Komisja Europejska wystosowała zalecenie, by do roku 2020 nowe pojazdy samochodowe emitowały rocznie o 20% mniej CO2 niż w roku 2007 przy oczekiwanym znacznym wzroście ich ilości na drogach. Zalecono również, by do roku 2012 samochody produkowane w ramach jednego koncernu motoryzacyjnego emitowały średnio nie więcej niż 130g Co2 na każdy kilometr.
W ramach programu ECO 2 francuski koncern zobowiązuje się produkować samochody w zakładach spełniających normy wymagane certfikatem ISO-14001.
Pojazdy oznaczone specjalnym logo mają emitować nie więcej niż 140g CO2 /km, 5% plastików użytych do ich budowy ma pochodzić z recyclingu, a po złomowaniu 95% auta ma się nadawać do ponownego przetworzenia. Ponadto Renault w ramach programu ECO 2 zamierza promować ekologiczne paliwa alternatywne bioetanol E85 oraz biodiesel B30.
W odpowiedzi na te zalecenia oraz zobowiązanie koncernu pojawiła się... Dacia Logan wdrożona do programu Renault Eco 2.
Prototyp ekologicznej Dacii Logan przedstawiony podczas konkursu Michelin Challenge Bibendum w listopadzie 2007 w Szanghaju spotkał się z dużym zainteresowaniem publiczności. Posiada on szereg przeróbek w stosunku do seryjnego Logana.
Silnik 1.5 DCi, będący aktualnie "oczkiem w głowie" koncernu Renault został przystosowany do spalania biodiesla B30. Zmodyfikowano system wtrysku paliwa, przeprogramowano moduł sterujący, poprawiono i tak już wysoką precyzję wykonania oraz smarowanie. Karoseria została uzbrojona w pakiet dodatków poprawiających jej aerodynamikę: specjalny dyfuzor na dachu, obły, lity zderzak przedni, bardziej aerodynamiczną atrapę chłodnicy zapewniającą nawiew powietrza przy zmniejszonych oporach, gumowy spojler aerodynamiczny pod przednim zderzakiem, aerodynamiczne wypełnienia w podwoziu i nadkolach oraz większy spojler na klapie bagażnika. Aż 8,3 procent plastików wykorzystywanych do produkcji współczesnych Dacii pochodzi z recyclingu, podobnie jest w prototypowym Loganie. Modyfikacji pod kątem oszczędności paliwa uległa skrzynia biegów o zmienionych przełożeniach, zmodyfikowane łożyska i hamulce charakteryzują się mniejszymi oporami, a na felgi założono opony Michelin Pure najnowszej generacji o standardowych rozmiarach 185/65 R15 pozwalające obniżyć zużycie paliwa przy prędkości 90km/h nawet o 0,4 L/100km bez pogorszenia przyczepności. Tablica rozdzielcza została wzbogacona o specjalny wskaźnik pomagający kierowcy podjąć decyzję kiedy, i który bieg należy wrzucić, by zminimalizować zużycie paliwa oraz emisję CO2.
Efekt - pojazd po zmianach ma obniżony współczynnik oporu Cx z 0,36 do 0,29. Przy mocy 85KM według producenta spala średnio 3,8 litra paliwa na 100km (dane z homologowane!), zaś emisja dwutlenku węgla spadła do niespełna 97g/km!
Wyraźnie widać, że zarówno Renault jak i Dacia w sposób naturalny łączą rozwój swoich produktów z ekologicznym postępem.
Eco2.jpg
Plik ściągnięto 434 raz(y) 144,52 KB
_________________ 102 000km zadowolenia za kierownicą Dacii.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum