Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Czy Dacia Logan to samochod bezpieczny ?
Autor Wiadomość
borys 


Marka: Dacia
Model: Logan Sedan
Silnik: 1.5 / DCI
Rocznik: 2006
Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 58
Skąd: SB
Wysłany: 2008-08-08, 08:42   Czy Dacia Logan to samochod bezpieczny ?

W zasadzie chodzi mi glownie o zachowanie sie samochodu podczas kolizji drogowej.
Jak oceniacie wytrzymalosc jego konstrukcji i materialy z jakich jest wykonany ?
 
paweloo97 



Marka: (nie posiadam)Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 105 KM 4x4
Rocznik: 2010
Wersja: Prestige
Dołączył: 08 Lip 2008
Posty: 269
Skąd: Nowy Kocin
Wysłany: 2008-08-08, 09:07   

Możesz się zapoznać z fotkami z crash-testu euroncap oraz tabelami wyników.w ,,czołówce'' dostał 50 % punktów,najwięcej stracił za dość duże obciążenie klatki piersiowej,szczególnie pasażera.
Konstrukcja była dość stabilna.Szczegóły w linku poniżej:
http://www.nowe.mojeauto.pl/cms/?id=394
_________________
W życiu najważniejszy jest zdrowy rozsądek.
 
borys 


Marka: Dacia
Model: Logan Sedan
Silnik: 1.5 / DCI
Rocznik: 2006
Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 58
Skąd: SB
Wysłany: 2008-08-08, 13:14   

Tak. Tylko że crash-test euroncapie nie przedstawia wszystkich opcji kolizji.
Całkowity brak testu na uderzenie z tyłu lub po skosie.
Właśnie analizuję bezpieczeństwo daci w porównaniu do innych samochodów.
Interesuje mnie kontrast Daci Logan z DAEWOO LANOS ale coraz bardziej zerkam na Nissana.

Bo Daci to w zasadzie już nie mam bo niewiele z niej zostało :(
 
GeRRaD 



Marka: DACIA
Model: LOGAN BlackLine ;)
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 918
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-08-08, 17:48   

Mamy kilku użytkowników po crash testach :lol: U mnie ....wjechanie w tył Laogana przez Uno przy prędkosci około 30 km/h skończyło się na rysach na zderzaku, a dla UNO na powaznej naprawie blacharskiej (maska, błotnik, atrapa, światło i kierunek,zdrerzak). Moim zdaniem przez wysokie zawieszenie Dacia jest wytrzymałym autem na uderzenia w tył - lecz już więcej wolę nie próbować :lol:
_________________
GeRRaD
 
borys 


Marka: Dacia
Model: Logan Sedan
Silnik: 1.5 / DCI
Rocznik: 2006
Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 58
Skąd: SB
Wysłany: 2008-08-09, 13:47   

GeRRaD napisał/a:
....wjechanie w tył Laogana przez Uno przy prędkosci około 30 km/h skończyło się na rysach na zderzaku

Niestety nie wszyscy jezdzą 30/h :(
Mnie stojącego trzepnąła z tyłu ciężarówka jadąca z szybkością powyżej 100/h
Tył Daci skończył się zgniatać tuż za przednimi fotelami.
Dobrze że nie było nikogo na tylnych siedzeniach.
 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1411
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2008-08-09, 15:19   

Teoretycznie (podkreślam TEORETYCZNIE) ciężarówki na polskich drogach nie przekraczają 90 km/h :mrgreen: bo mają zgodnie z obowiązującymi przepisami pozakładane ograniczniki (podobnie jak busy i autobusy, z tym, że te mają ograniczniki do 100 km/h).
 
borys 


Marka: Dacia
Model: Logan Sedan
Silnik: 1.5 / DCI
Rocznik: 2006
Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 58
Skąd: SB
Wysłany: 2008-08-09, 21:09   

wox napisał/a:
Teoretycznie (podkreślam TEORETYCZNIE)

Wyprzedzały mnie nieraz cięzarówki gdy jechałem 120 km/h :(
Własciwie przy tych prędkościacj 20 w tą czy w tą to i tak ... (śmierć w oczach) :(
 
Andrzej 



Marka: Dacia Logan
Model: MCV 7os.
Silnik: dci 85
Rocznik: 11.2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 556
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-08-16, 10:45   

Borys, jeżeli jest prawdą to, co napisałeś to po co zadajesz pytanie, czy samochód jest bezpieczny?
Przecież żyjesz po zderzeniu z kilkanaście, czy kilkadziesiąt razy ciężym pojazdem jadącym z bardzo dużą prędkością. Niedawno widziałem podobny wypadek na trasie Siekierkowskiej - chyba golf uderzył w tył inne auto i też wjechał ze dwa metry do środka - nawet nie potrafiłem rozpoznać marki tego auta - tyle z niego zostało.

A co do ograniczników prędkości w ciężarówkach, to pracowałem kiedyś w logistyce. Jeden kierowca mówił, że jak ma auto załadowane na maxa [27ton ładunku + 18 ton ciągnik z naczepą] to więcej jak 130 nie idzie. Za to puste potrafi jechać 160. Oczywiście miał zamontowane "odcięcie odcięcia" - ale zawsze był na czas, na miejsce...
 
ian 



Marka: Dacia
Model: Logan Ambiance
Silnik: 1390 cm, 75 KM
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 548
Skąd: Katowice
Wysłany: 2008-09-08, 10:29   

Granice pasywnego bezpieczeństwa

Test zderzeniowy z prędkością 80 km/h przeprowadzony przez ADAC pokazał, że nawet ponadprzeciętnie bezpieczne auto jak Renault Laguna nie potrafi wystarczająco ochronić podróżnych. Strefy zgniotu i klatka kabiny pasażerskiej wyczerpują swoje możliwości przy prędkości zaledwie o 16 km/h wyższej od stosowanej przez EuroNCAP.

W testach zderzeniowych EuroNCAP, gdzie prędkość zderzenia ze sztywną przeszkodą wynosi 64 km/h Laguna wypadła znakomicie – 5 gwiazdek, a zapięci pasami i prawidłowy siedzący kierowca i pasażerowie nie są nawet ranni. Okazuje się jednak, że przy prędkości zaledwie o 16 km/h wyższej ten sam samochód dochodzi do granic swoich możliwości w zakresie bezpieczeństwa. Klatka kabiny przy prędkości zderzenia 80 km/h nie jest już stabilna, a możliwości przedniej strefy zgniotu, która musi odebrać 56% energii zderzenia okazują się wyczerpane.

Mimo pasów, napinaczy pasów i poduszek gazowych pierś kierowcy twardo uderza w kierownicę, która przez impet uderzenia zostaje wepchnięta do wnętrza pojazdu. Także kolana, które trafiają w tablicę instrumentów, narażone są na podwyższone ryzyko obrażeń. Oba manekiny dziecięce w drugim rzędzie różnie reagują na wypadek. Podczas gdy dla odpowiednika 3-latka występują wprawdzie podwyższone wartości opóźnienia (przeciążenia) w obszarze klatki piersiowej, to nie trzeba liczyć się z krytycznymi dla życia obrażeniami. Inaczej przy jego młodszym „rodzeństwie". Wyniki pomiarów przekraczają graniczne wartości biomechaniczne w obszarze klatki piersiowej i obciążenia karku wskazują na podwyższone ryzyko obrażeń. Najlepiej chroniony jest pasażer siedzący z przodu. Także i w jego przypadku airbag nie zapobiega uderzeniu głową w deskę rozdzielczą, ale uległa poddająca się odkształceniu konstrukcja zapobiega najgorszemu.

Test pokazał, że pasywne bezpieczeństwo także w przypadku samochodów o dobrej konstrukcji ma swoje granice. (Takich jak np. Dacia Logan, i Sandero?-przypisek mój). Od konkretnej prędkości dostępne strefy zgniotu i stabilność klatki kabiny pasażerskiej nie są wystarczające aby skutecznie zapobiec odniesieniu obrażeń przez podróżnych.

Jak można się zatem chronić? Najlepiej zapobiegać wypadkom poprzez stosowanie tzw. systemów asystenckich kierowcy, które jest i z pewnością nadal będzie głównym sprawcą wypadków. Wspomniane urządzenia są jednak w stanie w wielu przypadkach skorygować błąd kierowcy lub zareagować na niego w taki sposób aby nie doszło do wypadku. Asystenci hamowania rozpoznają awaryjne hamowanie i przyspieszają wytworzenie maksymalnego ciśnienie w układzie hamowania – innymi słowy sprawiają że auto mocniej hamuje. Układy kontroli trakcji zapobiegają uślizgowi kół lub przynajmniej go zmniejszają, co jest bardzo przydatne na śliskiej nawierzchni. Z kolei systemy stabilizacji toru jazdy – jak sama nazwa wskazuje – ingerując w układ hamowania i sterownia silnika poprawiają stabilność pojazdu, zwłaszcza w czasie przejeżdżania zakrętu lub nagłego omijania przeszkody na drodze. Trzeba pamiętać, że wszystkie systemy są pomocne i mogą skorygować mniejsze i niektóre większe błędy kierowcy, ale nie zapewnią nam bezwypadkowości ani myślenia za kierownicą.

* 2008-08-22 Testy, Autor: Robert I. Bielecki na podst. mat. ADAC, http://www.autocentrum.pl/

PS. Mój tata stale powtarza: Najbezpieczniejszym pojazdem na drodze jest ... czołg.
_________________
Skoda 105 S (1982-1989), Polonez 1500 SLE (1989-2000), 3×Fiat 126p (19??-2002), czasami pożyczane Daewoo Tico, Skoda Felicia
 
ian 



Marka: Dacia
Model: Logan Ambiance
Silnik: 1390 cm, 75 KM
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 548
Skąd: Katowice
Wysłany: 2008-09-08, 10:39   

Co do Daewoo Lanosa - bezpieczeństwo konstrukcji nadwozia jest zerowe. Zgniata się dokładnie jak puszka po pewnym popularnym napoju, lub piwie. Teoretycznie niektóre wersje powinny mieć w wyposażeniu poduszkę gazową kierowcy. Widziałem w życiu sporo Lanosów jednak wszystkie były bez poduszki. Niestety, podobnie jest w przypadku Chevroletów Aveo, nastepców Lanosa, budowanych w oparciu o te same rozwiązania konstrukcyjne.

W Dacii jedynym minusem (za to bardzo poważnym) jest brak napinaczy pirotechnicznych pasów bezpieczeństwa.
_________________
Skoda 105 S (1982-1989), Polonez 1500 SLE (1989-2000), 3×Fiat 126p (19??-2002), czasami pożyczane Daewoo Tico, Skoda Felicia
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-09-08, 11:40   

Artykuł oprócz oczywistych oczywistości <; przynosi właściwie tylko jedną mniej więcej konkretną informację - jaka jest ta granica. Bo że ona istnieje to powinny wiedzieć już chyba nawet dzieci w przedszkolu...
 
paweloo97 



Marka: (nie posiadam)Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 105 KM 4x4
Rocznik: 2010
Wersja: Prestige
Dołączył: 08 Lip 2008
Posty: 269
Skąd: Nowy Kocin
Wysłany: 2008-09-08, 12:48   

ian napisał/a:
W Dacii jedynym minusem (za to bardzo poważnym) jest brak napinaczy pirotechnicznych pasów bezpieczeństwa.

No w Sandero są dostępne,choć nie w standardzie ale są, a we Francji jak czytałem to wersja Laureate i Prestige(m.in. klima i radio) ma napinacze w serii. Szkoda że nie u nas :(
_________________
W życiu najważniejszy jest zdrowy rozsądek.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-09-08, 13:53   

U nas dostaje się je wraz z pakietem bezpieczeństwa.
 
Paf 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV Arctica 7os.
Silnik: 1.6 16V
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 7 os.
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 01 Kwi 2008
Posty: 91
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-09-09, 22:08   

Co do testów ENCAP to zwracam uwagę na jeszcze jeden fakt, że samochody projektuje sie obecnie nie po to aby były bezpieczne, ale aby dostały dużo gwiazdek. Mało nagłaśniany jest np. fakt, że wiele samochodów w testach zderzeniowych przy prędkościach o kilkanaście km/h niższych od typowych mały uszkodzenia znacznie większe. Sprawa polega na tym że nie jest to obciążenie statyczne ale dynamiczne i bezwładności grają bardzo dużą rolę. Tak więc nie ufajmy gwiazdkom za bardzo.
 
Andrzej 



Marka: Dacia Logan
Model: MCV 7os.
Silnik: dci 85
Rocznik: 11.2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 556
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-09-10, 09:23   

Przy 80km/h energia kinetyczna pojazdu jest o ponad 50% większa niż przy 64km/h, tak więc trudno się dziwić, że strefy zgniotu przestają już funkcjonować prawidłowo. Z resztą jak można bezpiecznie wyhamować z prędkości 80km/h na odcinku około 1 m - bo tyle może się zgnieść przód samochodu nie uszkadzajac pasażerów.
 
psur 



Marka: Nissan
Model: NV200 Evalia
Silnik: 1.5 dCi
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 652
Skąd: DW
Wysłany: 2008-09-10, 13:52   

Andrzej napisał/a:
Z resztą jak można bezpiecznie wyhamować z prędkości 80km/h na odcinku około 1 m - bo tyle może się zgnieść przód samochodu nie uszkadzajac pasażerów.


Dobre porównanie.
_________________
Dacia Logan 1.4 MPI 75 KM, wersja Access + poduszka pasażera
2007 - 2012, ok. 86 tys. km
To był naprawdę fajny wóz!

www.psur.pl - moja strona o podróżowaniu po Polsce
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2008-09-23, 23:00   Logan vs Thalia & Focus

Tutaj znajdziecie link do porównania wyników crash-testów przeprowadzonych przez Rosjan podobno wg procedury EuroNCAP. Jednopoduszkowy Logan Kontra Thalia/симбол i Ford Focus. Jak wypada wiarygodnośc RU-Testów ? Nie wiem. Wyniki lepsze niż "oryginalne" NCAP'owskie. NIestety ten sajt jest pisany "grażdanką" więc może później uda mi się go przetłumaczyć. :-/ Na razie oryginał:

http://www.logan.renault.ru/article.html
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2008-09-24, 10:31, w całości zmieniany 2 razy  
 
Mamert 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 1104
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2008-09-23, 23:14   

Ciekawy ten crash test, zwłaszcza porównanie Logana z Loganem.
W RENAULT LOGAN urwie nam głowę, za to w DACII LOGAN zmiażdży stopy i połamie żebra.
Chyba jednak wolę DACIĘ niż RENAULTa, jutro odrywam to BY RENAULT od nazwy Logan z tyłu.
Mogliby jeszcze dodać NISSANA APRIO do tego porównania.
Jestem ciekaw od czego to zależy, czyżby znaczek na atrapie zmieniał układ sił ??? :-/
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-09-23, 23:37   

Tłumaczenie (nooo, w każdym razie da się zrozumieć): http://209.85.135.104/tra...qlXZmMsktWZaQog

To nie znaczek ma wpływ, ale raczej kto testuje - i nie mam tu na myśli żadnych złych podtekstów, tylko to, że nawet ściśłe trzymanie się metodologii nie gwarantuje powtarzalności wyników, bo nawet naprawdę drobne i wydawałoby się nieistotne sprawy mogą wpłynąć na wynik. Tyle że trzeba by prześledzić inne wyniki Авторевю i porównać je z ośrodkiem zachodnioeuropejskim, żeby móc wysnuwać jakieś bardziej konkretne wnioski...
 
Mamert 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 1104
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2008-09-24, 07:27   

laisar napisał/a:
Tyle że trzeba by prześledzić inne wyniki Авторевю i porównać je z ośrodkiem zachodnioeuropejskim, żeby móc wysnuwać jakieś bardziej konkretne wnioski...

Hmmm, to po ssumowaniu wyników optymista powie że to jest bardzo bezpieczny samochód, bo więcej jest zielonego, a pesymista powie że to jest jeżdżąca trumna, bo zmiażdży stopy, żebra i głowę.
 
jan ostrzyca 


Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 2126
Skąd: Lublin
Wysłany: 2008-09-24, 07:27   

Tak czy siak, żaden samochód nie zapewnia 100% bezpieczeństwa. Niezależnie od ilości poduszek zginiesz jeśli jedziesz za szybko lub uderzy w Ciebie wariat drogowy.

Zazwyczaj zabija głupota w połączeniu z nadmierną prędkością.

Wg mnie w Polsce nie da się jeździć bezpiecznie z prędkościami powyżej 100km/h. Znam kilka odcinków gdzie w miarę bezpiecznie można pojechać max. 120km/h. I to tyle.

Optymalma prędkość w trasie, ze względów bezpieczeństwa i ekonomii, to max. ok. 90 km/h. Jazda z większymi prędkościami (w Polsce) to już szukanie guza.
_________________
MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 90 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2008-09-24, 10:41   

laisar napisał/a:
trzymanie się metodologii nie gwarantuje powtarzalności wyników, bo nawet naprawdę drobne i wydawałoby się nieistotne sprawy mogą wpłynąć na wynik.

Również w rzeczywistości drogowej a nie laboratoryjnej...
_________________
Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?

Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)

Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-09-24, 10:59   

A to wiadomo, ale mowa była akurat o testach laboratoryjnych (;
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2008-09-25, 16:50   

A coś takiego wygrzebałem w der Auto-Bildzie. Tutaj dla odmiany poszło gorzej niż w oficjalnym teście EuroNCAP. Nie jestem zwolennikiem teorii spiskowych, ale... dziwnie przypomina mi to casus der Łoś Testu

http://www.auto-swiat.pl/...=10062&Strona=1

i jeszcze jedno:

http://auto.sme.sk/c/2333...e-nedotkla.html
 
borys 


Marka: Dacia
Model: Logan Sedan
Silnik: 1.5 / DCI
Rocznik: 2006
Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 58
Skąd: SB
Wysłany: 2008-09-25, 19:51   

Ropoczolem ten watek nie myslac, ze tak sie potoczy.
Moje doswiadczenie to bylo udezenie z tylu.
Uderzyl we mnie (stojacego) samochod ciezarowy jadacy z szybkoscia ok. 100 km/h
Punkt zgniotu zatrzymal sie (jak pisalem) zaraz za przednimi siedzeniami (pasazerow z tylu nie mialem).
Patrzac na te przedstawiane przez was testy na zgniot z przodu (zwlaszcza ten rosyjski) nie wyobrazam sobie gdzie podzial sie silnik z skrzynia biegow.
Napewno nie poszedl pod samochod.
Patrzac na obrazki przedstawiajace przestrzen jaka pozostala w samochodzie na nogi i kolana / mam watpliwosci co do realow testu.
Jest jeszcze jedno, czego zaden z testow nie analizuje.
Wplyw udezenia na organizm zywy.
Kierowca to nie manekin.
Kto z was poczul to na sobie ?
Poruszajac sie po drogach musimy myslec rowniez o wytrzymalosci naszego organizmu na takie uderzenie.
To jest tak jak spasc z ktoregos tam pietra ( w zaleznosci od szybkosci pojadu)
W zderzeniu czolowym trzeba by dodac te predkosci.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne