Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2012-01-15, 11:35
Duster 2x4 kontra 4x4 - technika jazdy
Autor Wiadomość
keikan 



Marka: Dacia
Model: Duster II 4x4 / Sandero II
Silnik: 1,3 150KM / 1,2 16V
Rocznik: 2020 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Lut 2012
Posty: 1196
Skąd: Krak-OFF
Wysłany: 2016-09-16, 10:11   

damiaszek napisał/a:


keikan napisał/a:

Ja z dwójki ruszam tylko w cięższych warunkach (np. śnieg).
Próbowałem kilka razy na asfalcie, ale musiałem dawać dużo więcej gazu, żeby nie zgasł, i jakiś taki "mułowaty" był.


Bez przesady, w normalnych warunkach na płaskim i twardym z dwójki rusza się jak innymi autami z jedynki. Jedynki to używam jak Duster jest obciążony, z przyczepą, przy parkowaniu lub jak potrzebuje ostro wystartować.



W takim razie ja już przyzwyczaiłem się, że z jedynki rusza się "dynamiczniej", bo ruszając z dwójki na pewno nie jest się w stanie wykonać szybkich manewrów potrzebnych, aby wbić się w przerwę w korku. Może ruszając ze świateł ma sens start z 2, ale wtedy i tak za wolno (jak dla mnie) auto wchodzi na obroty.
_________________
http://www.daciaklub.pl/f...=7001&start=100

http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=18768
 
piku 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 dCi 110 KM/1,3 TCe 130 KM
Rocznik: 2012/2019
Wersja: Prestige
Dołączył: 12 Mar 2013
Posty: 1358
Skąd: Prawiedniki
Wysłany: 2016-09-16, 11:12   

Zwykle ruszam z dwójki i jeżdżę w trybie "auto". Jedynki używam niemal wyłącznie do ruszania pod górę, do poruszania się powolnego w korkach. Na obroty staram się wprowadzić silnik zanim puszcze sprzęgło - w przeciwnym razie ruszanie z "dwójki" bywa marne.
 
fotorobart 



Marka: Toyota
Model: GR Yaris
Silnik: 1.6
Rocznik: 2021
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Paź 2014
Posty: 720
Skąd: kraków
Wysłany: 2016-09-16, 12:10   

damiaszek napisał/a:


Mając ustawiony tryb AUTO napęd na tył włącza się wzasadzie tylko przy ruszaniu lub po wykryciu większej prędkości obrotowej kół przednich nad tylnymi. W normalnym ruchu po "asfalcie" to będzie mniej niż 1% drogi. 99% pokonuje sie tak jak w trybie 2x4.

Czyli jak lecę np. 120 km/h po asfalcie to zakręcie (na łuku drogi) mam ośkę?? :shock:
to jak to działa? przecież wystarczy pojechać zygzakiem (ruch kierownicą) i już prędkości kół są różne ..
Ostatnio zmieniony przez fotorobart 2016-09-16, 12:12, w całości zmieniany 1 raz  
 
piku 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 dCi 110 KM/1,3 TCe 130 KM
Rocznik: 2012/2019
Wersja: Prestige
Dołączył: 12 Mar 2013
Posty: 1358
Skąd: Prawiedniki
Wysłany: 2016-09-16, 12:27   

fotorobart napisał/a:
Czyli jak lecę np. 120 km/h po asfalcie to zakręcie (na łuku drogi) mam ośkę??


Nie. Masz poobcierane o asfalt skrzydełka.
 
fotorobart 



Marka: Toyota
Model: GR Yaris
Silnik: 1.6
Rocznik: 2021
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Paź 2014
Posty: 720
Skąd: kraków
Wysłany: 2016-09-16, 12:35   

piku napisał/a:
fotorobart napisał/a:
Czyli jak lecę np. 120 km/h po asfalcie to zakręcie (na łuku drogi) mam ośkę??


Nie. Masz poobcierane o asfalt skrzydełka.

rzeczowo i na temat :-) dzięki
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-09-16, 13:54   

Tryb 4x4 lock rozpina sprzęgło już powyzej 60 km/h (instrukcja) a wskaźnik gaśnie około 80 km/h. W instrukcji nie piszą nić na temt tego czy w trybie AUTO powyżej tych prędkości może załączyć się napęd na tył. Podejrzewam że nie, takie zabezpiecznie, ale pewności nie mam - ktoś wie?
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
 
fotorobart 



Marka: Toyota
Model: GR Yaris
Silnik: 1.6
Rocznik: 2021
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Paź 2014
Posty: 720
Skąd: kraków
Wysłany: 2016-09-16, 14:30   

damiaszek napisał/a:
Tryb 4x4 lock rozpina sprzęgło już powyzej 60 km/h (instrukcja) a wskaźnik gaśnie około 80 km/h. W instrukcji nie piszą nić na temt tego czy w trybie AUTO powyżej tych prędkości może załączyć się napęd na tył. Podejrzewam że nie, takie zabezpiecznie, ale pewności nie mam - ktoś wie?

biorąc pod uwagę moje odczucia (subiektywne) mam wrażenie, że 4x4 (AUTO) działa cały czas, niezależnie od prędkości, moje dotychczasowe auta inaczej się prowadziły, podobnie jak Duster w trybie 2WD.
Chyba że, tryb AUTO sam się wyłącza na prostej :mrgreen: , bo w zakręcie z różną prędkością, koła "kręcą się" nawet na jednej osi ;-)
jak tylko będę miał okazję wybiorę się "na rolki" :)
Ostatnio zmieniony przez fotorobart 2016-09-16, 14:31, w całości zmieniany 1 raz  
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2016-09-16, 18:22   

keikan napisał/a:

Jak dobrze rozumiem kolegę Dar, to chodzi mu o to że auto ma w trybie AUTO (tak jak i ja przez większość czasu) a nie w trybie 4x4 (czyli LOCK).

dokładnie to miałem na myśli, choć może dzięki dziwnej składni wypowiedzi wyszło jak wyszło. Więc jeszcze raz - nie ma sensu ustawiać pokrętła wyboru napędu w pozycję 2WD, gdyż pozbawia się w ten sposób auta atutu, za który się słono dopłaciło. Jedyny sensowny sposób użytkowania to tryb "auto" - za wyjątkiem bardziej ekstremalnych warunków, kiedy chwilowo korzystamy z trybu "lock"

fotorobart napisał/a:

biorąc pod uwagę moje odczucia (subiektywne) mam wrażenie, że 4x4 (AUTO) działa cały czas,

wg mojej wiedzy przy większych niż to przewiduje tryb "lock" prędkościach, tylna oś załącza się również, ale tylko w sytuacji utraty przyczepności któregoś z kół osi przedniej i tylko na czas potrzebny do ustabilizowania auta. Wtedy do pracy wkracza jednocześnie ESP. Testowałem to kiedyś w praktyce zimą na szerokiej, pustej i oblodzonej nawierzchni
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2016-09-16, 18:29, w całości zmieniany 1 raz  
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-09-16, 20:00   

fotorobart napisał/a:
Cav napisał/a:

Na paliwie w ten sposób nie oszczędzisz.
Sprawdzone empirycznie.

u mnie po mieście 4x4 0,5 L więcej


Niż w trybie AUTO?
Ciekawe jakim cudem?
Musiałby przejeżdżać 5% z dołączonym napędem, czyli w poślizgu, przez resztę czasu jedzie identycznie.
Po mieście to jest nieosiągalne.
 
fotorobart 



Marka: Toyota
Model: GR Yaris
Silnik: 1.6
Rocznik: 2021
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Paź 2014
Posty: 720
Skąd: kraków
Wysłany: 2016-09-16, 20:23   

2x4 8,2L - 4x4 8,7 L pewnie różnica wynika z korków na drodze :-)
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-09-16, 20:36   

Tak na logikę biorąc to, powinna być rożnica pomiędzy Dusterem 2x4, a 4x4 (i jest). Natomiast w wersji 4x4 różnice w spalaniu przy używaniu napędu mogą być nie do zmierzenia. Elementem różniącym wersje(jeśli chodzi o spalanie) 4x4 i 2x4 jest tylny napęd (dodatkowy wał, dyferencjał, półosie) który niezależnie czy jest załączony, czy nie to i tak się "kręci" i stawia opór. Różnicę mógł by zrobić napęd odłączany przy samej piaście.

Dawno, dawno temu ;-) , jak z Krakowa jechaliśmy na obóz na Mazury starym Gazem to w celu zmniejszenia spalania zdemontowalśmy półosie przednie.
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-09-16, 20:41   

fotorobart napisał/a:
2x4 8,2L - 4x4 8,7 L pewnie różnica wynika z korków na drodze :-)


A na jakim dystansie zrobiłeś pomiar. Takie różnice to miałem przy pomiarach rok do roku(ok20kkm) przy niezmienianej konfiguracji fokusa i w 80% identycznych tarasach (dom-przedszkole-szkoła-praca i z powrotem to samo + wakacje).
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
Ostatnio zmieniony przez damiaszek 2016-09-16, 21:36, w całości zmieniany 1 raz  
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2016-09-17, 09:18   

zauważalna różnica w spalaniu (oczywiście przy normalnej jeździe a nie zabawie w offrod gdzieś w terenie) między trybem 2x4 a 4x4 wystąpi jedynie w sytuacji ,gdy pilnując prędkości poniżej granicznej dla rozłączenia tylnej osi załączymy tryb lock i wymusimy w ten sposób jazdę z obiema osiami napędzanymi. Tylko po co to robić w mieście czy na zwykłej drodze? Pomijam już fakt,że dłuższa jazda w trybie lock 4x4 spowoduje przegrzanie (im szybciej jedziemy, tym prędzej) sprzęgła międzyosiowego i prewencyjne odłączenie tylnej osi nawet przy niewielkiej prędkości na tak długo, aż temperatura wróci do normy. W trybie auto tylna oś załącza się na tyle rzadko i krótko,że nie sposób obliczyć różnicy w zużyciu paliwa
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2016-09-17, 09:24, w całości zmieniany 5 razy  
 
keikan 



Marka: Dacia
Model: Duster II 4x4 / Sandero II
Silnik: 1,3 150KM / 1,2 16V
Rocznik: 2020 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Lut 2012
Posty: 1196
Skąd: Krak-OFF
Wysłany: 2016-09-17, 09:51   

fotorobart napisał/a:
2x4 8,2L - 4x4 8,7 L pewnie różnica wynika z korków na drodze :-)


Sprecyzujmy jedno : czy chodzi o 4x4 w trybie LOCK, czy 4x4 nazywasz tryb AUTO?
Bo generalnie jazda po mieście w normalnych warunkach (np. brak śniegu) w trybie LOCK (4x4) to zabójstwo dla tego napędu. Zresztą nie wierzę, żeby nawet w mieście jeździć cały czas poniżej 60km/h tak, żrby LOCK się nie rozłączył.

p.s.
u siebie testowałem z ciekawości kilkakrotnie prędkoścć rozpięcia LOCK i wychodzi mi, że dopiero koło 80km/h u mnie rozłącza i przechodzi w tryb AUTO.
_________________
http://www.daciaklub.pl/f...=7001&start=100

http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=18768
 
fotorobart 



Marka: Toyota
Model: GR Yaris
Silnik: 1.6
Rocznik: 2021
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Paź 2014
Posty: 720
Skąd: kraków
Wysłany: 2016-09-17, 12:25   

keikan napisał/a:
fotorobart napisał/a:
2x4 8,2L - 4x4 8,7 L pewnie różnica wynika z korków na drodze :-)


Sprecyzujmy jedno : czy chodzi o 4x4 w trybie LOCK, czy 4x4 nazywasz tryb AUTO?
Bo generalnie jazda po mieście w normalnych warunkach (np. brak śniegu) w trybie LOCK (4x4) to zabójstwo dla tego napędu. Zresztą nie wierzę, żeby nawet w mieście jeździć cały czas poniżej 60km/h tak, żrby LOCK się nie rozłączył.

p.s.
u siebie testowałem z ciekawości kilkakrotnie prędkoścć rozpięcia LOCK i wychodzi mi, że dopiero koło 80km/h u mnie rozłącza i przechodzi w tryb AUTO.

Trybu LOCK nie biorę nawet pod uwagę... używałem może z 5-6 razy .... ja cały czas pisze o AUTO ....
 
fotorobart 



Marka: Toyota
Model: GR Yaris
Silnik: 1.6
Rocznik: 2021
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Paź 2014
Posty: 720
Skąd: kraków
Wysłany: 2016-09-17, 12:29   

damiaszek napisał/a:
fotorobart napisał/a:
2x4 8,2L - 4x4 8,7 L pewnie różnica wynika z korków na drodze :-)


A na jakim dystansie zrobiłeś pomiar. Takie różnice to miałem przy pomiarach rok do roku(ok20kkm) przy niezmienianej konfiguracji fokusa i w 80% identycznych tarasach (dom-przedszkole-szkoła-praca i z powrotem to samo + wakacje).

dokładnie tak; 2x13 km, 2x1,7 km 2x6,5 km (wszystko po Krakowie) to jest "zwykły" dzień, przed dotarciem na 16 - 8,3 l - miasto ... w AUTO
Ostatnio zmieniony przez fotorobart 2016-09-17, 12:31, w całości zmieniany 1 raz  
 
keikan 



Marka: Dacia
Model: Duster II 4x4 / Sandero II
Silnik: 1,3 150KM / 1,2 16V
Rocznik: 2020 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Lut 2012
Posty: 1196
Skąd: Krak-OFF
Wysłany: 2016-09-17, 12:40   

kiedys,na samym poczatku przygody z Dusterem tez robilem testy spalania w trybie AUTO i 2WD. Nie zauwazylem zadnej roznicy...Ani po miescie, ani w trasie..Wiec od tamtej pory jezdze tylko w AUTO (oczywsicie za wyjatkiem sporadycznego wlaczania LOCK w razie takiej potrzeby).
_________________
http://www.daciaklub.pl/f...=7001&start=100

http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=18768
 
jas_pik 



Marka: Mitsubishi
Model: Outlander PHEV
Silnik: 2,0
Rocznik: 2014
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 75 razy
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 4052
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-09-17, 14:23   

PiotrWie napisał/a:
Bez przesady z tym 4x4 - no chyba że ktoś się na krucjatę do Syrii wybiera. W Polsce jak jeżdże 5 lat i naprawdę dużo poza szosą to tylko raz mnie trzeba było ciągnąc traktorem - ale wątpię że 4x4 by pomogło.

Ale ta wersja 4x4 Dustera wyjechałaby bez problemu :mrgreen:

_________________
http://bit.ly/3n82hb8
Ostatnio zmieniony przez jas_pik 2016-09-17, 14:24, w całości zmieniany 1 raz  
 
keikan 



Marka: Dacia
Model: Duster II 4x4 / Sandero II
Silnik: 1,3 150KM / 1,2 16V
Rocznik: 2020 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Lut 2012
Posty: 1196
Skąd: Krak-OFF
Wysłany: 2016-09-17, 15:26   

KOMANDIRSKI... jak seria kultowych zegarkow VOSTOK produkowanych dla armii radzieckiej...dobre!

Tak trochę go stylizowali na te kolory i oznaczenia:

komandirskij.jpg
Plik ściągnięto 25473 raz(y) 10,35 KB

_________________
http://www.daciaklub.pl/f...=7001&start=100

http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=18768
Ostatnio zmieniony przez keikan 2016-09-23, 06:00, w całości zmieniany 1 raz  
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 103 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7403
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2016-09-17, 15:30   

Nie przypomina wam to czegoś. TAXI 3

taxi-3-car.jpg
Plik ściągnięto 20 raz(y) 172,63 KB

 
DS 


Marka: Suzuki
Model: Vitara All Grip
Silnik: 1.4T
Dołączył: 26 Kwi 2012
Posty: 52
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2016-09-22, 09:51   

Koledzy, aby wyjaśnić zagadki trybu AUTO, niech ktoś pokusi się o podłączenie amperomierza do sprzęgła napędu (lub komputera serwisowego jeśli jest taka możliwość) i sprawa będzie jasna. Dla przypomnienia podobny eksperyment wykonany na X-Trailu I:
https://youtu.be/OGoB8w_rX0U
https://youtu.be/HGzeABug1W4

I dodatkowo coś z książki serwisowej:
 
DS 


Marka: Suzuki
Model: Vitara All Grip
Silnik: 1.4T
Dołączył: 26 Kwi 2012
Posty: 52
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2016-10-11, 20:25   

...and the winner is... Duster 8-)
https://www.youtube.com/watch?v=v_CSxy1qybY


fotorobart napisał/a:
Czyli jak lecę np. 120 km/h po asfalcie to zakręcie (na łuku drogi) mam ośkę??
to jak to działa? przecież wystarczy pojechać zygzakiem (ruch kierownicą) i już prędkości kół są różne ..
Dopytałem youtubera (Ahto Andron), który podpinał amperomierz do napędu - powyżej 85 km/h na sprzęgło elektromagnetyczne nie trafia żaden prąd, zatem od tej prędkości jest to ośka. Mowa o systemie All-Mode 4x4. W przypadku nowszej generacji (All-Mode 4x4-i) może być inaczej, ale z tego co wiemy, to Duster wyposażony jest w pierwszą generację tego napędu.
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-10-11, 23:02   

Ta pokazówka z rampami to teraz hit każdy robi takie testy pod siebie , jedyne co to sprawdza to sprawność systemów dohamowywania kół przez esp .
Stary defender by tego nie przejechał :->
W autach o stałym 4x4 jest wiskoza która aby zadziałała trzeba dać trochę pary czyt. większą różnicą obrotów
I podejrzewam że ta bawarka by wtedy przejechała miażdżąc konkurencje ( nie wiem jaki tam jest napęd )
Przy teście na rolkach po jednej stronie wystarczy lekko wciskać hamulcem i bez blokady dyfra każdy by wyjechał


Cały ten test jest żałosny , dusterem od razu z pełnego gazu ruszał a przy innych autach lekko muskali żeby wyszło że są gorsze
_________________
Moje auto
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2016-10-11, 23:26, w całości zmieniany 6 razy  
 
GRL 


Marka: Dacia => VW
Model: Duster II => Golf
Silnik: 1.6sce => 1.0tsi 115
Rocznik: 2018 => 2019
Wersja: Comfort
Pomógł: 20 razy
Dołączył: 20 Lip 2016
Posty: 1207
Skąd: ZS
Wysłany: 2016-10-12, 03:17   

keikan napisał/a:
KOMANDIRSKI... jak seria kultowych zegarkow VOSTOK produkowanych dla armii radzieckiej...dobre!

Tak trochę go stylizowali na te kolory i oznaczenia:

O proszę. I tutaj można znaleźć miłośnika czasomierz. :)
 
DS 


Marka: Suzuki
Model: Vitara All Grip
Silnik: 1.4T
Dołączył: 26 Kwi 2012
Posty: 52
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2016-10-12, 08:07   

Karenzo napisał/a:
Ta pokazówka z rampami to teraz hit każdy robi takie testy pod siebie , jedyne co to sprawdza to sprawność systemów dohamowywania kół przez esp .

1. Nie jedyne, sprawdza także działanie sprzęgła międzyosiowego (wszystkie napędy w teście oparte są o takowe sprzęgło).
2. Nie każdy stały 4x4 ma wiskozę, niektóre mają centralny otwarty dyfer i tu dohamowywanie kół jest bardzo istotne.
3. Testy na rolkach to rzeczywiście pokazówka, ale dają pewien obraz działania napędów. Niestety bardzo łatwo takimi testami manipulować (mniej gazu, szybciej odpuścić itp.)
Ostatnio zmieniony przez DS 2016-10-12, 12:43, w całości zmieniany 1 raz  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne