Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2012-03-02, 12:57
Diesel 1.5 dCi - opinie o silniku
Autor Wiadomość
SpikeMike 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5dCi 4x4
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Wrz 2010
Posty: 79
Skąd: Gdansk
Wysłany: 2011-01-23, 23:40   

No cóż. Ja diesli nie lubię, ale po prostu wyszło mi, że to lepszy silnik do DD niż 1.6 16v i się z tym liczyłem. Gdyby DD była dostępna z silnikiem benzynowym 1.4 TCe albo choćby 2.0 z pewnością zdecydowałbym się na taki. Na razie żadna z moich obaw się nie potwierdziła (przy -25 po całej nocy palił od razu i nie było żadnych rewelacji z wytrącającą się parafiną). Poza tym użytkownicy Dacii nie powinni sobie tym zaprzątać głowy, gdyż większość z nich (nas) kupuje auto nowe, objęte trzyletnią gwarancją.

Z drugiej strony te artykuły są o kant d... potłuc, zwłaszcza z AŚ. Jestem ciekaw czemu niemieckie gazety nie pisały zawczasu o totalnej katastrofie, która nazywa się 2.0 TDI PD (140/170KM) produkcji koncernu VW. Artykuły ostrzegające przed tym silnikiem pokazały się dopiero w 2010r (jak ten z Motoru który ktoś tu zlinkował) podczas gdy cały motoryzacyjny świat trąbił już o cudach dziejących się z tymi silnikami.
Ostatnio zmieniony przez SpikeMike 2011-01-23, 23:41, w całości zmieniany 1 raz  
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2011-01-29, 15:25   

http://www.daciaklub.pl/f...p?p=77440#77440
macquaiers napisał/a:
...A jakie są Wasze opinie na temat niezawodności silnika 1.5dCi?

Rozmawiałem ze znajomym mechanikiem i mówi, że zdarzyło mu się kilka razy robić ten silnik (tyle, że w samochodach Renault). Główny problem podobno z wtryskami.


silniki te same co w Renault, jeździłem przez dwa lata samochodem z silnikiem 1,5dCi (77-78 kW - różnie podają moc) i jedyne co mogę powiedzieć to, że są to silniki b. wrażliwe na jakość paliwa... innych złych refleksji nie miałem... kupując samochód nowy z takim silnikiem sam o ten silnik dbasz i masz gwarancję, że dopilnowałeś prawidłowej eksploatacji - kupując samochód używany nie wiesz jak z silnikiem obchodził się dotychczasowy właściciel (a może właściciel samochodu z przedstawionej przez Ciebie oferty sprzedaje go właśnie z powodu silnika?) - brak pewności, to jest cena kupna takiego samochodu... gwarancja producenta w przypadku stwierdzenia kłopotów z silnikiem wynikłych z używania niewłaściwego paliwa niestety niewiele daje a udowodnienie swoich racji jest trudne i nie zawsze skuteczne...
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-01-31, 15:25, w całości zmieniany 1 raz  
 
guma 


Marka: dacia
Model: duster
Silnik: 1.5dci
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Dołączył: 11 Gru 2010
Posty: 32
Skąd: głogów
Wysłany: 2011-01-29, 15:31   

tu możesz trochę poczytać o tym silniku http://www.auto-swiat.pl/...-silnika-15-dci
 
Nikita_Bennet 


Marka: Dacia
Model: LOGAN pick-up+Duster 2
Silnik: oba 1.5 dCi
Rocznik: 2011 i 2018
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 28 Wrz 2010
Posty: 725
Skąd: warmia i mazury
Wysłany: 2011-02-11, 18:47   

laisar napisał/a:
billbill666 napisał/a:
g......o prawda że jak zadbasz to będzie Ci służył.

Ależ prawda - tylko że to jeszcze nie znaczy, że nie można paść ofiarą zwyczajnej awarii.

Poza tym, mimo mocnego dbania można to robić niewłaściwie... (Nie twierdzę, że to przypadek Twojego kolegi, wskazuję wyłącznie ewentualność).
...


A masz może linkę do tematu gdzie jest opisane jak dbać o 1,5dci? Pytam Ciebie bo wiesz gdzie co jest na tym forum a mi wywaliło sporo ponad 500 tematów i trochę sporo tego jest.
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1096
Skąd: Kępno
Wysłany: 2011-02-12, 18:34   

podstawa eksploatacjia 1.5dci to:

1. takować porządne paliwo
2. nie katować silnika na bardzo niskich obrotach - raczej zaczynać przyspieszać na takim biegu, żeby obroty były powyżej 2000obr.
3. nie jeździć ze stałą prędkością na obrotach poniżej 1500-1600obr.
4. dbać o turbinę
5. tankować jak najszybciej od zapalenia rezerwy
6. w miarę możliwości stosować odpowiednie dodatki do paliwa (smarowanie i koserwacja ukł. wtryskowego)
7. olej zmieniać w zależnosci od sposobu eksploatacji między 10.000 a 20.000km - oczwiście syntetyk - 5w40 albo 0w40.

jak sobie jeszcze coś przypomnę to napiszę ;)
_________________
pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2011-02-12, 21:26, w całości zmieniany 1 raz  
 
Nikita_Bennet 


Marka: Dacia
Model: LOGAN pick-up+Duster 2
Silnik: oba 1.5 dCi
Rocznik: 2011 i 2018
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 28 Wrz 2010
Posty: 725
Skąd: warmia i mazury
Wysłany: 2011-02-12, 21:04   

thx.
7 - synetetyk?

właśnie przedzieram się przez temat mający 22 strony i jestem na stronie nr 6 ;(
Potrwa to trochę zanim przeczytam te wszystkie tematy.
 
radhasek 


Marka: dacia
Model: stepway
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2011
Wersja: Stepway
Dołączył: 01 Sty 2011
Posty: 26
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2011-02-13, 06:05   

Ja czytałem w auto świecie że to jeden z najlepszych silników bardzo oszczędny i cichy a na paliwo to nowe silniki są wszystkie wrażliwe. Prywatne stacje leją taki syf aby zarobić pare groszy więcej,że nam się nawet nie śniło.
 
krakry1 



Marka: Renault / VW
Model: Captur / Up
Silnik: 1,3 TCe 130KM/60 KM
Rocznik: 2019 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 22 Mar 2009
Posty: 1889
Skąd: lubelskie
Wysłany: 2011-02-13, 10:17   

radhasek napisał/a:
Prywatne stacje leją taki syf aby zarobić pare groszy więcej,że nam się nawet nie śniło.
Dlatego najlepiej tankować na tych dużych stacjach sieciowych - a potem cieszyć się niskim spalaniem dieselka.
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1096
Skąd: Kępno
Wysłany: 2011-02-13, 12:28   

Ja niestety widzę to szerzej niż przez generalizację "prywatny - złodziej, siciowy - uczciwy dobroczyńca". Moze dlatego że wiem jak w imię zasad "kapitalizmu" świadomi i bezlitości te sieci robią klienta w konia, a jak wielu tych prywatnych poza względami ekonomicznymi kieruje się przyzwoitością :)
Fakty są takie że zatankować ścierwo można wszędzie - w naszym kraju częściej a zachodnią granicą.

Wracając do trwałości DCI, zwąłaszcza w porównaniu do prostego silnika benzynowego, to warto brać pod uwagę łatwość tuningu tego silnika (jak prawie każego współczesnego turbodiesla). Gdydby benzyniaki o mocach 80-110km można było poddawać tak szybiemu wzmocnieniu o 20-30 czy więcej % jak dci to ich awaryjność także wzrosłaby kardynalnie.
Trzeba brać pod uwagę że chiptuning jest z zewątrz niewidoczny i w statystykach awarii nie wyszczególnia się silników o nastawach fabrycznych i poddanych temu zabiegowi - natomiast nikt mi nie wmówi że podniesienie momentu i mocy o 25% nie obniży trwałości praktycznie wszystkiego .
_________________
pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2011-02-13, 12:44, w całości zmieniany 2 razy  
 
krakry1 



Marka: Renault / VW
Model: Captur / Up
Silnik: 1,3 TCe 130KM/60 KM
Rocznik: 2019 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 22 Mar 2009
Posty: 1889
Skąd: lubelskie
Wysłany: 2011-02-13, 12:46   

r70 napisał/a:
Fakty są takie że zatankować ścierwo można wszędzie - w naszym kraju
Zgadza się - ja cały czas tankuję na Orlenie (2x na Shell'u podczas wyjazdów). Odpukać w niemalowane nic się nie dzieje. Jedną prywatną stacyjkę po drodze do pracy (a więc najkorzystniej usytuowaną), omijam szerokim łukiem - bo wiem, że benzynę mieli chrzczoną - więc diesel też nie wiadomo jaki.
 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1411
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2011-02-13, 13:10   

Od prawie 10 lat tankuję głównie na Neste (Nowy Sącz, Kraków) i na jednej stacji Orlenu (Krościenko). Sporadycznie zdarza mi się zatankowac na Shellu w Krakowie przy M1 (co kilkadziesiąt tys. km leję cały bak V-Power Diesel z GTL). Jeżdżąc po Polsce korzystam (jak muszę, bo zasięg mam spory) głównie z Orlenu; za granicą (głównie w Austrii) nie zwracam uwagi na to gdzie tankuję (było BP, OMV, Shell). W Polsce z usług BP nie korzystam - znam stacje (duże, przy głównych trasach) gdzie kantują (kantowali?).
W sumie dwoma dieslami przejechałem tankując w ten sposób prawie 200 tys. km. bez żadnych problemów (wiem, że do niczego to nie jest przydatne, ale ... mam nawet wszystkie paragony :oops: :mrgreen: ).
Ostatnio zmieniony przez wox 2011-02-13, 13:12, w całości zmieniany 1 raz  
 
Auto Krytyk 


Marka: .
Model: .
Silnik: .
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 25 Cze 2010
Posty: 819
Skąd: Polska
Wysłany: 2011-02-13, 13:10   

Te silniki to loteria tak naprawdę, są silniki które w kangoo zrobiły po 300-400 tys.km bez problemu -rekordzista przejechał 550000km ale silnik do remontu po tym przebiegu,
są też takie co po 100 tys.km wtryski,pompa,turbo się wysypało.
Wszystko to zależy od szczęścia i montażu w fabryce.
_________________
KANAŁ MOTORYZACYJNY
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1096
Skąd: Kępno
Wysłany: 2011-02-13, 14:40   

TAXI AIRPORT; w dzisiejszych czasach wszystkie produkty popularne to pewnym stopniu loteria. Jeśli niektóre silniki robią powyżej 500.000km a inne wymagają sporych nakładów zanim przebieg przekroczy 100.000, to myślę że jednak sporo zależy od użytkownika.
Ty miałeś do tej pory jakiś problem z Twoim dCi ? A jeśli zasysfi Ci się turbina albo EGR to będzie wina konstrukcji silnika, przypadku, może MIXOLu dodawanego do paliwa ? trudno to będzie zweryfikować bez dokładnych badać, ale z penoscią zostanie wytłumaczone "wrazliwością" dCi ;)
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
lep 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi 90 FAP
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Lis 2010
Posty: 89
Skąd: DG
Wysłany: 2011-02-13, 19:09   

Z dokumentacji serwisowej wynika że te nowe silniki dCi z filtrem cząstek mają dodatkowy wtryskiwacz w okolicy kolektora wydechowego. Wydaje się że to rozwiązanie załatwia problem wymuszonej jazdy w celu wypalenia sadzy.

W instrukcji obsługi odnośnie filtra cząstek pisze tylko tyle:
"W czasie jazdy, zależnie od jakości stosowanego paliwa, w wyjątkowych przypadkach może pojawić się biały dym. Jest to wynikiem automatycznego oczyszczania filtra cząstek stałych i nie ma wpływu na zachowanie się pojazdu."

Zobaczymy jak to będzie w rzeczywistości.
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1096
Skąd: Kępno
Wysłany: 2011-02-13, 21:07   

lep napisał/a:
Z dokumentacji serwisowej wynika że te nowe silniki dCi z filtrem cząstek mają dodatkowy wtryskiwacz w okolicy kolektora wydechowego. Wydaje się że to rozwiązanie załatwia problem wymuszonej jazdy w celu wypalenia sadzy.

W instrukcji obsługi odnośnie filtra cząstek pisze tylko tyle:
"W czasie jazdy, zależnie od jakości stosowanego paliwa, w wyjątkowych przypadkach może pojawić się biały dym. Jest to wynikiem automatycznego oczyszczania filtra cząstek stałych i nie ma wpływu na zachowanie się pojazdu."

Zobaczymy jak to będzie w rzeczywistości.


zgadza się, jest 5 wtryskiwacza. Dlatego odpada konieczność jazdy ze stałą prędkością prze kilkanaście kilometrów (na prośbę komputer pokładowego) celem oczyszczenia FAPa. Ale im częsciej następuje zapchanie i oczyszczenie FAPa, tym częściej wymagana jest wymiana oleju silnikowego (który jest droższy niż do pozostałych silników). Sądzę że w polskich warunach, wymiana co 30.000 będzie czystą abstrakcją ;) System OCS zadba o to żeby smarowanie było optymalne ;)
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
marekwoj 


Marka: Hyundai
Model: I30 CW
Silnik: 1.6 CRDI
Rocznik: 2010
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 20 Cze 2008
Posty: 197
Skąd: Jaktorów
Wysłany: 2011-02-13, 22:28   

r70 napisał/a:
nikt mi nie wmówi że podniesienie momentu i mocy o 25% nie obniży trwałości praktycznie wszystkiego .
Samo podniesienie mocy (sporadycznie wykorzystywanej) zapewne nie będzie miało żadnego wpływu :-P
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1096
Skąd: Kępno
Wysłany: 2011-02-14, 03:53   

Samej mocy się nie dodaje ale zwiększa się także moment obrotowy. Często przesuwa limiter i obroty mocy maksymalnej. W tak małych i "słabych" jednostakach robi się to po to, żeby wykorzystywać - moment obrotowy wykorzystuje się do sprawniejszego startowania ze skrzyżowania, przespieszania w trakcie wyprzedzania na wyższych biegach, limiter np. na 5000 czy 5500obr po to żeby nie trzeba właśnie w tych momentach tak często nie zmieniać biegów.
Więc o ile wierzę że niezbyt często ktoś będzie wykorzystywa max moment i moc w tuningowanym elektronicznie silniku mercedesa o mocy nominal 250-300km i momencie 600 alby większym, umieszczonym w aucei klasy średniej o tyle nie wierze w niekorzystanie z tych dodatkowych kucyków i niutonów w przeciętnym kompakcie 1.5dci 68 czy 85km.
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
matucha 



Marka: Skoda / VW
Model: Rapid / Up!
Silnik: 1,0 TSI / 1,0 MPI
Rocznik: 2019/2017
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 24 Maj 2010
Posty: 813
Skąd: Poznań
Wysłany: 2011-02-14, 18:36   

Na forum Kangoo też ten temat był poruszany. O ile przy 68KM nic się nie działo, o tyle przy podniesieniu mocy 85 konnego silnika sprzęgło znacznie! traci na żywotności.
_________________
Było Sandero Stepway 1,6MPI + LPG 2010 i Logan MCV 1,6MPI + LPG 2012
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2011-02-14, 18:44   

matucha napisał/a:
Na forum Kangoo też ten temat był poruszany. O ile przy 68KM nic się nie działo, o tyle przy podniesieniu mocy 85 konnego silnika sprzęgło znacznie! traci na żywotności.


czy uważasz, że w Kangoo z silnikiem 1,5 dCi (106 KM) sprzęgło montowane fabrycznie jest inne niż w wersji ze słabszym silnikiem (68 KM)?
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1096
Skąd: Kępno
Wysłany: 2011-02-14, 19:04   

TD Pedro napisał/a:
matucha napisał/a:
Na forum Kangoo też ten temat był poruszany. O ile przy 68KM nic się nie działo, o tyle przy podniesieniu mocy 85 konnego silnika sprzęgło znacznie! traci na żywotności.


czy uważasz, że w Kangoo z silnikiem 1,5 dCi (106 KM) sprzęgło montowane fabrycznie jest inne niż w wersji ze słabszym silnikiem (68 KM)?


Sądzę ze przy sprzęgło i skrzynia biegów jest inna. 160 vs 240Nm to bardzo duża różnica. Nie sądzę żeby renault opłacało się montować do najsłabszej wersji 1.5dci elementy z takim zapasem wytrzymałosci, żeby wytrzymały pracę z najsilniejszą wersją tego silnika.
_________________
pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2011-02-14, 19:05, w całości zmieniany 2 razy  
 
jacala 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,5 dci
Dołączył: 30 Gru 2007
Posty: 28
Skąd: trojmiasto
Wysłany: 2011-02-14, 19:09   Doświadczenia 1,5 dci

1,5 Dci 60 KM w Thalii 120 tys. z 2004
musiały mieć wadę fabryczna zaworu EGR po 30 Tys kontrolka i czyszczenia zaworu i po 80 tys wymiana koszt 900 zl. Ten nowy już problemów nie sprawiał.
1,5 dci 85 KM w Dacia Logan 60 tys km i nic się nie dzieje.

Rożnica miedzy silnikami w thali nie było chłodnicy powietrza doładowującego i zapewne inna była turbina, sprzęgło mogło tez byc inne.

Przy produkcji w tys sztuk i minimalizowaniu kosztów na pewno wszystko co może być tańsze takie jest. To jest komentarz co do różnicy miedzy wydawało by sie takimi samymi silnikami (ta sama pojemność a inna moc).
 
matucha 



Marka: Skoda / VW
Model: Rapid / Up!
Silnik: 1,0 TSI / 1,0 MPI
Rocznik: 2019/2017
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 24 Maj 2010
Posty: 813
Skąd: Poznań
Wysłany: 2011-02-14, 19:15   

Biorąc pod uwagę:
http://toc.luk-as.de/toc/...ndexFramesetJsp
Sprzęgła 68KM / 85KM się już różnią.

Poza tym opisywałem to, co użytkownicy zaobserwowali po zwiększeniu mocy, gdyż sam mam Kangoo 85KM i zastanawiałem się nad tym, co by tego stadka pod maską nie zwiększyć.
_________________
Było Sandero Stepway 1,6MPI + LPG 2010 i Logan MCV 1,6MPI + LPG 2012
 
juro 


Marka: DD
Model: laureate 4x2
Silnik: 1,5 dci
Rocznik: 2010r
Dołączył: 27 Sie 2010
Posty: 42
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-02-14, 19:56   

TAXI AIRPORT napisał/a:
Te silniki to loteria tak naprawdę, są silniki które w kangoo zrobiły po 300-400 tys.km bez problemu -rekordzista przejechał 550000km ale silnik do remontu po tym przebiegu,
są też takie co po 100 tys.km wtryski,pompa,turbo się wysypało.
Wszystko to zależy od szczęścia i montażu w fabryce.


W kontekście tego co napisałeś czy nie uważasz, że w takim razie warto przedłużyć gwarancje na 5 lat lub 150 tys. km czy może wtryski, pompa i turbo i tak nie podlegają przedłużonej gwarancji ? Gdyby te elementy łapały się na dłuższą gwarancje to chyba jednak warto zainwestować te parę złotych które kosztuje wydłużenie gwarancji. Co o tym sądzicie ?
_________________
juro
 
matucha 



Marka: Skoda / VW
Model: Rapid / Up!
Silnik: 1,0 TSI / 1,0 MPI
Rocznik: 2019/2017
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 24 Maj 2010
Posty: 813
Skąd: Poznań
Wysłany: 2011-02-14, 20:06   

Tylko przedłużona gwarancja na 5 lat nadal jest na 100 tys. - tak mi się wydaje.
_________________
Było Sandero Stepway 1,6MPI + LPG 2010 i Logan MCV 1,6MPI + LPG 2012
 
juro 


Marka: DD
Model: laureate 4x2
Silnik: 1,5 dci
Rocznik: 2010r
Dołączył: 27 Sie 2010
Posty: 42
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-02-14, 20:47   

matucha napisał/a:
Tylko przedłużona gwarancja na 5 lat nadal jest na 100 tys. - tak mi się wydaje.

Przedłużona gwarancja w Dusterze jest na 5 lat lub 150 tys. km. Czy tylko obejmuje ona w/w podzespoły (wtryski, pompę, turbo).? Z drugiej strony serwis zawsze może uznać, że wina leży po stronie użytkownika bo np. turbinę można zarżnąć samemu ( np. nie czekając na ostudzenie po intensywnej jeżdzie itp).Czy ktoś walczył już w podobnych sprawach z serwisem ? I jaki był wynik tej walki ?
_________________
juro
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne