Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2008-12-21, 00:43
Wytłumienie / wygłuszenie / wyciszenie wnętrza
Autor Wiadomość
KaS602 



Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 1371
Skąd: Warmia
Wysłany: 2007-09-19, 01:28   Wytłumienie / wygłuszenie / wyciszenie wnętrza

Zaczalem wygluszac matami wnetrze logana. Po zakonczeniu prac podam wiecej szczegolow i wrzuce kilka fotek (jak bedzie ktokolwiek chcial). Na chwile obecna sluze pomoca w rozebraniu wnetrza pojazdu, gdyby ktos sie zdecydowal na podobny zabieg.

Tymczasem mam jedno pytanie: czy cos sie stanie, gdy odlacze modul od airbag'ow i go wyjme? Gdzies, kiedys czytalem, ze trzeba najpierw je zdeaktywowac z komputera serwisowego. Modul ten znajduje sie na tunelu srodkowym pod plastikowa oslona z miejscem na kubki/popielniczke.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2010-04-10, 03:25, w całości zmieniany 1 raz  
 
Marcin 
Administrator



Marka: Opel
Model: Astra
Silnik: 1.6 CDTI
Rocznik: 2016
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 325
Skąd: Poznań
Wysłany: 2007-09-19, 01:30   Re: Wytłumienie wnętrza

kas602 napisał/a:
Zaczalem wygluszac matami wnetrze logana. Po zakonczeniu prac podam wiecej szczegolow i wrzuce kilka fotek (jak bedzie ktokolwiek chcial). Na chwile obecna sluze pomoca w rozebraniu wnetrza pojazdu, gdyby ktos sie zdecydowal na podobny zabieg.

Tymczasem mam jedno pytanie: czy cos sie stanie, gdy odlacze modul od airbag'ow i go wyjme? Gdzies, kiedys czytalem, ze trzeba najpierw je zdeaktywowac z komputera serwisowego. Modul ten znajduje sie na tunelu srodkowym pod plastikowa oslona z miejscem na kubki/popielniczke.

Slyszalem od kilku osob ze wystarczy odlaczenie akumulatora na czas dementazu modulu, ale czy jest tak na 100% to tego niestety nie recze ;-)
Ale... Wydaje sie to sensowne, bo po calkowitym odlaczeniu zasilania nic sie nie powinno stac :mrgreen: Modul ma co prawda wlasne zasilanie, ale ono jest z tego co wiem zrobione na bazie kondensatorow, wiec po paru minutach i ono zaniknie :mrgreen:
 
KaS602 



Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 1371
Skąd: Warmia
Wysłany: 2007-09-19, 13:10   Re: Wytłumienie wnętrza

Marcin napisał/a:
wystarczy odlaczenie akumulatora na czas dementazu modulu


To brzmi logicznie ale mimo wszystko mam pewne obawy... :/
 
Yoda 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 17 Wrz 2007
Posty: 129
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-09-20, 17:49   

kas602 napisał/a:
Gdzies, kiedys czytalem, ze trzeba najpierw je zdeaktywowac z komputera serwisowego.

Tak jest napisane w instrukcji serwisowej:
W instrukcji serwisowej MR388LOGAN8.pdf na stronie 88C-2 (158) producent napisał/a:
UWAGA
Przed wymontowaniem jakiegokolwiek elementu systemu bezpieczeństwa należy zablokować moduł elektroniczny poduszki powietrznej przy pomocy przyrząd diagnostyczny.
 
KaS602 



Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 1371
Skąd: Warmia
Wysłany: 2007-09-21, 02:01   

Yoda: Najprawdopodobniej wlasnie tam to wyczytalem :)

Prace dobiegly konca. Darowalem sobie zabawy z tym modulem. Efek wygluszenia zauwazalny. Niedlugo powinieniem wrzucic kilka fotek z przebiegu wygluszania.
 
psur 



Marka: Nissan
Model: NV200 Evalia
Silnik: 1.5 dCi
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 652
Skąd: DW
Wysłany: 2007-09-21, 09:52   

Yoda napisał/a:
W instrukcji serwisowej MR388LOGAN8.pdf na stronie 88C-2 (158) producent napisał/a:
...


Masz może instrukcje do Logana w PDF-ie? Jeśli tak to byłbym wdzięczny za podesłanie. Przed zakupem i pierwszą jazdą z chęcią bym sobie przeczytał.

Jeśli ktoś ma to niech da znać - wyślę mejla na PW.
_________________
Dacia Logan 1.4 MPI 75 KM, wersja Access + poduszka pasażera
2007 - 2012, ok. 86 tys. km
To był naprawdę fajny wóz!

www.psur.pl - moja strona o podróżowaniu po Polsce
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 394 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 17669
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-09-21, 12:00   

Nie znalazłem, ale zawsze można się wybrać do dilera.
 
KaS602 



Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 1371
Skąd: Warmia
Wysłany: 2007-09-29, 13:21   

Wygluszenie wnetrza sedana.

Zaczynamy od wyrzucenia wszystkiego ze srodka. Na poczatek tylna kanapa i przednie fotele (wyjmowane z calymi szynami, trzymaja sie na czterech srubach. Niezbedne tez jest wyjecie uszczelek drzwi przednich i tylnych a takze demontaz plastikowej oslony na slupkach B oraz czesciowy demontaz przednich pasow bezpieczenstwa (mocowanie u gory i przy podlodze). Aby wyjac uchwyt do regulacji wysokosc pasa nalezy podwazyc cienkim srubokretem jego srodkowa czesc i ja wyciagnac. Plastikowe oslony slupkow B sa mocowane na trzech widocznych wkretach i dwoch zatrzaskach przy suficie. Nalezy uwazac by ich nie polamac - najlepiej delikatnie odchylic, zajrzec tam i podwazyc niewielkim srubokretem. Demontarz plastikow z tunelu srodkowego jest prosty. Jadna sruba z tylu pod klapka i delikatnie wyciagamy tylna czesc oslony uwazajac aby nie polamac laczenia z druga czescia i nie uszkodzic wtyczki do regulacji lusterek. Nastepnie poleczka pod konsola srodkowa - dwa zatrzaski z tylu. I czesc przy lewarku zmiany biegow - dwie srubki pod gumowa wkladka na miejscach na kubki/popielniczke i nakretka w tylnej czesci. Tu nalezy uwazac na podlaczenie zapalniczki, jenak dlugosc przewodu zapewnia wystarczajace pole manewru. Wyjmowania "obicia" z bagaznika nie bede opisywal bo nie jest to skomplikowane. Nalezy uwazac tylka na mocowanie podnosnika, haka, i klucza do kol. Nie wyjmowalem rowniez calej deski rozdzielczej choc z serwisowkami to wykonalne, jednak zniechecily mnie do tego airbag'i i niewiadoma koniecznosc zdeaktywowania ich z komputera serwisowego - wolalem nie kombinowac.



Nastepnie po usunieciu wszystkich zatrzaskow (proponuje zopatrzyc sie w nowe jeszcze przed zniszczeniem starych) trzymajacych wykladzine przy podladze mozna ja wyjac. Nie sprawia to duzego klopotu trzeba tylko poodginac nieco ja pod konsola srodkowa, przelozych dzwignie zmiany biegow i hamulca recznego i wyciagnac ku tylowi nadwozia. Trzeba tylko uwazac na przyklejone od spodu tej wykladziny maty z jakiegos materialu wyciszajacego. Wyjmujemy reszte wygluszenia, ktore znajduje sie z przodu nadwozia pod wykladzina (uformowany styropian wraz z jakims wyciszeniem pod nim). Jak widac fabryczne wygluszenie (i slychac) nie jest najlepsze wiec wykleic wnetrze matami warto.



Przed przyklejaniem mat nalezy odtluscic i wyczyscic cala powierzchnie za pomoca jakiegos rozpuszczalnika, benzyny ekstrakcyjnej itp.
Maty nalezy przyklejac na cieplo (wystarczy w zupelnosci zwykla suszarka). Kawalek po kawalku po nagrzaniu przyklejamy i dopasowujemy i odpowiednio docinamy do wszystkich nierownosci i przetloczen nadwozia. Dociskanie proponuje przeprowadzac przy uzyciu jakiejs szmatki. Unikniemy tym samym otarcia skory na palcach. Z przyklejaniem mat nie radze sie spieszyc, choc jest to dosc uciazliwe. Nie mozna zostawic zadnych pecherzy powietrza pod nia. Wycinalem rowniez otwory w matach na wszyskie otwory technologiczne w nadwoziu - dmuchajac na zimne. Trzeba pamietac rowniez o tych gdzie sa przykrecane pasy i mocowane uchwyty na przewody.





Po tym wszystkim przystepujemy do skladania calego wnetrza. Ukladamy fabryczne wycieszania, wykladzine na podlodze. Przy zakladaniu uszczelek nalezy pamietac o dokladnym ich dopoasowaniu aby nie okazaly sie "za dlugie" i dobrze przytrzymywaly wykladzine (taka plastikowa "rynienka" przy drzwiach) i plastikowa nakladke na slupki B. Dalej montaz tylnej kanapy i przednich foteli. Pamietac nalezy o solidnym dokreceniu wszyskich elementow, gdzie to istotne.



Rozebranie wnetrza zajelo mi pol nocy, pozniej dwa popoludnia i z glowy... :) Efekt naprawde zadowalajacy. Polecam wykonanie tego.
Uzyte zostaly standardowe maty bitumiczne, koszt zamknal sie w kwocie okolo 250 PLN, nie liczac nakladu pracy.
Po tym zabiegu Logan "przytyl" o okolo 6 kilogramow jednak spadku osiagow nie zauwazylem ;-)

W razie pytan sluze pomoca, jesli czegos tu nie opisalem.
_______________________________________________
Thanks to ImageShack for Free Image Hosting
Ostatnio zmieniony przez KaS602 2009-02-04, 15:20, w całości zmieniany 11 razy  
 
GeRRaD 



Marka: DACIA
Model: LOGAN BlackLine ;)
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 918
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-09-29, 13:40   

Dzięki za szczegółowe instrukcje, napisz jak wrażenia po takim bądź co badź ogromie prac (wyraźnie polepszył się komfort akustyczny) ?
_________________
GeRRaD
 
Black Eryk 



Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 06'
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Wrz 2007
Posty: 541
Skąd: Jastrzębie Zdrój
Wysłany: 2007-10-19, 13:45   

Znalazłem czas żeby to przeczytać i ...
gratuluje wytrwałości i włożonej pracy, oraz super że umieściłeś zdjęcia.

Brawa dla kolegi :)
_________________
LOGAN 1.5 DCI 8-) (niestety troszke się poobijał i został sprzedany)

Przejechane 97000km, Only ON BP ULTIMATE.
Pozdrawia Krystian
gram w http://www.speedimspeed.pl
 
pazorro 


Marka: dacia
Model: logan
Silnik: 1.4
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 65
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2007-11-19, 13:21   

kas602 napisał/a:
Rozebranie wnetrza zajelo mi pol nocy, pozniej dwa popoludnia i z glowy... :) Efekt naprawde zadowalajacy.



Super pomysł, naprawdę niczego sobie, powiedź tylko czy jest choć trochę ciszej przy większych prędkościach ? i czy można taką matę kupić w normalnym supermarkecie budowlanym?
 
KaS602 



Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 1371
Skąd: Warmia
Wysłany: 2007-11-19, 20:17   

pazorro napisał/a:
kas602 napisał/a:
Rozebranie wnetrza zajelo mi pol nocy, pozniej dwa popoludnia i z glowy... :) Efekt naprawde zadowalajacy.



Super pomysł, naprawdę niczego sobie, powiedź tylko czy jest choć trochę ciszej przy większych prędkościach ? i czy można taką matę kupić w normalnym supermarkecie budowlanym?


Efekt jest zauwazalny w kazdym zakresie predkosci. Zostaly wytlumione wszystkie odglosy pochodzace "z dolu" pojazdu jak i z ukladu jezdnego.

W niedalekiej przyszlosci mam zamiar wygluszyc rowniez dach jak i drzwi. Powinno to zaowaocowac mniejszym halasem wewnatrz pojazdu od deszczu i moze oplywajacego pojazd powietrza...

Maty kupowalem w sklepie z pierdolami do samochodow - taki "Polmozbyt". Nie wiem czy sa dostepne w marketach, zwlaszcza budowlanych, gdyz maty te maja zastosowanie wylacznie w samochodach (ZTCW).
 
luxius
[Usunięty]

Wysłany: 2008-01-28, 19:10   

super robota.
nie obawiasz sie kondensacji wilgoci w szczelinach miedzy mata a nadwoziem?
 
KaS602 



Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 1371
Skąd: Warmia
Wysłany: 2008-01-29, 16:17   

luxius napisał/a:
nie obawiasz sie kondensacji wilgoci w szczelinach miedzy mata a nadwoziem

W Sienie 4 lata temu zrobilem to samo i do tej pory problemu, o ktorym piszesz nie odnotowalem, wiec w loganie tego tez sie nie obawiam...
To rzaczej kwestia poprawnego przyklejenia mat, a nie ich istnienia w ogole.
 
Szaruś 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi 86KM
Rocznik: 2008
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 05 Lis 2007
Posty: 119
Skąd: Budapeszt
Wysłany: 2008-03-24, 00:29   

KaS602,

mógłbyś zrobić zestawienie (ilościowe) wszystkich potrzebnych materiałów jakie poszło na wyciszenie (czyli głównie ile m2 maty, ale też ile rozpuszczalnika i zatrzasków)?

Szacunkowo, ile m2 maty byłoby potrzebne do MCV (sufit, podłoga, drzwi)?

Gdzie kupowałeś zatrzaski? Masz jakiś numer katalgowy tych zatrzasków? Czy wykładzina mocowana jest tylko jednym rodzajem zatrzasków, czy kilkoma?
 
KaS602 



Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 1371
Skąd: Warmia
Wysłany: 2008-03-27, 13:00   

Szaruś:
Szaruś napisał/a:
ile m2 maty

Kupilem 3 pudelka po 5 sztuk (50x50cm) i w sedanie starczylo z malym zapasem.
Szaruś napisał/a:
rozpuszczalnika i zatrzasków)?
Szaruś napisał/a:
Gdzie kupowałeś zatrzaski? Masz jakiś numer katalgowy tych zatrzasków? Czy wykładzina mocowana jest tylko jednym rodzajem zatrzasków, czy kilkoma?

Rozpuszczalinka "poszla" jedna pollitrowa butelka.
Co do zatrzaskow (w sedanie): wykladzina na podlodze trzyma sie na zatrzaskach z przodu: po 2 przy drzwiach i po jednym ponizej konsoli centralnej. Z tylu : dwa zatrzaski pod kanapa. Reszta mocowan wynika z zamocowania pasow bezpieczenstwa, plastiku na tunelu srodkowym, mocowan szyn foteli etc. Zasadniczo wszystko jest latwo dostepne i nie ma zadnych "ukrytych" punktow zamocowania.
Nie dysponuje zadnymi numerami seryjnymi. Podjechalem do serwisu (ASO) i powiedzialem o co mi chodzi. Z zatrzaskami nie bylo zadnych problemow. Z gosciem w serwisie (w dziale czesci) pogadaj zeby ci pokazal na schemacie wszstkie punkty mocowan wykladziny i od razu zamow wszystkie zatrzaski (cena od 2 do 6 zlotych za sztuke). Zapytaj od razu o mocowanie wszystkich pozostalych elementow, ktore Cie interesuja (podsufitka, boczki na drzwiach etc.).
Szaruś napisał/a:
ile m2 maty byłoby potrzebne do MCV (sufit, podłoga, drzwi)?

Dowiedz sie rowniez Jakie maty nadaja sie na sufit (standardowe bitumiczne chyba nie beda najlepsze. Sa stosunkowo ciezkie i moga nie znosic dobrze nagrzewajacego sie dachu. Co do ilosci wydaje mi sie (wnioskujac po tych zuzytych na podloge sedana), ze na podloge, sufit i drzwi w MCV'ce zuzujesz min. 8 pudelek po 5 sztuk 50x50cm.
 
Szaruś 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi 86KM
Rocznik: 2008
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 05 Lis 2007
Posty: 119
Skąd: Budapeszt
Wysłany: 2008-03-27, 14:36   

Dzięki za informacje.

[ Dodano: 2008-03-28, 11:02 ]
KaS602 napisał/a:
Z gosciem w serwisie (w dziale czesci) pogadaj zeby ci pokazal na schemacie wszstkie punkty mocowan wykladziny i od razu zamow wszystkie zatrzaski (cena od 2 do 6 zlotych za sztuke). Zapytaj od razu o mocowanie wszystkich pozostalych elementow, ktore Cie interesuja (podsufitka, boczki na drzwiach etc.).


Byłem w ASO, zamówiłem zatrzaski. Gość był miły, poprosiłem o wydrukowanie rysunków z miejscami mocowań, to wydrukował. Niestety, miał jakąś badziewną drukarkę, i praktycznie z tych wydruków nic nie widzę.

Czy ktoś może ma manual serwisowy w PDF-ie do Logana MCV (do Logana sedan to mam)? Tam są takowe rysuneczki.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 394 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 17669
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-03-28, 23:41   

Tylko po hiszpańsku - ale oczywiście obrazki są takie same.
W każdym razie - poszło na priv.
 
jacek 



Marka: dacia
Model: logan mcv
Silnik: 1.5 dci85KM
Rocznik: 2007
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 433
Skąd: Tychy
Wysłany: 2008-03-29, 19:36   

jak masz dostęp do serwisówki MCV do podaj link. też sobie ściągnę
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 394 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 17669
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-03-29, 20:56   

Z oczywistych względów odpiszę na priwa (((:
 
Szaruś 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi 86KM
Rocznik: 2008
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 05 Lis 2007
Posty: 119
Skąd: Budapeszt
Wysłany: 2008-03-29, 22:13   

KaS602,

masz poduszki w siedzeniach? Jak trzeba te podszuki odłączyć przed wyjmowaniem siedzeń?
 
Leo2 



Marka: Dacia Logan
Model: Laureate
Silnik: 1,4
Rocznik: 2005
Wersja: Laureate
Dołączył: 21 Paź 2007
Posty: 91
Skąd: Żywiec
Wysłany: 2008-03-29, 23:35   

Wiecie co! taka mi się dzisiaj nasunęła refleksja po tym wypadku autokaru w Austrii że prawdopodobna senność kierowcy, występujące znużenie spowodowane jest coraz większym luksusem, wszysko jest cichutkie, nic nie słychać. Ja nic nie będę wyciszał, nich sobie silnik mruczy a wiatr świszcze. Klimy też nie chciałem, szybka na dół, i jest super, będę zdrowszy.
_________________
Jeżdżę na dziennych!!!
 
GeRRaD 



Marka: DACIA
Model: LOGAN BlackLine ;)
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 918
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-03-30, 11:15   

Co do wytłumienia to może i racja - co do jazdy z otwartą szybą i zdrowia - to nie polecam - można dostać zapalenia ucha
_________________
GeRRaD
 
jurek 


Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 1096
Skąd: krakow
Wysłany: 2008-03-30, 20:48   

a niektorzy lokcia. klime jednak polecam. kupilem plyty bitumiczne APP samoprzylepne. wylkeje okrywe silnika jak bedzie cieplo, to dam znac. w uno pokleilem styropianem z warstwa alu , a w szpare miedzy drzwi a karoserie wkleilem samoprzylepna uszczelke pod kolor. sporo wyciszylo. pozdr
 
Szaruś 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi 86KM
Rocznik: 2008
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 05 Lis 2007
Posty: 119
Skąd: Budapeszt
Wysłany: 2008-03-30, 21:53   

Dzisiaj sobie dokładniej obejrzałem podłogę, i wygląda na to, że jest już wygłuszona filcem (jakies 1-1,5 cm). Pozatym, przednie fotele z poduchami, więc i tak ich nie będę mógł wyjąć.

Więc podłogę pewnie sobie odpuszczę.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne