Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2017-10-30, 01:26
Wymiana oleju silnikowego - kiedy, jaki, ile?
Autor Wiadomość
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-10-31, 10:57   

gfedorynski napisał/a:
zbyt często nie jest korzystne dla środowiska

Tylko jeśli ktoś wymienia nieumiejętnie samemu lub w jakimś szemranym warsztacie - normalnie olej się zbiera i oddaje do recyklingu, co jest akurat opłacalne ekologicznie (i ekonomicznie).

gfedorynski napisał/a:
dłuższe życie silnika? Mniejsze prawdopodobieństwo awarii?

Tak.

gfedorynski napisał/a:
wiedzielibyśmy o tym

Wiemy.

(Aczkolwiek nie jest to oczywiście jedyny czynnik).


pixa napisał/a:
nie ma co się dać zwariować

Jasne, ale 10 tys. km w osobówce to właśnie nie jest żadne wariactwo "tak w ogóle".

Dla prywatnego, niekatowanego wolnossącego benzyniaka eksploatowanego różnorodnie (miasto/trasa) to co najwyżej lekka nadgorliwość, ale w granicach normy.

Jednakże dla kurierskiego diesla z DPF w mieście to MSZ raczej górna granica...

A z kolei dla długodystansowego, ale nie maksymalnie autostradowego trybu użytkowania, ja rzeczywiście nie bałbym się zmieniać nawet (!) co 20000 (;
 
dudu$ 



Marka: Fiat
Model: TIPO II Sedan
Silnik: 1.4 16v 95km
Rocznik: 2019
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 49 razy
Dołączył: 21 Mar 2017
Posty: 1812
Skąd: Ząbki
Wysłany: 2017-10-31, 19:13   

Mnie w technikum samochodowym ponad 10 lat temu uczyli, że olej wymienia się w silniku co 10 tys km lub co roku i tyle. Ja się tego trzymam i finansowo jakoś strasznie tego nie odczuwam. Rocznie robię około 20 tys km wiec olej wymieniam 2 razy na rok, silnikowi to na pewno nie zaszkodzi.
 
pixa 



Marka: Dacia
Model: Sandero Open
Silnik: 1.2
Rocznik: 2016
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 05 Paź 2016
Posty: 634
Skąd: Wro
Wysłany: 2017-10-31, 21:46   

W ponad 10 lat motoryzacja trochę poszła do przodu. Jak byłem dzieckiem były tylko oleje mineralne, wszędzie technika czyni postępy. To co było aktualne dekadę (!) temu niekoniecznie musi być teraz.
 
wojtek013 



Marka: Ford/Dacia
Model: Fiesta/Duster
Silnik: 1,4i LPG/ Blue dCi 115 4WD
Rocznik: 2013 Trend, GoldX/2020 Ptestige
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 02 Mar 2014
Posty: 331
Skąd: KR
Wysłany: 2017-10-31, 22:08   

Tja, a kiedyś był Selektol letni i zimowy :)

Od jakichś 15 lat wymieniam co ~15 tys. km (wcześniej co 10) i jeszcze żadnego silnika nie zajeździłem.
I w żadne longlajfy nie wierzę.
_________________
miała być Sandero Laureate tce, jest Fiesta mk7, no i Duster
 
dudu$ 



Marka: Fiat
Model: TIPO II Sedan
Silnik: 1.4 16v 95km
Rocznik: 2019
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 49 razy
Dołączył: 21 Mar 2017
Posty: 1812
Skąd: Ząbki
Wysłany: 2017-10-31, 22:14   

poszła do przodu i to bardzo ale np sama zasada działania silnika została niezmieniona od kilkudziesięciu lat. Poza tym część olejów silnikowych produkowanych obecnie była dostępna na rynku również te 10 lat temu i raczej nic się w ich składzie nie zmieniło oprócz nowej naklejki na bańce. Ja nie mam zamiaru oszczędzać na oleju i filtrze, w każdym aucie które miałem zmieniałem olej co 10 tys km i zawsze na markowy syntetyk 5w40 - nawet CC70 śmigalo u mnie na takim oleju :) Temat dotyczący rodzaju oleju jak i jego wymiana to temat rzeka, ile jest ludzi tyle jest opinii. Jedni wymieniają olej według zaleceń producenta co 30tys km bo tak zaleca producent, inni co 15-20tys km a jeszcze inni w tym ja co 10 tys. To samo tyczy się filtra powietrza oraz kabinowego. Dla jednych 20-30 tyś km na jednym filtrze to mało a dla innych 10tyś km to dużo. Jak ktoś lubi miec np. świeże powietrze w kabinie to wymienia kabinówkę często a inni dopiero wtedy jak im szyby w zimę zaczynają parować. Kolejny przykład świece zapłonowe - producent zaleca wymianę przy np. 60 tys km, jedni zastosują się do tych wymogów a inni nie bo powiedzą że nie ma sensu ponieważ silnik pracuje równo inie szarpie. Ja stosuje zasadę lepiej zapobiegać niż później w najmniej oczekiwanym momencie naprawiać lub regenerować, samochód to skarbonka i trzeba wkładac w nie pieniądze aby jego stan techniczny zawsze był w idealnym stanie.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-10-31, 22:50   

http://www.daciaklub.pl/f...1740412#1740412
JS napisał/a:
trzeba by kopać się z koniem, czyli ASO

Bynajmniej - za drobną opłatą ASO z radością wymieni olej wcześniej, niż należy...
 
wuju 



Marka: Peugeot
Model: 206
Silnik: 1.1
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 17 Kwi 2017
Posty: 409
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-10-31, 23:16   

Ja w osobówce wymieniam między 10 a 15 tys. lub co rok w zależności co pierwsze nastąpi dlatego że tym autem jeżdze mało i generalnie po mieście. Natomiast w busie tak jak przewiduje producent co 40 tys. przeważnie trzy wymiany w roku. Autko jeździ w trasy olej 5W30 auto ma przejechane 680 tys. turbina orginał wtryski orginał.
 
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2858
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2017-11-01, 06:54   

Ja juz pisalem. W moim co 20 tys 75% autostrada pelny zaladunek i dosc wysokie predkosci przelotowe. Mam 110 kkm i wszystko gra.
 
luk80 


Marka: Dacia
Model: Lodgy, Duster Blackshadow
Silnik: 1.2TCe, 1,6 SCe
Rocznik: 2012,, 2017
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 126
Skąd: okolice Zabrza
Wysłany: 2018-01-30, 20:04   Norma oleju 1.2 TCE

Właśnie jestem po ostatnim przeglądzie gwarancyjnym. Wymieniono olej 5W-30 RN 720. Spytałem czy to aby na pewno ta norma do TCE benzyny. Usłyszałem że tak mają w zaleceniach. Facet machnął jakąś kartką przed oczami i tyle.
I tu pytanie do znawców tematu co na chwilę obecną zaleca RP. Bo może się coś zmieniło jeśli chodzi o normy albo robią mnie w ciu...
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 79 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3593
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-01-30, 20:52   

Dla benzyny turbo wymagana norma RN710 lub wyższa. Wolałbym Elf 5W40 SXR bo spełnia RN710 i ma większą lepkość kinematyczną ale może nie mieli na stanie.
Ostatnio zmieniony przez DrOzda 2018-01-30, 20:54, w całości zmieniany 2 razy  
 
ken-wawa 


Marka: w planach
Model: w planach
Silnik: w planach
Dołączył: 21 Lis 2015
Posty: 369
Skąd: na polnocy
Wysłany: 2018-04-15, 14:46   

Macie jakiegoś wiarygodnego sprawdzonego sprzedawcę oleju w internecie? Wołałbym jakąś dużą firmę.
 
jozef969 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5dci
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 03 Lip 2013
Posty: 155
Skąd: Śląskie
Wysłany: 2018-04-15, 14:54   

Ja olej cały czas kupuję w MOTO-DYNAMC dobre ceny i bez problemów.
_________________

 
Szajfus 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 16v Hi Flex
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate BlackLine 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Sty 2013
Posty: 54
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2018-04-15, 18:22   

DrOzda napisał/a:
Dla benzyny turbo wymagana norma RN710 lub wyższa. Wolałbym Elf 5W40 SXR bo spełnia RN710 i ma większą lepkość kinematyczną ale może nie mieli na stanie.


Niestety to ze szkodą dla silnika. Norma RN 710 w zupełności wystarczy jak nie masz DPF - bo to benzynka. W normmie RN 720 oleje muszą mieć klasę C3 czyli średnio/niskopopiołowy. Dzieję się to kosztem właściwości smarnych samego oleju. Mnóstwo artykułów jest o tym w sieci. Ekologia poszła tak " do przodu" że chroni się bardziej DPF przed zapchaniem niż silnik przed zużyciem.... Takie czasy.
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2018-07-07, 07:50   

witon napisał/a:
mechanik zalał mi Shella Helix Ultra. Mówi że to jest korzystne rozwiązanie dla silnika. Będzie pracował równiej i oczyści silnik.

- jeździłem na tym oleju w większości użytkowanych aut :-P , ani lepszy ani gorszy od innych syntetyków, rzecz gustu, rozsądnie kosztuje, choć Elf jest tańszy, 5W40 ultra w naszych warunkach nadaje się do wielu silników.
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2018-07-07, 07:51, w całości zmieniany 3 razy  
 
plocki 



Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 0.9 Tce
Rocznik: 2014
Wersja: Stepway
Dołączył: 12 Sty 2018
Posty: 62
Skąd: Płock
Wysłany: 2018-07-18, 08:14   

Panowie do Daćki Sandero Stepway 0.9 brac olej ELF EVOLUTION 900 5W40 SXR ?
 
sobol1976 



Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: TCe100 LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 742
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-07-18, 09:23   

Brać. Taki jest zalecany. Leję od początku ten olej i wszystko gra.
 
sta_now 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 0,9
Rocznik: 2017
Wersja: Stepway Outdoor
Dołączył: 15 Maj 2018
Posty: 20
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2018-07-18, 09:29   

[quote="plocki"]Panowie do Daćki Sandero Stepway 0.9 brac olej ELF EVOLUTION 900 5W40 SXR ?[/quote
Będzie dobry.]
 
plocki 



Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 0.9 Tce
Rocznik: 2014
Wersja: Stepway
Dołączył: 12 Sty 2018
Posty: 62
Skąd: Płock
Wysłany: 2018-07-18, 09:47   

A filtr oleju FILTRONa stosujecie ?
Polecacie / nie polecacie ? :)
 
dudu$ 



Marka: Fiat
Model: TIPO II Sedan
Silnik: 1.4 16v 95km
Rocznik: 2019
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 49 razy
Dołączył: 21 Mar 2017
Posty: 1812
Skąd: Ząbki
  Wysłany: 2018-07-18, 19:56   

Ja zamiast ELFA wybrał bym Valvoline Max Life 5w40 lub jakiegoś Motula z tym, że Valvoline kosztuje tyle co ElF Evolution 900 SXR a Mot tej chwili od ponad 1000km u siebie mam zalany olej MaxLife 5w40 i uważam, że jest lepszy niż zalecany przez Renault Elf lub Motrio. Ale decyzja nalezy do samych użytkowników, temat olejów jest długi jak rzeka i każdy wybierze co mu przypasuje. W pracy mam człowieka, który jeździ Sandero I z 2011r i przebiegiem 32tyś km. od pewnego czasu zalewa silnik olejem 10w40
 
pixa 



Marka: Dacia
Model: Sandero Open
Silnik: 1.2
Rocznik: 2016
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 05 Paź 2016
Posty: 634
Skąd: Wro
Wysłany: 2018-07-20, 08:10   

Moim zdaniem lać zalecany, a nie kombinować. Zalecany jest względnie tani, a skoro sugeruje go producent auta, to raczej nie pakowałby się w bagno.
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 79 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3593
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-07-20, 09:51   

Olej kosztuje 110 PLN a oryginalny filtr 25 PLN w znanym sklepie.
Naprawdę chce Wam się kombinować żeby urwać te 10 złotych ?
 
Czort 


Marka: brak
Model: brak
Silnik: brak
Dołączył: 14 Wrz 2017
Posty: 101
Skąd: Wlkp
Wysłany: 2018-07-20, 10:52   


A ty co? Nie kombinujesz w życiu jak 5zł zaoszczędzić?
 
Nikita_Bennet 


Marka: Dacia
Model: LOGAN pick-up+Duster 2
Silnik: oba 1.5 dCi
Rocznik: 2011 i 2018
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 28 Wrz 2010
Posty: 713
Skąd: warmia i mazury
Wysłany: 2018-07-20, 14:31   

plocki napisał/a:
A filtr oleju FILTRONa stosujecie ?
Polecacie / nie polecacie ? :)


2-3 lata temu skończyłem z filtrami marki FILTRON odkąd zrobiły się lżejsze (WIX wkręcił się w tę firmę), obecnie oryginał to 22 zł, zamiennik mana (w79??) też podobne pieniądze więc jedna chwała. Z racji że u mnie idzie z 5-7 filtrów rocznie to zawsze coś dobiorę cenowo a ostatnio to biorę z sędziszowa (marka wraca na rynek). Są tanie i ludzie chwalą (12-13zł).

Ogólnie przy takiej cenie oleju i filtra to tak jak przedmówca napisał - nie ma co oszczędzać a raczej z czego urwać, wymieniać co 10 tys km i jeździć.

Natomiast też się zastanawiam czy jak wezmę dusterka to stosować to czym go fabryka zalała czy jednak inny olej (pewnie skończy się na tym czym był zalany w za pierwszym razem).
 
dudu$ 



Marka: Fiat
Model: TIPO II Sedan
Silnik: 1.4 16v 95km
Rocznik: 2019
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 49 razy
Dołączył: 21 Mar 2017
Posty: 1812
Skąd: Ząbki
Wysłany: 2018-07-20, 20:47   

Fabryka zalewa auta elfem bo jest to olej francuski i ma z nim prawdopodobnie podpisana jakąś umowę. Uważam że skoro za 5 zł więcej można mieć lepszy olej ( według testów i opinii innych ludzi) to dlaczego z tego nie skorzystać?
 
wuju 



Marka: Peugeot
Model: 206
Silnik: 1.1
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 17 Kwi 2017
Posty: 409
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-07-20, 21:16   

dudu$ napisał/a:
Fabryka zalewa auta elfem bo jest to olej francuski i ma z nim prawdopodobnie podpisana jakąś umowę. Uważam że skoro za 5 zł więcej można mieć lepszy olej ( według testów i opinii innych ludzi) to dlaczego z tego nie skorzystać?

Zgadza się wszystkie francuskie marki współpracują z Totalem więc ten olej zalecają np. Peugeot Boxer lub Citroen Jumper z silnikiem 3.0 HDI zalecał Totala i takim olejem fabryka zalewała te motory. A jest to silnik Iveco i Iveco stosowało Uranie Dayli a Fiat bodajże Selenie. Tak że jeden silnik i każdy producent zaleca olej w zależności z którym koncernem ma umowę
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne