Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2012-03-14, 12:08
Koło zapasowe inne niż reszta w aucie
Autor Wiadomość
kapelusznik 



Marka: Seat
Model: Ateca
Silnik: 1.0 TSI
Rocznik: 2022
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 24 Kwi 2012
Posty: 907
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-08-17, 17:58   

Można

Nie powinno się
 
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2858
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2017-08-18, 13:18   

RowerekCombi napisał/a:
bakulik napisał/a:
RowerekCombi napisał/a:
jest naklejka ograniczająca prędkość i własnie inną oponą to wygląda na normalne koło

To jest normalne około, a naklejka jest dlatego, że jak je założysz, to będziesz miał dwie różne opony na jednej osi, stąd moim zdaniem to ograniczenie prędkości.


No właśnie wg mnie tez jest normalne tylko czemu dają inną oponę ? Nie do pojęcia jest to dla mnie bo po
1 - wymieniając go w razie awarii jak by była ta sama opona to nie brudziłby się człek 2 razy tylko zapas na oś, koło do bagażnika i jazda dalej , a tak trzeba do gumolepa popylać i 2 raz tą samą robotę robić..
2 - dlaczego tych praktyk nie stosują inne firmy samochodowe tylko jest 5 kół takich samych
3 - ciekawy jestem jak bym zadzwonił w razie poważnej awarii koła na asistance to przyjadą i przełożą koło na zapas z innym bieżnikiem a co dalej? zostawią mnie bez koła zapasowego ? bo nie będzie nadawało się jedno z tych 4 normalnych do naprawy ? przecież w tym momencie auto bez 5 koła jest nie sprawne i co zostawią mnie na środku drogi? czy mam sobie kupić 5 koło do kompletu, gdzieś tam ? a kto mi za to wróci? Czy może zabiorą mi auto bo nie będą mieli tej 4 opony co się rozpadła ?
4 - w mym odczuciu jest jakiś przepis to regulujący prawda ?
Takie praktyki w mej ocenie są niepoważne i szkodliwe dla koncernu samochodowego i co państwo na to?


Oponan jest inna, bo to kolo zspasowe. Wedlug ciebie to powinienes miec dwa zapasy zimowy i letni, bo przeciez zmieniasz opony na zime. Zmieniasz zapas na zimowy? A np. w przypadku jak zmieniasz dwie opony i producent opon nie produkuje juz tego modelu, ktory msz na drugiej osi. Co wtedy? Bedziesz wozil dwa zapasy jeden na przod i jeden na tyl lub zamiast dwoch opon kupisz 5, zeby tylko zapas byl taki sam? Jak dla mnie to ta dyskusja troche bez sensu. Posiadam 4 auta i w kazdym zapas jest inny, a za kazdym razem jak przebije kolo to zmieniam, naprawiam opone i jak przyjezdzam odebrac to odrazu mowie, zeby przelozyli.
 
ken-wawa 


Marka: w planach
Model: w planach
Silnik: w planach
Dołączył: 21 Lis 2015
Posty: 369
Skąd: na polnocy
Wysłany: 2017-08-18, 15:17   

Swoja droga jak podejsc do sytuacji, gdy koła letnie mam 17-stki, a zimowe 16-stki? Wtedy należałoby kupić dwa różne koła zapasowe?
 
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2858
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2017-08-18, 15:18   

No pisalem i tym post wczesniej. Bezsensu.
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3482
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2017-08-18, 16:28   

Ale wyobraź sobie akcję, że kupujesz nowe auto, robisz 100km i rozcinasz koło na jakiejś blasze. Wolałbyś założyć na koło oponę z zapasu, a rozciętą i polepioną mieć jako dojazdówkę, albo dokupić jakąś używkę na zapas,może nie :?:
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
kapelusznik 



Marka: Seat
Model: Ateca
Silnik: 1.0 TSI
Rocznik: 2022
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 24 Kwi 2012
Posty: 907
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-08-18, 16:45   

Jak masz inną średnicę felgi to zawsze możesz dobrać taką oponę żeby średnica i szerokość koła była taka sama.

eplus, i dokładnie o to chodzi.
Po iluś latach to jasne że będą inne opony ale trochę dziwne jest to że w nowym aucie komplet 5 kół jest niespójny...
 
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2858
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2017-08-18, 16:49   

No dobra idac Twoim tokiem myslenia, to i tak trzeba kupic nowa opone bo przelozysz zapas a co bedziesz mial na zapasie poklejone kolo? I nie bedziesz sie bal zalozyc to np. na przod na autostradzie.
Mozna tak w kolo udowadniac sobie racje i przytaczac przyklady. Zapas to dla mnie zapas i niech jest jaki chce. Byle by felga pasowala.
 
kapelusznik 



Marka: Seat
Model: Ateca
Silnik: 1.0 TSI
Rocznik: 2022
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 24 Kwi 2012
Posty: 907
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-08-18, 17:22   

Bardziej bym się bał założyć na tył...

Klejona opona to nie tragedia - gumiarz sam ci powie kiedy już nie ma sensu naprawiać ze względu na bezpieczeństwo...

Zresztą nie o bezpieczeństwo tu chodzi w przypadku fabrycznego kompletu opon tylko o zwykły rozsądek.
Ale wytłumaczenie jest proste - dla producenta wrzucenie na zapas tańszej opony to jest kolejne kilka euro zaoszczedzone na jednym aucie. I
Ostatnio zmieniony przez kapelusznik 2017-08-18, 17:22, w całości zmieniany 1 raz  
 
pluto 



Marka: DUSTER I 1,5 dCi 90KM
Model: TESLA model 3 LR
Silnik: 440 KM
Rocznik: 2021, 2022
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 24 Gru 2011
Posty: 549
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2017-08-18, 17:30   

Przecież w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz ich niezbędnego wyposażenia wyraźnie jest napisane:
" Dopuszcza się w celu krótkotrwałego użycia wyposażenie pojazdu w koło zapasowe o parametrach odmiennych niż parametry stosowanego normalnie koła jezdnego, o ile koło takie wchodzi w skład fabrycznego wyposażenia pojazdu - na warunkach określonych przez wytwórnie pojazdu".
_________________
Tesla 3 LR 82 kWh 4x4 440 KM 2022r. - 14,0 kWh/100 km
Renault ZOE II 52 kWh 2020r. - 13,0 kWh/100 km
 
benyo 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 17 Cze 2014
Posty: 691
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2017-08-18, 17:37   

kapelusznik napisał/a:

Po iluś latach to jasne że będą inne opony ale trochę dziwne jest to że w nowym aucie komplet 5 kół jest niespójny...

Komplet to 4 koła, zapas jest opcją, którą dokupujesz i płacisz dodatkowe pieniądze, więc nie należy do kompletu. A może nawet zakładaną dopiero u dealera jak np.czujniki cofania.
Ostatnio zmieniony przez benyo 2017-08-18, 17:38, w całości zmieniany 1 raz  
 
benyo 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 17 Cze 2014
Posty: 691
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2017-08-18, 17:42   

eplus napisał/a:
Ale wyobraź sobie akcję, że kupujesz nowe auto, robisz 100km i rozcinasz koło na jakiejś blasze. Wolałbyś założyć na koło oponę z zapasu, a rozciętą i polepioną mieć jako dojazdówkę, albo dokupić jakąś używkę na zapas,może nie :?:

Przypadek 1 do 1000000, ale i tak w tej sytuacji kupuje nową oponę. Na zapasie też chce mieć sprawną oponę i w razie potrzeby założyć i nie bać się czy przeżyje albo chociaż dojadę. Nie dziadujmy, chodzi o bezpieczeństwo nasze i naszych pasażerów.
 
RowerekCombi 



Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.2
Rocznik: 2017
Wersja: Open
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 223
Skąd: małopolska
Wysłany: 2017-08-18, 19:12   

Spokojnie Panowie nie zrozumieliśmy się :-/ Skoro kupuje auto z ogumieniem letnim i normalnym kołem zapasowym, przy czym ogumienie nie jest kierunkowe to dlaczego, koło zapasowe jest inne :?: Płacimy za 5 pełnowymiarowy zapas - koło 400 zł- nowa felga stalowa kosztuje ok 150 zł- nowa opona nie kosztuje 250 zł ale gdyby nawet to, nie zmienia faktu ze powinna być taki sam rodzaj opony na tym 5 zapasowym pełnowymiarowym kole, sama nazwa mówi sama za siebie. Jak ktoś tu wspomniał juz Maluchy miały D 124 wszystkie jednakowe, po dziś dzień - fiaty, skody, mercedesy i inne marki, mają komplet 5 kół jednakowych a Dacia jakiś wymysł 4 ok a 5 jak do wozu. Dla mnie zapas to koło które zakładam i jadę dalej bo jest takie samo jak 4 założone na aucie a nie podróbka za którą zapłaciłem nie małe pieniądze. Czy teraz zrozumiale napisałem o co mi chodzi :?:
_________________
RowerekCombi
 
benyo 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 17 Cze 2014
Posty: 691
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2017-08-18, 19:46   

Cały czas Cię rozumiemy RowerekCombi :-) po prostu jesteś pedantyczny i tak dla samego uroku chcesz mieć 5 takich samych bo jak w czasie jazdy myślisz, że zapas jest inny to Cię chce szlag trafić :mrgreen: A jesteś pewny, że ten zapas jest gorszy od tych 4 pozostałych? Musisz też zrozumieć nas: zapas nie jest do jeżdżenia "dalej", lecz tylko do czasu naprawy pozostałych.
 
bakulik 



Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 0.9 TCe
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Dołączył: 07 Cze 2017
Posty: 78
Skąd: Rumia
Wysłany: 2017-08-18, 21:15   

Nawet jeśli w zapasie byłaby taka sama opona o takim samym rozmiarze, to i tak po np. kilkunastu tysiącach kilometrów, gdyby doszło do wymiany, będzie miała inne parametry, niż pozostałe, bo:
- bieżnik nie będzie zużyty,
- opona leżała przez ten czas bez ruchu w jednej pozycji,
- nie była wystawiana na zmienne warunki atmosferyczne (poza temperaturą),
- może mieć inne ciśnienie (kiedy ostatnio kontrolowaliście je w zapasie?),
- etc.
Jak już wspominano, najważniejsze jest, by na zapasie dojechać bezpiecznie do celu/warsztatu, a potem naprawia się uszkodzoną oponę lub wymienia obie na danej osi, ewentualnie wszystkie cztery, jeśli już się do tego nadają, a zapas wraca na swoje miejsce.
_________________
Pozdrawiam
Łukasz Bakuła

 
wuju 



Marka: Peugeot
Model: 206
Silnik: 1.1
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 17 Kwi 2017
Posty: 409
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-08-18, 22:51   

Co nie zmenia faktu że w wszystkich autach zapas miałem identyczny jak ogumienie założone w aucie. Pierws,y raz słyszę o czymś takim żeby pełnowymiarowe koło zapasowe miało inną oponę .
 
RowerekCombi 



Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.2
Rocznik: 2017
Wersja: Open
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 223
Skąd: małopolska
Wysłany: 2017-08-19, 05:23   

benyo napisał/a:
Cały czas Cię rozumiemy RowerekCombi :-) po prostu jesteś pedantyczny i tak dla samego uroku chcesz mieć 5 takich samych bo jak w czasie jazdy myślisz, że zapas jest inny to Cię chce szlag trafić :mrgreen: A jesteś pewny, że ten zapas jest gorszy od tych 4 pozostałych? Musisz też zrozumieć nas: zapas nie jest do jeżdżenia "dalej", lecz tylko do czasu naprawy pozostałych.


Chyba nadal się nie rozumiemy :-/ pedantyczność nie ma tu nic wspólnego a szlag mnie owszem trafi jak na zapasie który jest inny się rozpierniczę bo koło zapasowe to koło zapasowe ma być takie samo a to co dali jest nadal i tylko dojazdówką normalnych rozmiarów :-/ A ty jak myślisz jest dobre i co na wystawę a może w ramki to koło sobie wstawię? przecież do jazdy jest to koło no chyba ze ma spełniać role balastu to zmienia postać rzeczy :lol: więc jeszcze raz -to tylko przykład -
Jedziesz np z Krakowa do Szczecina na drugi koniec polski na przeszczep, masz czasu jak na lekarstwo i tracisz koło 1 z 4 kół wystrzał, zakładasz zapas i zapierniczasz dalej do Szczecina bo wiesz że każda minuta jest cenniejsza od wszystkiego a tu zonk koło zapasowe jest kołem tylko dojazdowym nie mający nic wspólnego z kołem zapasowym i co jedziesz do gumolepa ? stajesz w kolejce i czekasz az ci założy taką samą oponę jak będzie miał, czy może czekasz aż ci sprowadzi taką oponę jakiej ci brakuje do kompletu ? No chyba że jesteś samobójcą i zapierniczasz na tym 5 kole od wozu zwany dalej kołem zapasowym i się rozpierniczasz bo wiesz ze przeszczep na który czekasz latami i czas dojazdu jest ważniejszy od wszystkiego i nie będziesz go tracił na stanie u gumolepa lub szukał opony do kompletu aby jechać dalej do celu prawda? Więc Nadal twierdzisz ze 5 koło od wozu ma być tylko kołem na wystawę, czy ma być kołem zapasowym, aby jechać dalej :?: Poza tym nie jestem laikiem w tej materii bo jeżdżę zawodowo od ponad 30 lat a w co i jakie rzeczy ma być wyposażone nowe auto nie jest mi obce, więc rozróżniam i mam pojęcie o czym piszę :-/ w innych francuzach koło zapasowe jest kompletem nie podróbką. Może teraz się zrozumiemy ?
_________________
RowerekCombi
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2017-08-19, 08:16   

Dawno nie spotkalem auta z pelnowymiarowym i takim samym kolem. Najczesciej jest dojazdowka. W Mercedesie, ktory raczej wyjezdza z wabryki na Alu, zapas jest na stalowej feldze.

Nie dramatyzujmy. Zapas dojazdowy ma ograniczenie do 80km/h, albo nawet mniej. Ten nasz zapas, ma opone ze zwyklym indeksem predkosci, a te 80km/h jest napisane dlatego, ze bieznik jest inny niz pozostale. Mozna pojechac szybciej, ale jazda na zlamanie karku, to juz raczej nie polecam. Co nie zmienia faktu, ze gdybym leciał na przeszczep, po suchym, raczej bym sie nie bał o tę oponę...
 
wuju 



Marka: Peugeot
Model: 206
Silnik: 1.1
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 17 Kwi 2017
Posty: 409
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-08-19, 08:17   

Troche przesadzasz, chociaż sam jestem zdania że w nowym aucie na zapasie powinna być ta sama opona
 
benyo 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 17 Cze 2014
Posty: 691
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2017-08-19, 08:20   

RowerekCombi napisał/a:

Jedziesz np z Krakowa do Szczecina na drugi koniec polski na przeszczep, masz czasu jak na lekarstwo i tracisz koło 1 z 4 kół wystrzał, zakładasz zapas i zapierniczasz dalej do Szczecina

Przyjacielu, jakie "zapierniczasz" ? Na kole jest naklejka max. 80 km/h. Nie masz? Poczytaj ten post. Większość stwierdziła, że ma. Nawet na kole tego samego producenta.
Jedziesz na zapasie, robisz wypadek, robią dochodzenie: jechał 100 km/h na zapasie. Ubezpieczyciel: złamał pan zalecenia producenta, nie będzie kasiorki.
Przypadek oczywiście hipotetyczny ale producent nie bez przyczyny daje naklejke na zapas, że max 80 km/h. Zapas jest zapasem i tak należy go traktować.
 
wuju 



Marka: Peugeot
Model: 206
Silnik: 1.1
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 17 Kwi 2017
Posty: 409
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-08-19, 08:27   

W żadnym aucie jeśli mam pełnowymiarowe koło zapasowe nie mam naklejki max 80 km/h. Na dojazdówkach tak.
 
kapelusznik 



Marka: Seat
Model: Ateca
Silnik: 1.0 TSI
Rocznik: 2022
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 24 Kwi 2012
Posty: 907
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-08-19, 08:29   

Dla mnie "pełnowymiarowe koło zapasowe" z cennika to coś innego niż "koło dojazdowe" - które może być wąską dojazdówką albo normalnym kołem z najtańszą gumą o słabym indeksie prędkości.

Sprzedawanie za dopłatą koła z ograniczeniem jest delikatnym robieniem klienta w balona - tylko delikatnym po po kilkunastu tysiącach km i tak nie da się użyć tego koła na stałą podmianę (zużycie bieżnika) - ale dalej jest to nie fair w stosunku do klienta.

Co do naklejki i odszkodowania.
Rozumiem że jak z koła zostanie zdjęta naklejka (np przez poprzedniego właściciela) to już nie ma problemu z odszkodowaniem? A jak ktoś dla żartu naklei mi taką nalepkę na postoju to potem będę miał problem z odszkodowaniem? 🤣
Myślę że raczej badana jest sprawność techniczną zestawu i zgodność z przepisami a nie nalepki - czyli jeżeli jechałeś szybko i miałeś gumy o różnym bieżniki na 1 osi...
Ostatnio zmieniony przez kapelusznik 2017-08-19, 08:30, w całości zmieniany 1 raz  
 
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2858
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2017-08-19, 08:32   

benyo napisał/a:
Zapas jest zapasem i tak należy go traktować.


Dobrze prawisz, a kto chce to moze wozic nawet po dwa np. jak ma opony kierunkowe.
 
wuju 



Marka: Peugeot
Model: 206
Silnik: 1.1
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 17 Kwi 2017
Posty: 409
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-08-19, 08:39   

Przypuszczam że naklejka jest naklejana dlatego żeby z pełnowymiarowego zapasu zrobić dojazdówkę. Według Polskich przepisów koła na osi muszą mieć ten sam bieżnik jedyny wyjątek to właśnie dojazdówka ale wtedy prędkość ma być ograniczona. Taka oszczędność ( czy to ze strony producenta czy sprzedawcy ) to kpina z klienta
 
benyo 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 17 Cze 2014
Posty: 691
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2017-08-19, 08:39   

kapelusznik napisał/a:
Dla mnie "pełnowymiarowe koło zapasowe"...

Pełnowymiarowe koło zapasowe, a nie "dodatkowe pełnowymiarowe koło takie jak pozostałe". Nie jest też napisane "5 koło do kompletu".
kapelusznik napisał/a:

Co do naklejki i odszkodowania.

To tylko taki hipotetyczny przykład nie ma co go analizować. Chodzi tylko o to, że producent zaleca nie jeździć szybciej niż ... nie bez przyczyny.
Ostatnio zmieniony przez benyo 2017-08-19, 08:42, w całości zmieniany 1 raz  
 
wuju 



Marka: Peugeot
Model: 206
Silnik: 1.1
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 17 Kwi 2017
Posty: 409
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-08-19, 08:44   

Jeśli kupuje nowe auto z pełnowymiarowym zapasem to chciałbym gumę mieć taką jak pozostałe ot taka kwestia uczciwości. Chciałbym dostać towar za który zapłaciłem
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne