Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2012-01-15, 11:35
Duster 2x4 kontra 4x4 - technika jazdy
Autor Wiadomość
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2016-09-13, 21:15   

Bez przesady z tym 4x4 - no chyba że ktoś się na krucjatę do Syrii wybiera. W Polsce jak jeżdże 5 lat i naprawdę dużo poza szosą to tylko raz mnie trzeba było ciągnąc traktorem - ale wątpię że 4x4 by pomogło.

20160811_123621.jpg
Plik ściągnięto 35 raz(y) 60,34 KB

20160811_123535.jpg
Plik ściągnięto 20 raz(y) 51 KB

 
fotorobart 



Marka: Toyota
Model: GR Yaris
Silnik: 1.6
Rocznik: 2021
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Paź 2014
Posty: 720
Skąd: kraków
Wysłany: 2016-09-13, 21:17   

żartujesz??
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2016-09-13, 21:27   

Dlaczego??? Nie zauważyłem z góry że jest rów ( był zasypany na równo liścmi ) więc próbowałem zjechać. Zaryłem przodem i tyle - a pozostałe drogi mniej lub bardziej dziurawe , miękkie, pola itp zawsze przejechałem ( raz nie zauważyłem niewielkiego rowy w poprzek łąki przez którą skracałem sobie drogę i rozbiłem o jego brzeg tę plastikową płytę pod silnikiem - ale nie był głęboki więc przejechałem. Jak ktoś potrzebuje na poligon przeciwczołgowy czy do tajgi to i owszem będzie różnica, ale do jazdy po drogach polnych czy nawet polach nie ma większej różnicy.
 
fotorobart 



Marka: Toyota
Model: GR Yaris
Silnik: 1.6
Rocznik: 2021
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Paź 2014
Posty: 720
Skąd: kraków
Wysłany: 2016-09-13, 21:31   

a masz 4x2 ;) 4x4 przejeżdża to bez problemu
 
keikan 



Marka: Dacia
Model: Duster II 4x4 / Sandero II
Silnik: 1,3 150KM / 1,2 16V
Rocznik: 2020 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Lut 2012
Posty: 1197
Skąd: Krak-OFF
Wysłany: 2016-09-14, 09:03   

Wstyd się przyznać, ale w tym roku nie włączyłem ani razu 4x4 :(
Zima była łagodna, Brzegi mi zlikwidowali i z pięknego toru off road zrobili miejsce na ŚDM :(
Ale uważam, że 4x4 jest jak poduszka powietrzna, pasy bezpieczeństwa czy koło zapasowe. Można nie użyć tego kilka lat, a jednak są chwile, gdy ratuje d...ę ;)
_________________
http://www.daciaklub.pl/f...=7001&start=100

http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=18768
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2016-09-14, 10:49   

fotorobart napisał/a:
a masz 4x2 ;) 4x4 przejeżdża to bez problemu

Przyjrzyj sie lepiej dobrze zdjęciom - zaryłem nosem w rowie i żeby przejechać dalej musiałbyś całkiem zdemontować zderzak ( a może i przedni pas) :mrgreen:
Ostatnio zmieniony przez PiotrWie 2016-09-14, 10:50, w całości zmieniany 1 raz  
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-09-14, 11:13   

fotorobart czekamy z wielką niecierpliwością jak to przejeżdżasz
szczególnie z tym pługiem z przodu i taką oponą
_________________
Moje auto
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2016-09-14, 11:16, w całości zmieniany 2 razy  
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2016-09-14, 11:18   

Brakło przynajmniej 10 cm wysokości zawieszenia :mrgreen:
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-09-14, 11:41   

Ale mając 4x4 może udało by się wycofać ;) (a na przyszłość trzeba na dachu woźć trapy :mrgreen: )
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
Ostatnio zmieniony przez damiaszek 2016-09-14, 11:43, w całości zmieniany 1 raz  
 
fotorobart 



Marka: Toyota
Model: GR Yaris
Silnik: 1.6
Rocznik: 2021
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Paź 2014
Posty: 720
Skąd: kraków
Wysłany: 2016-09-14, 11:42   

a to nie ma wstecznego? ;-) zarył tylko przód
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-09-14, 11:45   

Przy tym kącie, jak Daster zarył przodem i odciążył przednie koła wisząc to mógł być problem ruszyć z napędem na przód.
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
Ostatnio zmieniony przez damiaszek 2016-09-14, 11:51, w całości zmieniany 2 razy  
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2016-09-14, 12:07   

Zdjęcia znacznie spłaszczają ( są robione telefonem o ogniskowej ok 20) Kąt zjazdu wynosił ok 70stopni - przy takim nachyleniu zarówno koła przednie jak tylne tracą przyczepność ( linie pionowa wypuszczona ze środka koła wypada poza miejscem styczności koła z podłożem. Kąt był tak duży że przy przejeżdżaniu przez górną krawędź otarłem podwoziem - zresztą jak chcesz to Ci rzeczywiście mogę udostępnić tę górkę.
A w przyszłości po prostu trzeba myśleć zanim się ruszy w dół - wystarczyło zejść do rowu i już bym wiedział że się nie da :mrgreen:
Ostatnio zmieniony przez PiotrWie 2016-09-14, 12:09, w całości zmieniany 1 raz  
 
fotorobart 



Marka: Toyota
Model: GR Yaris
Silnik: 1.6
Rocznik: 2021
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Paź 2014
Posty: 720
Skąd: kraków
Wysłany: 2016-09-14, 12:15   

nie przeczę, że tak było, z foty wynika że tyle koła są "na ziemi", więc teoretycznie przy tylnym (lub 4x4) napędzie i na wstecznym powinny wyciągnąć auto, ale racja mnie tam nie było a Ty tak, więc kończę swoje uwagi :)
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-09-14, 12:19   

sądze a nawet jest pewien że nawet jeżeli by wycofał to tylne koła zawisły by w powietrzu
Przy tym koncie 70 albo 80 % masy spoczywa na przednich kołach więc tylko mega terenowa opona dała by rade
_________________
Moje auto
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2016-09-14, 12:20, w całości zmieniany 1 raz  
 
keikan 



Marka: Dacia
Model: Duster II 4x4 / Sandero II
Silnik: 1,3 150KM / 1,2 16V
Rocznik: 2020 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Lut 2012
Posty: 1197
Skąd: Krak-OFF
Wysłany: 2016-09-14, 12:44   

swoją drogą to ciekawe, czy w tej sytuacji pomogła by przenośna wyciągarka zaczepiona o tylny hak + pobliskie drzewo.

np: ta:
http://allegro.pl/bass-po...5619839607.html

lub ta:
http://allegro.pl/wyciaga...6489635319.html
_________________
http://www.daciaklub.pl/f...=7001&start=100

http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=18768
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-09-14, 12:53   

1,5 t to można ciągać po płaskim
z kątem pochylenia rośnie wykładniczo siła potrzebna do przesunięcia
_________________
Moje auto
 
keikan 



Marka: Dacia
Model: Duster II 4x4 / Sandero II
Silnik: 1,3 150KM / 1,2 16V
Rocznik: 2020 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Lut 2012
Posty: 1197
Skąd: Krak-OFF
Wysłany: 2016-09-14, 12:56   

czyli jednak kifor 4 tony :)
tylko namachać się trzeba i kondychę mieć :)
_________________
http://www.daciaklub.pl/f...=7001&start=100

http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=18768
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-09-14, 14:11   

Bez przesady, po płaskim to 1.5 t popchniesz ręką. 1.5 t to 1.5 tony. Jak wyciągarka ma 1.5 t możesz ze studni na niej wyciągnąc te 1,5 t. Co do tej z linku to ma jakieś marketingowe opisy "Maksymalny uciąg ciężaru płynącego: ok.3200kg". Na spokojnej wodzie np. w kanale to człowiek może "burłaczyć" nawet 10t i nie jest to żaden wyczyn. Następny kwiatek "Maksymalny uciąg ciężaru w poślizgu: ok.1500kg" - a zapytam tak: Jaki współczynnik tarcia jest w tym poślizgu? :roll: .

Liczy się czysty ciąg/udźwig. A jak się ma czas i dość liny to i bez przyrządów można wytargać Dustera. ;-)
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-09-14, 15:57   

Karenzo napisał/a:
sądze a nawet jest pewien że nawet jeżeli by wycofał to tylne koła zawisły by w powietrzu


Ale wtedy złapałyby przednie, więc dałby radę.
Ja tam widzę co najwyżej możliwość zaliczenia przewrotki na bok, gdyby coś nie wyszło i wyjazd nie byłby pod kątem prostym.
 
keikan 



Marka: Dacia
Model: Duster II 4x4 / Sandero II
Silnik: 1,3 150KM / 1,2 16V
Rocznik: 2020 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Lut 2012
Posty: 1197
Skąd: Krak-OFF
Wysłany: 2016-09-14, 17:31   

damiaszek napisał/a:
Bez przesady, po płaskim to 1.5 t popchniesz ręką. 1.5 t to 1.5 tony. Jak wyciągarka ma 1.5 t możesz ze studni na niej wyciągnąc te 1,5 t. Co do tej z linku to ma jakieś marketingowe opisy "Maksymalny uciąg ciężaru płynącego: ok.3200kg". Na spokojnej wodzie np. w kanale to człowiek może "burłaczyć" nawet 10t i nie jest to żaden wyczyn. Następny kwiatek "Maksymalny uciąg ciężaru w poślizgu: ok.1500kg" - a zapytam tak: Jaki współczynnik tarcia jest w tym poślizgu? :roll: .

Liczy się czysty ciąg/udźwig. A jak się ma czas i dość liny to i bez przyrządów można wytargać Dustera. ;-)


Czyli generalnie lepiej kupić "pod Dustera" tego ręcznego kifora 4 Tony czy tego elektryka 1,5 tony?
Duster w sumie lekki jest...
_________________
http://www.daciaklub.pl/f...=7001&start=100

http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=18768
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-09-14, 19:18   

Jeżeli ten elektryczny ma rzeczywisty ciąg 1.5t to do Dastera powinno wystarczyć, no chyba że go podwoziem przyklejsz do błota. W takim wypadku to chyba lepiej nie mieć za dużego uciągu bo można rozerwać auto.

Tyle że "Maksymalny uciąg ciężaru w poślizgu: ok.1500kg" nic nie znaczy bez podania na jakim podłożu.
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2016-09-14, 20:09   

Panowie, odnoszę wrażenie że jesteście raczej z pokolenia moich dzieci, które miały 1 godzinę fizyki w tygodniu przez dwa lata w liceum. Ten bardzo poglądowy rysunek pokazuje, dlaczego przy próbie cofania napęd na tylne kola nie pomoże - po prostu obszar ich przyczepności jest poza powierzchnia styku z podłożem. Największym ciężarem w samochodzie jest silnik, dlatego siła pokazująca docisk do podłoża wychodzi pionowo z jego okolic. Musi się ona zmieścić w obrębie styku koła z podłożem - a przy prawidłowo napompowanych kolach jest to obszar wielkości kartki pocztowej. Im ta siła wypada bliżej środka tego styku tym przyczepność jest większa. Oczywiście ta siła przenosi się na tył samochodu - w końcu to sztywny kawałek stali - ale jest równoległa - na schemacie zaznaczona linia przerywaną, zupełnie nie dociskająca tylnych kół w obszarze styku z podłożem - tak więc już przy kącie ok 45 stopni dołączenie napędu na tył nic nie da - jak nie cofną koła przednie które mają choć śladowy docisk to nic nie pomoże - 4x4 czy 2x4 z takiej pozycji wyjdzie tylko przy uzyciu wyciągarki lub drugiego pojazdu ( mnie wyciągnął do góry traktor).
Dodatkowo z tego schematu łatwo pojąc dlaczego w terenie warto mieć niedopompowane koła - po prostu obszar ich styku z podłożem jest większy.

schemat.png
Pobierz Plik ściągnięto 2882 raz(y) 8,59 KB

Ostatnio zmieniony przez PiotrWie 2016-09-14, 20:11, w całości zmieniany 1 raz  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-09-14, 23:14   

PiotrWie napisał/a:
jest równoległa

Oj, nie tylko - dlatego czasem 4x4 może do pewnego stopnia jednak zrobić różnicę:

schemat_m.png
Pobierz Plik ściągnięto 2849 raz(y) 8,04 KB

 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-09-15, 00:08   

PiotrWie napisał/a:
Panowie, odnoszę wrażenie że jesteście raczej z pokolenia moich dzieci, które miały 1 godzinę fizyki w tygodniu przez dwa lata w liceum. Ten bardzo poglądowy rysunek pokazuje, dlaczego przy próbie cofania napęd na tylne kola nie pomoże - po prostu obszar ich przyczepności jest poza powierzchnia styku z podłożem. Największym ciężarem w samochodzie jest silnik, dlatego siła pokazująca docisk do podłoża wychodzi pionowo z jego okolic. Musi się ona zmieścić w obrębie styku koła z podłożem - a przy prawidłowo napompowanych kolach jest to obszar wielkości kartki pocztowej. Im ta siła wypada bliżej środka tego styku tym przyczepność jest większa. Oczywiście ta siła przenosi się na tył samochodu - w końcu to sztywny kawałek stali - ale jest równoległa - na schemacie zaznaczona linia przerywaną, zupełnie nie dociskająca tylnych kół w obszarze styku z podłożem - tak więc już przy kącie ok 45 stopni dołączenie napędu na tył nic nie da - jak nie cofną koła przednie które mają choć śladowy docisk to nic nie pomoże - 4x4 czy 2x4 z takiej pozycji wyjdzie tylko przy uzyciu wyciągarki lub drugiego pojazdu ( mnie wyciągnął do góry traktor).
Dodatkowo z tego schematu łatwo pojąc dlaczego w terenie warto mieć niedopompowane koła - po prostu obszar ich styku z podłożem jest większy.


Pozwolę sobie nie zgodzić z Twoim wywodem, i udowodnię to przy pomocy fizyki i matematyki. ;-)

Założenia zrobię z pewnymi uproszczeniami tak jak i Twój poglądowy rysunek.

Masa Dastera z kierowcą i paliwem ~ 1500 kg
Ciśnienie w oponach 2 bary
Rozkład masy 60% przód 40% tył
Opony fabryczne 215/65R16

Z danych wynika iż :-) pole styku dla 1 opony przedniej wynosi ~223cm2 a dla tylnej 147cm2
co oznacza że przy szerokości 215mm opona przednia spłaszcza się na odcinku ~103mm, analogicznie dla tylnej opony odcinek spłaszczenia to 68mm.

Znając średnicę kół, można policzyć jaki kąt tworzą promienie prowadzące do krawędzi styku i prostopadłą do podłoża - odpowiednio 8.6 stopnia i 5,6 stopnia. Kolejno przeliczając te stopnie na procenty nachylenia wychodzi że Daster nie powinien pokonać podjazdu nachylonego więcej niż 15%.

Pisząc swój wywód nie uwzględniłeś siły tarcia, i zrobiłeś błąd w rozrysowywaniu wektorów. Na Twoim rysunku górne koła straciły by siłę napędową (do 0) w momencie kiedy by wektor siły ciężkości poprowadzony od środka masy układu minął dolną oś.

https://www.youtube.com/watch?v=eaQt-pNqdF8 i około 3:30s https://www.youtube.com/watch?v=Sq4Uah1GFCk

Jak jesteś zainteresowany to z tych zdjęć co zamieściłeś można wyliczyć nachylenie ściany rowu i to nie znając parametrów obiektywu. Wystarczy Duster który jest na zdjęciu i znamy jego wszystkie wymiary (rozmiar, rozstaw osi, rozstaw i długość relingów itd.). Można z tego policzyć kąt pod jakim jest obiekt do aparatu i dodatkowo jeszcze rodzaj zniekształceń jaki wprowadza optyka ;-) .
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2016-09-15, 09:57   

Własnie na pierwszym z filmów które cytujesz widać podobna sytuację - tyle że podjeżdża pod górę, pod trochę mniejszym kątem i bez rowu. W 4 min i 27 sekundzie wyraźnie widać, że będące na górze koła przednie ( czyli górne na moim rysunku) całkowicie tracą przyczepność i dopiero dołączenie się tylnej, obciążonej osi powoduje dalszą jazdę.
Zawsze przy takich rozważaniach trzeba coś pominąć - inaczej byłyby zbyt rozbudowane - w tym przypadku można pominąć siłę tarcia - trawa to nie asfalt i tarcie jest o wiele mniejsze.
Oczywiście nie twierdzę że nie ma różnicy pomiędzy 4x4 a 4x2 - raczej chodzi mi o ta ze do jeżdżenia po polskiej wsi z użyciem sporej ilości dróg polnych, dziurawych czy skracaniu drogi przez pola nie ma większej różnicy - czasem trzeba po prostu pojechać 100 m dalej do mostku i tyle. Pisze to na podstawie własnej , 5 letniej jazdy wersja 4x2 - bo jedyny raz jak utkwiłem nie pomogło by 4x4. Pewnie mając 4x4 czasem skróciłbym drogę o kolejne 150 m ale nie miało by to większego znaczenia - ma znaczenie skrót typu 2,5 km drogą przez las zamiast 10 km szosą naokoło.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne