DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Holowanie dustera 4x4
Autor Wiadomość
marek 12 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,6 16V
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Dołączył: 06 Sie 2011
Posty: 16
Skąd: małopolskie
Wysłany: 2011-10-23, 11:06   Holowanie dustera 4x4

Nie bardzo rozumiem zapisu z instrukcji obsługi o holowaniu auta 4x4.
Czy jeżeli np. silnik jest uszkodzony a napędy są sprawne to samochodu nie można holować?
_________________
$112233
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-23, 11:12   

Na drodze (tzn. utwardzonej) nigdy to nigdy, nie?

Jedyne odstępstwo, to miękkie podłoże w terenie.

Instrukcja obsługi napisał/a:
HOLOWANIE: postępowanie w razie awarii (2/2)
Pojazdy z napędem na 4 koła(4WD)

Nie należy nigdy holować pojazdu z napędem na 4 koła, niezależnie od wybranego trybu, jeżeli jedno z 4 kół samochodu dotyka podłoża (za wyjątkiem przypadków wystąpienia awarii poza obszarem drogi). Ryzyko uszkodzenia podzespołów mechanicznych.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-10-23, 11:13, w całości zmieniany 2 razy  
 
marek 12 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,6 16V
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Dołączył: 06 Sie 2011
Posty: 16
Skąd: małopolskie
Wysłany: 2011-10-23, 11:48   

To znaczy, że jeżeli stanę na szczycie wzniesienia, wyłączę silnik , wrzucę na luz biegi
to nie wolno mi zjechać z tego wzniesienia (pomijam brak wspomagania hamulców i
układu kierowniczego ) bo uszkodzę układ napędowy ( co konkretnie )?
_________________
$112233
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-23, 11:59   

1. Nie "[na pewno] uszkodzisz", ale "możesz uszkodzić" - a jeżeli to się stanie, to będzie to Twój problem, a nie gwaranta.

2. Z kontekstu wynika, że prawdopodobnie chodzi o sprzęgło międzyosiowe.
 
mekintosz 



Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 35 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4270
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-23, 12:01   

Mialem Citorena AX 4x4. W instrukcji był zakaz holowania z uniesiona PRZEDNIA OSIĄ, czyli popularny motylek. Byc moze o to chodzi, bo nie bardzo wyopbrazam sobie auta 4x4 ktorego nie mozna wyciagnac z blota, dziury czy przy okazji awarii klasycznie holowac na 4 kolach.
 
marek 12 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,6 16V
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Dołączył: 06 Sie 2011
Posty: 16
Skąd: małopolskie
Wysłany: 2011-10-23, 12:34   

Wg. mnie w zapisie Instrukcji obsługi chodzi o przypadek kiedy układ napędowy
zablokuje się w trybie LOK to znaczy ,że zapięta jest na stałe tylna oś.
Wówczas holując takie auto na twardej nawierzchni naprężenia powstałe w układzie
napędowym mogą uszkodzić jakiś jego element( nie tylko sprzęgło elektromagnetyczne).
Z kolei holując takie auto w tak zwanym terenie ewentualne naprężenia będą w jakimś
stopniu niwelowane poprzez ewentualny uślizg kół ( nawierzchnia o słabej przyczepności).
_________________
$112233
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2011-10-23, 13:02   

laisar napisał/a:
Na drodze (tzn. utwardzonej) nigdy to nigdy, nie?

Jedyne odstępstwo, to miękkie podłoże w terenie.

Instrukcja obsługi napisał/a:
HOLOWANIE: postępowanie w razie awarii (2/2)
Pojazdy z napędem na 4 koła(4WD)

Nie należy nigdy holować pojazdu z napędem na 4 koła, niezależnie od wybranego trybu, jeżeli jedno z 4 kół samochodu dotyka podłoża (za wyjątkiem przypadków wystąpienia awarii poza obszarem drogi). Ryzyko uszkodzenia podzespołów mechanicznych.

Dla mnie też jest to niezrozumiałe ( o co chodzi w stwierdzeniu "jeżeli jedno z kół samochodu dotyka podłoża) - przecież jeżeli holujesz to zawsze albo dotykają cztery, albo dwa ( na motyla ) chyba że jedno jest tak uszkodzone że nie dotyka. Bo w języku polskim gdy żadne koło nie dotyka podłoża to nie jest holowanie a przewóz na przyczepie.
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3541
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2011-10-23, 13:44   

Z tym trybem LOCK to chyba wszyscy przesadzają, jest tam na pewno elektroagnetyczne sprzęgło wielotarczowe, które przy braku prądu co robi :?: no co :?: Puszcza :!: A chyba nierealne jest, aby przy kluczyku na "0", także po wyjściu kierowcy na dłuższy czas, przez takie sprzęgło płynął sobie niemały prąd... Więc normalnym stanem sprzęgła międzyosiowego jest rozpięcie i nic się nie stanie z tego akurat powodu.
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2011-10-23, 13:46   

eplus napisał/a:
Z tym trybem LOCK to chyba wszyscy przesadzają, jest tam na pewno elektroagnetyczne sprzęgło wielotarczowe, które przy braku prądu co robi :?: no co :?: Puszcza :!: A chyba nierealne jest, aby przy kluczyku na "0", także po wyjściu kierowcy na dłuższy czas, przez takie sprzęgło płynął sobie niemały prąd... Więc normalnym stanem sprzęgła międzyosiowego jest rozpięcie i nic się nie stanie z tego akurat powodu.

We fragmencie instrukcji cytowanym powyżej pisze "niezależnie od wybranego trybu"
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-23, 17:42   

PiotrWie napisał/a:
przecież jeżeli holujesz to zawsze albo dotykają cztery, albo dwa

No i właśnie o to chodzi - żeby nie holować, tylko, w razie potrzeby, przewieźć na lawecie.

Być może chodzi o to, że przy braku prądu sprzęgło jest niesterowane, więc na dziurach może podskakiwać, a tarcze - uderzać o siebie. W przypadku, jeśli połowa będzie nieruchoma ("motylek") faktycznie może nie być ciekawie...
 
wojtek_pl 


Marka: Peugeot
Model: 3008
Silnik: 2.0 HDI 165
Rocznik: 2010
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 30 Kwi 2011
Posty: 1204
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-23, 18:10   

Na "motylku" NA PEWNO NIE WOLNO HOLOWAĆ wersji 4x4. Zwykłe holowanie moim zdaniem jest możliwe, ale tylko na własną odpowiedzialność.

Trzeba by kiedyś podnieść samochód i przy wyłączonym zapłonie pokręcić przednią osią i sprawdzić czy tył będzie się kręcił....
 
mekintosz 



Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 35 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4270
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-23, 19:04   

Wspomniany wczesniej moj AX 4x4 nie mial z tylu mechanizmu roznicowego, co owocowalo np przyhamowywaniem auta podczas ciasnego zawracania na suchym asfalcie ( do nawet zatrzymania ) Z tego samego powodu zabronili holowania na motylku. Tylko chyba duster ma z tylu mech roznicowy ?
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-24, 08:48   

Oczywiście, że ma, więc na pewno nie o to chodzi.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne