Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Działanie turbiny w TCE
Autor Wiadomość
GrzechuWart 


Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: 0,9 tce
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Dołączył: 29 Sty 2013
Posty: 24
Skąd: Jasło
Wysłany: 2013-02-03, 16:17   Działanie turbiny w TCE

Czesc

Mam pytanie do posiadaczy Sandero II TCE - przy jakich obrotach włącza się turbina i czy jest jakiś system jej chłodzenia (czy trzeba po jeździe odczekać na biegu jałowym ok 1min?). Prosiłem gościa z salonu o przesłanie mi informacji dotyczących silnika i pełnego cennika akcesoriów ale Pan stwierdził że nie ma takiej wiedzy, żebym sam sobie poszukał w necie (za co oni biorą te prowizje?)
 
esdziewiaty 



Marka: Mercedes-Benz
Model: GLK
Silnik: 220 CDI 4Matic
Rocznik: 2009
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 13 Sie 2010
Posty: 619
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2013-02-03, 16:41   

Z tego co wiem 0.9 tce nie ma jakiegoś osobnego systemu podtrzymania / smarowania/chłodzenia turbiny. Czasami trzeba odczekać nawet i 2 -3 minuty, ale to w ekstremalnych przypadkach, kiedy jedziemy "ile fabryka dała na autostradzie" i zjeżdżamy na postój, np. na stacje benzynową. Wtedy zaleca się odczekać nawet te 3 minuty. Im dynamiczniej jeździmy tym więcej trzeba odczekać. Podczas zwykłej jazdy po mieście, wystarczy kilkanaście sekund, i spokojna jazda przed parkowaniem. To wystarczy w zupełności. ;-)
_________________
Duster u szczęśliwego nowego nabywcy :)
 
Kratylos
[Usunięty]

Wysłany: 2013-02-03, 17:07   

 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-02-03, 19:06   

GrzechuWart napisał/a:
przy jakich obrotach włącza się turbina

Od razu po uruchomieniu silnika, oczywiście.

GrzechuWart napisał/a:
czy trzeba po jeździe odczekać na biegu jałowym ok 1min?

Tak.
 
Gimbo 


Marka: Mitsubishi
Model: Carisma
Silnik: 1.9 DID
Rocznik: 2002
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Sty 2013
Posty: 133
Skąd: Bełchatów
Wysłany: 2013-02-03, 22:12   

GrzechuWart napisał/a:
przy jakich obrotach włącza się turbina

Turbina pracuje cały czas. W zależności od prędkości obrotowej zmienia się jej wydajność, ale wirnik obraca się od najniższych obrotów.

GrzechuWart napisał/a:
czy jest jakiś system jej chłodzenia

Kratylos napisał/a:
gwoli scislosci jak tce ma start stopa to i ma system dodatkowego chlodzenia turbo wlasnie przy wylaczaniu silnika..

Jesteś pewien, że ma dodatkowy system chłodzenia? Myślę, że ważniejszy jeste tutaj system smarowania. Turbina jest smarowana i jednocześnie chłodzona olejem silnikowym, który tłoczy pompa olejowa, a ta działa tylko wówczas, gdy silnik pracuje. Jeśli jest funkcja Start-Stop, to przypuszczalnie istnieje drugi obieg. Np. pompa elektryczna.
Myślę, że skoro producent zdecydował się na wprowadzenie funkcji start-stop, to dostosował odpowiednio silnik. Turbinę "zarżnąć" można bardzo szybko jeśli używa się samochodu w nieodpowiedni sposób.
Podstawowe zasady:
- nie "żyłować" silnika wtedy, gdy nie jest rozgrzany;
- po dłuższej podróży nie gasić od razu.
 
Ptah 



Marka: Dacia
Model: Sandero STEPWAY
Silnik: 1.5 DCi 90 KM
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2012
Posty: 57
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-02-03, 23:23   

Z tego co mi wiadomo to w żadnej Daci nie ma Start-Stop'a
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2013-02-03, 23:32   

zastanawiam się nad jednym w systemie start-stop a mianowicie (szczególnie w dieslu) np jest -15C na dworze wyjeżdżamy na drogę przypuśćmy z osiedla i jest korek silnik gaśnie>wychładza się>szyby pokrywają się lodem jak to jest?? stoimy w długim korku i co ruszamy to silnik gaśnie?? nieźle aku dostanie po dupie włączony nawiew,radio światła :roll:
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
 
Ptah 



Marka: Dacia
Model: Sandero STEPWAY
Silnik: 1.5 DCi 90 KM
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2012
Posty: 57
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-02-03, 23:35   

Start-Stop można dezaktywować. Tak jak poduszkę pasażera.
 
Boogie 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5dCi
Rocznik: 2012
Wersja: Prestige 5 os.
Dołączył: 03 Sty 2013
Posty: 283
Skąd: Poznań
Wysłany: 2013-02-03, 23:43   

Start-stop z tego co wiem jak silnik nie jest rozgrzany nie uruchamia się, nie jestem pewny jak to wygląda w autach a grupy Renault, w VAG tak jest.
 
pluto 



Marka: DUSTER I 1,5 dCi 90KM
Model: TESLA model 3 LR
Silnik: 440 KM
Rocznik: 2021, 2022
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 24 Gru 2011
Posty: 549
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2013-02-03, 23:44   

System jest aktywowany automatycznie przy uruchomionym silniku (potem można go wyłączyć).
Muszą jednak być spełnione następujące warunki:
- temperatura otoczenia wyższa niż 0 stopni Celsjusza (silnik musi wtedy pracować, aby ogrzewać kabinę),
- temperatura płynu chłodzącego musi się znajdować pomiędzy 40 a 100 stopni (ochrona przed niepotrzebnym uruchamianiem niedogrzanego lub przegrzanego silnika),
- zamknięta pokrywa silnika,
- uruchomione przynajmniej raz sprzęgło,
- przynajmniej raz wykonana zmiana biegu oraz pokonanie kilkunastometrowego odcinka drogi z minimalną prędkością 3,5 km/h.

Tak przynajmniej jest w systemach Boscha
_________________
Tesla 3 LR 82 kWh 4x4 440 KM 2022r. - 14,0 kWh/100 km
Renault ZOE II 52 kWh 2020r. - 13,0 kWh/100 km
 
maciek 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCE 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 11 Paź 2009
Posty: 3531
Skąd: Lublin
Wysłany: 2013-02-04, 13:34   

NIE MA SYTEMU:

START&STOP

W DACIACH
_________________
Jestem handlowcem w salonie Carrara w Lublinie. Szukasz oferty na Nową Dacie? Pisz PW lub na e-mail

 
Kratylos
[Usunięty]

Wysłany: 2013-02-04, 13:44   

 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-02-04, 13:54   

@maciek: Relanium? (; Przecież nikt nie twierdzi, że w daciach jest start&stop - dyskusja jest o turbo i różnicach w jego "chłodzeniu" _jeżeli_ s&s występuje...
 
Kratylos
[Usunięty]

Wysłany: 2013-02-04, 14:55   

 
luk80 


Marka: Dacia
Model: Lodgy, Duster Blackshadow
Silnik: 1.2TCe, 1,6 SCe
Rocznik: 2012,, 2017
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 126
Skąd: okolice Zabrza
Wysłany: 2013-02-04, 16:34   

Jak dla mnie zasada właściwej eksploatacji tak jak w dieslu dci. Póki silnik nie rozgrzany to go nie katuje, a po forsownej jeździe przed wyłączeniem odczekam chwilkę (1min) żeby turbina się wychłodziła. Oczywiście do tego pamiętam o oleju tzn. jego jakości i wymianach oraz właściwym poziomie. Tak ja bym to widział.
Mój brat posiadający Clio dci 1.5 85KM takie zalecenia stosuje i jak na razie 278 tyś.. :-)
 
WhiteDragon 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dci 85 kM
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Paź 2009
Posty: 310
Skąd: Zabrze
Wysłany: 2013-02-04, 22:52   

maciek napisał/a:
NIE MA SYTEMU:

START&STOP

W DACIACH


I oby jak najdłużej ;-)
_________________
WhiteDragon
 
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 785
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2017-01-26, 12:15   

Odkopię temat.
Teraz w Daciach jest już S&S. A turbosprężarka w tce90 ma chłodzenie cieczą. Muszę jeszcze ustalić czy jest ono podtrzymane elektrycznie po wyłączeniu silnila, jak w 1.2 tce.
Co do samej turbiny, to na biegu jałowym przegazowując nie "załączysz" czyli nie poczujesz rozpompowania przewodów przed intercoolerem. Samochód nie jest obciążony i wastgate omija gorący wirnik. Turbina kręci się tylko rozpędem.
 
gregorisan 



Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway Laureate
Silnik: 0.9 TCe 90 S&S
Rocznik: 2015
Wersja: Stepway2
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 30 Sie 2015
Posty: 1353
Skąd: Racibórz
Wysłany: 2017-01-26, 20:45   

arnold, jak obchodzisz się autem na zimnym silniku?
Czekam na przesyłkę z ELM 327, aby z ciekawości sprawdzić jak długo rozgrzewa się silnik.
_________________
enjoy the silence
 
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 785
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2017-01-26, 22:33   

Ostrożnie go użytkuję. I zanim wyjadę to czekam kilkadziesiąt sekund aż olej wszędzie się znajdzie.
 
gregorisan 



Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway Laureate
Silnik: 0.9 TCe 90 S&S
Rocznik: 2015
Wersja: Stepway2
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 30 Sie 2015
Posty: 1353
Skąd: Racibórz
Wysłany: 2017-01-27, 08:08   

Rozgrzewasz go na biegu jałowym? A nie lepiej rozprowadza się olej w czasie ruchu?
Akurat mam taką możliwość, że ruszając spod bloku mam do przejechania 100-150 metrów osiedlową uliczką zanim wyjadę na główną drogę, więc od razu ruszam i najczęściej toczę się bez dodawania gazu. Ewentualnie na pierwszym biegu lekko dodaje gazu tak do 1500 obrotów, aby autko nie "kangurzyło". I włączając się do ruchu to staram się nie przekraczać tych 2500 obrotów.
Ogólnie ciężko jest ruszać tym silnikiem, gdy jest zimny - z jednej strony pilnowanie obrotów a z drugie jazda na zbyt niskich też nastręcza problemów :-/
_________________
enjoy the silence
 
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 785
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2017-01-27, 10:20   

Nie wiem po po prostu jadę. Czekam odpalam, zapinam pasy, patrzę jak widać przez szyby i jadę. Do 3 tys obrotów i tyle. Aż tak delikatne to nie jest, dwa nie jestem niewolnikiem turbo. Trzeba zachować zasady użytkowania, jak przez ostatnie 100 lat motoryzacji i tyle.
 
gregorisan 



Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway Laureate
Silnik: 0.9 TCe 90 S&S
Rocznik: 2015
Wersja: Stepway2
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 30 Sie 2015
Posty: 1353
Skąd: Racibórz
Wysłany: 2017-01-27, 14:15   

Wiadomo, że to auto ma służyć człowiekowi a nie na odwrót - ale jak to się mówi "kto dba ten ma" ;-)
arnold, mniej więcej przy jakim dystansie teraz zimą przełącza Ci się na LPG i przy jakiej to jest temperaturze?
_________________
enjoy the silence
 
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 785
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2017-01-27, 14:19   

Muszę przejechać około 3-4 kilometrów. Zastosowałem w celach eksperymentalnych osłonę wtryskiwaczy gazu, bo czas przełączenia zależy też od temperatury gazu w listwie.
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2017-01-27, 18:15   

Do przełączenia mierzy się temperaturę płynu w parowniku, a nie gazu na listwie. To było by bez sensu.
 
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 785
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2017-01-27, 18:35   

Temperatura parownika to jedno, ale jest kolejny parametr, bo mimo teperatury czeka jeszcze chwilę z uruchomionym rogrzewaniem wtryskiwaczy.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne