Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
turbodziura
Autor Wiadomość
miandas 



Marka: dacia
Model: duster II
Silnik: 1,5 dci 110 KM 4x4 / 1,5 dci 110 KM 4x4
Rocznik: 2011 / 2014
Wersja: Laureate
Dołączył: 22 Mar 2011
Posty: 92
Skąd: poznań
Wysłany: 2011-05-19, 12:47   turbodziura

czy ktoś może mi wytłumaczyć, co się kryje pod tym pojęciem, ale tak, żeby człowiek, którego przeraża obsługa kosiarki, zrozumiał 8-)
 
48piotr 


Marka: Dacia
Model: DUSTER 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Duster
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 16 Lis 2010
Posty: 733
Skąd: Puławy
Wysłany: 2011-05-19, 12:54   

miandas napisał/a:
przeraża obsługa kosiarki

A może nie wgłębiaj się w temat-możesz mieć koszmary senne. :shock:
_________________
48piotr
 
benny86 


Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009
Pomógł: 31 razy
Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 2944
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2011-05-19, 12:55   

W silnikach turbodoładowanych od obrotów biegu jałowego (czyli wolnych obrotów) do obrotów, przy których załącza się turbosprężarka, występuje często dość słabe przyśpieszenie, które zanika po włączeniu się turbosprężarki. Dlatego właśnie nazywane jest turbo-dziurą
 
miandas 



Marka: dacia
Model: duster II
Silnik: 1,5 dci 110 KM 4x4 / 1,5 dci 110 KM 4x4
Rocznik: 2011 / 2014
Wersja: Laureate
Dołączył: 22 Mar 2011
Posty: 92
Skąd: poznań
Wysłany: 2011-05-19, 13:17   

moja rozumieć. czy to zjawisko trwa chwilę? czy dłużej? czy np. to jest właśnie to, co obserwuję np przy ruszaniu na światłach, kiedy po naciśnięciu gazu jest moment takiego jakby przyduszenia? dzięki za odpowiedź :-)
Ostatnio zmieniony przez miandas 2011-05-19, 13:17, w całości zmieniany 1 raz  
 
marchewa 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 149
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-05-19, 13:18   

http://pl.wikipedia.org/wiki/Turbodziura
 
opos 



Marka: Dacia
Model: SANDERO/Logan MCV
Silnik: 1.4 + LPG/1,5 Dci
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 09 Cze 2010
Posty: 396
Skąd: S-E
Wysłany: 2011-05-19, 13:20   

A w LR Defender ja to odczuwałem odwrotnie tzn. zbierał się normalnie i nagle dostawał kopa aż w fotel wciskało :-D
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-05-19, 13:38   

miandas napisał/a:
moja rozumieć. czy to zjawisko trwa chwilę? czy dłużej? czy np. to jest właśnie to, co obserwuję np przy ruszaniu na światłach, kiedy po naciśnięciu gazu jest moment takiego jakby przyduszenia? dzięki za odpowiedź :-)

Wbrew obiegowej opinii turbosprężarka nie włącza się, ani nie wyłącza, tylko cały czas jest "włączona". :) W sensie - w momencie, kiedy uruchomisz silnik, spaliny zaczną kręcić wirnikiem turbiny, i od tego, zasadniczo, nie ma odwołania. Za zjawisko turbo-dziury odpowiada za niskie ciśnienie wytwarzane przez turbosprężarkę na niskich obrotach. Zwiększasz obroty -> turbina obraca się coraz szybciej -> w pewnym momencie ciśnienie wytwarzane przez turbosprężarkę robi się wyższe niż naturalne ciśnienie w dolocie, mieszanka robi się jeszcze bogatsza i bam! przyspieszenie miło wgniata w fotel. :) Innymi słowy zjawisko trwa tak długo, jak długo samochód będzie się rozpędzał i obroty będą rosły, aż do momentu, kiedy owo ciśnienie wzrośnie do (z grubsza) poziomu wyższego niż naturalne ciśnienie w dolocie.

Jest cała nauka o sprężarkach. :) Poza turbosprężarkami są na przykład znacznie fajniejsze kompresory, swojsko zwane superchargerami :] , niestety ze względu na spalanie i spaliny na poziomie promu kosmicznego nie przyjęły się :] (poza zminiaturyzowanymi wersjami w Mercedesach, BMW i chyba jakichś japończykach).

O tym, że turbodiesla nie wolno pałować na zimno i gasić na gorąco, wiesz?
 
czaju 



Marka: Dacia,Citroen,Ford
Model: Duster,C4 GP,Fusion
Silnik: 1.5@107,2.0@150,2.0@240 4x4
Rocznik: 2010.2014
Wersja: Prestige
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 06 Sty 2009
Posty: 1853
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: 2011-05-19, 14:41   

turbodziura już raczej nie dotyczy silników doładowanych fabrycznie, ze względu na kilka rozwiązań, m.in. zmiennej geometrii skrzydeł turbiny (po prostu łopatki się ostawiają pod odpowiednim kątem), a w mocniejszych samochodach stosuje się np dwie turbiny o różnych charakterystykach (biturbo), tak żeby nie było gwałtownego przyrostu mocy.

to jest tak jak kapie woda do szklanki a w pewnym momencie zaczyna się wylewać...
 
miandas 



Marka: dacia
Model: duster II
Silnik: 1,5 dci 110 KM 4x4 / 1,5 dci 110 KM 4x4
Rocznik: 2011 / 2014
Wersja: Laureate
Dołączył: 22 Mar 2011
Posty: 92
Skąd: poznań
Wysłany: 2011-05-19, 15:22   

wszystkim dziękuję. Bebe - mój mechanik mi to wytłumaczył tak: jak wsiadasz do samochodu, najpierw zapal, potem się rozpakuj. Jak kończysz jazdę, najpierw się spakuj, potem zgaś. A jak zimny, to dopóki mi się nie pojawią kreseczki na temp. silnika, to się nie ścigam, obroty między 2000 a 3000. Chiba dobrze, co nie? ;-)
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 79 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3598
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-05-19, 15:34   

Wystarczy po prostu zapalić silnik i spokojnie ruszyć nie wkręcając samochodu na obroty. Rozgrzewanie na postoju wcale nie jest zdrowe dla silnika bo wydłuża czas nagrzania się silnika i cieczy chłodzącej do pożądanej temperatury. Z kolei przed wyłączeniem silnika wystarczy przejechać ostatnie kilkaset metrów na niskich obrotach i normalnie zgasić silnik. Tylko w razie zatrzymania po szybkiej jeździe na autostradzie trzymać na biegu jałowym około pół minuty do minuty przed zgaszeniem silnika. Sprężarka spokojnie zdąży się schłodzić w tym czasie.
 
miandas 



Marka: dacia
Model: duster II
Silnik: 1,5 dci 110 KM 4x4 / 1,5 dci 110 KM 4x4
Rocznik: 2011 / 2014
Wersja: Laureate
Dołączył: 22 Mar 2011
Posty: 92
Skąd: poznań
Wysłany: 2011-05-19, 15:55   

w praktyce to tak wychodzi. w końcu nie podłączam się do samolotu bojowego. wpięcie komórki, założenie radia, włączenie świateł i tyle.
 
mekintosz 



Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 35 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4266
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-05-19, 17:41   

czaju napisał/a:
turbodziura już raczej nie dotyczy silników doładowanych fabrycznie, ze względu na kilka rozwiązań, m.in. zmiennej geometrii skrzydeł turbiny (po prostu łopatki się ostawiają pod odpowiednim kątem), a w mocniejszych samochodach stosuje się np dwie turbiny o różnych charakterystykach (biturbo), tak żeby nie było gwałtownego przyrostu mocy.

to jest tak jak kapie woda do szklanki a w pewnym momencie zaczyna się wylewać...


Niestety ale w Sandero 1.5 dci 68 KM turbo-dziura jest. Nie ma w tym modelu zmiennej geometri lopatek ani biturbo, a silnik niby nowoczesny aczkoilwiek malo wysilony. Byc moze silnik dustera 90 i 110 KM radzi sobie znacznie lepiej.
 
jjmalin 



Marka: Dacia
Model: Sandero + Duster
Silnik: 1.5 dCi + 1.0 TCe LPG
Rocznik: 2010 + 2021
Wersja: Stepway
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Sie 2010
Posty: 729
Skąd: Pszczyna
Wysłany: 2011-05-19, 20:55   

fakt w 68 KM dziura spora jest... kusi mnie na zmiane turbiny na tą ze zmienną geometrią z dustera 110 km
_________________


Były: Hyundai Atos Prime ( rocznik 2000 ), Fiat 126p ( rocznik 1990 ), Fiat Seicento ( rocznik 2008 ), Renault Clio ( rocznik 1998 ), Citroen C4 ( rocznik 2008 )
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2011-05-19, 21:04   

ja mam 85km i dziura jest jak sie zbliza do 1900obr to wtedy dopiero czuć jak ciągnie
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
 
mekintosz 



Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 35 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4266
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-05-19, 21:50   

Lukas87 napisał/a:
ja mam 85km i dziura jest jak sie zbliza do 1900obr to wtedy dopiero czuć jak ciągnie


To podobnie jak w 68 KM. Za to masz potem lepszego kopa. Chcialem zwrocic uwage, ze ta turbodziura objawia sie glownie podczas startu spod swiatel czy naglej proby przyspieszenia z niskich obrotow. Jak sie leci powiedzmy 60 km na V-tce to wystarczy lekko musnac i autko przyspiesza nawet ponizej 1900 obr.
Ostatnio zmieniony przez mekintosz 2011-05-19, 21:51, w całości zmieniany 1 raz  
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2011-05-19, 22:04   

po prostu trzeba zmieniac tak biegi aby po zmianie obroty byly na poziomie okolo 2000obr
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
 
mekintosz 



Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 35 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4266
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-05-19, 23:10   

Lukas87 napisał/a:
po prostu trzeba zmieniac tak biegi aby po zmianie obroty byly na poziomie okolo 2000obr


Oczywista oczywistosc ;-) jednak trzeba to robic szybko, bo 1.5 dci stosunkowo szybko schodzi z obrotow. Jak taka szybka zmiana wplytnie na kondycje sprzegla w perspektywe czasu ?
 
benny86 


Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009
Pomógł: 31 razy
Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 2944
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2011-05-20, 09:10   

szybka zmiana biegów raczej ma nautralny wpływ, ważne raczej żeby w tym pośpiechu dobrze wysprzęglić skrzynię?
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-05-20, 10:00   

mekintosz napisał/a:
Oczywista oczywistosc ;-) jednak trzeba to robic szybko, bo 1.5 dci stosunkowo szybko schodzi z obrotow. Jak taka szybka zmiana wplytnie na kondycje sprzegla w perspektywe czasu ?

Chyba nijak, za to może mieć wpływ na tryby skrzyni, jak się pomylisz i za wcześnie puścisz sprzęgło. ;)

Na zużycie sprzęgła największy wpływ ma różnica między obrotami silnika a (odpowiednika) wału napędowego. Czyli - jeśli ruszasz na półsprzęgle, przy zmianie biegu jednocześnie puszczasz sprzęgło i dodajesz gazu, albo masz zwyczaj agresywnego hamowania silnikiem na dohamowaniu (bez wyrównania obrotów, czyli tzw. międzygazu) - wtedy sprzęgło najbardziej dostaje po pupie.

Jeśli lubisz hamować silnikiem (ja lubię) i lubisz swoje sprzęgło - poczytaj o redukcji biegów z międzygazem i technice heel-and-toe.
 
jjmalin 



Marka: Dacia
Model: Sandero + Duster
Silnik: 1.5 dCi + 1.0 TCe LPG
Rocznik: 2010 + 2021
Wersja: Stepway
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Sie 2010
Posty: 729
Skąd: Pszczyna
Wysłany: 2011-05-20, 20:42   

heel and toe nie ma szans w Daciach bo pedał gazu jest za nisko
_________________


Były: Hyundai Atos Prime ( rocznik 2000 ), Fiat 126p ( rocznik 1990 ), Fiat Seicento ( rocznik 2008 ), Renault Clio ( rocznik 1998 ), Citroen C4 ( rocznik 2008 )
Ostatnio zmieniony przez jjmalin 2011-05-21, 18:12, w całości zmieniany 1 raz  
 
Dawid 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 Dci 68@85
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 04 Lip 2010
Posty: 84
Skąd: Wieliczka
Wysłany: 2011-05-21, 22:27   

Fajne rzeczy tu piszecie , ja poruszam się w przedziale 1500-2000 rpm czy to oznacza ze jeżdżę w turbodziurze ? Spalanie 4,3-4,9 L/100KM po Krakowie
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2011-05-22, 07:30   

jak bys tak jezdzil z FAP to na 100% byłby juz zatkany a co do jazdy to pewnie sadza ktora osadza sie w turbinie,kolektorze nie wypala się tak dobrze bo spaliny nie mają takiej temp natomiast przy pracy turbiny temp jest duzo wyzsza. Taki przedział 1500-2000 to jest dobry dla zimnego silnika az sie nagrzeje.

PS. Jak już jeździć to trzeba wykorzystać moment obrotowy jak i moc 8-)
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-05-22, 08:23   

jjmalin napisał/a:
heel and toe nie ma szans w Daciach bo pedał gazu jest za nisko

Dziwne, ja daję radę. :) Przegazówkę robisz na dohamowaniu, a wtedy pedał hamulca jest wciśnięty. Naciskam pedał hamulca lewą stroną prawej stopy :) , w momencie redukcji dotykam prawą krawędzią stopy pedału gazu, nie przekrzywiam stopy jak w samochodach z pedałami przystosowanymi do takich akcji. Póki co robię to bardzo powoli (uczę się dopiero).

Jeśli chcesz się tak bawić, zacznij od redukcji z wyrównaniem obrotów, czyli przy redukcji bez hamowania starasz się wyrównać obroty na niższym biegu przed puszczeniem sprzęgła, tak, żeby nie było szarpnięcia i żeby nie było słychać, że silnik po puszczeniu sprzęgła jeszcze "nadgania" obroty. Jak już to Ci będzie wychodzić odruchowo, można zacząć bawić się w heel-and-toe. Zabawę należy zaczynać w pustym miejscu bez innego ruchu (parking, leśna droga, itp.) od nauki hamowania lewą stroną stopy. Jak już z tym czujesz się pewnie, łączysz pierwsze z drugim i bam! heel-and-toe. :)

Po co to wszystko? Dla zabawy. :] Nie mam złudzeń co do sportowych aspiracji MCVki :D , ale to fajna rzecz do umienia. Moim celem jest jazda idealnie płynna, w niej akurat heel-and-toe rzadko się przyda, ale już redukcja z wyrównaniem obrotów - znacznie częściej.
 
_Big_Mac_ 



Marka: Ford
Model: Focus III
Silnik: 1.6 EB 150KM
Rocznik: 2013
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Paź 2010
Posty: 150
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2011-05-22, 21:30   

Dobre równanie obrotów przy redukcjach to mniejsze zużycie sprzęgła i mniejsze szarpanie, także jak najbardziej ma to sens w ogólnym przypadku. Inna sprawa, że przy hamowaniu lekkim nic się nie stanie, jak będziesz nawet z piątki hamował do postoju (bo sprzęgło nie jest w ogóle używane aż do ostatniej chwili), a przy awaryjnym to masz cisnąć hebel w podłogę bez kombinowania i patrzeć, gdzie można uciec :)

Ja najczęściej stosuję przygazówki gdy np. przed światłami zwalniam z 5ki i przy samym dojeździe, gdy toczę się 30km/h, przełączają się na zielone. Wtedy, już bez hamowania, lekka przygazówka, dwójka i do przodu.

Tez na trasie, przy wyprzedzaniu. Gdy redukuje na czwórkę przy 100km/h to przygazówka jest konkretna, żeby nie szarpało i żeby sprzęgła nie bolało :)

Heel and toe ani razu nie użyłem.

Wracając do jeżdżenia na obrotach poniżej turbo - wtedy silnik ci działa jak diesel bez turbo, czyli max ekonomiczny klekot bez przyspieszenia :) Nie ma w tym nic złego oprócz właśnie ewentualności, że filtr cząstek stałych się zapycha i trzeba przepalać. Nie pamiętam czy te 1.5fci 68 miały filtr cząstek stałych - wydaje mi się że mogły nie mieć. W takim wypadku tylko pozazdrościć małego spalania!

Dla swojego bezpieczeństwa przy wyprzedzaniu i dynamicznym ruszaniu w mieście warto przećwiczyć takie przerzucanie biegów, żeby silnik był zawsze z turbo, czyli powyżej turbodziury. I nie bać się, że zaryczy albo zawyje. One to lubią, tak naprawdę ;)
Ostatnio zmieniony przez _Big_Mac_ 2011-05-22, 21:32, w całości zmieniany 1 raz  
 
jjmalin 



Marka: Dacia
Model: Sandero + Duster
Silnik: 1.5 dCi + 1.0 TCe LPG
Rocznik: 2010 + 2021
Wersja: Stepway
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Sie 2010
Posty: 729
Skąd: Pszczyna
Wysłany: 2011-05-22, 21:50   

no ja w tej chwili staram sie przegazowac na redukcji na nizszy bieg...
_________________


Były: Hyundai Atos Prime ( rocznik 2000 ), Fiat 126p ( rocznik 1990 ), Fiat Seicento ( rocznik 2008 ), Renault Clio ( rocznik 1998 ), Citroen C4 ( rocznik 2008 )
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne