Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Pojemność baku, wskaźnik paliwa, rezerwa, licznik zużycia
Autor Wiadomość
RWw 



Marka: Dacia
Model: Logan Laureate
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 87
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2008-03-04, 20:13   

Wg mnie jedna kreska oznacza ok. 6 l paliwa. Czyli przy ostatniej kresce powinna już palić się kontrolka rezerwy. Komputer też chyba pokazuje zasieg do przejechania łącznie z rezerwą.
_________________
Ryszard
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-03-04, 20:17   

Cytat:
Komputer też chyba pokazuje zasieg do przejechania łącznie z rezerwą


Oczywiście - ale przestaje w ogóle pokazywać zasięg +/- zaraz po zapaleniu się kontrolki...
 
Andrzej 



Marka: Dacia Logan
Model: MCV 7os.
Silnik: dci 85
Rocznik: 11.2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 556
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-03-05, 16:49   

Ja przestałem sobie tym zawracać głowę po tym, jak po ok. 20km od zapalenia się rezerwy wlałem do baku 50 litrów. A z tymi kreskami to faktycznie pierwsza znika po przejechaniu 160km a ostatnia po 20km, ale ten typ tak ma i koniec.
 
jan ostrzyca 


Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 2126
Skąd: Lublin
Wysłany: 2008-03-07, 11:56   

Dzis wlałem niecałe 42 litry tuż po zapaleniu się lampki rezerwy. Znaczy rezerwa to ponad 8 l. ? Oj chyba nie, albo oszukuje wskaźnik albo pompa na stacji.
_________________
MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 90 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-03-07, 13:03   

Było już tyle razy, ale edukacji nigdy dość: zbiornik paliwa ma oczywiście objętość sporo większą niż podawana użytkowa - ze względu na rozszerzalność cieplną paliwa. A i żaden czujnik nie jest też oczywiście idealny, więc biorąc pod uwagę przelewanie się cieczy w nieregularnym baku nie ma nic dziwnego, że przy 50/60L zbiorniku chwilowe wahania wskazań mogą sięgać nawet 10%.

Jak więc widać - nie trzeba niczego wyjaśniać żadnym oszukiwaniem...
 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1411
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2008-03-07, 16:05   

Ja zawsze tankuję do pierwszego odbicia. Kiedyś z ciekawości zacząłem dolewać (z zamiarem, że "po korek") i bez problemu weszło jeszcze 5 litrów ("po korek" się nie bawiłem bo było ciemnawo). Tak więc nie licząc rezerwy (na 99% około 6 litrów) wlałem 52,8 l ON. Przejechałem na tym już 695 km, a komputer "mówi" mi, że jeszcze mogę przejechać ponad 700 km (śr. zużycie wynosi 4,1).
 
jan ostrzyca 


Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 2126
Skąd: Lublin
Wysłany: 2008-03-07, 21:05   

laisar napisał/a:
Było już tyle razy, ale edukacji nigdy dość: zbiornik paliwa ma oczywiście objętość sporo większą niż podawana użytkowa - ze względu na rozszerzalność cieplną paliwa. A i żaden czujnik nie jest też oczywiście idealny, więc biorąc pod uwagę przelewanie się cieczy w nieregularnym baku nie ma nic dziwnego, że przy 50/60L zbiorniku chwilowe wahania wskazań mogą sięgać nawet 10%.

Jak więc widać - nie trzeba niczego wyjaśniać żadnym oszukiwaniem...


Profesorze ugryź się w ucho. Skoro jest temat "rezerwa" to napisałem, że dziś po tuż zapaleniu lampki wlałem 42 litry. Uważasz, że paliwo w baku "rozszerzyło" się nagle z 5 do 8 l. ?

A wskaźnik poziomu paliwa oszukuje, jak mi nie wierzysz poczytaj posty innych, np. Andrzeja, który poczynił takie same obserwacje co ja.

I po co tu się wymądrzać?
_________________
MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 90 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG
 
jurek 


Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 1106
Skąd: krakow
Wysłany: 2008-03-07, 21:23   

zgoda, ale jeszcze nie zdarzylo mi sie auto, w ktorym wskaznik nie przeklamuje. to moje 7 auto. pozdr
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-03-07, 23:02   

Nikt się nie wymądrza - po prostu wydawało mi się, że właśnie przy poprzednich dyskusjach wszystko już zostało wyjaśnione, postanowiłem więc zebrać w jednym miejscu ustalenia (<głos="Albercik">Ja tylko niosę pomoc!</> (; ).

Nie uważam więc, że w tym Twoim konkretnym przypadku coś się na pewno rozszerzyło, a tylko że - jak to się właśnie często zdarza - wiele czynników dało takie a nie inne wskazanie ilości paliwa. Mnie się parę razy zdarzyło, że świecąca już wydawałoby się na stałe kontrolka rezerwy jednak na jeszcze trochę zgasła.

A że nikt nigdy nie twierdził, że ten wskaźnik jest idealny - wręcz przeciwnie, chyba wszyscy producenci podkreślają orientacyjność pomiarów - to tym bardziej razi mnie określenie "oszustwo" (w dodatku błędne językowo). A już zwłaszcza u osoby tak ceniącej używanie właściwych terminów (;
 
ZeneC 



Marka: Renault
Model: Twingo I
Silnik: 1.2
Rocznik: 1997
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 370
Skąd: Celestynów/Warszawa
Wysłany: 2008-03-08, 08:49   

Andrzej napisał/a:

A z tymi kreskami to faktycznie pierwsza znika po przejechaniu 160km a ostatnia po 20km, ale ten typ tak ma i koniec.


Tytułem eksperymentu zalałem zbiornik aż do trzeciego odbicia. Więcej się nie dało, bo reszta byłaby w butach. Nie pomnę ilości, ale pierwsza kreska zgasła dokładnie po 205 km (tyle, że w trasie, nie w mieście). Potwierdzam za Andrzejem - ten typ tak ma.

P.S.
A przy okazji przypominam panom, że dżentelmen ilekroć mija się z Prawdą, uchyla kapelusza Takoż w Warszawie, jak i w Lublinie czy w Krakowie:-D .
_________________

 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1411
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2008-03-08, 16:54   

Panowie - przepraszam - ale nie czytacie uważnie. To nie jest w kategorii "ten typ tak ma". Już napisałem wcześniej
"wystarczy ostre hamowanie lub gwałtowne przyspieszanie, skręcanie - paliwo w baku przelewa się, tam są w jakimś sensie takie "grodzie" i stąd niby to co pisze Jan, że na jednej kresce można przejechać od 18 do 200 km."
W zależności od tego, w której części baku jest czujnik (rezerwy), to np. jeżeli zjeżdżając z góry doszło jeszcze do ostrego hamowania, to rezerwa czy ubywająca kreseczka niespodziewanie (wcześniej niż miało by to być) się zapalała (rezerwa) czy znikała (kreseczka). Analogicznie po gwałtownym przyspieszeniu, dodatkowo pod górę rezerwa gasła lub "przybyła" kreseczka.
Gdyby ktoś jeździł po torze bez wykonywania gwałtownych manewrów, to wskazania byłyby w 100 % wiarygodne w każdym samochodzie (w tym Dacii).
Ostatnio zmieniony przez wox 2008-03-12, 00:23, w całości zmieniany 1 raz  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-03-08, 20:52   

ALeż, kol. Wox, przecież dokładnie tak m.in. napisałem: "przelewanie się cieczy w nieregularnym baku" (: (można go obejrzeć np tu, a zwłaszcza tu i tu).

Niemniej jednak czujnik poziomu paliwa też nie jest zbyt precyzyjny i też trochę odpowiada za rozrzut wskazań (przecież to zwykły pływak w pionowej rurze podłączony to jakiegoś opornika).
 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1411
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2008-03-08, 22:54   

Ja się czepiam przede wszystkim stwierdzenia "ten typ tak ma". Ten typ tak nie ma. Właściwe czy niewłaściwe wskazania ilości paliwa zależą od stylu jazdy i dotyczą Dacii, Forda, ... i każdego innego auta.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-03-09, 14:25   

No jak nie ma, jak ma? A że dokładnie tak samo jak reszta typków - to już szczegół... [[[:
 
jurek 


Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 1106
Skąd: krakow
Wysłany: 2008-03-09, 16:41   

nawet wahania napiecia, co jest w aucie naturalne bo regulator napiecia musi miec chwile na ustabilizowanie napiecia, tez daje roznice na zegarze. pozdr
 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1411
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2008-03-09, 18:32   

Tak czy inaczej, ja ze wskazaniami ilości paliwa (w tym REZERWY) problemów nie miałem i nie mam, a zależy to od stylu jazdy. Jak mi pies wyskoczy na drogę i muszę ostro hamować i manewrować, i jeśli akurat zniknęła któraś kreseczka czy zaświeciła się rezerwa, to wiem, że paliwo z baku mi nie wyparowało nagle i tam jest w odpowiedniej ilości. No, ale jak dla kogoś normalna (czyli spokojna, przewidywalna, odpowiedzialna, w miarę bezpieczna i ekonomiczna) jazda jest nieosiągalna, a widzę to na co dzień na polskich drogach oraz tutaj na forum czytam o przechwałkach (nie wiem jak to nazwać) w stylu "jeżdżę z prędkością 120 - 160 km/h" czy "średnią prędkość miałem 97 km/h" ... to po co lać tę wodę i zalewać temat pustymi informacjami. To samo tyczy się zużycia paliwa - wielkie dyskusje, wręcz kłótnie (kol. TheArt), ale ekonomicznie jeździć trzeba przede wszystkim umieć i chcieć. Ja się mogę chwalić bardzo niskim zużyciem paliwa w samochodach, którymi jeździłem i jeżdżę, a przy tym nie jestem zawalidrogą. Wręcz przeciwnie - to ja narzekam na kierowców, głównie z rejestracjami zaczynającymi się na literę W, którzy nie potrafią jeździć po drogach, które nie są proste (tzw. mistrzowie prostej).
Sorry za moje wodolejstwo, ale oprócz faktycznie czasem naprawdę fachowych wypowiedzi (widzę, że ktoś zna się na rzeczy), można tu spotkać głównie dysputy o pierdołach.
A wnioski wyciągam sprawiedliwie. Dlaczego? Bo czytam wszystkie posty (np. kol. laisar mi coś wypomina jakoby on to stwierdził wcześniej, a o czym ja napisałem 3 dni wcześniej)
Ostatnio zmieniony przez wox 2008-03-12, 00:21, w całości zmieniany 1 raz  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-03-09, 20:08   

Cytat:
np. kol. laisar mi coś wypomina [...]

Nie wypominałem i na pewno nie Tobie (: - po prostu napisałem m.in. jeszcze raz to samo, ale innymi słowami (oczywiście - żeby poprzeć Twą wypowiedź!).
 
Black Eryk 



Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 06'
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Wrz 2007
Posty: 541
Skąd: Jastrzębie Zdrój
Wysłany: 2008-03-12, 09:02   

Tak trochę te posty czytałem i coś dorzucę bo zauważyłem że ktoś napisał że jedna kreska to 6 litrów, - jedna kreska wygasa u mnie co około 5 litrów, co do rezerwy to po zapaleniu się rezerwy - przynajmniej mi w dCi, pokazuje że mam do przejechania zawsze powyżej 120km (czasem nawet 200km - zależy od tego jak jadę i ile w danym momencie auto spala paliwa) - ale jak komputer pokaże że jest poniżej 100km to przestaje pokazywać ilość km do przejechania. Dodam jeszcze że wskaźnik paliwa u mnie działa rewelacyjnie i zawsze jest tyle ile pokazuje, rozbieżności na całym baku to maksymalnie 0.5litra do jednego.
_________________
LOGAN 1.5 DCI 8-) (niestety troszke się poobijał i został sprzedany)

Przejechane 97000km, Only ON BP ULTIMATE.
Pozdrawia Krystian
gram w http://www.speedimspeed.pl
 
ian 



Marka: Dacia
Model: Logan Ambiance
Silnik: 1390 cm, 75 KM
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 548
Skąd: Katowice
Wysłany: 2008-03-12, 16:38   

Ja to dokładnie przeliczałem, gdyż parę razy sprawdzałem spalanie silnika 75KM. Cytat ze starego forum:
Cytat:
Sprawdziłem, iż 1 kreseczka to około 5,29-5,35 l benzyny, czyli zbiornik paliwa byłby większy niż jest to podane w opisie technicznym (52-53 l zamiast 50 l?)
Teraz sądzę, że jedna kreska to około 5,35-5,40 l paliwa. Tyle też wynosi tzw. rezerwa.
Przy zachowaniu pewnych warunków jazdy (płynna jazda, bez zatrzymywania, i mała liczba skrzyżowań), i z moim stylem jazdy (jak najczęsztsza jazda na IV, V biegu w zakresie 2000-2500 obr/min.) na jednej kresce (czyli także rezerwie) mogę przejechać nawet około 85-90 km.
_________________
Skoda 105 S (1982-1989), Polonez 1500 SLE (1989-2000), 3×Fiat 126p (19??-2002), czasami pożyczane Daewoo Tico, Skoda Felicia
Ostatnio zmieniony przez ian 2008-03-14, 10:39, w całości zmieniany 1 raz  
 
Black Eryk 



Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 06'
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Wrz 2007
Posty: 541
Skąd: Jastrzębie Zdrój
Wysłany: 2008-03-13, 09:59   

ian napisał/a:
Ja to dokładnie przeliczałem, gdyż parę razy sprawdzałem spalanie silnika 75KM. Cytat ze starego forum:
Cytat:
Sprawdziłem, iż 1 kreseczka to około 5,29-5,35 l benzyny, czyli zbiornik paliwa byłby większy niż jest to podane w opisie technicznym (52-53 l zamiast 50 l?)
Teraz sądzę, że jedna kreska to około 5,35-5,40 l paliwa. Tyle też wynosi tzw. rezerwa.

Wg przelicznika moze i masz rację ale w rezerwie jest wiecej niz 6 litrów, a kreski gaszą się zawsze po spaleniu 5 litrów, Czyli pierwsza kreska po np 5.6 litra , druga po 10.2 litra, trzecia po 15.1l, dziewiąta po np 45.2 litra, dlatego twierdze że jedna kreska to po prostu 5 litrów - tylko że po zgaszeniu wszystkich kresek - zostanie nam załóżmy od 5 do 8 litrów maksymalnie.
_________________
LOGAN 1.5 DCI 8-) (niestety troszke się poobijał i został sprzedany)

Przejechane 97000km, Only ON BP ULTIMATE.
Pozdrawia Krystian
gram w http://www.speedimspeed.pl
 
Black Eryk 



Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 06'
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Wrz 2007
Posty: 541
Skąd: Jastrzębie Zdrój
Wysłany: 2008-03-14, 08:09   

Panowie :) temat jest o rezerwie....

Ciąg dalszy OT:
http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=623
_________________
LOGAN 1.5 DCI 8-) (niestety troszke się poobijał i został sprzedany)

Przejechane 97000km, Only ON BP ULTIMATE.
Pozdrawia Krystian
gram w http://www.speedimspeed.pl
Ostatnio zmieniony przez Black Eryk 2008-03-14, 08:17, w całości zmieniany 1 raz  
 
jurek 


Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 1106
Skąd: krakow
Wysłany: 2008-04-08, 13:53   

dzisiaj zatankowalem do pelniusienka. wniosek - wg. komputera powinno wejsc 39 litrow. weszlo 37 litrow. srednie spalanie wg kompa 7,8 litra, po przeliczeniu wyszlo 7,3 litra. przebieg 505 km, z tego 90 km trasa, reszta po Krakowie. blad kompa ok 5% pozdr
 
kier 


Marka: Dacia/Dacia
Model: Logan/Logan MCV
Silnik: 1.4 MPI/SCe 1.0
Rocznik: 2007/2019
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Lut 2008
Posty: 305
Skąd: Ciechanów
Wysłany: 2008-04-08, 16:39   

Proponuje prowadzic tabelke: ile wlane na stacji, ile wg komputera.
Roznica +- 6 l to norma ;) ale..........
Sumujac paliwo wlane we wszystkich tankowaniach oraz wszystkie wskazania komputera to te dwie liczby nie powinny sie rownic o wiecej niz.... +- 6l ;)

Dopiero po takim sprawdzeniu mozna ocenic czy myli sie komputer, czy tez czasami zatankujemy wiecej, czasami mniej ;)

Osobiscie zdarzylo mi sie, ze po zatankowaniu do pierwszego odbicia i przejechaniu 10 km spadla kreska na wskazniku (!!!). Przy kolejnym tankowaniu udalo mi sie wlac 6 literkow wiecej niz _ZUZYTE_PALIWO_WG_KOMPUTERA_ Wniosek nasuwa sie sam.... komputer pokazuje dobrze, tylko my nie lejemy zawsze tyle samo :)

P.S. Obecnie jestem w trakcie prowadzenia tabelki, ale to dopiero 4 tankowania :)
Tabelka uspokoila mnie, komputer dziala oki :)
 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1411
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2008-04-08, 18:24   

Wg moich spostrzeżeń po przejechaniu ponad 4 tys. km komputer zaniża zużycie o około 5 %, ale i tak nie przekraczam 4,5 l (wg komputera 4,1 - 4,2; wg mnie około 4,4)
 
Mamert 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 1104
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2008-04-08, 20:51   

Po pierwsze, komputer to rzecz zbędna.
Po drugie, pomiar jest realizowany urządzeniem nielegalizowanym, więc błąd pomiarowy może wynosić 5% i wcale tej wartości nie musi utrzymywać (to jest tylko dobra wola producenta).
Po trzecie, jazda na rezerwie może skończyć się ŹLE nie tylko dla silnika, ale także dla nas (manewr wyprzedzania, a tu zonk - skończyła się rezerwa).
Po czwarte, nie rozumiem ludzi którzy wlewają paliwa za 10 PLN (ostatnio na stacji tak tankował taksówkarz !!! :shock: )
Po piąte, samochód pali tyle, ile się wleje . ;-)
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne