik ściągnięto 304 raz(y) 79,19 KB

Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-10-19, 16:26, w całości zmieniany 1 raz  
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2011-10-19, 19:36   

Martens napisał/a:
Właśnie się zastanawiałem, czy długie utrzymywanie się dwóch kresek od kilku dni to jakaś awaria czy po prostu zwiastun chłodniejszej pory roku.

Jaki jest miesiąc/rok produkcji Twojej MCV?
Wydaje mi się, że u mnie zaczyna być problem z termostatem (10.2008). Temperatury nie są ostatnio wysokie a wentylator chłodnicy dość często się włącza.
_________________
 
monopios 



Marka: DACIA
Model: Sandero
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Gru 2010
Posty: 980
Skąd: okolice Częstochowy
Wysłany: 2011-10-19, 19:46   

Do mojego pierwszego postu w tym temacie dołączyłem schemat i krótki opis podłączenia w/w urządzenia.

laisar - jeżeli jest taka możliwość i chęć to możesz to dorzucić do kompendium dacii.
_________________
Ostatnio zmieniony przez monopios 2011-10-19, 19:51, w całości zmieniany 2 razy  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-19, 20:18   

Ooo, dzięki!!!

I oczywiście jak najbardziej nada się do kompendium, ale podepnę dopiero za chwilkę - wierzę, że wszystko jest wporzo, ale na pewno nie zaszkodzi, żeby zerknęło na to jeszcze kilka par świeżych oczu... (;



monopios napisał/a:
Montaż mechaniczny na wężu tuż przed nagrzewnicą

Czyli - dokładnie: gdzie?

I czy sprawdziłeś naocznie, że w dacii będzie pasować? (;


Aczkolwiek z punktu widzenia sensu ogólnego to MSZ miejsce jest raczej średnie - lepiej chyba grzać wodę tuż przed blokiem silnika, a nie, żeby wychładzała się przejściem po całym (?) małym obiegu...


Na koniec: ciekawostka - schemat układu chłodzenia (z modusa, ale to mało istotne) z kilkoma bajerami, jak np dodatkowa pompa elektryczna, wymuszająca obieg wody (chociaż w tym chodzi chyba akurat bardziej o turbo - muszę się wczytać, bo dopiero co znalazłem).

ukl.chlodzenia_k9k-772.png
Pobierz Plik ściągnięto 17866 raz(y) 48,59 KB

Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-10-19, 20:18, w całości zmieniany 1 raz  
 
Martens 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 15 Lis 2008
Posty: 468
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-20, 11:07   

Beckie napisał/a:
Martens napisał/a:
Właśnie się zastanawiałem, czy długie utrzymywanie się dwóch kresek od kilku dni to jakaś awaria czy po prostu zwiastun chłodniejszej pory roku.

Jaki jest miesiąc/rok produkcji Twojej MCV?
Wydaje mi się, że u mnie zaczyna być problem z termostatem (10.2008). Temperatury nie są ostatnio wysokie a wentylator chłodnicy dość często się włącza.


Odbierałem go w grudniu 2008, jaki miesiąc produkcji - nie ma pojęcia...
 
monopios 



Marka: DACIA
Model: Sandero
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Gru 2010
Posty: 980
Skąd: okolice Częstochowy
Wysłany: 2011-10-21, 17:43   

Znalazłem w necie jeszcze takie coś, zaczerpnięte z forum megan.

Silnik dti

GRZAŁKI NURKOWE.(rys.1)
Silniki z wtryskiem bezpośrednim nie posiadają komory wirowej. Lepsza jest sprawność silnika, jest on
bardziej oszczędny, ale dłużej się nagrzewa. Oznacza to problemy z ogrzewaniem w zimie.
W celu poprawienia wydajności ogrzewania układ chłodzenia silnika wyposażono w urządzenie zwane
grzałkami nurkowymi.
Układ składa się z...elementu, w który wkręcono 3 grzałki,
oporniki grzejne, przypominające świece żarowe.....i dwóch przekaźników, umieszczonych w pudełku obok akumulatora (przykład: Laguna 2). Przekaźnik 1 zasila jedną grzałkę, przekaźnik 2 dwie pozostałe.
Działanie.
Sterownik wtrysku paliwa uruchamia grzałki nurkowe, zależnie od temperatury powietrza i płynu
chłodzącego, jeśli spełnione są jednocześnie następujące warunki :
- nie włączona przednia szyba ogrzewana;
- obroty silnika powyżej 650 / min.;
- napięcie akumulatora powyżej 13,5 V;
- zakończone grzanie świec żarowych.
Grzałki nurkowe są zasilane do chwili gdy
temperatura płynu chłodzącego osiągnie 60°C.
Zmiana temperatury powietrza nie jest brana pod
uwagę przy zakończeniu pracy grzałek.


Zespół grzałek nurkowych jest zamontowany szeregowo w przewodzie wlotowym nagrzewnicy.(rys.2)
1...silnik
2...chłodnica
3...zbiorniczek płynu chłodzącego
4...nagrzewnica
5...termostat
6...grzałki nurkowe
7...kryza
8...kryza

rys 1.jpg
Plik ściągnięto 23718 raz(y) 14,86 KB

rys.2.jpg
Plik ściągnięto 567 raz(y) 26,41 KB

_________________
Ostatnio zmieniony przez monopios 2011-10-21, 17:48, w całości zmieniany 2 razy  
 
monopios 



Marka: DACIA
Model: Sandero
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Gru 2010
Posty: 980
Skąd: okolice Częstochowy
Wysłany: 2011-10-21, 17:59   

Dla zainteresowanych mam schemat układu chłodzenia w silniku 1.5 dci k9k

k9kb.jpg
Plik ściągnięto 668 raz(y) 81,5 KB

_________________
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-22, 20:10   

monopios napisał/a:
schemat układu chłodzenia w silniku 1.5 dci k9k

On jest niestety do bani - tak jak napisano, opisuje tylko układ dla silników 722, 728 i 729, a te nie występują w daciach (gdzie mamy m.in. 790/794, 792/796, 896/898, do tego różniące się w zależności od fazy...).
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne