Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2022-08-22, 22:06
Ciśnienie w oponach - logan / sandero / lodgy / dokker
Autor Wiadomość
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-04-13, 19:33   

Prowadzenie: im sztywniejsze zawieszenie, tym precyzyjniejsze - więc usztywnienie "balonów" 165/80 na pewno coś tam jeszcze daje. Oprócz zmniejszenia komfortu resorowania, rzecz jasna...


Zawieszenie: zależy jakie drogi - ale jak polski standard, to faktycznie, ucierpi bardziej niż zwykle.


Zużycie bieżnika: jeśli samochód jeździ mocno obciążony, to niekoniecznie, ale przy pustawym na pewno będzie większe.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2010-04-13, 19:33, w całości zmieniany 1 raz  
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2010-04-13, 19:54   

A mniejsza powierzchnia styku z podłożem nie wpływa niekorzystnie na drogę hamowania np. na mokrym. Bo bieżnik opony jest chyba tak zaprojektowany by "pracował" optymalnie przy ciśnieniu prawidłowym (stykał się z podłożem całą powierzchnią)?
_________________
 
krakry1 



Marka: Renault / VW
Model: Captur / Up
Silnik: 1,3 TCe 130KM/60 KM
Rocznik: 2019 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 22 Mar 2009
Posty: 1889
Skąd: lubelskie
Wysłany: 2010-04-13, 20:17   

Beckie napisał/a:
A mniejsza powierzchnia styku z podłożem nie wpływa niekorzystnie na drogę hamowania np. na mokrym. Bo bieżnik opony jest chyba tak zaprojektowany by "pracował" optymalnie przy ciśnieniu prawidłowym (stykał się z podłożem całą powierzchnią)?
Na hamowanie ciśnienie powietrza w oponach też ma wpływ. zauważcie, że wszelkie testu drogi hamowania przeprowadza się przy ciśnieniu standardowym.
 
mag 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate2
Dołączył: 11 Sty 2009
Posty: 132
Skąd: Poznań
Wysłany: 2010-04-13, 20:20   

krakry1 napisał/a:
Beckie napisał/a:
A mniejsza powierzchnia styku z podłożem nie wpływa niekorzystnie na drogę hamowania np. na mokrym. Bo bieżnik opony jest chyba tak zaprojektowany by "pracował" optymalnie przy ciśnieniu prawidłowym (stykał się z podłożem całą powierzchnią)?
Na hamowanie ciśnienie powietrza w oponach też ma wpływ. zauważcie, że wszelkie testu drogi hamowania przeprowadza się przy ciśnieniu standardowym.


Na pewno ma wpływ... tylko na plus czy na minus???
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2010-04-13, 20:25   

Bieżnik jest chyba tak skonstruowany by odprowadzał wodę na zewnątrz opony. A jak tego "zewnątrz" nie ma bo nie styka się z asfaltem?
_________________
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-04-13, 20:36   

To opona się "wcina" w podłoże - więc to akurat nie jest problemem.

Ale mniejsza powierzchnia styku opony z podłożem wydłuża drogę hamowania.
 
mag 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate2
Dołączył: 11 Sty 2009
Posty: 132
Skąd: Poznań
Wysłany: 2010-04-13, 20:42   

laisar napisał/a:
Ale mniejsza powierzchnia styku opony z podłożem wydłuża drogę hamowania.


Czyli jak "niedopompuję" to będę miał większą powierzchnię => krótsza droga hamowania?
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-04-13, 21:08   

Oczywiście też nie - za niskie ciśnienie powoduje z kolei wklęśniecie środka bieżnika => zmniejszenie powierzchni styku => wydłużenie drogi hamowania.

Czyli - B:



Najważniejszy w życiu jest po prostu umiar - czyli tu: A.

Dlatego tak się "trąbi" o prawidłowym ciśnieniu...


(Chociaż czasem upuszczenie powietrza faktycznie się przydaje - np próba przejechania po piachu. No ale to warunki wyjątkowe, a nie codzienna eksploatacja).
Ostatnio zmieniony przez laisar 2010-04-13, 21:11, w całości zmieniany 1 raz  
 
mag 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate2
Dołączył: 11 Sty 2009
Posty: 132
Skąd: Poznań
Wysłany: 2010-04-13, 21:18   

Czyli na rysunku "B" środek opony nie dotyka podłoża?
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-04-13, 21:31   

Dotyka albo nie dotyka, w zależności od faktycznego [niedo]ciśnienia, prędkości, ładunku itd - ale na pewno w przypadku hamowania robi to znacznie gorzej, niż przy prawidłowo napompowanej oponie.



Podwątek o pompowaniu azotem został wydzielony: http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=3149.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2010-04-14, 13:55, w całości zmieniany 1 raz  
 
ian 



Marka: Dacia
Model: Logan Ambiance
Silnik: 1390 cm, 75 KM
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 548
Skąd: Katowice
Wysłany: 2011-07-03, 13:09   

Z własnego doświadczenia...

Chcąc cieszyć się z komfortowego zawieszenia Logana, wyraźnie mniej zużywać paliwa dbajcie stale o stałą kontrolę ciśnienia w oponach swojego samochodu.

W pewnym momencie zacząłem odczuwać w moim Loganie każdą większą dziurę i wyższy krawężnik, spalanie też wzrosło (szybciej spadały kreseczki). Sprawdziłem ciśnienie w oponach-wszędzie było 1,3-1,4 :shock: zamiast normalnych 2,0-2,1. Tak niskie ciśnienie to prawdopodobnie efekt jakiejś pomyłki przy ostatnim sprawdzaniu ciśnienia.

Mogę każdego zapewnić. Niższe ciśnienie w oponach czuć bardzo wyraźnie, a komfort jazdy zdecydowanie się pogarsza. To kolejny przykład na to jak sposób użytkowania wpływa na ocenę samochodu.
_________________
Skoda 105 S (1982-1989), Polonez 1500 SLE (1989-2000), 3×Fiat 126p (19??-2002), czasami pożyczane Daewoo Tico, Skoda Felicia
 
Auto Krytyk 


Marka: .
Model: .
Silnik: .
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 25 Cze 2010
Posty: 819
Skąd: Polska
Wysłany: 2011-07-03, 18:37   

Ja mam nabite we wszystkich 4 kołach 3-3,2 bary elegancko się jeździ.
_________________
KANAŁ MOTORYZACYJNY
 
Piotr_K 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4 esp+asr
Silnik: 1,6 MPI 16V + LPG BRC
Rocznik: 2011
Wersja: Ambiance
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 27 Mar 2011
Posty: 999
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2011-07-04, 14:01   

Widzę, że problemem nie jest wiedza, kto ile powinien mieć w kapciach ;) tylko precyzja przyrządów. Może speców poprosimy o namiary na dość precyzyjne przyrządy np. elektryczna pompka z dobrym ciśnieniomierzem z możliwością kalibracji.

Nie wierzę w dokładne przyrządy niekalibrowane ;)
_________________
Dacia Duster 1,6+LPG BRC Ambiance 4x4, brąz cajou
 
Piotrek721015 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,5 dci 90 KM
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 443
Skąd: ZGY
Wysłany: 2011-07-04, 14:08   

Piotr_K napisał/a:
Widzę, że problemem nie jest wiedza, kto ile powinien mieć w kapciach ;) tylko precyzja przyrządów.

Dokładnie tak. Co stacja i kompresor to inne wskaznie. Ciężko napompować koła do prawidłowego ciśnienia.
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-07-04, 14:15   

Ja w aucie mam zawsze przy sobie manometr Michelina, o taki - http://www.oponex.pl/star...5&item_tree=193
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-07-04, 16:19, w całości zmieniany 1 raz  
 
mrówa 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1,4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica 5 os.
Pomogła: 2 razy
Dołączyła: 08 Lut 2011
Posty: 710
Skąd: RP
Wysłany: 2011-07-04, 18:54   

A czy takie gadżeciki są przydatne (sprawdzają się)?
http://allegro.pl/cisnien...1651880338.html
 
bushi 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6
Rocznik: 2011 / 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 07 Lis 2010
Posty: 488
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-07-04, 19:29   

http://allegro.pl/manomet...1688509045.html
ja mam taki i na razie sie nie rozpadl
_________________
http://www.jamnikiniczyje.pl
http://jamniki.eadopcje.org
POMAGAJMY JAMNIKOM!!!
 
Piotr_K 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4 esp+asr
Silnik: 1,6 MPI 16V + LPG BRC
Rocznik: 2011
Wersja: Ambiance
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 27 Mar 2011
Posty: 999
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2011-07-05, 00:37   

jackthenight napisał/a:
Ja w aucie mam zawsze przy sobie manometr Michelina, o taki - http://www.oponex.pl/star...5&item_tree=193


Nie widzę ceny, w opisie działania jest "zerowanie" miernika, to już coś !
Jak oceniasz jego dokładność i powtarzalność?
_________________
Dacia Duster 1,6+LPG BRC Ambiance 4x4, brąz cajou
 
Piotr_K 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4 esp+asr
Silnik: 1,6 MPI 16V + LPG BRC
Rocznik: 2011
Wersja: Ambiance
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 27 Mar 2011
Posty: 999
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2011-07-05, 00:43   

mrówa napisał/a:
A czy takie gadżeciki są przydatne (sprawdzają się)?
http://allegro.pl/cisnien...1651880338.html


Te monitory są ciekawe. Czy nakładać je trzeba na stałe? Czy tylko od czasu do czasu wkęcić i sobie popatrzeć ;) ?

P.S. fajnie piszą o "pieniążkach" :shock:
_________________
Dacia Duster 1,6+LPG BRC Ambiance 4x4, brąz cajou
 
mrówa 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1,4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica 5 os.
Pomogła: 2 razy
Dołączyła: 08 Lut 2011
Posty: 710
Skąd: RP
Wysłany: 2011-07-05, 06:55   

Piotr_K napisał/a:
jackthenight napisał/a:
Ja w aucie mam zawsze przy sobie manometr Michelina, o taki - http://www.oponex.pl/star...5&item_tree=193
Nie widzę ceny,
Bo jej tam nie ma... Żeby poznać cenę, musisz zadzwonić :shock: Albo poszukać gdzie indziej
http://archiwumallegro.pl...-469057383.html

Piotr_K napisał/a:
Te monitory są ciekawe. Czy nakładać je trzeba na stałe? Czy tylko od czasu do czasu wkęcić i sobie popatrzeć ;) ?
P.S. fajnie piszą o "pieniążkach" :shock:
Moim zdaniem zakłada się na stałe, coby kontrolować na bieżąco stan ciśnienia (no chyba że złodziei takie coś też skusi). A pieniążki to chyba ze względu na cenę - przy manometrze jackthenight'a pewnie napisaliby pieniądzory :-P
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3487
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2011-07-05, 10:26   

Też mi sklep, co za takie g... cenę podaje na telefon...
Ja mam bardzo podobny cyfrowy z Biedronki, kupiłem w grudniu za 15 albo 25zł, nie pamiętam.
Co do tych zakrętek jedna uwaga: Jeśli zakrętka się rozleci/rozszczelni w czasie jazdy, to pewnie kierowca nie zdąży zobaczyć czerwonego, a już będzie musiał awaryjnie hamować.
Ostatnio zmieniony przez eplus 2011-07-05, 10:28, w całości zmieniany 1 raz  
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-07-05, 11:39   

Piotr_K napisał/a:

Jak oceniasz jego dokładność i powtarzalność?


Dokładność i powtarzalność ciśnieniomierza Michelina oceniam na doskonałą.
Jak go kupiłem to sprawdzałem go w serwisie opon z przemysłowym manometrem, wyniki były takie same.
W teście Auto Świata zdobył najlepsze noty : http://www.fotosik.pl/sho...a9ca9f3f731a608
http://www.unofani.eev.pl...664782815b8546f
Ogólnie oceniają go pozytywnie na wszystkich forach internetowych.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-07-05, 11:41, w całości zmieniany 2 razy  
 
Piotr_K 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4 esp+asr
Silnik: 1,6 MPI 16V + LPG BRC
Rocznik: 2011
Wersja: Ambiance
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 27 Mar 2011
Posty: 999
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2011-07-05, 12:25   

To mnie zachęciłeś. Swoją drogą zastanawiam się, czy te stacyjne ktokolwiek i kiedykolwiek kontroluje? Bo że losowo sprawdzają jakośc paliwa to słyszałem i widziałem. A cała reszta? LPG, ciśnienie, odkurzacze i myjki są na łascce ... :-/
_________________
Dacia Duster 1,6+LPG BRC Ambiance 4x4, brąz cajou
Ostatnio zmieniony przez Piotr_K 2011-07-05, 12:25, w całości zmieniany 1 raz  
 
benny86 


Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009
Pomógł: 31 razy
Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 2944
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2011-07-05, 12:31   

Piotr_K, na shellu mają wewnętrzne kontrole, a np. myjnie są tak zaprogramowane że co ileś programów mycia trzeba wymienić szczotki. Póki elektronika nie zwariuje powinno być OK
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3487
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2011-07-05, 13:27   

Na Orlenie sprawdzają nawet kible. ;) ;)
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne