Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Tylne hamulce bębnowe
Autor Wiadomość
Inka 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 1.0 tce 110km
Rocznik: ---
Wersja: Extreme
Dołączyła: 24 Lip 2023
Posty: 13
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2023-08-05, 12:53   Tylne hamulce bębnowe

Mam pytanie.
Chodzi o tylne hamulce bębnowe.
Bo właśnie odkryłam że mój samochód będzie miał z tyłu bębny nie tarcze.
Jestem zaskoczona że w 2023 bębny, jeździłam z bębnami 10 lat temu i mam złe wspomnienia. Szukanie oszczędności akurat w hamulcach?

Trochę się teraz martwię i uprzejmie proszę o opinie osoby które cokolwiek się na tym znają.
Czy jest się czym martwić?
I czy po okresie gwarancyjnym mozna ewentualnej wymienić bębny na tarcze?

Wiem że tylne hamulce to tylko 30% ale przy ostrym hamowaniu 30% też ma znaczenie. Poza tym bębny są dużo cięższe niż tarcze, czy większe obciążenie tylnej osi nie ma negatywnego wpływu? I czy fakt że z przodu siła hamowania jest większa niż z tyłu nie powoduje zapadnięcia się samochodu przy silnym.hamowaniu? Tzw nurkowania?
Ostatnio zmieniony przez Inka 2023-08-05, 12:58, w całości zmieniany 1 raz  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-08-05, 14:15   

Inka napisał/a:
Czy jest się czym martwić?

Nie.
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1083
Skąd: Kępno
Wysłany: 2023-08-05, 14:27   

SS to nie jest sportowy samochód, jest stosunkowo lekki i na hamulce dostosowane do osiągów, zastosowania i ceny. Mi w DD2fl ani w capturze nigdy nie przeszkadzało że mam tyłu bębny :)
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
Inka 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 1.0 tce 110km
Rocznik: ---
Wersja: Extreme
Dołączyła: 24 Lip 2023
Posty: 13
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2023-08-05, 14:59   

r70 napisał/a:
SS to nie jest sportowy samochód

Sportowy, nie sportowy, ale czy jak będę jechać 120 /140 w trzy osoby i z bagażami i będę musiała.gwaltownie zahamować to będzie miało znaczenie że z tyłu są tylko hamulce bębnowe czy nie?
Proszę powiedzcie jak jest.
Ostatnio zmieniony przez Inka 2023-08-05, 15:13, w całości zmieniany 1 raz  
 
EBmazur 



Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1,0 SCe
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 24 Mar 2019
Posty: 584
Skąd: Mazury
Wysłany: 2023-08-05, 15:45   

Mam od 5 lat sandero, co prawda ze słabszym silnikiem . Na hamulce nie narzekam, a kilka razy trzeba było naprawdę mocno awaryjnie hamować.
_________________
Czerwone jeżdżą szybciej
 
Inka 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 1.0 tce 110km
Rocznik: ---
Wersja: Extreme
Dołączyła: 24 Lip 2023
Posty: 13
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2023-08-05, 15:57   

EBmazur napisał/a:
Mam od 5 lat sandero, co prawda ze słabszym silnikiem . Na hamulce nie narzekam, a kilka razy trzeba było naprawdę mocno awaryjnie hamować.

Dzięki!
 
Inka 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 1.0 tce 110km
Rocznik: ---
Wersja: Extreme
Dołączyła: 24 Lip 2023
Posty: 13
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2023-08-05, 16:04   

Dzięki wszystkim za odpowiedzi!
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-08-05, 18:14   

Inka napisał/a:
będzie miało znaczenie że z tyłu są tylko hamulce bębnowe czy nie?

Nie.
 
Inka 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 1.0 tce 110km
Rocznik: ---
Wersja: Extreme
Dołączyła: 24 Lip 2023
Posty: 13
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2023-08-05, 18:45   

laisar napisał/a:
Inka napisał/a:
będzie miało znaczenie że z tyłu są tylko hamulce bębnowe czy nie?

Nie.

Dzięki!
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-08-05, 19:21   

Inka napisał/a:
czy po okresie gwarancyjnym mozna ewentualnej wymienić bębny na tarcze?

Można, ale nie wolno.

(Fizycznie się da, ale prawo nie dopuszcza takiego modyfikowania układu hamulcowego).
 
Inka 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 1.0 tce 110km
Rocznik: ---
Wersja: Extreme
Dołączyła: 24 Lip 2023
Posty: 13
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2023-08-05, 21:07   

laisar napisał/a:
Inka napisał/a:
czy po okresie gwarancyjnym mozna ewentualnej wymienić bębny na tarcze?

Można, ale nie wolno.

(Fizycznie się da, ale prawo nie dopuszcza takiego modyfikowania układu hamulcowego).

A, ok, rozumiem. I rozumiem ze jest ok z tymi hamulcami:)
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-08-05, 23:25   

Jak najbardziej OK, to nie jest odpowiednik silnika parowego, tylko normalne, zwyczajne, w zupełności wystarczające rozwiązanie.

I mają swoje zalety - np trwałość, mniejsze wymagania serwisowe czy lepsze użycie w parkowaniu - mimo trochę gorszej skuteczności w jeździe "sportowej"... A tarczówki oczywiście swoje wady, jak każde istniejące rozwiązanie, bo nigdy nie ma idealnych.
 
Inka 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 1.0 tce 110km
Rocznik: ---
Wersja: Extreme
Dołączyła: 24 Lip 2023
Posty: 13
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2023-08-06, 07:56   

laisar napisał/a:
Jak najbardziej OK, to nie jest odpowiednik silnika parowego, tylko normalne, zwyczajne, w zupełności wystarczające rozwiązanie

Dziękuję, faktycznie tak do nich podeszłam jakby to był odpowiednik silnika parowego ;)
z przeszłości miałam z takimi hamulcami zle doświadczenia ale wtedy może były po prostu zużyte i tyle. Zużyte tarcze też będą źle działać w sumie. Dzięki za uspokojenie:)
 
MartinezTychy 



Marka: Dacia
Model: Lodgy Techroad
Silnik: 1.6 SCe S&S
Rocznik: 2019
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 14 Lut 2019
Posty: 236
Skąd: Tychy
Wysłany: 2023-08-07, 17:08   

Inka, Bądź spokojna, nie pierwszy i nie ostatni samochód z hamulcami bębnowymi. Słabsze wersje silnikowe innych producentów również mają bębny z tyłu, nawet biorąc pod uwagę 2023r.
 
Inka 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 1.0 tce 110km
Rocznik: ---
Wersja: Extreme
Dołączyła: 24 Lip 2023
Posty: 13
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2023-08-07, 17:59   

MartinezTychy napisał/a:
Inka, Bądź spokojna, nie pierwszy i nie ostatni samochód z hamulcami bębnowymi. Słabsze wersje silnikowe innych producentów również mają bębny z tyłu, nawet biorąc pod uwagę 2023r.

Ok, dzięki:)
 
route2000 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 8V MPI+LPGTECH
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 01 Sty 2014
Posty: 3694
Skąd: Lublin
Wysłany: 2023-08-08, 10:41   

Inka, tylko wsiadać i jechać. A reszta to ASO w ramach gwarancji to naprawia.
Sam mam Lodgy już 9 lat i nie musiałem cokolwiek robić z tylnymi hamulcami, nawet na okresowym badaniu w SKP wynik siły hamowania są bardzo dobre, sam byłem aż zdziwiony...
_________________
Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
 
dudu$ 



Marka: Fiat
Model: TIPO II Sedan
Silnik: 1.4 16v 95km
Rocznik: 2019
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 49 razy
Dołączył: 21 Mar 2017
Posty: 1812
Skąd: Ząbki
Wysłany: 2023-08-08, 12:59   

Pamiętać trzeba tylko, że według harmonogramu przeglądów producent zaleca w 8 roku zdjąć bęben i wyczyścić zgromadzony pył. Osobiście polecam czynność tą dokonywać raz na 40tyś km i przy okazji nasmarować styk szczęk z tarczą kotwiczną aby przy puszczaniu hamulca nam nie piszczało nic z tylnej osi. Można to zrobić samemu albo u mechanika za pewni 100-150zł więc tragedii nie ma.
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1083
Skąd: Kępno
Wysłany: 2023-08-08, 14:41   

U mnie po przebiegu prawie 60tys przednie hamulce są w stanie świetnym, z ledwo wyczuwalnym rantem na tarczy (mam wrażenie że taki sam czułem pod palcem jak miał 10tys km przejechane ) a Ty @dudu$ mi piszesz że 20tys temu powinienem już tył czyścić ? Częściej niż raz w roku rozbierać bebny ? ;)
_________________
pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2023-08-08, 14:42, w całości zmieniany 1 raz  
 
Łukasz_M 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: Blue dCi 95
Rocznik: 2019
Wersja: Stepway
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lis 2019
Posty: 363
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2023-08-08, 14:43   

Bębny sa OK, ale różnie z nimi bywa. U mnie wspomniane powyżej czyszczenie i smarowanie było konieczne przed wakacjami tj. jakieś 3.5 roku po wyjechaniu z salonu a w styczniu na przeglądzie już mi proponowali to zrobić bo podobno piszczało - ja nie słyszałem ale po 2-3 miesiącach usłyszałem. Zrobiłem poza ASO w maju za 120zł.
Ostatnio zmieniony przez Łukasz_M 2023-08-08, 14:43, w całości zmieniany 1 raz  
 
Łukasz_M 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: Blue dCi 95
Rocznik: 2019
Wersja: Stepway
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lis 2019
Posty: 363
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2023-08-09, 07:30   

r70 napisał/a:
U mnie po przebiegu prawie 60tys przednie hamulce są w stanie świetnym, z ledwo wyczuwalnym rantem na tarczy (mam wrażenie że taki sam czułem pod palcem jak miał 10tys km przejechane ) a Ty @dudu$ mi piszesz że 20tys temu powinienem już tył czyścić ? Częściej niż raz w roku rozbierać bebny ? ;)

Jeśli przejechałeś 60k i przód jest w dobrym stanie to może właśnie tył ma u Ciebie większą siłę hamowania i warto go wyczyścić. Nigdzie nie jest powiedziane że siła hamowania przodu i tyłu jest identyczna. Zasada jest też taka że im więcje syfu w bębnach tym trudniej może być je rozebrać więc ich czyszczenie nie koniecznie musi wynikać z tego że piszczy przy puszczaniu hamulca czy słabo hamuje tylko z przezorności, poprawi to zresztą równiez samą siłe hamowania.

Co do przodu to jak nie odczuwasz różnicy w tym rancie pomiędzy 10 a 60 tyś km to może Ci ten przód bardzo słabo hamuje.. i całe hamowanie idzie na bębny lub\i silnik.
Po 60tyś km tarcze przeważnie są już bliżej konieczności ich wymiany niż bezpiecznego zużycia pozwalajacego na przejechanie kolejnych 60 tyś.
Jak rozumiem tego Dustera miałeś na przeglądzie gdzie mierzyli siłę hamowania ostatnio w 2021 roku
Ostatnio zmieniony przez Łukasz_M 2023-08-09, 07:52, w całości zmieniany 3 razy  
 
dudu$ 



Marka: Fiat
Model: TIPO II Sedan
Silnik: 1.4 16v 95km
Rocznik: 2019
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 49 razy
Dołączył: 21 Mar 2017
Posty: 1812
Skąd: Ząbki
Wysłany: 2023-08-09, 10:46   

r70 napisał/a:
U mnie po przebiegu prawie 60tys przednie hamulce są w stanie świetnym, z ledwo wyczuwalnym rantem na tarczy (mam wrażenie że taki sam czułem pod palcem jak miał 10tys km przejechane ) a Ty @dudu$ mi piszesz że 20tys temu powinienem już tył czyścić ? Częściej niż raz w roku rozbierać bebny ? ;)


W każdej swojej Dacii od razu po zakupie ściągałem bębny w celu usunięcia pyłu i przesmarowaniu. Tu masz zdjęcia z czyszczenia w obecnym moim Dusterze, auto z grudnia 2018 roku, przebieg na tamten moment +/- 30tyś. km. Tragedii nie było ale po czyszczeniu wszystko wygląda lepiej.



Oczywiście jak ktoś nie chce to nie musi, ale zgromadzony pył z biegiem czasu przyczynia się do pogorszenia skuteczności pracy samego hamulca oraz może powodować uszkodzenie jego elementów np. samoregulatora.
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1083
Skąd: Kępno
Wysłany: 2023-08-09, 11:59   

Łukasz_M, mój duster miał przegląd rejestracyjny przy przebiegu ok 25-27tyś w październiku 2022 - hamulce nie budziły zastrzeżeń, przegląd w ASO na 45tyś w ASO na przełomie maj/kwiecień 2023 :)
Aha, opony też chyba mam wadliwe bo bieżnik zarówno letnich jak i zimowych jest w świetnej kondycji (tył prawie jak nówki) ;)
Do bębnów nie zajrzę, ale podejrzewam że hamulce z przodu wytrzymają drugie tyle :)
_________________
pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2023-08-09, 12:03, w całości zmieniany 2 razy  
 
dudu$ 



Marka: Fiat
Model: TIPO II Sedan
Silnik: 1.4 16v 95km
Rocznik: 2019
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 49 razy
Dołączył: 21 Mar 2017
Posty: 1812
Skąd: Ząbki
Wysłany: 2023-08-09, 14:08   

r70 napisał/a:
Łukasz_M, mój duster miał przegląd rejestracyjny przy przebiegu ok 25-27tyś w październiku 2022 - hamulce nie budziły zastrzeżeń, przegląd w ASO na 45tyś w ASO na przełomie maj/kwiecień 2023 :)
Aha, opony też chyba mam wadliwe bo bieżnik zarówno letnich jak i zimowych jest w świetnej kondycji (tył prawie jak nówki) ;)
Do bębnów nie zajrzę, ale podejrzewam że hamulce z przodu wytrzymają drugie tyle :)


Bo oni nie robią nic poza harmonogram wynikający z przebiegu i rocznika auta. Im na tym nie zależy, koszt czyszczenia bębnów w ASO jakiś czas temu wynosił 150zł. Myślę, że teraz podnieśli stawki i kosztować to będzie 250-300zł. Czy olej w silniku również wymieniasz według harmonogramu co 2 lata lub 30tyś km a filtr powietrza co 4 lata lub 60tyś. km? Poza tym jak będziesz kontrolował stan niektórych układów częściej niż zaleca producent dasz rade zapobiec awarii. W poprzednim Dusterze o czym pisałem wielokrotnie również czyściłem bębny i przy przebiegu 46tyś. km okazało się, że w fabryce jak składali tylne hamulce coś sknocili i w prawym tylnym kole gumka cylinderka była źle założona, więc ja uważam, że warto co jakiś czas zaglądać tu i tam w swoim aucie a nie tylko jeździć na myjnię i je myć.
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1083
Skąd: Kępno
Wysłany: 2023-08-09, 15:26   

Dzięki za sugestie :)
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
Łukasz_M 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: Blue dCi 95
Rocznik: 2019
Wersja: Stepway
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lis 2019
Posty: 363
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2023-08-10, 14:39   

r70 napisał/a:
Łukasz_M, mój duster miał przegląd rejestracyjny przy przebiegu ok 25-27tyś w październiku 2022 - hamulce nie budziły zastrzeżeń, przegląd w ASO na 45tyś w ASO na przełomie maj/kwiecień 2023 :)
Aha, opony też chyba mam wadliwe bo bieżnik zarówno letnich jak i zimowych jest w świetnej kondycji (tył prawie jak nówki) ;)
Do bębnów nie zajrzę, ale podejrzewam że hamulce z przodu wytrzymają drugie tyle :)

r70 założyłem że kupiłeś nowy samochód w 2021 roku i przez to pierwszy przegląd właśnie wtedy się odbył. Kolejny (obowiązkowy) dla nowego samochodu powinieneś mieć w okolicach października 2024 tj. po trzech latach. Skoro 2021 w twoim opisie oznacza że wtedy kupiłeś używany\ lub robisz nie obowiązkowe przeglądy to skąd ja mam to wiedzieć.
Zdania o tarczach sile hamowania z przodu nie zmieniam - wygląda że całkiem sporo jeździsz a statystyka mówi że twoje tarcze starczą na jakieś 20-30 tyś - jak wiadomo Dacia nie słynie z pancernych materiałów.
Co do Twoich opon się nie wypowiadam bo nie mam pojęcia z którego są roku, choć prawdopodobnie mają około 2 lat z 5-7 lat przez który dobre jakościowo opony zachowują swoje parametry fizykochemiczne i po takim czasie winny być zmieniane - jeśli wcześniej bieżnik się nie zetrze.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne