Nie bardzo rozumiem zapisu z instrukcji obsługi o holowaniu auta 4x4.
Czy jeżeli np. silnik jest uszkodzony a napędy są sprawne to samochodu nie można holować?
HOLOWANIE: postępowanie w razie awarii (2/2)
Pojazdy z napędem na 4 koła(4WD)
Nie należy nigdy holować pojazdu z napędem na 4 koła, niezależnie od wybranego trybu, jeżeli jedno z 4 kół samochodu dotyka podłoża (za wyjątkiem przypadków wystąpienia awarii poza obszarem drogi). Ryzyko uszkodzenia podzespołów mechanicznych.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-10-23, 11:13, w całości zmieniany 2 razy
To znaczy, że jeżeli stanę na szczycie wzniesienia, wyłączę silnik , wrzucę na luz biegi
to nie wolno mi zjechać z tego wzniesienia (pomijam brak wspomagania hamulców i
układu kierowniczego ) bo uszkodzę układ napędowy ( co konkretnie )?
Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 35 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Posty: 4270 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-23, 12:01
Mialem Citorena AX 4x4. W instrukcji był zakaz holowania z uniesiona PRZEDNIA OSIĄ, czyli popularny motylek. Byc moze o to chodzi, bo nie bardzo wyopbrazam sobie auta 4x4 ktorego nie mozna wyciagnac z blota, dziury czy przy okazji awarii klasycznie holowac na 4 kolach.
Wg. mnie w zapisie Instrukcji obsługi chodzi o przypadek kiedy układ napędowy
zablokuje się w trybie LOK to znaczy ,że zapięta jest na stałe tylna oś.
Wówczas holując takie auto na twardej nawierzchni naprężenia powstałe w układzie
napędowym mogą uszkodzić jakiś jego element( nie tylko sprzęgło elektromagnetyczne).
Z kolei holując takie auto w tak zwanym terenie ewentualne naprężenia będą w jakimś
stopniu niwelowane poprzez ewentualny uślizg kół ( nawierzchnia o słabej przyczepności).
Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 15 Lip 2010 Posty: 1591 Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2011-10-23, 13:02
laisar napisał/a:
Na drodze (tzn. utwardzonej) nigdy to nigdy, nie?
Jedyne odstępstwo, to miękkie podłoże w terenie.
Instrukcja obsługi napisał/a:
HOLOWANIE: postępowanie w razie awarii (2/2)
Pojazdy z napędem na 4 koła(4WD)
Nie należy nigdy holować pojazdu z napędem na 4 koła, niezależnie od wybranego trybu, jeżeli jedno z 4 kół samochodu dotyka podłoża (za wyjątkiem przypadków wystąpienia awarii poza obszarem drogi). Ryzyko uszkodzenia podzespołów mechanicznych.
Dla mnie też jest to niezrozumiałe ( o co chodzi w stwierdzeniu "jeżeli jedno z kół samochodu dotyka podłoża) - przecież jeżeli holujesz to zawsze albo dotykają cztery, albo dwa ( na motyla ) chyba że jedno jest tak uszkodzone że nie dotyka. Bo w języku polskim gdy żadne koło nie dotyka podłoża to nie jest holowanie a przewóz na przyczepie.
Z tym trybem LOCK to chyba wszyscy przesadzają, jest tam na pewno elektroagnetyczne sprzęgło wielotarczowe, które przy braku prądu co robi no co Puszcza A chyba nierealne jest, aby przy kluczyku na "0", także po wyjściu kierowcy na dłuższy czas, przez takie sprzęgło płynął sobie niemały prąd... Więc normalnym stanem sprzęgła międzyosiowego jest rozpięcie i nic się nie stanie z tego akurat powodu.
Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 15 Lip 2010 Posty: 1591 Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2011-10-23, 13:46
eplus napisał/a:
Z tym trybem LOCK to chyba wszyscy przesadzają, jest tam na pewno elektroagnetyczne sprzęgło wielotarczowe, które przy braku prądu co robi no co Puszcza A chyba nierealne jest, aby przy kluczyku na "0", także po wyjściu kierowcy na dłuższy czas, przez takie sprzęgło płynął sobie niemały prąd... Więc normalnym stanem sprzęgła międzyosiowego jest rozpięcie i nic się nie stanie z tego akurat powodu.
We fragmencie instrukcji cytowanym powyżej pisze "niezależnie od wybranego trybu"
przecież jeżeli holujesz to zawsze albo dotykają cztery, albo dwa
No i właśnie o to chodzi - żeby nie holować, tylko, w razie potrzeby, przewieźć na lawecie.
Być może chodzi o to, że przy braku prądu sprzęgło jest niesterowane, więc na dziurach może podskakiwać, a tarcze - uderzać o siebie. W przypadku, jeśli połowa będzie nieruchoma ("motylek") faktycznie może nie być ciekawie...
Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 35 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Posty: 4270 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-23, 19:04
Wspomniany wczesniej moj AX 4x4 nie mial z tylu mechanizmu roznicowego, co owocowalo np przyhamowywaniem auta podczas ciasnego zawracania na suchym asfalcie ( do nawet zatrzymania ) Z tego samego powodu zabronili holowania na motylku. Tylko chyba duster ma z tylu mech roznicowy ?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum