Poruszając zagadnienia ASR czy ESP mówimy o elektronice, ale również o działaniu na układ napędowy / hamulcowy.
Duster, podobnie jak wszystkie znane mi "nowożytne" Dacie, posiadają z tyłu hamulce bębnowe. Rozwiązanie bez wątpienia tańsze i trwalsze lecz, co nie jest tajemnicą, mniej wydajne [czyt.skuteczne] od rozwiązań tarczowych.
Odniosłem wrażenie, mając zapięty tryb LOCK, poruszając się po połaciach lodu z niewielką prędkością (20-30km/h), jakoby podczas hamowania w ogóle nie dawał znać o sobie ABS.
Wiem, że ABS dostępny jest powyżej pewnej prędkości, która wedle moich obserwacji wynosi dla większości aut osobowych jakimi jeździłem kilka km/h. Nigdy nie więcej.
Jak to jest w przypadku Dustera 4x4, czy zastosowana technologia ma znaczący wpływ na wydajność działania np. ESP czy ASR?
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3867 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-02-26, 16:09
w moim odczuciu działanie ABS uzależnione jest wyłącznie od stopnia poślizgu kół a nie od prędkości poruszania się. Jadąc po lodzie nawet na pierwszym biegu dosłownie 4-5 km/h, po energicznym naciśnięciu pedału hamulca natychmiast uruchamia się ABS. Z ASR jest podobnie - próba gwałtownego ruszenia (lub przyspieszenia) na śliskiej nawierzchni z poślizgiem kół trwającym dłużej niż sekundę jest praktycznie niewykonalna.
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2012-02-26, 16:10, w całości zmieniany 2 razy
ABS działa na zasadzie porównywania obrotów poszczególnych kół - wkracza do akcji, jeśli występuje różnica wskazująca, że któreś się ślizga. Ale jeśli w poniższej sytuacji:
Stepway napisał/a:
poruszając się po połaciach lodu
...np ślizgały się wszystkie, to różnica mogła czasowo nie wystąpić, więc ABS po prostu nie widział, że auto się ślizga. Ba, przy jeździe na wprost mógłby tego nie wyczuć nawet ESP, będący w istocie rzeczy ABS-em rozbudowanym o funkcję sprawdzania rzeczywistego toru ruchu pojazdu.
Stepway napisał/a:
czy zastosowana technologia ma znaczący wpływ na wydajność działania np. ESP czy ASR?
Zależy jak mierzyć ową efektywność i ile to jest "znaczący"...
Ogólnie, teoretycznie - do pewnego stopnia tak, bo np szybkość reakcji h.bębnowych jest mniejsza.
Praktycznie: raczej nie - wymiana na tarcze odpowiadające osiągom bębnów chyba zauważalnie wiele by nie zmieniła. Wymiana na tarcze lepsze od bębnów zmieniłaby podobnie tyle, co wymiana bębnów na lepsze bębny.
Z tego co ja wiem ABS ma tez rozne tryby pracy (moze byc bardziej lub mniej czuly) i chyba tryb napedu jest uzywany do sterowania rowniez ta opcja (bylo cos o tym w instrukcji, ze w LOCK ABS tez przechodzi w tryb terenowy - moze mocniej blokuje kola np.)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum