A co za tym idzie, co kilka wypalonych zbiorników LPG (np 5), przydało by się pojeździć na benzynie (może nie cały bak ale tak 1/4 czy 1/2).
Bardzo dobre podsumowanie... W niezbyt dalekiej przyszłości zamierzam uzupełnić bak benzyny i policzę jej faktyczne zużycie w cały okresie uwzględniając odcinki tylko na Pb (komputer zlicza osobno trasę na LPG i na Pb). Powinno się to potwierdzić o czym pisałem wyżej.
A propos jeżdżenia na benzynie, też myślę że warto chociaż jeden odcinek na tydzień/miesiąc przejechać na benzynie (tak by silnik się dobrze przy tym nagrzał). Poza tym cały czas myślę o tym starzeniu się paliwa w baku więc jej zużywanie i uzupełnienie może mieć sens. Prawdopodobnie, już się sam zasugerowałem ale czuję lekkie szarpanie na Pb na zimnym silniku przez ok. 1-2 km gdy wyłączę LPG na stałe.
tomkasz cenne info i moim zdaniem trafne wnioski. Z tym wyjeżdżaniem paliwa raz na jakiś czas to już słyszenia przy pierwszym aucie w jakiś założyłem sekwencje bodajże w 2007r. Wtedy wszystkie auta robiłem u pionierów w Mławie czyli Jarka i Piotra Nowotczynskich. Zresztą moje V6 wisi jeszcze u nich na stronie w galerii. Na tamte czasy to była wysoka półka techniki, Magic Jety, poprawiony Scorpion i filtr puszkowy Czaja z podstawą.
Wracając do tematu, warto było by uświadomić kolegę również z tego forum który prowadzi kanał Crave Drive i zrobił film o dotrysku.
Marka: Opel
Model: Astra
Silnik: 1.4 T LPG
Rocznik: 2018
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 2 razy Dołączył: 14 Sie 2021 Posty: 253 Skąd: małopolska
Wysłany: 2021-11-02, 20:25
Crave Drive, oglądam/subskrybuję, również ten filmik. Dobrze, że go tutaj przywołałeś eliks. Teraz patrząc na spokojnie kolejny raz na ten kadr z wyliczeniem zużycia benzyny:
Objaśnienie do w/w skreśleń: samochód po zapaleniu ma bogatą mieszankę na benzynie i spalanie na odcinku 1 km może wynieść np. 14-15 litrów / 100 km czyli 0,15 litra na 1 km. Ale może to być i znacznie więcej (za to na pewno nie jest to 7,5, gdzie dochodzi hamowanie silnikiem, jazda z prędkością stałą 90 km na 6 biegu itp. itd.) . Aby test był wiarygodny trzeba skasować dystans na benzynie i sprawdzić średnie spalanie po teście, na tak krótkich odcinkach. Tyle, że błąd może być duży, jeżeli przejechany na benzynie był tylko 1 km. A to 1,5 litra to też jest obarczone błędem. Nawet jak zatankujemy do pełna, przejedziemy test, dotankujemy to błąd pomiaru dystrybutora, warunki temperatury i odpowietrzanie baku, czy po prostu czynność wykonana przez człowieka - samo nalanie ... razem daje spory błąd pomiaru.
_________________ Jeździć, tankować,
Nie żałować!
Zmieniać olej i filtry,
Bo twój samochód jest za..bisty!
Ostatnio zmieniony przez tomkasz 2021-11-02, 20:27, w całości zmieniany 1 raz
Marka: d
Model: l
Silnik: 1 Pomógł: 2 razy Dołączył: 30 Paź 2021 Posty: 15 Skąd: eu
Wysłany: 2021-11-02, 21:10
tomkasz napisał/a:
4. Otwartą kwestią (dla mnie) pozostaje jak 3 zielone wtryski MED (dla 1.0) o sumarycznej mocy 60 kW są w stanie zrobić przy homologacji 74 kW. Chociaż uczciwie trzeba przyznać, że ich oznaczenie EC2516, nie występuje nigdzie w internecie (więc może mają więcej niż te 20 kW).
5. Ostrożny wniosek jest taki, że aby dać 3 lata/100 tyś. gwarancji, wyszło im (Renault/Dacia i LandiRenzo), że należy chronić głowicę (gniazda zaworowe) przed nadmierną temperaturą. W momencie największych obciążeń jest przełączenie na zasilanie benzyną, bo nie powoduje takiego wzrostu temp.
The ratio of kilowatts to nozzle size is for a naturally aspirated engine. A smaller injection quantity is sufficient for turbo engines.
Propane and oxygen in the correct ratio do not result in higher temperatures at the outlet valve. The wear is caused by micro-welding. Dacia has no problem with this, as they use a combination of materials that minimizes this micro-welding.
Marka: Opel
Model: Astra
Silnik: 1.4 T LPG
Rocznik: 2018
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 2 razy Dołączył: 14 Sie 2021 Posty: 253 Skąd: małopolska
Wysłany: 2021-11-02, 22:21
tec7 napisał/a:
The ratio of kilowatts to nozzle size is for a naturally aspirated engine. A smaller injection quantity is sufficient for turbo engines.
Propane and oxygen in the correct ratio do not result in higher temperatures at the outlet valve. The wear is caused by micro-welding. Dacia has no problem with this, as they use a combination of materials that minimizes this micro-welding.
In a nutshell, it is possible to achieve a bit more power with the turbo on these green MED. So the power specified in the certificate of approval can be easily achieved with just GPL (LPG)?
Thank you tec7 for the expert information on combustion temperature and materials used by Dacia.
_________________ Jeździć, tankować,
Nie żałować!
Zmieniać olej i filtry,
Bo twój samochód jest za..bisty!
Marka: Opel
Model: Astra
Silnik: 1.4 T LPG
Rocznik: 2018
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 2 razy Dołączył: 14 Sie 2021 Posty: 253 Skąd: małopolska
Wysłany: 2021-11-10, 20:48
Dodatkowa informacja o tym, że można uzyskać wyższą moc na LPG w instalacjach fabrycznych, podnosząc ciśnienie doładowania.
Cytat:
Czy silnik turbo może mieć wyższą moc na gazie?
Jeżeli instalacji nie będzie towarzyszyć chiptuning silnika, to raczej nie. Identyczne lub nawet nieco lepsze parametry udaje się czasami uzyskać w autach z fabryczną instalacją dwupaliwową, gdzie po przełączeniu na gaz automatycznie podnoszone jest ciśnienie doładowania turbosprężarki. Podanie większej porcji powietrza pozwala skompensować gorsze parametry energetyczne gazu i uzyskać identyczną lub nawet wyższą moc niż na benzynie. Bez tego raczej trudno o wzrost mocy.
Nie sądzę aby tak było. To by musiał być tak: auto wchodzi na gaz i załącza się cała druga mapa silnika. Raczej będzie to jak piszą na forum LPG czyli ustalone wyprzedzenie kąta zapłonu. W ogóle zobaczcie jak to działa. Montowana jest instalacja LPG i czy jest ona.w jakiś sposób ustawiana, kalibrowana, regulowana? No chyba nie. Dlatego zalecają zrobienie pierwszych parę stówek na samej benzynie właśnie żeby się mapa Pb ułożyła. Potem wchodzi LPG i dostosowuje się do tego co najechalismy. Czy to wystarczy? Wychodzi na to że tak.
Marka: Opel
Model: Astra
Silnik: 1.4 T LPG
Rocznik: 2018
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 2 razy Dołączył: 14 Sie 2021 Posty: 253 Skąd: małopolska
Wysłany: 2021-11-10, 22:09
Ciężko się zgodzić z jakimkolwiek "układaniem mapy" czy innych "bulgulatorów". Sterownik silnika nie ma funkcji adaptacji z zapamiętanych danych (bo ich nie zapisuje; za wyjątkiem błędów ) ani nie ma funkcji "uczenia maszynowego" (jak wcześniej). Tutaj jest wytłumaczenie jak działa taki sterownik dla zasilania benzyną Motronic. Z tego opisu jasno wynika, że zapisane tzw. mapy to nic innego jak macierze części danych, których nie trzeba przeliczać a korzystać z nich jak z bazy danych. Nie wszystkie bo było by ich za dużo, więc po 1 są wybrane (np co 5 obr/min) a dodatkowo algorytm sterownika łatwo może je interpolować - więc ma załatwione dodatkowe puste miejsca w tych danych. Mitem jest jakakolwiek "adaptacja/układanie/dopasowanie" mapy czy czegokolwiek z danych pochodzących z różnych miejsc silnika. Mapa + przeliczone dane z czujników to jest podstawa sterowania silnikiem "tu i teraz". A po wyłączeniu silnika zostaje tylko sama mapa (ROM) - reszta danych znika (RAM). Żadne zmiany w mapie (ROM) podczas pracy silnika nie są dokonywane. Nie są również nigdzie indziej zapisywane dane (pracy silnika; nie dotyczy błędów czujników) mogące cokolwiek zmieniać po jakimś okresie. Jedyna adaptacja to ta bieżąca - polegająca na przeliczeniu informacji z czujników (stąd ew. może wynikać np mniejsze spalanie po dotarciu i inne tego typu rzeczy, ponieważ zużywająca się mechanika mierzona za pomocą czujników jest odpowiednio "dostosowywana/korygowana" przez na bieżąco przeliczane dane z czujników i odpowiednie dane z map).
Jeżeli chodzi o LandiRenzo Omegas (sterownik stosowany w 1.6 i 1.0 z fabrycznym układem LPG) to przeczytałem, że ma on swoje mapy dla LPG, ale dodatkowo korzysta z komputera benzynowego. Dokładniej - wysyła mu sygnał wyłączenia/włączenia wtryskiwaczy benzyny oraz pobiera od niego dane z czujników i przeliczone dane o wydajności wtrysku benzyny (wtedy gdy są niektywne) aby przeliczyć je u siebie na wydajność wtryskiwaczy gazowych. Dodatkowo komputer LPG obsługuje i przelicza dane z czujników które nie mają w ogóle możliwości "przechodzenia" przez główny komputer (benzynowy) bo nie mają zastosowania w tym typie zasilania - np. czujniki ciśnienia gazu, temperatury na reduktorze.
_________________ Jeździć, tankować,
Nie żałować!
Zmieniać olej i filtry,
Bo twój samochód jest za..bisty!
Gaz potrzebuje 20% więcej powietrza co benzyna , dlatego niektórych rozwiązaniach stosuje się większe doładowanie aby to zrekompensować
Chciałem się tu naprodukować ale ktoś zrobił to lepiej
https://www.youtube.com/watch?v=gR6RixCIFc4
'MAPA' to zwykła tabelka w 3 wymiarach. Sterownik ja tylko odczytuje dodaje korekty krótko i długo terminowe i jest czas wtrysku.
Zwykle jest stała mapa LPG + korekty z benzyny , natomiast w landi od reno jest stały procent narzucony na mape benzynową z własnymi korektami.
Rozwiązanie takie występuje również w rynkowych instalacjach ale jest niepolecane przez gazowników ponieważ sterownik benzynowy może zwariować i skończą mu się korekty. A kiedy korekty się kończą silnik pracuje na ubogiej lub bogatej mieszance co szybko dorowadzi do jego uszkodzenia. Drugim powodem jest problem z diagnozą takiej instalacji która żyje własnym życiem.
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2021-11-11, 10:09, w całości zmieniany 3 razy
Mieszanina tych gazów/par i powietrza na Pb to 14,7kg powietrza na kg bebzyny a na LPG niecałe16kg więc jakie tu jest 20%?
Fakt że auta turbo w LPG nie tracą mocy, i to jest fajne. Ja już pisałem że robiąc pomiary dynamiczne Drag Racerem typu 60-100 czy 100-150km/h na LPG mam dziesiętne sekundy ale lepsze czasy.
To sie nazywa mieszanka stechiometryczna i podałeś ją dla czystego propanu a na stacji jest propan butan a ilość butanu jest zmienna zależnie od nie uczciwości importerów , dwa kaloryczność lpg jest różna ja sam spotkałem się nawet z 30% różnicami (widać po korektach).
I nie moc na lpg nie jest większa , jest mniejsza bo paliwo jest mniej kaloryczne od benzyny. Ponieważ lpg ma wyższą liczbe oktanową można go po prostu wlać więcej do cylindra i sprężyć pod wyższą temperaturą.
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2021-11-11, 12:14, w całości zmieniany 1 raz
Nie dla czystego propanu tylko dla mieszanki LPG do naszych aut. Na forum LPG przyjmują wartość nawet 15,5kg na gazie. To że skład mieszanki jest różny to wiadomo, różni producenci, ale ja lokalnie nigdy nie miałem problemu z jakością gazu (3 różne miejsca). Wiadomo również że zimowa mieszanka będzie dawała trochę mniej mocy.
zakończ ten żenujący wykład
https://cng.auto.pl/ekologia-cng/
lpg ma niższą wartość opałową mieszanki oraz potrzebuje więcej powietrza co w przybliżeniu daje 20 % dla tej samej uzyskanej mocy.
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2021-11-11, 17:01, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Opel
Model: Astra
Silnik: 1.4 T LPG
Rocznik: 2018
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 2 razy Dołączył: 14 Sie 2021 Posty: 253 Skąd: małopolska
Wysłany: 2021-11-11, 20:00
Fruxo napisał/a:
Rozwiązanie takie występuje również w rynkowych instalacjach ale jest niepolecane przez gazowników ponieważ sterownik benzynowy może zwariować i skończą mu się korekty.
Fruxo - dokładniej co znaczy "skończą mu się korekty" i jak sterownik może "zwariować" <- w poprzednim kontekście?
_________________ Jeździć, tankować,
Nie żałować!
Zmieniać olej i filtry,
Bo twój samochód jest za..bisty!
Lpg potrzebuje ok 7% więcej powietrza do mieszanki stechiometrycznej względem benzyny.
Dodatkowo wartość energetyczna lpg jest mniejsza więc trzeba podać jej od 13% do 20 % więcej aby uzyskać tą samą wartość. Procent jest zależny od temperatury (gęstości ) oraz proporcji propan/butan dlatego dla uproszczenia mówi że że instalacja lpg do uzyskania tej samej mocy w silniku potrzebuje 20% więcej powietrza, dlatego instalacje lpg obniża moc maksymalną silnika.
Więc odnosząc się do pierwszego postu, producent w doładowanych jednostkach może zwiększyć ciśnienie rekompensując tą różnice.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2021-11-14, 22:31, w całości zmieniany 4 razy
Marka: daćka
Model: sandero III stepway
Silnik: 1.0 12V TCe 100 KM LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort Pomógł: 2 razy Dołączył: 09 Sie 2021 Posty: 80 Skąd: stolyca
Wysłany: 2021-11-22, 19:40
pikodat napisał/a:
sobol1976 napisał/a:
Jestem ciekaw ile w takim razie wchodziło do zbiornika 40-litrowego, który był montowany w poprzedniej generacji...
Zazwyczaj 32,xx litra. Przy dojeździe już na benzynie
A propos zbiornika fabrycznego podtlenku el-pi-dżi. W Sandero 3 jest 40l (podobno), żonie wlazło na pusty zbiornik 36l do odbicia. Nie znam się na LPG ale z tego co pamiętam Czinkłeczento 20 lat temu to tam whcodziło z 80%. Czy w Sandero ten-typ-tak-ma (tm) czy jest to temat na rozmowę z ASO? Średnie spalanie LPG wychodzi 8l kręcąc się po stolycy i licząć zużycie samego LPG z dystrybutora.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 9 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1096 Skąd: Kępno
Wysłany: 2021-11-22, 20:42
W DD II FL do pustego (samochód odebrany z salonu) zbiornika weszło mi 44,5L. Zbiornik jest 62L a użyteczne 49,6L. To normalne że weszło jeszcze o 10% mniej (czyli 30% mniej niż pojemność nominalna) ?
W DD II FL do pustego (samochód odebrany z salonu) zbiornika weszło mi 44,5L. Zbiornik jest 62L a użyteczne 49,6L. To normalne że weszło jeszcze o 10% mniej (czyli 30% mniej niż pojemność nominalna) ?
tak, bo zbiornik na 99% nie był całkiem pusty a ponadto różnie są ustawione pływaki, zawory instalacji, na stacji itd. nawet temperatura otoczenia ma wpływ na to ile gazu zatankujesz.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum