Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2012-01-15, 11:35
Duster 2x4 kontra 4x4 - technika jazdy
Autor Wiadomość
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2016-09-15, 10:00   

laisar napisał/a:
PiotrWie napisał/a:
jest równoległa

Oj, nie tylko - dlatego czasem 4x4 może do pewnego stopnia jednak zrobić różnicę:

A czym jest ta czerwona siła działająca na tylne koła - bo chyba nie grawitacją?
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-09-15, 10:28   

PiotrWie napisał/a:
Własnie na pierwszym z filmów które cytujesz widać podobna sytuację - tyle że podjeżdża pod górę, pod trochę mniejszym kątem i bez rowu. W 4 min i 27 sekundzie wyraźnie widać, że będące na górze koła przednie ( czyli górne na moim rysunku) całkowicie tracą przyczepność i dopiero dołączenie się tylnej, obciążonej osi powoduje dalszą jazdę.
Zawsze przy takich rozważaniach trzeba coś pominąć - inaczej byłyby zbyt rozbudowane - w tym przypadku można pominąć siłę tarcia - trawa to nie asfalt i tarcie jest o wiele mniejsze.
Oczywiście nie twierdzę że nie ma różnicy pomiędzy 4x4 a 4x2 - raczej chodzi mi o ta ze do jeżdżenia po polskiej wsi z użyciem sporej ilości dróg polnych, dziurawych czy skracaniu drogi przez pola nie ma większej różnicy - czasem trzeba po prostu pojechać 100 m dalej do mostku i tyle. Pisze to na podstawie własnej , 5 letniej jazdy wersja 4x2 - bo jedyny raz jak utkwiłem nie pomogło by 4x4. Pewnie mając 4x4 czasem skróciłbym drogę o kolejne 150 m ale nie miało by to większego znaczenia - ma znaczenie skrót typu 2,5 km drogą przez las zamiast 10 km szosą naokoło.


Nie można pominąć tarcia, to właśnie "tarcie" pomiędzy kołami, a podłożem jest tym co umożliwia nam jazdę niezależnie od napędu. Kilka lat temu miałem taką sytuację że focus z napędem na przód, Duster 4x4, i VW Armarok też 4x4 dojechały do tego samego miejsca :-P - podjazd w wąwozie w którym na tgz. szklanke zamarzła spływająca z roztopów woda. Innym razem przejechałem fokusem po długich bojach kilkudziesięcio metrowy odcinek na kempingu. Było bardzo grząsko, torf. Zrobiłem ścieżkę z gałęzi, patyków - na tym samym kempingu znajmy zakopał hiluxa tak że siadł na mostach i kręcił w miejcu wszystkimi kołami na raz. On nie kombinował, tylko pojechał, a większa masa i brak utwardzenia zrobiły swoje. Wiem że 4x4 nie jest niezbędne i nie zawsze pomoże, a czasami wpędzi nas w większe kłopoty ;-) . Z drugej strony w tym roku nie musiałem prosić o pomoc własciciela kempingu (jak niektórzy) tylko sam wytargałem przyczepę z piachu. Na samym 2x4 nie dałbym rady.
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
Ostatnio zmieniony przez damiaszek 2016-09-15, 10:29, w całości zmieniany 1 raz  
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2016-09-15, 11:09   

Zgadzam się z Toba że nie można całkiem pominąć tarcia - samochód porusza się dzięki wypadkowej siły tarcia i grawitacji. Ale na miękkim podłożu siła tarcia spada i jeśli wtedy dodatkowo wektor siły ciężkości"ucieknie" spod kół z powodu nachylenia - musisz uzyskać utratę trakcji. Jak jeździłem samochodami z napędem na tył to zimą przy oblodzeniu na podjeździe nie było można powyżej pewnego kąta podjechać - dopiero jak założyłem łańcuchy celem zwiększenia siły tarcie mogłem podjechać.
A w mojej wypowiedzi chodziło mi głównie o to że nie mają racji ci, którzy piszą że na dojazdy na wieś musi być 4x4 - bi inaczej to utkwisz i cię będzie trzeba wyciągać traktorem - napęd na cztery koła jest potrzebny w warunkach specjalnych, takich jak Ty opisujesz, kto tego nie robi może nawet nie zauważy różnicy ( poza ceną zakupu)
Ostatnio zmieniony przez PiotrWie 2016-09-15, 11:16, w całości zmieniany 1 raz  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-09-15, 12:53   

PiotrWie napisał/a:
czym jest ta czerwona siła działająca na tylne koła

Siłą nacisku - prostopadłą do podłoża i pochodzącą od zaznaczonego na przednim kole momentu (i to nawet bez jego przyczepności).
 
keikan 



Marka: Dacia
Model: Duster II 4x4 / Sandero II
Silnik: 1,3 150KM / 1,2 16V
Rocznik: 2020 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Lut 2012
Posty: 1196
Skąd: Krak-OFF
Wysłany: 2016-09-15, 13:02   

Ja dziś zauważyłem znaczącą różnicę.
Zwykle (90% jazdy) mam napędy na AUTO.
Czy to zima, czy lato. W zimie naprawdę pomaga ruszyć na śniegu,(zwłaszcza wbić się z podporządkowanej na główną - do tego delikatnie pod górkę).
W lecie wydawało mi się, że nie ma różnicy. Tak samo : gaz, dyskretny pisk opon (a czasem jego brak) i jestem na głównej - ma to znaczenie gdy jest korek i masz chwilę, aby wykorzystać przerwę.
Dziś tak dla sprawdzenia, czy kontrolka wciąż działa przełączyłem na 2WD.
Jakież było moje zdziwienie (i zdziwienie przechodniów :) ) gdy na tej samej trasie wbijając się na główną drogę dodając tyle samo gazu co zawsze.... Zacząłem piszczeć jak co najmniej BMW kręcące bączki pod podmiejską dyskoteką ;) do tego nie posuwając się do przodu jak zwykle tylko duuużo wolniej.
Serio - zupełnie inne zachowanie auta (i mniej bezpieczne, bo wyjazd zajął mi troszkę więcej czasu.
Teraz wiem, że nawet w takich sytuacjach tył mi się dołączał (choć tego nie czułem).
Więc reasumując: 4x4 aj low ju! Od teraz tylko tryb AUTO (czasami LOCK), nigdy 2WD.

p.s.
Do tych co mi zaraz napiszą: "nie umiesz ruszać", "wystarczy bardziej panować nad pedałem gazu", "źle pracujesz sprzęgłem", itp. z góry dziękuję za takie komentarze, ale nie musicie się trudzić. Wiem jak się jeździ i nie potrzebuję porad tego typu.
Opisałem tu moje odczucie na temat różnic jazdy z 4x4 i bez, z czego wynika, że jazda autem 4x4 choćby z automatycznym dołączeniem drugiego napędu) jest po prostu bezpieczniejsza.
_________________
http://www.daciaklub.pl/f...=7001&start=100

http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=18768
Ostatnio zmieniony przez keikan 2016-09-15, 13:02, w całości zmieniany 1 raz  
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2016-09-15, 13:52   

laisar napisał/a:
PiotrWie napisał/a:
czym jest ta czerwona siła działająca na tylne koła

Siłą nacisku - prostopadłą do podłoża i pochodzącą od zaznaczonego na przednim kole momentu (i to nawet bez jego przyczepności).

Siła nacisku to wypadkowa siły tarcia i ciężkości - jest ona zmienna - gdy spada tarcie ( np podjazd do górę po miękkiej nawierzchni) to potrafi spaść bardzo znacznie - nie możesz jej rysować jako stałego wektora. Obejrzyj pierwszy film cytowany przez Damiaszka we wpisie o 1:08. W 4min 27 sek zobaczysz jak podjeżdża pod górę na przednim napędzie po miękkim, tarcie jest niewielkie i gdy wektor siły grawitacji wyraźnie "ucieka" sprzed przednich kół nacisk na nie spada tak znacznie że całkiem tracą przyczepność i dopiero po dołączeniu się tylnej osi, na która jest wtedy cały nacisk samochód odzyskuje przyczepność.
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2016-09-15, 13:55   

keikan napisał/a:
Ja dziś zauważyłem znaczącą różnicę.
Zwykle (90% jazdy) mam napędy na AUTO.
Czy to zima, czy lato. W zimie naprawdę pomaga ruszyć na śniegu,(zwłaszcza wbić się z podporządkowanej na główną - do tego delikatnie pod górkę).
W lecie wydawało mi się, że nie ma różnicy. Tak samo : gaz, dyskretny pisk opon (a czasem jego brak) i jestem na głównej - ma to znaczenie gdy jest korek i masz chwilę, aby wykorzystać przerwę.
Dziś tak dla sprawdzenia, czy kontrolka wciąż działa przełączyłem na 2WD.
Jakież było moje zdziwienie (i zdziwienie przechodniów :) ) gdy na tej samej trasie wbijając się na główną drogę dodając tyle samo gazu co zawsze.... Zacząłem piszczeć jak co najmniej BMW kręcące bączki pod podmiejską dyskoteką ;) do tego nie posuwając się do przodu jak zwykle tylko duuużo wolniej.
Serio - zupełnie inne zachowanie auta (i mniej bezpieczne, bo wyjazd zajął mi troszkę więcej czasu.
Teraz wiem, że nawet w takich sytuacjach tył mi się dołączał (choć tego nie czułem).
Więc reasumując: 4x4 aj low ju! Od teraz tylko tryb AUTO (czasami LOCK), nigdy 2WD.

p.s.
Do tych co mi zaraz napiszą: "nie umiesz ruszać", "wystarczy bardziej panować nad pedałem gazu", "źle pracujesz sprzęgłem", itp. z góry dziękuję za takie komentarze, ale nie musicie się trudzić. Wiem jak się jeździ i nie potrzebuję porad tego typu.
Opisałem tu moje odczucie na temat różnic jazdy z 4x4 i bez, z czego wynika, że jazda autem 4x4 choćby z automatycznym dołączeniem drugiego napędu) jest po prostu bezpieczniejsza.

Nie "nie umiesz" tylko przyzwyczaiłeś się do dołączania napędu przy ruszaniu - gdybyś stale jeździł w trybie 2 WD różnica byłaby o wiele mniejsza - aczkolwiek by była.
Ja po 4 latach jazdy automatem musiałem się ponownie uczyć ruszania pod górkę - choć wcześniej szło mi to całkiem dobrze. :lol:
A wogóle to wszystko jest kwestią przyzwyczajenia - żebyście wiedzieli po jakich drogach da się jeździć 50 konnym Hyundaiem Atosem z włączoną klimatyzacją - chyba 95% wypasionych SUV-ow z napędem na 4 koła nie widziało takich dróg jak na południu Krety - tam 2,5 tysięczne góry schodzą prosto do morza, drogi są wąskie, kręte , często bite, na kilku kilometrach jest po 500- 1000 m różnicy wysokości. I dają radę.
https://www.youtube.com/watch?v=S6RP0JSImJ0 ; http://www.crete.pl/wawoz/steno.html
Ostatnio zmieniony przez PiotrWie 2016-09-15, 16:02, w całości zmieniany 4 razy  
 
piku 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 dCi 110 KM/1,3 TCe 130 KM
Rocznik: 2012/2019
Wersja: Prestige
Dołączył: 12 Mar 2013
Posty: 1358
Skąd: Prawiedniki
Wysłany: 2016-09-15, 16:17   

PiotrWie napisał/a:
(...)takich dróg jak na południu Krety - tam 2,5 tysięczne góry schodzą prosto do morza,


No, prawie 2,5 tysięczne, wszystkie dwie i nie bardzo wprost do morza (choć z racji ich wysokości i relacji do pozostałych szczytów widać z nich morza niemal dookoła). Ale na nich (na samej górze) nie ma dróg do jazdy samochodem - nawet terenowym...
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-09-15, 17:23   

piku napisał/a:
PiotrWie napisał/a:
(...)takich dróg jak na południu Krety - tam 2,5 tysięczne góry schodzą prosto do morza,


No, prawie 2,5 tysięczne, wszystkie dwie i nie bardzo wprost do morza (choć z racji ich wysokości i relacji do pozostałych szczytów widać z nich morza niemal dookoła). Ale na nich (na samej górze) nie ma dróg do jazdy samochodem - nawet terenowym...


W czerwcu zrobiłem po Krecie ponad 1000 km i nie było konieczności jazdy drogami które przekraczałyby możliwości wiekowej Pandy.
A trochę nieutwardzonych dróg też było, bo cel był taki, żeby obejrzeć najładniejsze plaże, przynajmniej te na zachodzie wyspy.
Z tymi górami to nie przesadzajmy, tak jak piszesz, nie ma potrzeby na nie wjeżdżać, można objechać.
 
Maximus 


Marka: Dacia, Skoda
Model: Duster Ph II 4x4, Superb II
Silnik: 1,6, LPG, 2,0 TDI
Rocznik: 2015, 2012
Wersja: Laureate
Dołączył: 12 Lip 2015
Posty: 97
Skąd: Polska
Wysłany: 2016-09-15, 17:24   

Jeżdżę przeważnie w trybie 2WD, trochę załączam auto (zima itd.). Dustera mam ponad rok i rzeczywiście 4WD przydało mi się tylko raz i to ciepła wiosną - wjechałem przednimi kołami do starej piaskownicy parkując - czego nie dało się zauważyć wydawało się że taki piasek jest w trawie - przednie koła wpadały w piasek do połowy jak próbowałem wyjechać w 2WD jeszcze głębiej i tylko włącznie napędu x4 pozwoliło mi wyjechać. Niewątpliwie jednak tryb 4WD daje zimą dużo frajdy w prowadzeniu pojazdu szczególnie jak widać obok mielące się w miejscu koła pojazdów bez tego napędu - wspaniałe uczucie.
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-09-15, 17:28   

Maximus napisał/a:
Jeżdżę przeważnie w trybie 2WD,


W jakimś konkretnym celu, oprócz szybszego zużycia opon przodu?
Na paliwie w ten sposób nie oszczędzisz.
Sprawdzone empirycznie.
 
piku 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 dCi 110 KM/1,3 TCe 130 KM
Rocznik: 2012/2019
Wersja: Prestige
Dołączył: 12 Mar 2013
Posty: 1358
Skąd: Prawiedniki
Wysłany: 2016-09-15, 17:33   

Cav napisał/a:
W czerwcu zrobiłem po Krecie (...)Z tymi górami to nie przesadzajmy, (...)nie ma potrzeby na nie wjeżdżać, można objechać.


Ale można też wejść i zobaczyć z góry kilka różnych mórz. No i przyroda zupełnie inna niż u nas.
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-09-15, 17:36   

piku napisał/a:
Cav napisał/a:
W czerwcu zrobiłem po Krecie (...)Z tymi górami to nie przesadzajmy, (...)nie ma potrzeby na nie wjeżdżać, można objechać.


Ale można też wejść


Góry na które nie da się wjechać samochodem, względnie innym środkiem transportu w rodzaju kolejki, są dla mnie tylko przeszkodą na drodze.....
Ostatnio zmieniony przez Cav 2016-09-15, 17:37, w całości zmieniany 1 raz  
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 103 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7403
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2016-09-15, 18:25   

Keikan, a wystarczy ruszać z 2-ki w 4x4 i po problemie. Sprawdzone empirycznie, bo też tak miałem pierwsze parę razy.
 
keikan 



Marka: Dacia
Model: Duster II 4x4 / Sandero II
Silnik: 1,3 150KM / 1,2 16V
Rocznik: 2020 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Lut 2012
Posty: 1196
Skąd: Krak-OFF
Wysłany: 2016-09-15, 19:09   

Marek1603 napisał/a:
Keikan, a wystarczy ruszać z 2-ki w 4x4 i po problemie. Sprawdzone empirycznie, bo też tak miałem pierwsze parę razy.


Ok. ale to raczej w cięższym terenie..
Na asfalcie jazda 4x4 (jeśli mówisz o trybie lock) do zabójstwo dla napędu!
_________________
http://www.daciaklub.pl/f...=7001&start=100

http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=18768
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2016-09-15, 19:09   

Cav napisał/a:


W czerwcu zrobiłem po Krecie ponad 1000 km i nie było konieczności jazdy drogami które przekraczałyby możliwości wiekowej Pandy.
A trochę nieutwardzonych dróg też było, bo cel był taki, żeby obejrzeć najładniejsze plaże, przynajmniej te na zachodzie wyspy.
Z tymi górami to nie przesadzajmy, tak jak piszesz, nie ma potrzeby na nie wjeżdżać, można objechać.

Akurat na zachodzie wyspy w ciągu ostatnich pięciu lat bardzo poprawili drogi, chyba ostatnimi która są problematyczne to droga z Anopoli do parkingu pod Pachnesem i droga z Anopoli pod Loutro ( właściwie do Finikas). Resztki trochę trudniejszych są jeszcze pomiędzy Preveli i Agia Galini - do Agii Fotii czy plaży Diplonopetras.Ale wybierz się z Kapetaniany przez przełęcz pod Kofinasem do Moni Koudumy czy z Lochrii na Kolitę ew typową drogę z Kourountes do schroniska Totoumbos, którą jeżdżą ci, którzy nie chcą podchodzić na Psiloritis z Fourfuras ( bo to jest 2000 m podejścia na 11km szlaku) A Pachnes ( 2453m ) jest 7 km od brzegu morza - więc chyba trudno zaprzeczyć że schodzi trochę stromo do morza. Na Krecie jest 40 szczytów powyżej 2000 m, a gór typu 1800, 1900 nikt nawet nie liczy. Ale prawdziwie trudne drogi są niżej - chyba najwięcej w Asterousii.
Choć osobiście też nie jestem zwolennikiem podjeżdżania jak najwyżej - wolę "eleganckie"podejścia od podnóży gór na szczyt i z powrotem.
Ale zawsze czytałem twoje wypowiedzi że wolnossące benzyniaki nie jeżdżą - czyżbyś popychał tę Pandę po Krecie??? :mrgreen:
Ostatnio zmieniony przez PiotrWie 2016-09-15, 19:10, w całości zmieniany 1 raz  
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 103 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7403
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2016-09-15, 20:16   

Mówię o 2WD i ruszaniu z 2-ki na asfalcie. Druga sprawa to u mnie jest parę koników więcej.
Ostatnio zmieniony przez Marek1603 2016-09-15, 20:17, w całości zmieniany 1 raz  
 
fotorobart 



Marka: Toyota
Model: GR Yaris
Silnik: 1.6
Rocznik: 2021
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Paź 2014
Posty: 720
Skąd: kraków
Wysłany: 2016-09-15, 20:46   

Marek1603 napisał/a:
Keikan, a wystarczy ruszać z 2-ki w 4x4 i po problemie. Sprawdzone empirycznie, bo też tak miałem pierwsze parę razy.

zgadzam się z Tobą :)
 
fotorobart 



Marka: Toyota
Model: GR Yaris
Silnik: 1.6
Rocznik: 2021
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Paź 2014
Posty: 720
Skąd: kraków
Wysłany: 2016-09-15, 20:49   

Cav napisał/a:

Na paliwie w ten sposób nie oszczędzisz.
Sprawdzone empirycznie.

u mnie po mieście 4x4 0,5 L więcej
 
keikan 



Marka: Dacia
Model: Duster II 4x4 / Sandero II
Silnik: 1,3 150KM / 1,2 16V
Rocznik: 2020 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Lut 2012
Posty: 1196
Skąd: Krak-OFF
Wysłany: 2016-09-16, 06:03   

Marek1603 napisał/a:
Mówię o 2WD i ruszaniu z 2-ki na asfalcie. Druga sprawa to u mnie jest parę koników więcej.


Ja z dwójki ruszam tylko w cięższych warunkach (np. śnieg).
Próbowałem kilka razy na asfalcie, ale musiałem dawać dużo więcej gazu, żeby nie zgasł, i jakiś taki "mułowaty" był.
_________________
http://www.daciaklub.pl/f...=7001&start=100

http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=18768
 
fotorobart 



Marka: Toyota
Model: GR Yaris
Silnik: 1.6
Rocznik: 2021
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Paź 2014
Posty: 720
Skąd: kraków
Wysłany: 2016-09-16, 06:49   

keikan napisał/a:

Próbowałem kilka razy na asfalcie, ale musiałem dawać dużo więcej gazu, żeby nie zgasł, i jakiś taki "mułowaty" był.

nie muł tylko benzyna :mrgreen:
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2016-09-16, 06:51   

Z moich byłych kilkuletnich doświadczeń praktycznych wynika,że nie ma najmniejszego sensu załączanie napędu w trybie 2WD. W normalnych warunkach auto i tak korzysta z przedniej osi, więc nie ma żadnej różnicy w zużyciu paliwa. A jest olbrzymia, gdy w trakcie jazdy auto chwilowo utraci przyczepność w jednym z kół. Na manipulowanie pokrętłem czasu wtedy raczej nie będzie. Podobnie przy ruszaniu na luźnej nawierzchni, lodzie itp.
 
fotorobart 



Marka: Toyota
Model: GR Yaris
Silnik: 1.6
Rocznik: 2021
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Paź 2014
Posty: 720
Skąd: kraków
Wysłany: 2016-09-16, 07:06   

Dar1962 napisał/a:
Z moich byłych kilkuletnich doświadczeń praktycznych wynika,że nie ma najmniejszego sensu załączanie napędu w trybie 2WD. W normalnych warunkach auto i tak korzysta z przedniej osi (...)

możesz mi wytłumaczyć to stwierdzenie?
Auto masz w trybie 4x4 bo nie włączasz 2WD, to jakie są normalne warunki, w których auto korzysta z przedniej osi??
Ostatnio zmieniony przez fotorobart 2016-09-16, 07:07, w całości zmieniany 1 raz  
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-09-16, 07:55   

fotorobart napisał/a:

Cav napisał/a:

Na paliwie w ten sposób nie oszczędzisz.
Sprawdzone empirycznie.

u mnie po mieście 4x4 0,5 L więcej


Żeby oszczędzić paliwo w w trybie 2x4 w stosunku do AUTO i to zauwarzyć to trzeba by jeździć albo warunkach wymuszających ciągłe włączanie 4x4, albo mieć taki styl jazdy ;-) . Moj doświadczenia i badania nie wskazują na różnice większe niż błąd statystyczny.


keikan napisał/a:

Ja z dwójki ruszam tylko w cięższych warunkach (np. śnieg).
Próbowałem kilka razy na asfalcie, ale musiałem dawać dużo więcej gazu, żeby nie zgasł, i jakiś taki "mułowaty" był.


Bez przesady, w normalnych warunkach na płaskim i twardym z dwójki rusza się jak innymi autami z jedynki. Jedynki to używam jak Duster jest obciążony, z przyczepą, przy parkowaniu lub jak potrzebuje ostro wystartować.

fotorobart napisał/a:
Dar1962 napisał/a:
Z moich byłych kilkuletnich doświadczeń praktycznych wynika,że nie ma najmniejszego sensu załączanie napędu w trybie 2WD. W normalnych warunkach auto i tak korzysta z przedniej osi (...)

możesz mi wytłumaczyć to stwierdzenie?
Auto masz w trybie 4x4 bo nie włączasz 2WD, to jakie są normalne warunki, w których auto korzysta z przedniej osi??


Mając ustawiony tryb AUTO napęd na tył włącza się wzasadzie tylko przy ruszaniu lub po wykryciu większej prędkości obrotowej kół przednich nad tylnymi. W normalnym ruchu po "asfalcie" to będzie mniej niż 1% drogi. 99% pokonuje sie tak jak w trybie 2x4.
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
Ostatnio zmieniony przez damiaszek 2016-09-16, 08:00, w całości zmieniany 1 raz  
 
keikan 



Marka: Dacia
Model: Duster II 4x4 / Sandero II
Silnik: 1,3 150KM / 1,2 16V
Rocznik: 2020 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Lut 2012
Posty: 1196
Skąd: Krak-OFF
Wysłany: 2016-09-16, 10:04   

fotorobart napisał/a:
Dar1962 napisał/a:
Z moich byłych kilkuletnich doświadczeń praktycznych wynika,że nie ma najmniejszego sensu załączanie napędu w trybie 2WD. W normalnych warunkach auto i tak korzysta z przedniej osi (...)

możesz mi wytłumaczyć to stwierdzenie?
Auto masz w trybie 4x4 bo nie włączasz 2WD, to jakie są normalne warunki, w których auto korzysta z przedniej osi??


Jak dobrze rozumiem kolegę Dar, to chodzi mu o to że auto ma w trybie AUTO (tak jak i ja przez większość czasu) a nie w trybie 4x4 (czyli LOCK).
Tryb AUTO to nie 4x4.
A "normalne" warunki, to pewno suchy asfalt.
Choć i na suchym asfalcie w trybie AUTO dołącza się tylna oś w przypadkach opisanych przeze mnie powyżej.

Ja tryb 2WD włączam tylko po to aby sprawdzić, czy kontrolka wciąż działa, bo w innych przypadkach nie widzę sensu.

W sumie wystarczył by przełącznik "Auto" + "LOCK".
_________________
http://www.daciaklub.pl/f...=7001&start=100

http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=18768
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne