DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Piszczące opony na zakręcie
Autor Wiadomość
psur 



Marka: Nissan
Model: NV200 Evalia
Silnik: 1.5 dCi
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 652
Skąd: DW
Wysłany: 2011-09-08, 15:43   Piszczące opony na zakręcie

Przy zjeździe z autostrady - czyli dość szybka jazda po łuku - moje opony zaczęły dość mocno piszczeć. Zdarzyło mi się to już raz kilka miesięcy temu, również na wjeździe na autostradzie. Za każdym razem dzień był dość ciepły i ok. 0,5 - 1 h jazdy miałem za sobą. Czy to kwestia opon (ciśnienie dobre) czy może czegoś innego?
_________________
Dacia Logan 1.4 MPI 75 KM, wersja Access + poduszka pasażera
2007 - 2012, ok. 86 tys. km
To był naprawdę fajny wóz!

www.psur.pl - moja strona o podróżowaniu po Polsce
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2011-09-08, 15:47   

Jeśli opony mają bieżnik, to może być wpływ temperatury asfaltu. A może nieco zbyt wysoka prędkość?
_________________
 
maciek 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCE 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 11 Paź 2009
Posty: 3531
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-09-08, 17:14   

psur, jako że oponki nie umieją mówić to piszczały do ciebie: Chłopie zwolnij bo będzie ;-) "Malinaaaaa"

jakiej Marki masz opony ?
_________________
Jestem handlowcem w salonie Carrara w Lublinie. Szukasz oferty na Nową Dacie? Pisz PW lub na e-mail

 
wojtek_pl 


Marka: Peugeot
Model: 3008
Silnik: 2.0 HDI 165
Rocznik: 2010
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 30 Kwi 2011
Posty: 1204
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-09-08, 17:31   

Za szybko jechałeś.
 
bodzio 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.4
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Gru 2009
Posty: 176
Skąd: Radom
Wysłany: 2011-09-08, 17:45   

to normalne, szybkosc+łuk, popróbuj jeszcze szybciej to moze z obreczy spadna ;-)
_________________
Poison Zyankalli + Shimano XT
 
bodzio 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.4
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Gru 2009
Posty: 176
Skąd: Radom
Wysłany: 2011-09-08, 17:46   

obreczy=felgi, za duzo na rowerze chyba smigam... :mrgreen:
_________________
Poison Zyankalli + Shimano XT
 
wojtek_pl 


Marka: Peugeot
Model: 3008
Silnik: 2.0 HDI 165
Rocznik: 2010
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 30 Kwi 2011
Posty: 1204
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-09-08, 17:53   

Raczej wyleci z drogi niż zgubi oponę. Chociaż przy wysokim profilu jest to chyba możliwe... :-/
 
wieza 



Marka: Dacia
Model: LODGY
Silnik: 1,5
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 5 os.
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 26 Cze 2008
Posty: 1919
Skąd: ŁÓDŹ
Wysłany: 2011-09-08, 18:56   

a ja proponuje sprawdzic cienienie w oponkach bo to tez ma wplyw :)
_________________
Przede wszystkim przestronnosc w aucie co dajeLodgy i MCV w dobrej cenie ;)
Stan licznika 115,000 i koniec
Lodgy 120000km i rośnie
 
psur 



Marka: Nissan
Model: NV200 Evalia
Silnik: 1.5 dCi
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 652
Skąd: DW
Wysłany: 2011-09-08, 19:05   

No jakoś tak bardzo szybko nie jechałem, mniej więcej tyle co na znaku było.

Opony to Barum Brillantis, mają już prawie 4 lata i niecałe 40 tys. km przejechane. Nie mam o nich zbyt dobrego zdania.
_________________
Dacia Logan 1.4 MPI 75 KM, wersja Access + poduszka pasażera
2007 - 2012, ok. 86 tys. km
To był naprawdę fajny wóz!

www.psur.pl - moja strona o podróżowaniu po Polsce
 
Dawid 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 Dci 68@85
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 04 Lip 2010
Posty: 84
Skąd: Wieliczka
Wysłany: 2011-09-08, 19:16   

1 nieprawidłowe ciśnienie w oponach

lub

2 nieprawidłowe ciśnienie w oponach + miękkie opony = jeszcze lepszy efekt
Ostatnio zmieniony przez Dawid 2011-09-08, 19:17, w całości zmieniany 1 raz  
 
maciek 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCE 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 11 Paź 2009
Posty: 3531
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-09-08, 19:23   

psur napisał/a:
Barum Brillantis, mają już prawie 4 lata i niecałe 40 tys. km przejechane.


po 4 latach Barumy mogą już stracić niektóre właściwości jezdne, też nie mam dobrego zdania o tej marce
_________________
Jestem handlowcem w salonie Carrara w Lublinie. Szukasz oferty na Nową Dacie? Pisz PW lub na e-mail

 
mag 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate2
Dołączył: 11 Sty 2009
Posty: 132
Skąd: Poznań
Wysłany: 2011-09-08, 19:57   

Zbieżność :?:
 
krakry1 



Marka: Renault / VW
Model: Captur / Up
Silnik: 1,3 TCe 130KM/60 KM
Rocznik: 2019 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 22 Mar 2009
Posty: 1889
Skąd: lubelskie
Wysłany: 2011-09-08, 20:35   

wieza napisał/a:
a ja proponuje sprawdzic cienienie w oponkach bo to tez ma wplyw :)
Dokładnie tak - jest to pierwszy krok przy piszczących oponach.
 
benny86 


Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009
Pomógł: 31 razy
Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 2944
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2011-09-08, 20:38   

Ok, ale kolega napisał w pierwszym poście że ciśnienie było OK...
 
krakry1 



Marka: Renault / VW
Model: Captur / Up
Silnik: 1,3 TCe 130KM/60 KM
Rocznik: 2019 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 22 Mar 2009
Posty: 1889
Skąd: lubelskie
Wysłany: 2011-09-08, 20:41   

Ups - przeoczyłem.
 
czaju 



Marka: Dacia,Citroen,Ford
Model: Duster,C4 GP,Fusion
Silnik: 1.5@107,2.0@150,2.0@240 4x4
Rocznik: 2010.2014
Wersja: Prestige
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 06 Sty 2009
Posty: 1853
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: 2011-09-08, 21:20   

sprawdź ciśnienie. Kwestia zgrania ciśnienie/prędkość - im szybciej jeździsz tym większe ciśnienie (a jeśli masz poniżej tego co tam producent zalecił to latem prawie zawsze piszą w większym zakręcie).

Ja nie oszczędzam samochodu w zakrętach i nic nie piszczy...
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2011-09-08, 22:53   

U mnie też jeszcze nie piszczały (dębice)...
_________________
Ostatnio zmieniony przez Beckie 2011-09-08, 22:53, w całości zmieniany 1 raz  
 
Piotr_K 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4 esp+asr
Silnik: 1,6 MPI 16V + LPG BRC
Rocznik: 2011
Wersja: Ambiance
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 27 Mar 2011
Posty: 999
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2011-09-08, 23:08   

Czym jest zjawisko piszczenia opon?

Przyczepność opon wymaga poślizgu i tarcia, które generują hałas. W odniesieniu do opon samochodowych możemy wyróżnić dwa poziomy hałasu powodowane przez tarcie gumy o nawierzchnie drogi:

Dźwięk syczący.
Dźwięk piszczący.
Dźwięk syczący

Dźwięk syczący powstaje w czasie normalnej jazdy, gdy potrzebny jest nam przeciętny poziom przyczepności. Pojawi się na prostej, w trakcie delikatnego hamowania, przyśpieszania czy pokonywania zakrętu o dużym promieniu z umiarkowaną prędkością.

Dźwięk piszczący

Dźwięk piszczący powstaje, gdy wymagany poziom przyczepności zbliża się do limitu jaki może nam zaoferować w danym momencie opona/nawierzchnia drogi. Pisk może się wytworzyć w czasie nagłego awaryjnego hamowania, silnego przyśpieszania, czy w wąskim zakręcie przy dużej prędkości.

Mechanizm powstawania dźwięku piszczącego wygląda następująco:



1 - klocek bieżnika dotyka nawierzchni drogi.
2 - klocek nachyla się coraz bardziej, aby utrzymać kontakt z punktem na drodze, którego dotknął: w czasie tego etapu gromadzi się energia.
3 - klocek osiąga granicę przyczepności i zaczyna się ślizgać, rozpoczyna się stopniowe uwalnianie energii i generowane są drgania, aż do momentu opuszczenia powierzchni kontaktu.
4 i 5 - klocek pochyla się, następnie przesuwa.
6 - klocek traci całkowicie kontakt z nawierzchnią drogi i gwałtownie się prostuje, uwalniając całą uprzednio zgromadzoną energię. Klocek trąc o powierzchnię, generuje dźwięk. Poniższa ilustracja obrazuje jak wygląda praca klocka bieżnika

Od czego zależy, czy dana opona piszczy?



Od współczynnika przyczepności określonej nawierzchni.
Od prędkości i sposobu wykonywania manewrów.
Od charakterystyki opony – zastosowanej mieszanki, rzeźby bieżnika, układu klocków i rowków, ilości lamelek.
Od głębokości bieżnika i wieku opony oraz związanymi z nimi zmianami sztywności klocków bieżnika.


Które opony będą piszczeć głośniej?

Bardziej będą piszczały opony o gorszej przyczepności. Dźwięk może być wzmacniany przez typ nawierzchni. Na głośność pisku będą miały także wpływ takie czynniki, jak: brak zbieżności kół czy uszkodzone elementy zawieszenia.

Czy piszczenie może być niebezpieczne?

Nie. Często jest wręcz przeciwnie – pisk działa prewencyjnie, informując nas, że zbliżamy granicy przyczepności opon.

Info z oponeo.pl
_________________
Dacia Duster 1,6+LPG BRC Ambiance 4x4, brąz cajou
 
psur 



Marka: Nissan
Model: NV200 Evalia
Silnik: 1.5 dCi
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 652
Skąd: DW
Wysłany: 2011-09-09, 10:06   

Dzięki wszystkim za odpowiedzi.

Odnośnie ciśnienia, to gdy za pierwszym razem mi się to zdarzyło było na pewno dobre. Muszę jeszcze teraz sprawdzić.

Myślę, że to może te opony są dość kiepskie i już zużyte, a za każdym razem miałem już za sobą ponad pół godziny szybkiej jazdy i dni były bardzo ciepłe (wieczór, więc asfalt nagrzany).

Tylko jeszcze nad zbieżnością się zastanawiam, bo na początku roku miałem wymieniane końcówki drążka (te wymieniane w ASO na gwarancji przetrwały rok - bez komentarza) i po tym nie była ustawiana zbieżność. Mechanik stwierdził, że tak to zrobił, że jego zdaniem nie trzeba sprawdzać. Nie znam się na tym za dobrze, ale z tego co wiem, to jakby to była zbieżność to ten pisk występowałby chyba bardziej regularnie?
_________________
Dacia Logan 1.4 MPI 75 KM, wersja Access + poduszka pasażera
2007 - 2012, ok. 86 tys. km
To był naprawdę fajny wóz!

www.psur.pl - moja strona o podróżowaniu po Polsce
 
dysco
[Usunięty]

Wysłany: 2011-09-09, 23:26   

Opona Barum Brilantis jest oponą economic, miałem kiedyś je na lanosie jak były nowe to jakoś jakoś, na mokrej drodze dramat śliskie. Ale już po drugim roku iżytkowania zaczęły piszczeć zwłaszcza na gorącym asfalcie. Myśle że nie ma co patrzeć na bieżnik tylko już czas wymienić na nowe
 
psur 



Marka: Nissan
Model: NV200 Evalia
Silnik: 1.5 dCi
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 652
Skąd: DW
Wysłany: 2011-10-13, 18:53   

Gdyby ktoś miał taki problem: okazało się jednak, że tym razem ciśnienie w jednej z opon było za niskie. A tak poza tym to już raczej kiepsko te opony wyglądają, na wiosnę kupię nowe i skłaniam się ku całorocznym.
_________________
Dacia Logan 1.4 MPI 75 KM, wersja Access + poduszka pasażera
2007 - 2012, ok. 86 tys. km
To był naprawdę fajny wóz!

www.psur.pl - moja strona o podróżowaniu po Polsce
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne