Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Diagnoza stuków w zawieszeniu
Autor Wiadomość
Lajkonik 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1,6 16v
Rocznik: 2010
Wersja: Ambiance
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Cze 2012
Posty: 1134
Skąd: Kraków
Wysłany: 2013-10-15, 11:05   Diagnoza stuków w zawieszeniu

Co myślicie o poniższym cytacie z artykułu na magazynauto.pl na temat diagnozy i kosztów naprawy zawieszenia? Jak to się ma do naszych daciek?

Cytat:
1. Łożysko kolumny McPhersona

Łożysko kolumny McPhersona łączy kolumnę z nadwoziem i umożliwia jej skręt razem z kołem.

Objawy zużycia: głośne skrzypienie podczas skręcania kołami w trakcie manewrów parkingowych.

Wymiana, koszty: trzeba zdemontować całą kolumnę i wymienić łożysko. Jego cena to zwykle ok. 150-200 zł. Wymiana kosztuje ok. 100 zł.

Wytrzymałość: nawet 100 tys. km.

2. Łącznik stabilizatora

Łącznik stabilizatora łączy stabilizator z wahaczem lub z kolumną McPhersona. Stabilizator i łączniki ograniczają przechyły samochodu na zakrętach.

Objaw zużycia: głośne stuki nawet na najdrobniejszych nierównościach.

Wymiana, koszty: naprawa polega na odkręceniu starego łącznika i przykręceniu nowego. Koszt - od 30 do 150 zł.

Wytrzymałość: 20-40 tys. km. Łączniki należą do najczęściej wymienianych elementów każdego zawieszenia.

3. Łożysko koła

Na nim obraca się koło. W zależności od marki i modelu samochodu stosuje się łożyska "solo" lub całe zestawy z piastą (elementem, do którego przykręca się koło).

Objawy zużycia: głośne wycie nasilające się wraz z prędkością. Wzrost natężenia dźwięku na zakrętach w prawo wskazuje na zużycie łożyska lewego i na odwrót (koło po zewnętrznej jest obciążone).

Wymiana: kompletne piasty są zwykle przykręcane. Same łożyska wymienia się używając prasy. Ceny kompletnej usługi to średnio 200-300 zł.

Wytrzymałość: nawet 100 tys. km.

4. Końcówka drążka kierowniczego

Końcówka drążka kierowniczego to przegub, który łączy drążek kierowniczy wychodzący z przekładni kierowniczej z kolumną McPhersona lub ze zwrotnicą.

Objawy zużycia: jeśli podczas krótkich ruchów kierownicą na postoju słychać stuki, zazwyczaj ich przyczyną są właśnie zużyte końcówki drążków.

Wymiana, koszty: wymiana polega na odkręceniu starych końcówek i przykręceniu nowych. Koszt wynosi ok. 50-100 zł. Niestety po tej usłudze trzeba regulować zbieżność, co kosztuje dodatkowo ok. 100 zł.

Wytrzymałość: ok. 40-50 tys. km.

5. Sworzeń i 6. Tuleje

Sworzeń to przegub kulowy, który łączy wahacz ze zwrotnicą. Tulejki łączą wahacz z nadwoziem.

Objawy zużycia: sporadyczne stukanie na nierównościach oraz luz na kole - kopnięcie w oponę sprawia, że koło poddaje się.

Wymiana: najczęściej możliwa jest wymiana poszczególnych elementów czasem całego kompletu razem z wahaczem. Ceny poszczególnych elementów to 30-60 zł za sztukę. Komplet z wahaczem: ok. 200-350 zł.

Wytrzymałość: sworznie - 40 tys. km, tuleje - 30 tys. km.

7. Guma stabilizatora

Guma stabilizatora łączy drążek stabilizatora z nadwoziem samochodu lub ramą pomocniczą.

Objawy zużycia: głuche stuki podczas jazdy na nierównościach.

Wymiana, koszty: wymiana jest zwykle prosta i tania (już od 20 zł), ale potrzebny jest podnośnik warsztatowy.

Wytrzymałość: po 20 tys. km zaczynają skrzypieć, po 30-50 tys. km wymagają wymiany.
_________________

 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-10-15, 11:24   

Lajkonik napisał/a:
Jak to się ma do naszych daciek?

Przeczytawszy na szybko - z grubsza się zgadza, tylko resursy są bardzo uśrednioną średnią, a dużo zależy od jakości dróg (i stylu ich pokonywania...).
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3676
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-10-15, 11:58   

Ja od siebie dodam :

Łożysko kolumny McPersona :
-nie trzeba demontować kolumny, można to zrobić swobodnie na aucie , tylko trzeba mieć ściskacz do sprężyn( robiłem to w dwóch poprzednich autach )
Poza tym nie musi być skrzypienie przy padającym łożysku a raczej przeskakiwanie mocowania górnego kolumny , widoczne podczas obracania koła na postoju .
- potrzebny lewarek i ściśkacz sprężyn

Poduszka kolumny McPersona :
- jak wyżej , wymiana prosta bez demontażu kolumny ze zwrotnicy.
Objawy
- stukanie, "latanie" kolumny na dołach , mniejsza precyzja zawieszenia i kontroli auta; Pod maską widoczny luz między kapturkiem amortyzatora a czopem mocowania kolumny w nadwoziu. Można to sprawdzić też po podniesieniu badanej strony na lewarku , wtedy otworzyć maskę i unieść zwrotnicę do góry lub na dół - po odczepinieniu łącznika stabilizatora.
- potrzebny lewarek i ściśkacz sprężyn
Ostatnio zmieniony przez corrado 2013-10-15, 11:59, w całości zmieniany 2 razy  
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3676
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-10-15, 21:00   

Dzisiaj wymieniałem łączniki stabilizatora i gumy stabilizatora - firma SIDEM,
niestety nie udało mi się wymienić prawego łącznika - obrobiła się dolna nakrętka 16mm i za nic nie chciała ruszyć. Będę musiał piłować brzeszczotem (zostawiłem stary ).

Przy okazji zobaczyłem pod maską że prawa kolumna stoi luźniej w kielichu McPersona o wiele bardziej od lewej - diagnoza wybita konkretnie poduszka amortyzatora. Ale obie do wymiany bo lewa też ma luz. To by wyjaśniało pływanie na koleinach i stukanie na dołach, które mnie męczy.
Ostatnio zmieniony przez corrado 2013-10-15, 21:01, w całości zmieniany 1 raz  
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2013-10-22, 09:34   

Text dla laików. Objawy czasem rózne. Dobry łomik lub rurka włożona w odpowiednie miejsce wyjasni wiele.
 
Lajkonik 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1,6 16v
Rocznik: 2010
Wersja: Ambiance
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Cze 2012
Posty: 1134
Skąd: Kraków
Wysłany: 2013-10-22, 09:39   

kali napisał/a:
Text dla laików.

Zgadza się! Przecież na tym forum jest sporo laików - np. ja :mrgreen:
_________________

 
Hakama 4x4 



Marka: była Dacia jest Nissan
Model: była Duster jest Pathfinder
Silnik: było 1,6 16V 4x4+LPG jest 2.5 dci 4x4reduktor
Rocznik: było 2010 jest 2006
Wersja: Laureate
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 16 Maj 2012
Posty: 515
Skąd: Śląsk Cieszyński
Wysłany: 2013-10-22, 09:43   

Lajkonik napisał/a:
Zgadza się! Przecież na tym forum jest sporo laików

:lol: :lol: :lol: Laików nie Lajkoników :lol: :lol: :lol:
U mnie wymieniony na gwarancji łącznik stabilizatora przy 72 kkm.
Poza tym nękały mnie głośne stuki w połowie auta...Serwis sprawdził zawieszenie, wał napędowy i nic nie znalazł...zacząłem szukać i szukać i okazało się, że linka ręcznego stuka o zaczepy. Muszę pancerzyk włożyć w jakiś wężyk od wody dodatkowo i będzie ok.
Ostatnio zmieniony przez Hakama 4x4 2013-10-22, 09:48, w całości zmieniany 1 raz  
 
Lajkonik 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1,6 16v
Rocznik: 2010
Wersja: Ambiance
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Cze 2012
Posty: 1134
Skąd: Kraków
Wysłany: 2013-10-22, 09:47   

Hakama 4x4 napisał/a:
:lol: :lol: :lol: Laików nie Lajkoników :lol: :lol: :lol:

Lajkonik może być tylko jeden :!: :mrgreen:
_________________

 
kapelusznik 



Marka: Seat
Model: Ateca
Silnik: 1.0 TSI
Rocznik: 2022
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 24 Kwi 2012
Posty: 912
Skąd: Poznań
Wysłany: 2013-10-22, 10:18   

Lajkonik napisał/a:
2. Łącznik stabilizatora (..) Koszt - od 30 do 150 zł.

Wytrzymałość: 20-40 tys. km. Łączniki należą do najczęściej wymienianych elementów każdego zawieszenia.
i tu się nie zgodzę
wymieniałem przy przebiegu ok 48kkm za 25zł
:mrgreen:
 
Pawlo 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV, Dokker
Silnik: 1,5dci, 1,5dci
Rocznik: 2007, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 06 Sty 2008
Posty: 333
Skąd: Kraków
Wysłany: 2014-10-15, 21:20   

Czy kolumna może stukać bardziej przy skręconych kołach? Bo tak ostatnio mam że przy skręconych coś stuka i na nierównościach przede wszystkim jak prawe koło wpada na nierówności to wtedy szarpie też kierownicą.Wahacze zrobione bo się gumy rozwulkanizowały i dalej jest źle. A może mi ktoś powiedzieć jak sprawdzić czy nie ma zbyt dużych luzów na przekładni bo w zeszłym roku na przeglądzie mówili że się pojawiły jakieś luzy ale za małe żeby je kasować
_________________
Pawlo
 
grapess 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 + LPG
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 03 Kwi 2014
Posty: 736
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2014-10-15, 21:51   

Lajkonik napisał/a:
Jak to się ma do naszych daciek?



Skąd wziąłeś te wyliczenia?

Mam nadzieję, że te wszystkie naprawy co to wystąpią po przejechaniu 40 tysi to naprawiają na gwarancji.
Przeraziło mnie, że przy 40 tysiącach trzeba wymienić połowę zawieszenia ( Łącznik stabilizatora, Końcówka drążka kierowniczego, Sworzeń, Tuleje, Guma stabilizatora )!!!!!
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7421
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2014-10-16, 05:15   

Pawlo napisał/a:
Czy kolumna może stukać bardziej przy skręconych kołach? Bo tak ostatnio mam że przy skręconych coś stuka i na nierównościach przede wszystkim jak prawe koło wpada na nierówności to wtedy szarpie też kierownicą.Wahacze zrobione bo się gumy rozwulkanizowały i dalej jest źle. A może mi ktoś powiedzieć jak sprawdzić czy nie ma zbyt dużych luzów na przekładni bo w zeszłym roku na przeglądzie mówili że się pojawiły jakieś luzy ale za małe żeby je kasować


Na początek podaj jaki przebieg.

Jeżeli było to robione to na pewno zostały sprawdzone/wymienione łączniki drążka reakcyjnego przykręconego za ich pomocą do wahacza.
Sprawdź jeszcze górne poduszki amortyzatora oraz łożysko obrotowe od góry.
Otwórz maskę i jeżeli łożysko na amortyzatorze odstaje znacząco od karoserii to masz do wymiany poduchę, która jest po spodem. Zazwyczaj też łożysko jest już zużyte.


grapess napisał/a:

Przeraziło mnie, że przy 40 tysiącach trzeba wymienić połowę zawieszenia ( Łącznik stabilizatora, Końcówka drążka kierowniczego, Sworzeń, Tuleje, Guma stabilizatora )!!!!!


Myślę, że wszystko zależy od stylu jazdy i/oraz po jakich drogach.
Są przypadki np. Dusterów gdzie wymiana było w okolicach 30000km, a te same roczniki mają pod 100000 i nic.
Ostatnio zmieniony przez Marek1603 2014-10-16, 05:19, w całości zmieniany 1 raz  
 
Lajkonik 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1,6 16v
Rocznik: 2010
Wersja: Ambiance
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Cze 2012
Posty: 1134
Skąd: Kraków
Wysłany: 2014-10-16, 06:22   

grapess napisał/a:
Lajkonik napisał/a:
Jak to się ma do naszych daciek?



Skąd wziąłeś te wyliczenia?


Przecież napisałem, że z magazynauto.pl.

grapess napisał/a:
Przeraziło mnie, że przy 40 tysiącach trzeba wymienić połowę zawieszenia ( Łącznik stabilizatora, Końcówka drążka kierowniczego, Sworzeń, Tuleje, Guma stabilizatora )!!!!!


Mój Dusterek przebił już 40 000 i poza jednym łącznikiem stabilizatora nic nie musiałem wymieniać.
 
grapess 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 + LPG
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 03 Kwi 2014
Posty: 736
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2014-10-16, 08:45   

Lajkonik napisał/a:
Przecież napisałem, że z magazynauto.pl.

Zajrzałem tam ale nie znalazłem wiec podeślij linka.

Lajkonik napisał/a:
Mój Dusterek przebił już 40 000 i poza jednym łącznikiem stabilizatora nic nie musiałem wymieniać.


Moje Sejcento przejechało 220 tyś i wiele z wymienionych tu wad nie było naprawianych.
Przegląd techniczny przeszedł. :mrgreen:

Xsara Picasso 7 lat, przejechane ok 70 tyś i nic zawieszeniem nie było robione.

Prosiłem o linka bo chciałbym poczytać kto pisał ten artykuł.
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-10-16, 17:52   

Pawlo napisał/a:
Czy kolumna może stukać bardziej przy skręconych kołach? Bo tak ostatnio mam że przy skręconych coś stuka i na nierównościach przede wszystkim jak prawe koło wpada na nierówności to wtedy szarpie też kierownicą.Wahacze zrobione bo się gumy rozwulkanizowały i dalej jest źle. A może mi ktoś powiedzieć jak sprawdzić czy nie ma zbyt dużych luzów na przekładni bo w zeszłym roku na przeglądzie mówili że się pojawiły jakieś luzy ale za małe żeby je kasować


U mnie postukuje na skręconych kołach praktycznie od nowości.
W poprzednim aucie wymieniłem maglownicę po 6 latach - stukała już na każdych nierównościach, ale faktycznie bardziej przy skręcie.
 
Lajkonik 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1,6 16v
Rocznik: 2010
Wersja: Ambiance
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Cze 2012
Posty: 1134
Skąd: Kraków
Wysłany: 2014-10-17, 06:19   

grapess napisał/a:
Prosiłem o linka bo chciałbym poczytać kto pisał ten artykuł.


Opcja szukaj i po 10 sekundach znalazłem w archiwum:
Artykuł
 
Pawlo 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV, Dokker
Silnik: 1,5dci, 1,5dci
Rocznik: 2007, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 06 Sty 2008
Posty: 333
Skąd: Kraków
Wysłany: 2014-10-17, 07:20   

Marek1603 napisał/a:
Pawlo napisał/a:
Czy kolumna może stukać bardziej przy skręconych kołach? Bo tak ostatnio mam że przy skręconych coś stuka i na nierównościach przede wszystkim jak prawe koło wpada na nierówności to wtedy szarpie też kierownicą.Wahacze zrobione bo się gumy rozwulkanizowały i dalej jest źle. A może mi ktoś powiedzieć jak sprawdzić czy nie ma zbyt dużych luzów na przekładni bo w zeszłym roku na przeglądzie mówili że się pojawiły jakieś luzy ale za małe żeby je kasować


Na początek podaj jaki przebieg.

Jeżeli było to robione to na pewno zostały sprawdzone/wymienione łączniki drążka reakcyjnego przykręconego za ich pomocą do wahacza.
Sprawdź jeszcze górne poduszki amortyzatora oraz łożysko obrotowe od góry.
Otwórz maskę i jeżeli łożysko na amortyzatorze odstaje znacząco od karoserii to masz do wymiany poduchę, która jest po spodem. Zazwyczaj też łożysko jest już zużyte.


grapess napisał/a:

Przeraziło mnie, że przy 40 tysiącach trzeba wymienić połowę zawieszenia ( Łącznik stabilizatora, Końcówka drążka kierowniczego, Sworzeń, Tuleje, Guma stabilizatora )!!!!!


Myślę, że wszystko zależy od stylu jazdy i/oraz po jakich drogach.
Są przypadki np. Dusterów gdzie wymiana było w okolicach 30000km, a te same roczniki mają pod 100000 i nic.


Marku przebieg to 65tyś
w serwisie mówili że to wahacze a tu dalej stuka jeśli chodzi o poduchę to sprawdzę i dam znać
_________________
Pawlo
 
grapess 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 + LPG
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 03 Kwi 2014
Posty: 736
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2014-10-17, 09:10   

Lajkonik napisał/a:
Opcja szukaj i po 10 sekundach znalazłem w archiwum:
Artykuł

Dziękuję.

Jedni ludzie mają szczęście w życiu inni nie.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne