Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os. Pomógł: 55 razy Dołączył: 15 Wrz 2013 Posty: 2858 Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2018-03-29, 09:27
Takie mam wrazenie, ze nabijacie klime co wiosne. Nawet jezeli ja sprawdzimy po 3-4 latach urzytkowania i bedzie brakowac okolo 50-70 gram (moj przypadek po 4 latach ) to nie jest to jakis straszny koszt.
Nie pisze tu o stluczkach, gdzie chlodnica moze zostac uszkodzona , ale i w tym przypadku nowsze auta posiadaja AC.
_________________ Rzeczy niemozliwe robie od reki, a na cuda trzeba dzien poczekac.
Marka: Saab
Model: 95 Aero
Silnik: 2.3T
Rocznik: 1999 Pomógł: 1 raz Dołączył: 20 Mar 2018 Posty: 37 Skąd: Wrocław
Wysłany: 2018-03-29, 10:11
shrek napisał/a:
Takie mam wrazenie, ze nabijacie klime co wiosne. Nawet jezeli ja sprawdzimy po 3-4 latach urzytkowania i bedzie brakowac okolo 50-70 gram (moj przypadek po 4 latach ) to nie jest to jakis straszny koszt.
Nie pisze tu o stluczkach, gdzie chlodnica moze zostac uszkodzona , ale i w tym przypadku nowsze auta posiadaja AC.
Wiesz jak to często w naszym kraju bywa... Mam AC, ale go nie użyję, bo mi składkę podniosą ;) To samo z OC... Ja tam po to mam takie ubezpieczenia, aby z nich korzystać jak jest potrzeba i w 4 literach mam wzrost składek...
Poza tym, w moim obecnym, 19-letnim aucie od 3 lat klima nie ruszana. Działa elegancko :)
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3865 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2018-03-29, 12:15
wojtek013 napisał/a:
Cóż, w przypadku braku ekonomicznego uzasadnienia uzupełnienia układu tym wynalazkiem, pozostaje resztę odciągnąć, układ przepłukać i uzupełnić R-134a.
Koszt pewnie podobny do uzupełnienia R-1234yf, ale tylko jednorazowy.
Otóż chyba nie do końca jest to takie proste. Podobno (wyczytałem) w komplecie z nowym czynnikiem w aucie są montowane nieco inne zaworki do napełniania. Możliwe więc, że przy rewitalizacji układu do R-134a trzeba będzie wymienić rzeczone zaworki. Które zresztą jakieś strasznie drogie nie są, pewnie gorzej z zaopatrzeniem. Więc warto już się tym tematem bliżej zainteresować dopytując fachowców od klimy - szczególnie w nowych egzemplarzach aut. Bo to będzie inwestycja na parę lat.
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2018-03-29, 12:15, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 21 razy Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 877 Skąd: EL
Wysłany: 2018-03-29, 15:25
A Mercedes pokazał UE i dwóm producentom systemów chłodzących (nowego środka 1234yf) środkowy palec, i sam zaczął prace nad systemem opartym na CO2. Brawo Mercedes!
Cytat:
Konflikt na linii Mercedes-Benz a Unia Europejska trwa od momentu, kiedy ta druga stwierdziła, że gaz R-134a stosowany powszechnie w układach klimatyzacji jest mało ekologiczny i negatywnie wpływa na środowisko. UE zmieniła przepisy, z których jasno wynika, że od 2017 roku w układach klimatyzacji musi „krążyć” gaz R-1234yf. Mercedes poszedł inną drogą i do swoich aut zaczął montować układy pracujące na CO2. Na rynku pojawiły się urządzenia przeznaczone do serwisowania tego typu układów.
Nowa dyrektywa unijna weszła w życie z dniem 1 stycznia 2017 roku. Od tego momentu producenci aut muszą budować układy klimatyzacji w swoich samochodach w oparciu o gaz R-1234yf, który, przynajmniej teoretycznie, ma być o wiele bardziej ekologiczny niż jego poprzednik. Z tym stanowiskiem od początku nie zgadza się Mercedes. Jego inżynierowie twierdzą, że nowy gaz jest łatwopalny (przeprowadzono test polegający na rozpryskaniu czynnika R-1234yf na rozgrzany silnik, ten od razu zapalił się). Jego producent twierdzi, że wykonał wiele testów i symulacji, które dowodzą, że czynnik nie jest łatwopalny. Pojawiły się również głosy mówiące o tym, że zmiana czynnika wcale nie jest podyktowana dbaniem o środowisko, ale dbaniem o kieszenie koncernów, które będą wytwarzać i sprzedawać nowy czynnik.
To ostatecznie Mercedesa nie przekonało, który rozpoczął kilka lat temu prace nad nowym układem klimatyzacji, w którym czynnikiem chłodzącym będzie dwutlenek węgla. W bieżącym roku modele klasy E oraz S, jako pierwsze seryjne samochodowy osobowe na świecie, będą wyposażone właśnie w nowy układ. Zalet jest kilka: gaz jest darmowy, w zerowym stopniu wpływa na środowisko naturalne. Wady? Konstrukcja takiego układu jest o wiele bardziej skomplikowana, więc jest on droższy niż „zwykły”. Dlaczego? A chociażby dlatego, że klimatyzacje oparte na dwutlenku węgla pracują pod ciśnieniem około 100 barów. Jest to około 10 razy więcej, niż w aktualnych układach.
Na chwilę obecną przynajmniej w Łodzi i okolicach znalazłem tylko jeden serwis klimatyzacji, który zajmuje się przerabianiem klimy, aby chłodziła starszym czynnikiem. Koszt taki to 350-400zł. Na tę chwilę jest to legalne, za jakiś czas już tak nie będzie. Na stacjach będą "mieli obowiązek" sprawdzenia, jaki mamy czynnik. Też da się to oszukać. Wystarczy zostawić oryginalne zaworki. Oczywiście uprzedzić zaprzyjaźnionego diagnostę jakby mu się chciało sprawdzać oraz przy nabijaniu klimy również uprzedzić, że się ma przerobiona klimę. Koszt przejściówek to 100 zł. Więc biorąc pod uwagę, że stary czynnik to koszt 16-20zł za 100 gram, zwraca się za pierwszym razem. W moim przypadku dopiero za pięć lat mogę to zrobić. Podobno raz co 3-4 lata się nabija klimę, jeśli jest szczelna. Na siłę nie będą proponować w serwisie, jeśli chłodzi. Nie zmienia to faktu, że raz na rok trzeba zrobić odgrzybianie i wymienić filtr.
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 21 razy Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 877 Skąd: EL
Wysłany: 2018-03-30, 06:17
eplus napisał/a:
CO2 jest obojętny na klimat? W Mercedesie idą śladami Marcina Lutra w herezję
CO2 jest podstawą odniesienia o najniższej wartości wspólczynnika gwp - porównaniu z f-134a i 1234yf.
Cytat:
Aby wszystkie substancje wpływające na atmosferę można było ocenić jedną miarą, wprowadzono współczynnik GWP (Global Warming Potential). GWP wyraża się liczbą, która im wyższa, tym bardziej szkodliwy wpływ substancji na atmosferę. Używany przez ostatnie lata w klimatyzacjach czynnik chłodzący R-134a ma wartość GWP na poziomie 1430. Natomiast od 1 stycznia 2011 roku, wg dyrektywy unijnej 2006/40/EU, we wszystkich nowo produkowanych urządzeniach chłodniczych i klimatyzacjach muszą być stosowane czynniki nieprzekraczające wskaźnika GWP powyżej poziomu 150.
Zarządzający stowarzyszeniem VDA1 Matthias Wissmann słusznie zaproponował, aby gaz R-134a zastąpić czynnikiem o symbolu R-744, czyli dwutlenkiem węgla, którego wartość GWP jest w pewnym sensie jednostką tej miary, więc wynosi 1. Nie dość, że to czynnik tani, to jeszcze łatwo dostępny, ekologiczny i naturalny. Taka była umowa, z której w 2009 VDA się wycofało.
...
Gdyby dwutlenek węgla miał wypełniać klimatyzacje samochodów, jego wymiana kosztowałaby ledwie kilkanaście złotych. Do tego nie mogły dopuścić dwie potężne firmy chemiczne – DuPont i Honeywell.
Odpowiedziały one na nowe wymagania, UE tworząc2 chemiczny czynnik o oznaczeniu HFO-1234yf. Lobbując producentów samochodów (są to również dostawcy lakierów i tworzyw sztucznych) wymusiły stosowanie go we wszystkich nowo homologowanych samochodach od 2011 roku.
Nie byłoby w tym nic złego, bo jego wartość GWP = 4 jest znacznie niższa niż starego R134a. Choć z drugiej strony w porównaniu z CO2 zupełnie nie do przyjęcia. Jednak na tym kończą się zalety nowego czynnika. Reszta to wady,
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 21 razy Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 877 Skąd: EL
Wysłany: 2018-03-30, 20:42
Z punktu widzenia motoryzacji - "zerowy" wpływ na środowisko. Nie niszczy warstwy ozonowej atmosfery jak jest z freonem i nie paskudzi powietrza tak jak wymienione wczesniej czynniki. Choć CO2 jest gazem cieplarnianym, jest on życiodajnym składnikiem powietrza dla lasów. Problemem jest wycinka / karczowanie lasów. Wtedy do atmosfery trafiaja ogromne ilości tego gazu, uwalnianego z korzeni. Wniosek - nie karczować lasów, nie oddychać. Ale teraz chyba lepiej nie używać czynnika starego. A poniewaź jestem przeciwnikiem bezsensownego podnoszenia kosztow ochrony środowiska - nie używac nowego. Ochrona środowiska powinna być tania i skuteczna. Nowy srodek 1234yf tego nie spełnia.
No dobra, w klimie mojego auta jest pół kilo gazu 1430x bardziej szkodliwego od CO2. Zaś ekologiczna Dacia wg naklejki na tylnej szybie wytwarza coś 135g CO2 na kilometr, więc realnie bliżej 180g. Przejechanie 3000 kilometrów obciąża środowisko bardziej, niż puszczenie bąka z klimatyzacji. Dlaczego młodzi, piękni i bogaci inżynierowie, zamiast tworzyć grafen, pola strun i inne niepotrzebne wynalazki, nie zbudują auta napędzanego wodą, która ma dodatni wpływ na środowisko? Czego z okazji Świąt Wielkanocnych sobie i wam życzę.
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 21 razy Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 877 Skąd: EL
Wysłany: 2018-04-01, 08:42
eplus napisał/a:
Dlaczego młodzi, piękni i bogaci inżynierowie, zamiast tworzyć grafen, pola strun i inne niepotrzebne wynalazki, nie zbudują auta napędzanego wodą, która ma dodatni wpływ na środowisko?
Bo byliby tylko młodzi i piękni?
Jak na razie potencjalnym producentom nie opłaca się budowania systemów klimatyzacji w oparciu o CO2. Zajął się tym mercedes - producent aut. Wierzę że kiedys w niedalekiej przyszłości także inni, w tym renault i dacia, przystąpią do tego projektu. Może pod presją ue...
Nadmiar CO2 powoduje szybszy wzrost biomasy lasow, w tym korzeni m.in. w których jest magazynowany ten zwiazek (kiedyś byłem o tym uczony).
Cytat:
W oparciu o informacje zgromadzone z całych drzew rosnących w różnych zakątkach świata uczeni ustalili też, że wielkość i dostępność wody wpływa na biomasę korzeni. To z kolei ma znaczenie dla zdolności do magazynowania dwutlenku węgla pod ziemią przez drzewa.
Tak, korzenie są najgorsze, i taki Afroafrykanin karczuje dżunglę, pali 250 kilo korzeni, czyli pół leśnego kubika, i w ten sposób wytwarza prawie tonę CO2. I co ja mogę z moją klimą?
Szczęśliwie moja Sanderka jeszcze ma czynnik R123a.
Co jednak mają zrobić właściciele aut, które są już nabite tym nowym czynnikiem?
Jest on przecież wysoce łatwopalny i toksyczny.
Czy da się wymienić ten czynnik na starszego typu, nie uszkadzając układu klimatyzacji?
Oczywiście po gwarancji samochodu. Jakie są Wasze opinie?
Swoją drogą to dziadostwo, że eu (celowo z małej litery) nakazała producentom samochodu stosować ten czynnik. Podobno produkuje go jedynie amerykański koncern Honeywell.
Jak nie wiadomo o co to chodzi o kasę.
No tak .Odkąd dowiedziałem się tu na forum o łatwopalnosci to domyśłam się że praktycznie każda dziś kolizja kojarzy się z pożarem i paleniem pojazdu. Zgroza i dziwię się ze nikt jeszcze nie wnióśł pozwu w tej sprawie wśród osób poszkodowanych w wypadkach. Być może o tym nie wiedzą. Swoją droga jesli stary czynnik jest bezpieczniejszy , to mimo ceny i tak warto coś zmienić , dla własnego bezpieczenstwa . Unijne dziady robią co mogą ze nam uprzykrzac życie. Na wszelkie sposoby.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os. Pomógł: 55 razy Dołączył: 15 Wrz 2013 Posty: 2858 Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2018-07-05, 18:05
Z tymi kolizjami to bzdura jak dla mnie. Jak chcesz to zrobie ci foto dwoch reno kajar, ktore stoja roz........ne na maxa na zlomie i jakos nie ma na nich sladu ognia i watpie w to tez , ze klima dziala i nie jest rozszczelniona. Kajar od poczatku nabijany byl tym czynnikiem.
Nie wiem skad taka panika wsrod ludu ? Jak ktos chce nabijac klima co roku to niech nabija. Ja nabijam jak slabo chlodzi lub po "strzale"ale wtedy trzeba wycieku juz szukac , a jak smiga dobrze to tylko filtr pp. Szkoda ze ci wszyscy co klime co roku nabijaja lub sprawdzaja nie wyciagaja wtryskow do sprawdzenia lub regeneracji co rok.
Mialem przed dacia carisme przez 7 lat (drogi wlasciciel ) Auto sprzedawalem z przebiegiem 380 kkm, nigdy nikt nie robil klimy.
_________________ Rzeczy niemozliwe robie od reki, a na cuda trzeba dzien poczekac.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum