Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Otwarty przez: laisar
2009-01-06, 12:20
10 przykazań na ekonomiczną jazdę
Autor Wiadomość
ajax 



Marka: Daćka i "łopel"
Model: Duster 4X4
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 22 Lis 2010
Posty: 912
Skąd: z Powołania ;-P
Wysłany: 2011-11-22, 16:56   

Azrael napisał/a:
Chyba, że ktoś posiadł tajemną wiedzę programowania map zapłonu :)


JTN :mrgreen: On programuje chyba wszystko, bo ostatnio widziałem programator (z pilotem) żony i programator męża (też z pilotem). Sprzedawca mówił, że autorem jest JTN :-D
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-11-27, 22:37   

ajax napisał/a:
czy mamy jakieś obiektywne informacje czy dają wymierne efekty?

Można zacząć od przejrzenia np http://en.wikipedia.org/wiki/Ecodriving#References
 
Kabe 


Marka: X
Model: X
Silnik: X
Rocznik: 1234
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Maj 2011
Posty: 126
Skąd: Xixi
Wysłany: 2011-12-19, 23:50   

Wymierne efekty... Cóż, są rajdy "o kropelce", i są specjaliści, którzy osiagają jakieś niebywałe rezultaty. Jak rozumiem, wśród nich powszechnie używa się taktyki ostrego przyspieszania i następnie snucia sie na najwyższym możliwym biegu na śmiesznych obrotach.
Ale każdy ma swoje wariactwo. Moje to jechać tak, żeby domek z kart na siedzeniu pasażera się nie rozpadł. I tak hamować, i tak stawać przed światłami, i tak ruszać... Sprawia mi to frajdę. Większą niż zaoszczędzenie. No i w tym przypadku żadne tam maksymalne przyspieszanie i raptowne przechodzenie do nie-przyspieszania nie wchodzi w grę.
 
robertp1983 



Marka: FSO / Dacia
Model: 125p / Logan
Silnik: 1,5 / 1,4 MPI
Rocznik: 1990 / 2009
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 14 Lut 2010
Posty: 416
Skąd: WARSZAWA
Wysłany: 2011-12-20, 12:09   

Kabe napisał/a:
Wymierne efekty... Cóż, są rajdy "o kropelce", i są specjaliści, którzy osiagają jakieś niebywałe rezultaty. Jak rozumiem, wśród nich powszechnie używa się taktyki ostrego przyspieszania i następnie snucia sie na najwyższym możliwym biegu na śmiesznych obrotach.
Ale każdy ma swoje wariactwo. Moje to jechać tak, żeby domek z kart na siedzeniu pasażera się nie rozpadł. I tak hamować, i tak stawać przed światłami, i tak ruszać... Sprawia mi to frajdę. Większą niż zaoszczędzenie. No i w tym przypadku żadne tam maksymalne przyspieszanie i raptowne przechodzenie do nie-przyspieszania nie wchodzi w grę.


Z tego co wiem to na takich rajdach posuwają sie do zaklejania wszelkich szpar, składania lusterek etc, Jeremi Clarkson w TOG GEAR też uskuteczniał ecodriving jadąc audi i jechał pomimo tego, że komp pokazywał, że już ma 0l paliwa.

Co do moich doświadczeń to mój 1.4 zszedł prawie do 4,9l/100 ale wtedy jeździłem sam bez bagażu korków, klimy i troche przeginanie z ecodrivingiem i na dłuższą metę tak przynajmniej ja nie potrafie :lol:
Ostatnio zmieniony przez robertp1983 2011-12-20, 12:18, w całości zmieniany 2 razy  
 
RnR 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.5 dCi 110
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 667
Skąd: POL/ŚL
Wysłany: 2011-12-22, 23:54   

Jedno sprostowanie - nie maksymalne przyspieszanie a na 3/4 przepustnicy - przynajmniej ja tak wyczytywalem swego czasu - a w dCI turbina ciagnie juz od 1800 na maxa praktycznie ( http://3.bp.blogspot.com/...wQ/s1600/50.JPG ) wiec 1800-2500 jest jak najbardziej sensownym przedzialem.

Natomiast z moich prywatnych doswiadczen najwazniejsze jest zeby nie hamowac! :) Jesli tak jade, ze wiekszosc zwalniania przed zakretami itp robie hamujac silnikiem to spalanie jak nic mam 0.5l albo i wiecej nizsze. Do tego nie szalec duzo powyzej 100km/h i spalanie mimo dynamicznej i bardzo skutecznej suma sumarum jazdy jest naprawde na akceptowalnym poziomie :)
_________________
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2011-12-23, 08:42   

RnR napisał/a:
... hamując silnikiem to spalanie...


Tutaj są największe oszczędności w spalaniu, ale w moim Aussie i tak mam średnie spalanie wyższe od kolegi RnR, o 0,24 l/100km. Ja przed zakrętami w ogóle nie hamuję tylko redukuje biegi. IMHO dla DD 4X4, każdy zakręt najlepiej pokonywać w granicy 3000 rpm.
 
mrówa 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1,4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica 5 os.
Pomogła: 2 razy
Dołączyła: 08 Lut 2011
Posty: 710
Skąd: RP
Wysłany: 2011-12-23, 08:52   

chriskb napisał/a:
Ja przed zakrętami w ogóle nie hamuję tylko redukuje biegi.

Ale przynajmniej kierunkowskaz włączasz? Ostatnio obserwuję jakąś dziwną tendencję do nieużywania :roll:
Ja przy zakrętach nie hamuję jedynie wtedy, gdy nic za mną nie jedzie, ew. najbliższy pojazd jest na tyle daleko, że nieużycie hamulca w niczym ( i nikomu) nie przeszkadza. W pozostałych sytuacjach używam mniej lub bardziej, w zależności od sytuacji. Tak jest moim zdaniem dużo bezpieczniej (cel nadrzędny nad ekonomią) - czasami zagapiony kierowca z tyłu nie zauważy kierunkowskazu (a niektórzy zbyt późno go włączają) a światło stopu już trudniej "przeoczyć".
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2011-12-23, 08:58   

Koleżanko mrówa, oczywiście zawsze sygnalizuję swoje zamiary, nawet błyskam lampami hamulca, ale przy moim stylu jazdy i tak mnie na zakrętach nikt nie dochodzi. Nie jestem "królem prostej". Jeżeli podróżuje z szanowną małżonka i za mną są auta to przed zakrętem przyspieszam i potem szybka redukcja biegów, no i zawsze słyszę "jak ja nie lubię jak ty tak szybko podjeżdżasz"
Ostatnio zmieniony przez chriskb 2011-12-23, 09:02, w całości zmieniany 1 raz  
 
RnR 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.5 dCi 110
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 667
Skąd: POL/ŚL
Wysłany: 2011-12-23, 09:22   

Z redykcja biegu jak najbardziej tak - wszystko zalezy jak bardzo chcemy zwolnic silnikiem :) (no i pamietamy o blip'ie zeby nie zuzywac sprzegla :D )
_________________
 
mrówa 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1,4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica 5 os.
Pomogła: 2 razy
Dołączyła: 08 Lut 2011
Posty: 710
Skąd: RP
Wysłany: 2011-12-23, 11:28   

RnR napisał/a:
pamietamy o blip'ie
ja nie rozumiem...
 
_Big_Mac_ 



Marka: Ford
Model: Focus III
Silnik: 1.6 EB 150KM
Rocznik: 2013
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Paź 2010
Posty: 150
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2011-12-23, 13:38   

blip = przygazówka przed redukcją. Przed wrzuceniem niższego biegu, będąc wysprzęglona, kopiesz lekko w gaz, żeby obroty podeszły na takie, jakie będą na nowym biegu.
 
Kabe 


Marka: X
Model: X
Silnik: X
Rocznik: 1234
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Maj 2011
Posty: 126
Skąd: Xixi
Wysłany: 2011-12-23, 15:34   

XX
Ostatnio zmieniony przez Kabe 2011-12-27, 11:54, w całości zmieniany 1 raz  
 
_Big_Mac_ 



Marka: Ford
Model: Focus III
Silnik: 1.6 EB 150KM
Rocznik: 2013
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Paź 2010
Posty: 150
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2011-12-23, 16:44   

Ja blipuję :)

Podobnie to zresztą działa w drugą stronę - gdy wrzucamy wyższy bieg, zanim puścimy sprzęgło poczekajmy, aż obroty spadną na taki poziom, jaki będą miały po puszczeniu. Zbyt szybkie zmiany biegów nie są dobre.

Generalnie im więcej my będziemy wyrównywać obroty przy zmianach biegów, tym mniej pracy będzie miało sprzęgło i tym płynniejsza będzie jazda. Mniej szarpania.
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2011-12-23, 17:06   

_Big_Mac_ napisał/a:
Zbyt szybkie zmiany biegów nie są dobre.


Ja się z tym nie zgadzam. Zmiana biegów jak i używanie sprzęgła powinno trwać jak najkrócej. Obroty nie powinny spadać od trzymanych obrotów przy redukcjach więcej niż 800 rpm.
 
Kabe 


Marka: X
Model: X
Silnik: X
Rocznik: 1234
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Maj 2011
Posty: 126
Skąd: Xixi
Wysłany: 2011-12-23, 18:49   

XX
Ostatnio zmieniony przez Kabe 2011-12-27, 11:54, w całości zmieniany 1 raz  
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2011-12-23, 20:40   

Kabe,

Masz rację niezbyt precyzyjnie się wyraziłem. W momencie zmiany z większego biegu na niższy obroty rosną. Przy zmianie z niższego na wyższy bieg obroty spadają. Moją intencją było aby ten przedział przy zmianie mieścił się w zakresie +/- 800 rpm. Oczywiście nikt nie karze obserwować obrotomierza, ale warto te skrajne punkty wyczuć. Ja ciągle mam w skrzyni za mało biegów.
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2011-12-23, 20:51   

chriskb napisał/a:
a ciągle mam w skrzyni za mało biegów.

chyba musisz się z tym pogodzić... :-P raczej siódmego biegu do Dustera nie dołożą, chyba że Rosjanie... :lol:
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2011-12-23, 20:52   

TD Pedro,

To nie tylko DD, jeżdżę też innymi autami.
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2011-12-23, 20:57   

to zmienia postać rzeczy :-) ale podtrzymuję moją tezę odnośnie do DD ... :lol:
 
mrówa 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1,4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica 5 os.
Pomogła: 2 razy
Dołączyła: 08 Lut 2011
Posty: 710
Skąd: RP
Wysłany: 2011-12-23, 21:07   

_Big_Mac_ napisał/a:
blip = przygazówka przed redukcją
No i wszystko jasne (nie znałam takiego określenia) :->
 
janus_z 


Marka: Fiat
Model: Stilo
Silnik: 1,4
Rocznik: 2005
Dołączył: 20 Wrz 2011
Posty: 28
Skąd: rzeszów
Wysłany: 2012-02-06, 14:33   

a jak wygląda spalania auta wyposażonego w LPG podczas hamowania silnikiem, bo w przypadku zasilania benzyna wtryskiwacze nie dostają benzyny, natomiast słyszałem że na zasilaniu gazowym nie ma tego całkowitego odcięcia LPG, tak wiec w tym przypadku hamowanie silnikiem nie daje już takich oszczędności jak np. wrzucanie na "luz"
Instalka Stag 300.
 
wojtek_pl 


Marka: Peugeot
Model: 3008
Silnik: 2.0 HDI 165
Rocznik: 2010
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 30 Kwi 2011
Posty: 1204
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-02-06, 15:26   

Powinno byc calkowite odciecie, rowniez na gazie. Stag chyba to potrafi. Podlacz kompa do niego i sprawdz.
 
janus_z 


Marka: Fiat
Model: Stilo
Silnik: 1,4
Rocznik: 2005
Dołączył: 20 Wrz 2011
Posty: 28
Skąd: rzeszów
Wysłany: 2012-02-07, 13:28   

jak przeglądałem menu, to nie zauważyłem takiej opcji, opieram się na tym mówił co mówił mi gość który zakładał instalkę
 
Sun 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 01 Gru 2008
Posty: 14
Skąd: mazowieckie
Wysłany: 2012-09-11, 06:32   Jak przejechać MCV diesel 1000 km/bak

Nawiązując do tematu wątku.
Posiadałem kiedyś Nissana Patrola, który nauczył mnie, że nie warto szaleć na drodze, bo potem sporo się za to płaci. Mniej więcej od roku postanowiłem, że będę jeździł bardziej ekonomicznie swoją MCV (diesel 84KM). Przed tą decyzją średnio przejeżdżałem 750 km/bak. Po niej, ostatnie tankowanie, to 998 km/bak. Owszem rezerwa się paliła, ale jak na kombi wynik jest ciekawy i nie przypadkowy, ponieważ jest już dla mnie prawie normą spalanie paliwa między 890 a 940 km/bak.
Jeżdżę zarówno w mieście (70%), w korkach, jak i poza miastem (30%). Dla mnie najważniejszą zasadą ekonomicznej jazdy jest obserwowanie sygnałów świetlnych dostosowując, zawczasu, do nich swoją prędkość i co najważniejsze nie przekraczanie 2000 obr./min. do 4 biegu włącznie.

pozdrawiam
 
Kotus 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.4
Rocznik: 2007
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 64
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-06-02, 10:40   

Coś dla miłośników ecodrivingu:
http://autokult.pl/2013/0...iskich-obrotach
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne