Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2012-01-15, 11:35
Duster 2x4 kontra 4x4 - technika jazdy
Autor Wiadomość
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-02-03, 15:24   

przetestowałem dziś w praktyce kiedy rozłącza się blokada 4x4.Na prostej, równej drodze, przy łagodnym przyspieszaniu puściła dokładnie przy 86 km/h
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2012-02-03, 19:17   

nawierzchnia była czarna czy był śnieg i skąd wiesz, że akurat w tym momencie "puściła"?
 
esdziewiaty 



Marka: Mercedes-Benz
Model: GLK
Silnik: 220 CDI 4Matic
Rocznik: 2009
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 13 Sie 2010
Posty: 619
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2012-02-03, 20:39   

Faktycznie ja wyczuwam moment rozpięcia się napędu.
_________________
Duster u szczęśliwego nowego nabywcy :)
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3487
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2012-02-03, 20:47   

A kontrolka nie sygnalizuje :?:
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-02-03, 22:16   

nawierzchnia czarna i sucha, zauważyłem to jedynie na podstawie gasnącej kontrolki, za mało na razie znam to auto
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2012-02-03, 22:18   

Dar1962 napisał/a:
nawierzchnia czarna i sucha

to chyba włączanie trybu "lock" nie jest wskazane... :-(
 
jurasek15 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16v + LPG
Rocznik: 2011
Wersja: Ambiance
Dołączył: 19 Lis 2011
Posty: 45
Skąd: Zieleniec
Wysłany: 2012-02-03, 22:34   

Rzadko kiedy włączam 4WD LOCK. Przeważnie gdy już zderzakiem śnieg muszę spychać. :-D Ale mogę się pochwalić, że Dusterek był dzisiaj lepszy od 5 - letniej RAV-ki w terenie. :-D Na co właściciel Toyotki stwierdził - "nowe to nowe". :-D

Jedyne co zauważyłem to Dusterka boli strasznie lekka d..a. :-) W sytuacjach naprawdę ciekawych np jazda po śniegowej bandzie - przód idzie bez problemu a tył i tak się zsuwa. I jak tu się z kimś minąć na styk? :cry:
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2012-02-03, 23:30   

jurasek15 napisał/a:
właściciel Toyotki stwierdził - "nowe to nowe"

to chyba bardziej zaleta lepszych właściwości trakcyjnych... :lol:
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-02-04, 07:18   

TD Pedro napisał/a:

to chyba włączanie trybu "lock" nie jest wskazane... :-(

załączyłem go podczas jazdy wolnej jazdy po ośnieżonej i oblodzonej drodze gruntowej, po wyjechaniu na szosę specjalnie go nie wyłączałem, żeby porównać z opisem z instrukcji.Zacząłem spokojnie i jednostajnie przyspieszać.Lampka zgasła po przekroczeniu 86 km/h
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2012-02-04, 10:21   

ważne, że wiesz o co chodzi... :lol:
 
robo1973 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V + LPG
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 28 Maj 2011
Posty: 403
Skąd: Leżajsk
Wysłany: 2012-02-04, 13:06   

Czy może mi ktoś dokładnie wytłumaczyć o co chodzi. W trybie jazdy auto jak dodam gazu to mieli mi przednimi kołami (poślizg) a tylne się nie dołączają. Czy to ma działać tak, że jak przód ma poślizg to tył się załącza czy jakoś inaczej ?
 
Daras 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6
Rocznik: "2012"
Wersja: Ambiance
Dołączył: 10 Paź 2011
Posty: 62
Skąd: Pomorze
Wysłany: 2012-02-04, 13:57   

Hm - tu już nie chodzi o to co nowe, a co nie. Z tego co czytałem i co wiem to Toyotka Rav 4 po prostu nie może się w terenie równać z Dusterem. Na asfalcie i owszem. Ale w terenie Ravki nie ma.
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2012-02-04, 14:18   

Daras napisał/a:
tu już nie chodzi o to co nowe, a co nie. Z tego co czytałem i co wiem to Toyotka Rav 4 po prostu nie może się w terenie równać z Dusterem.

to w samej rzeczy miałem na myśli... :lol:

robo1973 napisał/a:
W trybie jazdy auto jak dodam gazu to mieli mi przednimi kołami (poślizg) a tylne się nie dołączają. Czy to ma działać tak, że jak przód ma poślizg to tył się załącza czy jakoś inaczej

w trybie AUTO jak przód ma uślizg to tył powinien się załączyć...
 
robo1973 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V + LPG
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 28 Maj 2011
Posty: 403
Skąd: Leżajsk
Wysłany: 2012-02-04, 14:33   

robo1973 napisał/a:
W trybie jazdy auto jak dodam gazu to mieli mi przednimi kołami (poślizg) a tylne się nie dołączają. Czy to ma działać tak, że jak przód ma poślizg to tył się załącza czy jakoś inaczej

TD Pedro napisał/a:
w trybie AUTO jak przód ma uślizg to tył powinien się załączyć...


Może i się załącza ale po pewnym czasie. Przód zamieli i dopiero po tym dopnie tył. Czy tak ma być, czy powinien momentaline połączyć napęd na tył
Ostatnio zmieniony przez robo1973 2012-02-04, 14:34, w całości zmieniany 2 razy  
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-02-04, 16:10   

a "auto" tył zawsze załącza się z pewnym opóźnieniem - dopiero, gdy przednie koła mają kłopot z trakcją - a jeśli działa ASR i ESP, to w ogóle sporo trzeba się namęczyć,żeby zerwać przyczepność,chyba,że robimy to na lodzie.Więc opóźnienie w zadziałaniu tylnej osi w tej sytuacji to normalne zjawisko
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2012-02-04, 16:11, w całości zmieniany 1 raz  
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2012-02-04, 16:17   

robo1973 napisał/a:
czy powinien momentaline połączyć napęd na tył

w tzw. "momentalnie połączyć" to tylko jak masz tryb "lock", w trybie "auto" tył zostanie załączony zgodnie z tym co napisałeś - po pewnym czasie - podejrzewam, że czas ten jest różny, zależny od warunków - komputer musi to przeliczyć i jeżeli wynik osiągnie wartość graniczną to załączy tył...
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-02-18, 23:18   

mam na osiedlu taką dość szeroką drogę, która skręca pod kątem 90 stopni. Jeżdżąc nissanem note miałem zawsze zimą mnóstwo frajdy wykonując skręt z ostrym dodaniem gazu i użyciem ręcznego.Potem musiałem sporo nakręcić się kierownicą, żeby wyprowadzić autko z poślizgu. Korzystając ze sprzyjających warunków (ślizgawica) spróbowałem tego samego Dusterem i lipa! Auto wcale nie chce wpadać w poślizg.Może jakby przejść na 2WD i wyłączyć ESP dałoby radę? ;-)
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2012-02-19, 08:43   

Dar1962,

Wystarczy włączyć 4X4 Lock i wyłączyć ESP i nie powinieneś mieć problemu z wykonaniem takiego manewru. Trzeba po prostu trochę szybciej jechać i przed zakrętem szybko skręcić kierownicę raz w kierunku zakrętu a potem szybko odbić w druga stronę i dodać gazu albo na krótko wcisnąć sprzęgło. Auto staje się wtedy nadsterowne i można wykonać manewr poślizgu kontrolowanego. Wyprowadzanie z poślizgu to precyzyjna kontra kierownicą i umiejętne sterowanie gazem. Bez szaleństw DD to nie jest auto stworzone do dryftu.

Uwaga aby poćwiczyć taki manewr wybierz placyk, gdzie nie ma ruchu i przeszkód. Nie radzę trenować na drogach dojazdowych na osiedlu to jest zbyt niebezpieczne i może się skończyć nieprzewidzianą kolizja.
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2012-02-19, 10:32   

chriskb napisał/a:
Wystarczy włączyć 4X4 Lock i wyłączyć ESP

moim zdaniem łatwiej będzie gdy:
Dar1962 napisał/a:
Może jakby przejść na 2WD i wyłączyć ESP dałoby radę

a dalej tak jak to robił kol. Dar1962 Nissanem, samo wyłączenie funkcji Look (przy pozostawieniu "auto") spowoduje przy uślizgu kół przednich (niezbędnym przy takim manewrze) załączenie napędu na tył co uniemożliwi a przynajmniej mocno utrudni wykonanie "bączka"...
chriskb napisał/a:
aby poćwiczyć taki manewr wybierz placyk, gdzie nie ma ruchu i przeszkód

w pełni popieram... :lol:
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-02-19, 12:06   

chriskb napisał/a:

Uwaga aby poćwiczyć taki manewr wybierz placyk, gdzie nie ma ruchu i przeszkód

to jest właśnie takie miejsce - w zasadzie zero ruchu i brak przeszkód ;-) Niektórzy niedawno korzystając z tego,że był mróz, wykorzystywali do takich celów pobliskie Jezioro Białe. Ja jakoś nie mam ochoty wjeżdżać nowym autem na lód :-P
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2012-02-19, 16:50   

TD Pedro napisał/a:
moim zdaniem łatwiej będzie gdy:
Dar1962 napisał/a:
Może jakby przejść na 2WD i wyłączyć ESP dałoby radę

a dalej tak jak to robił kol. Dar1962 Nissanem, samo wyłączenie funkcji Look (przy pozostawieniu "auto") spowoduje przy uślizgu kół przednich (niezbędnym przy takim manewrze) załączenie napędu na tył co uniemożliwi a przynajmniej mocno utrudni wykonanie "bączka"...


Taki sposób jest dobry jak ktoś chce wykonać nawrót o 180°. Dla pokonania zakrętu 90° szkoda szczęk hamulcowych i o takim manewrze pisałem w poprzednim poście..
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2012-02-19, 17:53   

chriskb napisał/a:
Dla pokonania zakrętu 90° szkoda szczęk hamulcowych i o takim manewrze pisałem w poprzednim poście..

przyznaję rację :-) ale jest to manewr trudniejszy wymagający dobrego obeznania z samochodem i z jego możliwościami...
sposób który przytoczyłem również umożliwia wykonanie sprawnego, kontrolowanego uślizgu i skrętu o 90° a szczęki przy tym nie powinny za bardzo ucierpieć, wystarczy lekko skręcić kierownicą w kierunku zamierzonego skrętu i minimalnie przyblokować tylne koła a bez problemu złapią potrzebny uślizg... trudno to precyzyjnie opisać gdyż każda sytuacja jest inna (profil terenu, śliskość nawierzchni, rodzaj ogumienia, umiejętności kierującego) i dlatego pozostaje tylko trening ...
 
DS 


Marka: Suzuki
Model: Vitara All Grip
Silnik: 1.4T
Dołączył: 26 Kwi 2012
Posty: 52
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2012-04-26, 14:41   

kisu napisał/a:
tutaj mamy niezły pokaz z podjazdu ASX najpierw - z 2WD potem 4WD potem 4WD Lock

Witam wszystkich :)

Co prawda nie jestem właścicielem Dustera (choć możliwe, że pojawi się wkrótce w rodzinie), trafiłem tutaj śledząc linkowanie mojego filmiku (test 2WD 4WD LOCK). Po przeczytaniu różnych opinii należałoby doprecyzować kilka rzeczy:
- celem testu nie było podjechanie pod górkę za wszelką cenę, a pokazanie różnic pomiędzy poszczególnymi trybami
- poziom gazu przy każdym podejściu był dokładnie taki sam (minimalny umożliwiający ruszenie przy HSA)
- system Hill Start Assist skutecznie uniemożliwia delikatne ruszenie (przy małej ilości gazu silnik zgaśnie), samochód musi "wyrwać" się ze zblokowanych hamulców, co w takiej sytuacji bardzo przeszkadza (w innych sytacjach HSA jest świetne)
- przy czterech kołach na lodzie, ESP niewiele pomaga (co innego, gdyby np. jedna strona auta stała na asfalcie).

Nie wiem też, czy ten test można "przełożyć" na Dustera, ponieważ z bardzo ogólnej wiedzy, jaką posiadam, napęd Dustera działa na zasadzie Feedback, a nie Feedforward (ale mogę się mylić, może ktoś z Was wie jak jest sterowany?), aczkolwiek tryb LOCK przy ruszaniu powinien działać bardzo podobnie. Pozdrawiam :)
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-04-28, 23:56   

DS napisał/a:
może ktoś z Was wie jak jest sterowany?

Zależy w jakim trybie, nie?

Jak sam napisałeś, w LOCK jest mieszanka - częściowo feed-forward (przód/tył), a częściowo oczywiście dopiero reakcja na uślizg. (I to bez względu na ruszanie czy podczas jazdy ciągłej).

W AUTO - prawie czysty feedback, bo przecież żadne auto nie ma wbudowanej prekognicji, więc duster też nie... (;


Na logikę, to chyba jedyny możliwy system 4x4 typu full-feed-forward to taki całkowicie zablokowany (=wszystkie 3 dyfry)...?
 
DS 


Marka: Suzuki
Model: Vitara All Grip
Silnik: 1.4T
Dołączył: 26 Kwi 2012
Posty: 52
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2012-04-29, 09:07   

laisar napisał/a:
W AUTO - prawie czysty feedback, bo przecież żadne auto nie ma wbudowanej prekognicji, więc duster też nie... (;

Na logikę, to chyba jedyny możliwy system 4x4 typu full-feed-forward to taki całkowicie zablokowany (=wszystkie 3 dyfry)...?

Nie zupełnie. Systemy feedforward działają właśnie na zasadzie, jak to nazwałeś - prekognicji (tu różnie producenci to określają - tryb predykcyjny, sterowanie antycypacyjne itp. - marketing). Przy feedforward sprzęgło przenosi moment na tylną oś, zanim przednie koła stracą przyczepność (niezależnie, czy jest to AUTO czy LOCK), a ilość przenoszonego momentu zależy od różnych czynników, np. od poziomu otwarcia przepustnicy czy położenia kierownicy.
Na temat Dustera doczytałem i już wiem, jest to nissanowski All-Mode 4x4, czyli feedback. All-Mode 4x4-i to feedforward.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne