Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3865 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-02-03, 15:24
przetestowałem dziś w praktyce kiedy rozłącza się blokada 4x4.Na prostej, równej drodze, przy łagodnym przyspieszaniu puściła dokładnie przy 86 km/h
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3865 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-02-03, 22:16
nawierzchnia czarna i sucha, zauważyłem to jedynie na podstawie gasnącej kontrolki, za mało na razie znam to auto
Rzadko kiedy włączam 4WD LOCK. Przeważnie gdy już zderzakiem śnieg muszę spychać. Ale mogę się pochwalić, że Dusterek był dzisiaj lepszy od 5 - letniej RAV-ki w terenie. Na co właściciel Toyotki stwierdził - "nowe to nowe".
Jedyne co zauważyłem to Dusterka boli strasznie lekka d..a. W sytuacjach naprawdę ciekawych np jazda po śniegowej bandzie - przód idzie bez problemu a tył i tak się zsuwa. I jak tu się z kimś minąć na styk?
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3865 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-02-04, 07:18
TD Pedro napisał/a:
to chyba włączanie trybu "lock" nie jest wskazane...
załączyłem go podczas jazdy wolnej jazdy po ośnieżonej i oblodzonej drodze gruntowej, po wyjechaniu na szosę specjalnie go nie wyłączałem, żeby porównać z opisem z instrukcji.Zacząłem spokojnie i jednostajnie przyspieszać.Lampka zgasła po przekroczeniu 86 km/h
Czy może mi ktoś dokładnie wytłumaczyć o co chodzi. W trybie jazdy auto jak dodam gazu to mieli mi przednimi kołami (poślizg) a tylne się nie dołączają. Czy to ma działać tak, że jak przód ma poślizg to tył się załącza czy jakoś inaczej ?
Hm - tu już nie chodzi o to co nowe, a co nie. Z tego co czytałem i co wiem to Toyotka Rav 4 po prostu nie może się w terenie równać z Dusterem. Na asfalcie i owszem. Ale w terenie Ravki nie ma.
tu już nie chodzi o to co nowe, a co nie. Z tego co czytałem i co wiem to Toyotka Rav 4 po prostu nie może się w terenie równać z Dusterem.
to w samej rzeczy miałem na myśli...
robo1973 napisał/a:
W trybie jazdy auto jak dodam gazu to mieli mi przednimi kołami (poślizg) a tylne się nie dołączają. Czy to ma działać tak, że jak przód ma poślizg to tył się załącza czy jakoś inaczej
w trybie AUTO jak przód ma uślizg to tył powinien się załączyć...
W trybie jazdy auto jak dodam gazu to mieli mi przednimi kołami (poślizg) a tylne się nie dołączają. Czy to ma działać tak, że jak przód ma poślizg to tył się załącza czy jakoś inaczej
TD Pedro napisał/a:
w trybie AUTO jak przód ma uślizg to tył powinien się załączyć...
Może i się załącza ale po pewnym czasie. Przód zamieli i dopiero po tym dopnie tył. Czy tak ma być, czy powinien momentaline połączyć napęd na tył
Ostatnio zmieniony przez robo1973 2012-02-04, 14:34, w całości zmieniany 2 razy
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3865 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-02-04, 16:10
a "auto" tył zawsze załącza się z pewnym opóźnieniem - dopiero, gdy przednie koła mają kłopot z trakcją - a jeśli działa ASR i ESP, to w ogóle sporo trzeba się namęczyć,żeby zerwać przyczepność,chyba,że robimy to na lodzie.Więc opóźnienie w zadziałaniu tylnej osi w tej sytuacji to normalne zjawisko
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2012-02-04, 16:11, w całości zmieniany 1 raz
w tzw. "momentalnie połączyć" to tylko jak masz tryb "lock", w trybie "auto" tył zostanie załączony zgodnie z tym co napisałeś - po pewnym czasie - podejrzewam, że czas ten jest różny, zależny od warunków - komputer musi to przeliczyć i jeżeli wynik osiągnie wartość graniczną to załączy tył...
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3865 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-02-18, 23:18
mam na osiedlu taką dość szeroką drogę, która skręca pod kątem 90 stopni. Jeżdżąc nissanem note miałem zawsze zimą mnóstwo frajdy wykonując skręt z ostrym dodaniem gazu i użyciem ręcznego.Potem musiałem sporo nakręcić się kierownicą, żeby wyprowadzić autko z poślizgu. Korzystając ze sprzyjających warunków (ślizgawica) spróbowałem tego samego Dusterem i lipa! Auto wcale nie chce wpadać w poślizg.Może jakby przejść na 2WD i wyłączyć ESP dałoby radę?
Wystarczy włączyć 4X4 Lock i wyłączyć ESP i nie powinieneś mieć problemu z wykonaniem takiego manewru. Trzeba po prostu trochę szybciej jechać i przed zakrętem szybko skręcić kierownicę raz w kierunku zakrętu a potem szybko odbić w druga stronę i dodać gazu albo na krótko wcisnąć sprzęgło. Auto staje się wtedy nadsterowne i można wykonać manewr poślizgu kontrolowanego. Wyprowadzanie z poślizgu to precyzyjna kontra kierownicą i umiejętne sterowanie gazem. Bez szaleństw DD to nie jest auto stworzone do dryftu.
Uwaga aby poćwiczyć taki manewr wybierz placyk, gdzie nie ma ruchu i przeszkód. Nie radzę trenować na drogach dojazdowych na osiedlu to jest zbyt niebezpieczne i może się skończyć nieprzewidzianą kolizja.
Może jakby przejść na 2WD i wyłączyć ESP dałoby radę
a dalej tak jak to robił kol. Dar1962 Nissanem, samo wyłączenie funkcji Look (przy pozostawieniu "auto") spowoduje przy uślizgu kół przednich (niezbędnym przy takim manewrze) załączenie napędu na tył co uniemożliwi a przynajmniej mocno utrudni wykonanie "bączka"...
chriskb napisał/a:
aby poćwiczyć taki manewr wybierz placyk, gdzie nie ma ruchu i przeszkód
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3865 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-02-19, 12:06
chriskb napisał/a:
Uwaga aby poćwiczyć taki manewr wybierz placyk, gdzie nie ma ruchu i przeszkód
to jest właśnie takie miejsce - w zasadzie zero ruchu i brak przeszkód Niektórzy niedawno korzystając z tego,że był mróz, wykorzystywali do takich celów pobliskie Jezioro Białe. Ja jakoś nie mam ochoty wjeżdżać nowym autem na lód
moim zdaniem łatwiej będzie gdy:
Dar1962 napisał/a:
Może jakby przejść na 2WD i wyłączyć ESP dałoby radę
a dalej tak jak to robił kol. Dar1962 Nissanem, samo wyłączenie funkcji Look (przy pozostawieniu "auto") spowoduje przy uślizgu kół przednich (niezbędnym przy takim manewrze) załączenie napędu na tył co uniemożliwi a przynajmniej mocno utrudni wykonanie "bączka"...
Taki sposób jest dobry jak ktoś chce wykonać nawrót o 180°. Dla pokonania zakrętu 90° szkoda szczęk hamulcowych i o takim manewrze pisałem w poprzednim poście..
Dla pokonania zakrętu 90° szkoda szczęk hamulcowych i o takim manewrze pisałem w poprzednim poście..
przyznaję rację ale jest to manewr trudniejszy wymagający dobrego obeznania z samochodem i z jego możliwościami...
sposób który przytoczyłem również umożliwia wykonanie sprawnego, kontrolowanego uślizgu i skrętu o 90° a szczęki przy tym nie powinny za bardzo ucierpieć, wystarczy lekko skręcić kierownicą w kierunku zamierzonego skrętu i minimalnie przyblokować tylne koła a bez problemu złapią potrzebny uślizg... trudno to precyzyjnie opisać gdyż każda sytuacja jest inna (profil terenu, śliskość nawierzchni, rodzaj ogumienia, umiejętności kierującego) i dlatego pozostaje tylko trening ...
tutaj mamy niezły pokaz z podjazdu ASX najpierw - z 2WD potem 4WD potem 4WD Lock
Witam wszystkich :)
Co prawda nie jestem właścicielem Dustera (choć możliwe, że pojawi się wkrótce w rodzinie), trafiłem tutaj śledząc linkowanie mojego filmiku (test 2WD 4WD LOCK). Po przeczytaniu różnych opinii należałoby doprecyzować kilka rzeczy:
- celem testu nie było podjechanie pod górkę za wszelką cenę, a pokazanie różnic pomiędzy poszczególnymi trybami
- poziom gazu przy każdym podejściu był dokładnie taki sam (minimalny umożliwiający ruszenie przy HSA)
- system Hill Start Assist skutecznie uniemożliwia delikatne ruszenie (przy małej ilości gazu silnik zgaśnie), samochód musi "wyrwać" się ze zblokowanych hamulców, co w takiej sytuacji bardzo przeszkadza (w innych sytacjach HSA jest świetne)
- przy czterech kołach na lodzie, ESP niewiele pomaga (co innego, gdyby np. jedna strona auta stała na asfalcie).
Nie wiem też, czy ten test można "przełożyć" na Dustera, ponieważ z bardzo ogólnej wiedzy, jaką posiadam, napęd Dustera działa na zasadzie Feedback, a nie Feedforward (ale mogę się mylić, może ktoś z Was wie jak jest sterowany?), aczkolwiek tryb LOCK przy ruszaniu powinien działać bardzo podobnie. Pozdrawiam :)
Jak sam napisałeś, w LOCK jest mieszanka - częściowo feed-forward (przód/tył), a częściowo oczywiście dopiero reakcja na uślizg. (I to bez względu na ruszanie czy podczas jazdy ciągłej).
W AUTO - prawie czysty feedback, bo przecież żadne auto nie ma wbudowanej prekognicji, więc duster też nie... (;
Na logikę, to chyba jedyny możliwy system 4x4 typu full-feed-forward to taki całkowicie zablokowany (=wszystkie 3 dyfry)...?
W AUTO - prawie czysty feedback, bo przecież żadne auto nie ma wbudowanej prekognicji, więc duster też nie... (;
Na logikę, to chyba jedyny możliwy system 4x4 typu full-feed-forward to taki całkowicie zablokowany (=wszystkie 3 dyfry)...?
Nie zupełnie. Systemy feedforward działają właśnie na zasadzie, jak to nazwałeś - prekognicji (tu różnie producenci to określają - tryb predykcyjny, sterowanie antycypacyjne itp. - marketing). Przy feedforward sprzęgło przenosi moment na tylną oś, zanim przednie koła stracą przyczepność (niezależnie, czy jest to AUTO czy LOCK), a ilość przenoszonego momentu zależy od różnych czynników, np. od poziomu otwarcia przepustnicy czy położenia kierownicy.
Na temat Dustera doczytałem i już wiem, jest to nissanowski All-Mode 4x4, czyli feedback. All-Mode 4x4-i to feedforward.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum