Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: Marcin
2008-01-11, 22:01
Hamowanie z ABS
Autor Wiadomość
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-05-20, 11:34   

Tzn, że jeśli mam już ABS to nie zatrzymam auta lepiej niż zrobi to system :?:
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-05-20, 11:43   

No niby jak.. ?

Prawidlowe hamowanie to: wciskasz hamulec, jak kola sie zablokuja - lekko popuszczasz, jak znow zaczynaja krecic - jeszcze lzej dociskasz itd... Tak samo dziala ABS i mysle, ze dobrze zaprogramowany powinien lepiej sobie radzic od najlepszego kierowcy (bo szybciej wyczuje zblokowanie kola).
 
KaS602 



Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 1371
Skąd: Warmia
Wysłany: 2009-05-20, 12:27   

Beckie napisał/a:
Tzn, że jeśli mam już ABS to nie zatrzymam auta lepiej niż zrobi to system

Raczej nie, bo jak juz wspomnialem wczesniej ABS z EBD jest w stanie kontrolowac kazde kolo niezaleznie. Tego nie zrobi nawet najlepszy kierowca w samochodzie bez ABS.
 
zielony 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV oraz MCV II
Silnik: 1,6 MPI oraz TCe 90 E-R
Rocznik: 2009 oraz 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Maj 2009
Posty: 196
Skąd: okolice Poznania
Wysłany: 2009-05-20, 20:24   

Mam wieloletni, wyuczony nawyk hamowania pulsacyjnego w sytuacjach awaryjnych -przy utracie przyczepności. Dlatego boję się trochę tego ABS-u. Nie wiem, ile czasu zajmie mi zmiana tego nawyku. Chyba jednak pojadę gdzieś potrenować to hamowanie. Ale - czy dobrze myślę - w "normalnym" hamowaniu, bez blokowania kół, jego obecności (ABS-u) nie zauważę? :?:
 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1411
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2009-05-20, 20:24   

Nie odkryję chyba Ameryki, jak przypomnę, że nie można mieć 100 % pewności - ABS wydłuża drogę hamowania w pewnych przypadkach - gdy na nawierzchni o dobrej przyczepności znajdują się np. liście, piasek, śnieg, błoto. W takiej sytuacji zablokowane koła (auto bez ABS) przetarłyby słabą warstwę i nastąpiłoby zwiększenie siły hamowania.

Edit:
Działanie ABS-u zauważysz wyraźnie - poczujesz odbicia pedału hamulca i usłyszysz stukanie (terkotanie; nie wiem jak to nazwać).
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-05-20, 20:27   

zielony napisał/a:
Ale - czy dobrze myślę - w "normalnym" hamowaniu, bez blokowania kół, jego obecności (ABS-u) nie zauważę?

Na suchym asfalcie tylko raz usłyszałem chrobotanie ABSu.
A w ogóle to jak jest naprawdę ślisko to jadę tak jak bym go nie miał.
 
antropolog 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,5 dCi 68 KM
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 04 Maj 2009
Posty: 212
Skąd: Oława
Wysłany: 2009-05-29, 17:42   

Witam!

Logana MCV mam od niedawna, ale już zauważyłem różnice abs/brak abs. Wcześniej miałem lanosa. Na suchym asfalcie zatrzymuje się znacznie szybciej i już kilka razy było z pedałem w podłodze- jakoś nie miałem problemu z odbijaniem pedała, mam ciężką nogę ;) logan stopuje szybko, a bagaż się tak samo szybko przemieszcza po bagażniku.
W zimie popróbuję z abs i bez niego - po prostu wyjmę przy testach bezpiecznik od abs i porównam :)
 
Seal 


Marka: Dacia
Model: Duster 4X2
Silnik: 1,5 dCI 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 01 Mar 2009
Posty: 846
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-05-29, 19:38   

antropolog napisał/a:
W zimie popróbuję z abs i bez niego - po prostu wyjmę przy testach bezpiecznik od abs i porównam :)

To chyba nie jest dobry pomysł.No chyba, że kolega w zimie zrobi jazdy testowe na placu a nie na drodze publicznej :->
 
jurek 


Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 1106
Skąd: krakow
Wysłany: 2009-05-29, 20:02   

Abs na pewno lepszy, ale niestety dotyczy to dobrej nawierzchni. Na tzw pralce głupieje bo koła tracą na moment przypność, i wtedy hamuje gorzej niż wprawny kierowca. W niektórych warunkach zimowych też, ale generalnie z abs bezpieczniej. pozdr
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-05-29, 20:11   

jurek napisał/a:
Na tzw pralce głupieje bo koła tracą na moment przypność, i wtedy hamuje gorzej niż wprawny kierowca.

No właśnie - Czy z ABS można hamować na granicy poślizgu tak aby system nie zadziałał i czy w takim przypadku kilkakrotne odpuszczenie na ułamek sekundy skróciłoby drogę hamowania :?:
 
straszna_maruda 


Marka: Renault
Model: Megane 2 ph2
Silnik: 1.6
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 251
Skąd: ETM
Wysłany: 2009-05-31, 11:22   

Nie radzę bo to nic nie daje. Lepiej nieco zmienić tor jazdy - aby koła omijały tarkę czy dziury. Jestem zaskoczony tym wątkiem. ABS właśnie zastępuje "pulsowanie nogą" i robi to przy pomocy elektroniki która zdecydowanie szybciej reaguje jak przeciętny kierowca. Należy jednak pamiętać o wadach tego systemu czyli "zgłupienie" na tarce lub szybkie wyłączenie systemu przy zabrudzeniu czujników. Generalnie ABS jest pomocny bo pozwala lepiej hamować niewyszkolonym kierowcom no i daje poczucie komfortu "lepszej" kontroli nad hamowaniem - po prostu w panicznej sytuacji kierowiec może sobie kopnąć w pedał mająć pewność że poślizgu nie będzie. Poślizg to jednak spora blokada psychiczna u wielu osób i powoduje że nie ma pełnego hamowania ze strachu przed poślizgiem. A to właśnie często pełne hamowanie od samego początku jest kluczowe dla dobrego krótkiego zatrzymania się. Natomiast wyszkolony kierowca w wielu sytuacjach lepiej wyhamuje auto bez absu niż z nimi będzie miał kontrolę i skorzysta z dobrodziejstwa blokady kół i poślizgu. I jeszcze WAŻNA rzecz: dobre opony z prawidłowym bieżnikiem. Bieżnik opony zużyty w połowie jest już poważnie odczuwalny w reakcjach samochodu i należy odpowiednio dostosować technikę jazdy.
 
jurek 


Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 1106
Skąd: krakow
Wysłany: 2009-05-31, 14:52   

Niby pulsacyjnie można, bo abs działa po mocnym depnięciu na hamulec. Pełną konrolę na autem bez abs będzie miał zawodnik, albo naprawdę świetny kierowca. Jednak dla przeciętnego kierowcy abs często jest wybawieniem od dzwona, zwłaszcza przy dohamowaniu na zakręcie. Ale jak przegniesz to nic nie pomoże. pozdr
 
KaS602 



Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 1371
Skąd: Warmia
Wysłany: 2009-06-01, 09:55   

Nie zapominajcie o tym, ze nawet najlepszy kierowca nie bedzie w stanie dozowac sily hamowania na wszystkie kola niezaleznie, co umozliwia system ABS.

Jazda wyczynowa to inna bajka. Z ABS np. nie da sie przesunac auta bokiem przed zakretem, gdy za wczesnie sie do niego zlozyles...
Ostatnio zmieniony przez KaS602 2009-06-01, 19:11, w całości zmieniany 1 raz  
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-06-01, 16:00   

ABS na reczny tez dziala ?
 
KaS602 



Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 1371
Skąd: Warmia
Wysłany: 2009-06-01, 18:47   

Nie.
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-06-01, 21:12   

A jak sie "przesuwa auto bokiem" ?
 
KaS602 



Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 1371
Skąd: Warmia
Wysłany: 2009-06-01, 21:24   

DUCATI napisał/a:
jak sie "przesuwa auto bokiem" ?

Gdy dojezdzasz bokiem do zkretu i zdajesz sobie sprawe, ze zrobiles to za wczesnie wystarczy wtedy zablokowac wszystkie kola i przesunac samochod na zewnatrz, gdy obierze wlasciwa trase przejazdu puszczasz hamulec i jazda dalej do przodu...
 
jurek 


Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 1106
Skąd: krakow
Wysłany: 2009-06-02, 08:45   

No właśnie, bułka z masłem, a jeszcze się niektórzy pytają. pozdr
 
kier 


Marka: Dacia/Dacia
Model: Logan/Logan MCV
Silnik: 1.4 MPI/SCe 1.0
Rocznik: 2007/2019
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Lut 2008
Posty: 305
Skąd: Ciechanów
Wysłany: 2009-06-02, 10:42   

KaS602 napisał/a:
Z ABS np. nie da sie przesunac auta bokiem przed zakretem, gdy za wczesnie sie do niego zlozyles


hehe, a mi z abs'em udało się ustawić auto bokiem do kierunku jazdy, przed skrzyżowaniem, bez ręcznego :D
Chociaż do dziś nie wiem jak to zrobiłem :D (mam teorię, że to zasługa lekkiego tyłka i lodu przykrytego warstwą śniegu :D)

--
pozdrawiam
kierek
 
KaS602 



Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 1371
Skąd: Warmia
Wysłany: 2009-06-02, 12:26   

kier,
:shock: Ja nie napisałem, ze z ABS' em nie da sie ustawic auta bokiem!!! Opisalem cos zupelnie innego.
 
walther 



Marka: Dacia/Fiat Palio Weekend 1.6HL
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5dci85KM
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate
Dołączył: 08 Mar 2009
Posty: 73
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-06-10, 00:25   

Nigdy wcześniej nie miałem do czynienia z ABS, a testować przyszło mi przy przebiegu 000016km jadąc z salonu do domu. Było mokro a idiota przede mną gwałtownie zatrzymał się na pasie ruchu bo mu telefon zadzwonił. Nie popieram rozmów bez zestawu, ale zdrowy rozsądek wskazany
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-06-10, 22:41   

Ja cos ostatnio musze robic za ABS.. ;) Na szczescie bylo sucho i mialem jeszcze jakies 5 cm zapasu.. ;)
 
sami-99 



Marka: DACIA
Model: SANDERO
Silnik: 1,6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 30 Lip 2008
Posty: 209
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-06-12, 14:49   

Gdy miałem CC kobieta jadąca przede mną stwierdziła, że musi wpuścić kierowcę z ulicy podporządkowanej, bo pewnie długo już stoi. Jechała około 60km/h i wcisnęła pedał hamulca na max'a. Uratował mnie wtedy system zapalający światła awaryjne przy ostrym hamowaniu.
Według mnie każde auto powinno mieć coś takiego.
_________________
SANDERO i wszystko jasne.

32000 km zadowolenia
 
Endi85 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 MPI + LPG
Rocznik: 2015
Wersja: Laureate
Dołączył: 20 Wrz 2008
Posty: 159
Skąd: 100 lica
Wysłany: 2009-06-15, 16:15   

VW Caddy to ma przetestowane ostatnio...
 
sami-99 



Marka: DACIA
Model: SANDERO
Silnik: 1,6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 30 Lip 2008
Posty: 209
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-06-15, 18:29   

W TVN Turbo pokazywali jak zamontować coś takiego w swoim aucie.

Świetna sprawa.
_________________
SANDERO i wszystko jasne.

32000 km zadowolenia
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne