Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Common Rail zasada działania
Autor Wiadomość
ian 



Marka: Dacia
Model: Logan Ambiance
Silnik: 1390 cm, 75 KM
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 548
Skąd: Katowice
Wysłany: 2011-04-23, 17:11   Common Rail zasada działania

Tekst (z 2010-08-11, jeśli to są początki Common Rail w Ameryce :shock: ) dla tych, którzy boją się pytać i dla wszystkich zainteresowanych. Za:

http://www.dziennik.com/articles/auto-moto/12998

"Coraz więcej mówi się o nowych silnikach Diesla przygotowywanych do sprzedaży w Ameryce Północnej. W ostatnich latach pojawiło się w USA kilka pierwszych egzemplarzy diesli wykorzystujących nową technologię zwaną common rail. Jest to obecnie najbardziej rozpowszechniony system zasilania nowoczesnych silników wysokoprężnych z tzw. wtryskiem bezpośrednim. Znajdziemy ją zarówno w jednostkach TDI, JTD, jak HDi, CDI czy dCi.

Zwykle kierowcy jest obojętne, w jaki sposób zasilany jest jego silnik. Jeśli jednak jakiś system – jak właśnie common rail – pojawia się w intensywnej reklamie, rośnie zainteresowanie techniką jednostek wysokoprężnych.

Nazwa common rail oznacza wspólną szynę zasilającą. Jest to rura wypełniona paliwem, do której podłączone są wtryskiwacze – dawniej po jednym na każdy cylinder.

W ogólnym zarysie common rail pracuje na tej samej zasadzie co wtrysk benzyny typu LH-Jetronic, tyle że ciśnienie wtrysku jest tu wyższe 400-krotnie albo i więcej. Benzynowy układ wtryskowy w zupełności zadowala się bowiem czterema barami ciśnienia, natomiast najnowsza generacja common rail, a więc wtrysku oleju napędowego, przekroczyła już 2000 barów (1350 w pierwszej generacji). Przeciwnie do pompowtryskiwaczy i elektronicznie sterowanych pomp rozdzielaczowych, w common rail można sobie dowolnie regulować nie tylko ciśnienie wtrysku. Cały proces wtrysku wykonywany przez dyszę wtryskiwacza jest sterowany niejako organicznie, ponieważ wysokowydajna pompa i tak trzyma w całym układzie stałe ciśnienie. Moduł zarządzający zasilaniem motoru może więc z absolutną elastycznością dopasowywać moment długości i obfitości wtrysku, podobnie jak wprowadzać lub likwidować wtrysk pilotażowy.

Przypomnijmy, o co w tym chodzi: po otrzymaniu sygnału ze sterownika wtryskiwacz otwiera się na ułamek sekundy i wpuszcza do cylindra 1-2 milimetry sześcienne oleju napędowego. Nie ma to wytworzyć jakiejkolwiek siły napędowej, lecz lekko podgrzać komorę spalania, by proces zapłonu wtrysku zasadniczego przebiegł miękko i szybciej. W praktyce oznacza to ogromną redukcję klekotania.

Oczywiście zarówno pompa rozdzielaczowa, jak i pompowtryskiwacz także posiadły tę sztukę, ale nie potrafią doprowadzić silnika do tak wysokiej kultury pracy. Każdy proces wtrysku w silnikach zasilanych przez nie oznacza skokowe obciążanie rozrządu i dodatkowy hałas. Wysokociśnieniowa pompa w systemie common rail pracuje wyraźnie ciszej i – nawet jeśli producenci innych systemów temu usiłują zaprzeczać – z pewnością jest trwalsza.

Jednym z pierwszych diesli Audi TDI na rynku USA jest model Q7 z silnikiem V6 3.0 TDI. Najtańsza jego wersja tzw. premium z 6-biegowym automatem tiptronic i napędem quattro kosztuje w USA od 50 900 dol. Natomiast Audi A3 2.0 TDI clean diesel ze skrzynią S-tronic automatic kosztuje od 31 950 dol. Ten 140-konny 4-cylindrowy diesel nowej generacji przejeżdża na galonie 40-50 mil.

Sprawdzona w boju technologia TDI diesel pozwoliła Audi ponownie wygrać 24-godzinny wyścig Le Mans, bijąc po drodze najszybsze auta benzynowe.

Wysokociśnieniowa pompa wtłacza olej napędowy do "wspólnej szyny". W górnej części silnika widać sześć metalowych rurek doprowadzających paliwo do cylindrów. W poszczególnych dyszach ciśnienie ograniczone jest do z góry określonego poziomu. Pierwsza generacja common rail miała ciśnienie 1350 barów, nowe silniki Audi korzystają z ciśnienia 2000 barów. Złotawym kolorem na rysunku poniżej zaznaczono "wspólną szynę", która zasila poprzez cieńsze rurki każdy z 12 cylindrów silnika Audi V12 6.0 TDI

TDI-silniki----Audi-Q7-138.jpg
Wysokociśnieniowa pompa wtłacza olej napędowy do "wspólnej szyny". W górnej części silnika widać sześć metalowych rurek doprowadzających paliwo do cylindrów. W poszczególnych dyszach ciśnienie ograniczone jest do z góry określonego poziomu. Złot
Plik ściągnięto 2967 raz(y) 29,86 KB

_________________
Skoda 105 S (1982-1989), Polonez 1500 SLE (1989-2000), 3×Fiat 126p (19??-2002), czasami pożyczane Daewoo Tico, Skoda Felicia
Ostatnio zmieniony przez ian 2011-04-23, 17:19, w całości zmieniany 6 razy  
 
Piotr_K 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4 esp+asr
Silnik: 1,6 MPI 16V + LPG BRC
Rocznik: 2011
Wersja: Ambiance
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 27 Mar 2011
Posty: 1001
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2011-04-24, 00:03   

Ciekawa i klarownie podana lektura ;)
_________________
Dacia Duster 1,6+LPG BRC Ambiance 4x4, brąz cajou
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne