Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 


Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2008-12-21, 01:07
Wymiana oleju... a może jednak nie?
Autor Wiadomość
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Wiek: 41
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 15876
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-06-21, 16:52   Wymiana oleju... a może jednak nie?

http://www.wyhacz.pl/Wyha..._silnikowi.html

- sam nie wiem co o tym myśleć... ale w każdym razie na pewno nie dotyczy to pierwszej wymiany oleju po dotarciu, więc tymczasem to nie mój problem (;
 
 
GeRRaD 



Marka: DACIA
Model: LOGAN BlackLine ;)
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 920
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-06-21, 17:31   

Niech nie wymienia dalej :lol: :lol: :lol: Uważam żę przy nieeksploatowanym aucie przechowywanym w sterylnych warunkach to może i można przeciągnąć termin, ale w nowoczesnych używanych mocno silnikach z turbinami.........oszczędzać na wymianie to idiotyzm :!:
_________________
GeRRaD
 
Mamert 


Marka: x
Model: x
Silnik: x
Wiek: 44
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 767
Skąd: Xx
Wysłany: 2008-06-21, 21:33   

Sama sadza to i może być pożyteczna, bo przypalona do metalu ma własciwości jak teflon (dobrzy szefowie kuchni używają żeliwnych patelni które są pokryte cieniutką warstwą przypalenizny).
Powstaje tylko pytanie, co z resztą szkodliwych cząstek metalu, jakiś związków siarki i innego badziewia powstałego podczas spalania.
Poza tym wszystkim pan Henk de Groot kiedy wypowiadał te słowa nie był już dyrektorem Castrola, czyli być może został wywalony z roboty i takimi słowami mógł się zemsćić na firmie.
Jadąc dalej torem myślenia pana Henk de Groot, to najoptymalniejsze warunki pracy silnika będą w korkach, ponieważ stojąc w nich silnik jest na granicy przegrzania i odkłada się najwięcej przypalonej sadzy w silniku.
Zresztą producenci samochodów i olejów sami wydłużyli okresy pomiędzy wymianami, ale to jest spowodowane większą dokładnością wykonania silnika i lepsiejszych olejów.
Jedno jest pewne że serwisy ściemniają przy wymianie oleju co rok, nawet jak samochód nie jeździ (niby wilgoć w tym oleju). Mnie się tylko nasuwa jedno pytanie ile tej wilgoci jest w tym oleju i czy czasem ta wilgoć sama nie odparuje po 10 km jazdy.
Moim zdaniem po dotarciu powinno się wymienić olej żeby pozbyć się mikroskopijnych opiłków bardzo szkodliwych dla panewek.
Po drugie wymiana oleju co 20.000 dla dCi i 30.000 dla benzyny nie jest aż tak kosztowne, poza tym olej ten trafia z powrotem w rafinerii i jest powtórnie przetwarzany.
Więc problem widzi tylko pan Henk de Groot i jego jakieś urażone ambicje przez Castrola.
 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Wiek: 43
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1534
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2008-06-21, 21:58   

Ciekawe, a zarazem rewolucyjne (przynajmniej dla mnie), chociaż już jakiś czas temu słyszałem (w pewnym salonie samochodowym), że na dzisiejszych olejach spokojnie można przejechać 50 tys. km. Tak, czy siak, mając auto na gwarancji i tak trzeba jeździć na przeglądy, a majątku na ten olej się nie wydaje.
 
kier 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.4
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate
Dołączył: 07 Lut 2008
Posty: 291
Skąd: Ciechanów
Wysłany: 2008-06-22, 00:38   

Sprawdze :) Oczywiscie nie na Loganie, jak narazie wymienialem co 10 000 ale od czasu kupna Logana w stare pudelko moge nie inwestowac :)
Zreszta cos w tym musi byc... bo jak wymienialem regularnie to coraz gorzej chodzil.... :] moze w koncu mu sie poprawi :]
 
jan ostrzyca 
jan ostrzyca


Marka: nie Marka tylko mój ;)
Model: MCV
Silnik: 1.6 MPI
Wersja: BlackLine2 7 os.
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 2001
Skąd: Lublin
Wysłany: 2008-06-22, 07:03   

Większość producentów jako normę podaje zuzycie oleju nawet do 1 litra na 1000 km przebiegu. Jeśli silnik bierze olej w taki sposób, to co 3.5 tys. km następuje całkowita jego wymiana przez dolewki. Można więc teoretycznie zrobić kilkaset tys. km uzupełniając ubytki...
_________________
Był: MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
Był: MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
I koniec...
Jest: FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, 95 KM, 7 os., 12 000 km
 
Mamert 


Marka: x
Model: x
Silnik: x
Wiek: 44
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 767
Skąd: Xx
Wysłany: 2008-06-22, 09:27   

jan ostrzyca napisał/a:
Większość producentów jako normę podaje zuzycie oleju nawet do 1 litra na 1000 km przebiegu. Jeśli silnik bierze olej w taki sposób, to co 3.5 tys. km następuje całkowita jego wymiana przez dolewki. Można więc teoretycznie zrobić kilkaset tys. km uzupełniając ubytki...


I tu dotykamy ciekawego tematu, rzeczywiście producenci aut podają takie normy zużycia oleju.
Dla mnie zużycie oleju na takim poziomie to może być w ciężarówce ale nie osobówce, moim zdaniem zużycie oleju na poziomie ćwiartki na 1000 km przy silniku takich małych pojemnościach jak nasze może być w normie.
Powyżej ćwiartki już należy się zastanawiać nad niesprawnością silnika, może to być zwykły przeciek, a może to już oznaczać brak pierścieni na tłokach.
Jestem ciekaw co by powiedział katalizator (jakby umiał mówić) na ten litr oleju na 1000 km bez przecieków zewnętrznych.
 
Mamert 


Marka: x
Model: x
Silnik: x
Wiek: 44
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 767
Skąd: Xx
Wysłany: 2008-06-22, 10:11   

Coś mi tu śmierdzi w tym artykule o tym oleju.
1. Henk de Groot - były dyrektor Castrola a samochód ma 350.000 km
2. jego żona ma 20-letniego gruchota !!!
3. wynika to z punktów 1 i 2 że są to silniki poprzednich generacji które rzeczywiście mogą palić litr oleju na 1000 i olej naturalnie wymienia się sam.
4. Pan Henk de Groot ma w d...e ekologię, bo emisja spalin jego szrotów przewyższa emisję kilku nowych samochodów
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Wiek: 41
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 15876
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-06-22, 10:26   

Cytat:
w nowoczesnych używanych mocno silnikach z turbinami

20-letnie auto żony tego pana raczej nie było używane ani mocno, ani być może nie posiadało turbiny - i to może być pewne wyjaśnienie (;

A serio sprawa oczywiście nie jest prosta, bo w grę wchodzi bardzo wiele czynników, z których właśnie najważniejsza jest w sumie konstrukcja silnika - bo z niej wynikają szczegółowe wymagania dla jego eksploatacji. To, co dla jednej jednostki będzie pożądane, dla innej może się okazać zgubne.

To zresztą największy minus tego artykuliku - zbytnie uogólnianie jest tak samo idiotyczne jest sztywne trzymanie się jedynie słusznej wersji.

Cytat:
co z resztą szkodliwych cząstek metalu, jakiś związków siarki i innego badziewia powstałego podczas spalania.

Dlatego właśnie pisałem o wymianie po dotarciu.

Później, w codziennym użytkowaniu, zadbany silnik nawet nie powinien się zbliżać do ekstremalnych warunków pracy, więc olej być może faktycznie zachowuje swoje właściwości (czyli syntetyk, mineralny chyba raczej nie ma na to szans), to jednak właśnie z powodu zanieczyszczeń należałoby chyba jednak wymieniać filtr (nie wiem czy są jakieś nadające się do czyszczenia).


Temat jest na pewno bardzo ciekawy, ale marne widzę szanse na poznanie jakichś obiektywnych, wartych zaufania badań - zbyt dużo od tego zależy pieniędzy...
 
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Wiek: 41
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 15876
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-06-22, 10:48   

Cytat:
samochód ma 350.000 km

To akurat absolutnie niekoniecznie świadczy o wieku...

Cytat:
2. jego żona ma 20-letniego gruchota !!!

Jeśli to np rojs-rojs to też niekoniecznie świadczy o gruchowatości d;

Cytat:
mogą palić litr oleju na 1000 i olej naturalnie wymienia się sam.

Oczywiście, że jest taka możliwość, ale jest też pewna szansa, że jednak jakieś ziarenko prawdy w tym co mówi pan eks-dyrektor tkwi - w każdym razie na pewno sprawa jest ciekawa i przemyślenie jej w niczym nie szkodzi (;

Ad 4 - odpowiednio.
 
 
dogberry 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi 85 KM
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 627
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2008-06-22, 11:54   

Coś w tym musi być.

Np. w Iveco Stralis przeglądy są co 150.000km w Volvo też jest podobnie, tylko, że pierwszy serwis nowych ciągników jest przy 75.000km.
_________________
Od 23-11-2007 do 29-10-2009r. przejechane 162 939 kilometrów.
 
Mamert 


Marka: x
Model: x
Silnik: x
Wiek: 44
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 767
Skąd: Xx
Wysłany: 2008-06-22, 17:53   

laisar napisał/a:
Cytat:
samochód ma 350.000 km

To akurat absolutnie niekoniecznie świadczy o wieku...

Jasne że nie świadczy o wieku, ale już zaczyna świadczyć o szrotowości.

laisar napisał/a:
Cytat:
2. jego żona ma 20-letniego gruchota !!!

Jeśli to np rojs-rojs to też niekoniecznie świadczy o gruchowatości d;


Może nie świadczy o szrotowości, ale silnik pochodzi jeszcze z czasów etyliny i gaźników.

laisar napisał/a:
Oczywiście, że jest taka możliwość, ale jest też pewna szansa, że jednak jakieś ziarenko prawdy w tym co mówi pan eks-dyrektor tkwi - w każdym razie na pewno sprawa jest ciekawa i przemyślenie jej w niczym nie szkodzi (;


Ziarenko, a nawet powiedziałbym orzech kokosowy jest z tą sadzą przypaloną do garów, czyli olej należałoby pozbawić środków czyszczących.
Jednak opiłki metalu występują przez cały okres użytkowania silnika i je należy usuwać czyli wymieniać olej, odrazu dodaję że tych opiłków najwięcej jest w trakcie docierania i końca żywotności silnika.
 
kier 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.4
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate
Dołączył: 07 Lut 2008
Posty: 291
Skąd: Ciechanów
Wysłany: 2008-06-22, 21:05   

a tych opilkow filtr nie wychwyci?
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Wiek: 41
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 15876
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-06-22, 21:15   

Cytat:
Cytat:
350.000 km

Jasne że nie świadczy o wieku, ale już zaczyna świadczyć o szrotowości.

A właściwie dlaczego? Przecież tak naprawdę zależy to od konstrukcji i zadbania, a nie od przebiegu.

Cytat:
Cytat:
20-letniego gruchota !!!

Może nie świadczy o szrotowości, ale silnik pochodzi jeszcze z czasów etyliny i gaźników.

No co ty, '88 to na Zgniłym Zachodzie były już czasy upowszechniania się wtrysków - np trzymając się z grubsza naszego podwórka, taki Renault 19 miał już chyba połowę silników dostępnych z nimi.

Biorąc pod uwagę męża-dyrektora można chyba domniemywać, że żona nie jeździła byle czym (;

(Tak, zgadza się, trochę się bawię w advocatus diaboli).
 
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Wiek: 41
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 15876
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-06-22, 21:16   

Cytat:
a tych opilkow filtr nie wychwyci?

Właściwie chyba powinien, ale...
 
 
stempik 
Andrzej



Marka: dacia
Model: logan
Silnik: 1,4mpi
Rocznik: 2005
Wersja: Laureate 5 os.
Wiek: 60
Dołączył: 02 Maj 2008
Posty: 724
Skąd: Łódź
Wysłany: 2008-06-23, 11:02   

laisar napisał/a:
Właściwie chyba powinien, ale...
ale...staje się coraz mniej drożny, przynajmniej tak myslę.
 
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Wiek: 41
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 15876
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-06-23, 11:27   

Cytat:
staje się coraz mniej drożny

To chyba głównie zależy od konstrukcji (np odśrodkowy zdaje się niekoniecznie), ale na pewno bez względu na wszystko po jakimś czasie każdy filtr wymaga interwencji.
 
 
stempik 
Andrzej



Marka: dacia
Model: logan
Silnik: 1,4mpi
Rocznik: 2005
Wersja: Laureate 5 os.
Wiek: 60
Dołączył: 02 Maj 2008
Posty: 724
Skąd: Łódź
Wysłany: 2008-06-23, 14:04   

laisar napisał/a:
odśrodkowy zdaje się niekoniecznie
W zasadzie masz rację............ Rozmawiamy o dacii czy maluchu?
 
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Wiek: 41
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 15876
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-06-23, 14:28   

Cytat:
Rozmawiamy o dacii czy maluchu

Właściwie to raczej ogólnie a nie o jakimś konkretnym modelu samochodu [: - jestem też pewien, że takie filtry były (są?) montowane w innych autach oprócz malucha.
 
 
stempik 
Andrzej



Marka: dacia
Model: logan
Silnik: 1,4mpi
Rocznik: 2005
Wersja: Laureate 5 os.
Wiek: 60
Dołączył: 02 Maj 2008
Posty: 724
Skąd: Łódź
Wysłany: 2008-06-24, 22:00   

laisar napisał/a:
Właściwie to raczej ogólnie a nie o jakimś konkretnym modelu samochodu
tak założyłem, i stąd moje "w zasadzie masz rację"
 
 
Józef 


Marka: dacia
Model: sandero
Silnik: 1,4 mpi
Rocznik: 2008
Wersja: Laureate 5 os.
Wiek: 64
Dołączył: 09 Mar 2014
Posty: 558
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2016-06-11, 15:10   Czy opłaca się wymiana oleju w silniku?

Fajny link na temat oleju w silniku.
http://moto.onet.pl/porad...y-prawda/m7j71g
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4574
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-06-12, 07:24   

Za moich czasów na wacie był profesor na stanowisku kierownika działu eksploatacji silnika .
Naczytał się tych cudownych zachodnich publikacji o wydłużonym okresie eksploatacyjnym olejów , co tydzień badał lepkość temp wrzenie itp po czym zatarł silnik
cały wat sie z niego śmiał że nawet na wolne musiał iść .


Z tych czasów pamiętam że wbijali nam do łbów że olej ma być świeży i nawet jak stoi w beczce to koroduje , no chyba że to olej do czołgu , to może lać byle jaki .
_________________
Moje auto
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2016-06-12, 07:29, w całości zmieniany 1 raz  
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Wiek: 42
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 386
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-06-12, 16:10   

Jak zatarł silnik to nie miał oleju. Jak jest wystarczająca ilość oleju, nawet przepracowanego to ciężko zatrzeć silnik, natomiast następuje przyspieszone zużycie. Pewnie dbał o jakość a zapomniał zmierzyć ilość, albo na te lepkości brał próbki i nie uzupełniał :mrgreen:

Jak wygląda korozja oleju, czy nie chodzi Ci o utlenianie i starzenie?
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 40000 km ;)
Focus 1.6 TDCI a tu na poważnie średnia z ponad 125kkm
Ostatnio zmieniony przez damiaszek 2016-06-12, 16:12, w całości zmieniany 1 raz  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne