Wysłany: 2013-10-15, 11:05 Diagnoza stuków w zawieszeniu
Co myślicie o poniższym cytacie z artykułu na magazynauto.pl na temat diagnozy i kosztów naprawy zawieszenia? Jak to się ma do naszych daciek?
Cytat:
1. Łożysko kolumny McPhersona
Łożysko kolumny McPhersona łączy kolumnę z nadwoziem i umożliwia jej skręt razem z kołem.
Objawy zużycia: głośne skrzypienie podczas skręcania kołami w trakcie manewrów parkingowych.
Wymiana, koszty: trzeba zdemontować całą kolumnę i wymienić łożysko. Jego cena to zwykle ok. 150-200 zł. Wymiana kosztuje ok. 100 zł.
Wytrzymałość: nawet 100 tys. km.
2. Łącznik stabilizatora
Łącznik stabilizatora łączy stabilizator z wahaczem lub z kolumną McPhersona. Stabilizator i łączniki ograniczają przechyły samochodu na zakrętach.
Objaw zużycia: głośne stuki nawet na najdrobniejszych nierównościach.
Wymiana, koszty: naprawa polega na odkręceniu starego łącznika i przykręceniu nowego. Koszt - od 30 do 150 zł.
Wytrzymałość: 20-40 tys. km. Łączniki należą do najczęściej wymienianych elementów każdego zawieszenia.
3. Łożysko koła
Na nim obraca się koło. W zależności od marki i modelu samochodu stosuje się łożyska "solo" lub całe zestawy z piastą (elementem, do którego przykręca się koło).
Objawy zużycia: głośne wycie nasilające się wraz z prędkością. Wzrost natężenia dźwięku na zakrętach w prawo wskazuje na zużycie łożyska lewego i na odwrót (koło po zewnętrznej jest obciążone).
Wymiana: kompletne piasty są zwykle przykręcane. Same łożyska wymienia się używając prasy. Ceny kompletnej usługi to średnio 200-300 zł.
Wytrzymałość: nawet 100 tys. km.
4. Końcówka drążka kierowniczego
Końcówka drążka kierowniczego to przegub, który łączy drążek kierowniczy wychodzący z przekładni kierowniczej z kolumną McPhersona lub ze zwrotnicą.
Objawy zużycia: jeśli podczas krótkich ruchów kierownicą na postoju słychać stuki, zazwyczaj ich przyczyną są właśnie zużyte końcówki drążków.
Wymiana, koszty: wymiana polega na odkręceniu starych końcówek i przykręceniu nowych. Koszt wynosi ok. 50-100 zł. Niestety po tej usłudze trzeba regulować zbieżność, co kosztuje dodatkowo ok. 100 zł.
Wytrzymałość: ok. 40-50 tys. km.
5. Sworzeń i 6. Tuleje
Sworzeń to przegub kulowy, który łączy wahacz ze zwrotnicą. Tulejki łączą wahacz z nadwoziem.
Objawy zużycia: sporadyczne stukanie na nierównościach oraz luz na kole - kopnięcie w oponę sprawia, że koło poddaje się.
Wymiana: najczęściej możliwa jest wymiana poszczególnych elementów czasem całego kompletu razem z wahaczem. Ceny poszczególnych elementów to 30-60 zł za sztukę. Komplet z wahaczem: ok. 200-350 zł.
Wytrzymałość: sworznie - 40 tys. km, tuleje - 30 tys. km.
7. Guma stabilizatora
Guma stabilizatora łączy drążek stabilizatora z nadwoziem samochodu lub ramą pomocniczą.
Objawy zużycia: głuche stuki podczas jazdy na nierównościach.
Wymiana, koszty: wymiana jest zwykle prosta i tania (już od 20 zł), ale potrzebny jest podnośnik warsztatowy.
Wytrzymałość: po 20 tys. km zaczynają skrzypieć, po 30-50 tys. km wymagają wymiany.
Przeczytawszy na szybko - z grubsza się zgadza, tylko resursy są bardzo uśrednioną średnią, a dużo zależy od jakości dróg (i stylu ich pokonywania...).
Łożysko kolumny McPersona :
-nie trzeba demontować kolumny, można to zrobić swobodnie na aucie , tylko trzeba mieć ściskacz do sprężyn( robiłem to w dwóch poprzednich autach )
Poza tym nie musi być skrzypienie przy padającym łożysku a raczej przeskakiwanie mocowania górnego kolumny , widoczne podczas obracania koła na postoju .
- potrzebny lewarek i ściśkacz sprężyn
Poduszka kolumny McPersona :
- jak wyżej , wymiana prosta bez demontażu kolumny ze zwrotnicy.
Objawy
- stukanie, "latanie" kolumny na dołach , mniejsza precyzja zawieszenia i kontroli auta; Pod maską widoczny luz między kapturkiem amortyzatora a czopem mocowania kolumny w nadwoziu. Można to sprawdzić też po podniesieniu badanej strony na lewarku , wtedy otworzyć maskę i unieść zwrotnicę do góry lub na dół - po odczepinieniu łącznika stabilizatora.
- potrzebny lewarek i ściśkacz sprężyn
Ostatnio zmieniony przez corrado 2013-10-15, 11:59, w całości zmieniany 2 razy
Dzisiaj wymieniałem łączniki stabilizatora i gumy stabilizatora - firma SIDEM,
niestety nie udało mi się wymienić prawego łącznika - obrobiła się dolna nakrętka 16mm i za nic nie chciała ruszyć. Będę musiał piłować brzeszczotem (zostawiłem stary ).
Przy okazji zobaczyłem pod maską że prawa kolumna stoi luźniej w kielichu McPersona o wiele bardziej od lewej - diagnoza wybita konkretnie poduszka amortyzatora. Ale obie do wymiany bo lewa też ma luz. To by wyjaśniało pływanie na koleinach i stukanie na dołach, które mnie męczy.
Ostatnio zmieniony przez corrado 2013-10-15, 21:01, w całości zmieniany 1 raz
Marka: była Dacia jest Nissan
Model: była Duster jest Pathfinder
Silnik: było 1,6 16V 4x4+LPG jest 2.5 dci 4x4reduktor
Rocznik: było 2010 jest 2006
Wersja: Laureate Pomógł: 3 razy Dołączył: 16 Maj 2012 Posty: 515 Skąd: Śląsk Cieszyński
Wysłany: 2013-10-22, 09:43
Lajkonik napisał/a:
Zgadza się! Przecież na tym forum jest sporo laików
Laików nie Lajkoników
U mnie wymieniony na gwarancji łącznik stabilizatora przy 72 kkm.
Poza tym nękały mnie głośne stuki w połowie auta...Serwis sprawdził zawieszenie, wał napędowy i nic nie znalazł...zacząłem szukać i szukać i okazało się, że linka ręcznego stuka o zaczepy. Muszę pancerzyk włożyć w jakiś wężyk od wody dodatkowo i będzie ok.
Ostatnio zmieniony przez Hakama 4x4 2013-10-22, 09:48, w całości zmieniany 1 raz
Czy kolumna może stukać bardziej przy skręconych kołach? Bo tak ostatnio mam że przy skręconych coś stuka i na nierównościach przede wszystkim jak prawe koło wpada na nierówności to wtedy szarpie też kierownicą.Wahacze zrobione bo się gumy rozwulkanizowały i dalej jest źle. A może mi ktoś powiedzieć jak sprawdzić czy nie ma zbyt dużych luzów na przekładni bo w zeszłym roku na przeglądzie mówili że się pojawiły jakieś luzy ale za małe żeby je kasować
Mam nadzieję, że te wszystkie naprawy co to wystąpią po przejechaniu 40 tysi to naprawiają na gwarancji.
Przeraziło mnie, że przy 40 tysiącach trzeba wymienić połowę zawieszenia ( Łącznik stabilizatora, Końcówka drążka kierowniczego, Sworzeń, Tuleje, Guma stabilizatora )!!!!!
Czy kolumna może stukać bardziej przy skręconych kołach? Bo tak ostatnio mam że przy skręconych coś stuka i na nierównościach przede wszystkim jak prawe koło wpada na nierówności to wtedy szarpie też kierownicą.Wahacze zrobione bo się gumy rozwulkanizowały i dalej jest źle. A może mi ktoś powiedzieć jak sprawdzić czy nie ma zbyt dużych luzów na przekładni bo w zeszłym roku na przeglądzie mówili że się pojawiły jakieś luzy ale za małe żeby je kasować
Na początek podaj jaki przebieg.
Jeżeli było to robione to na pewno zostały sprawdzone/wymienione łączniki drążka reakcyjnego przykręconego za ich pomocą do wahacza.
Sprawdź jeszcze górne poduszki amortyzatora oraz łożysko obrotowe od góry.
Otwórz maskę i jeżeli łożysko na amortyzatorze odstaje znacząco od karoserii to masz do wymiany poduchę, która jest po spodem. Zazwyczaj też łożysko jest już zużyte.
grapess napisał/a:
Przeraziło mnie, że przy 40 tysiącach trzeba wymienić połowę zawieszenia ( Łącznik stabilizatora, Końcówka drążka kierowniczego, Sworzeń, Tuleje, Guma stabilizatora )!!!!!
Myślę, że wszystko zależy od stylu jazdy i/oraz po jakich drogach.
Są przypadki np. Dusterów gdzie wymiana było w okolicach 30000km, a te same roczniki mają pod 100000 i nic.
Ostatnio zmieniony przez Marek1603 2014-10-16, 05:19, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-10-16, 17:52
Pawlo napisał/a:
Czy kolumna może stukać bardziej przy skręconych kołach? Bo tak ostatnio mam że przy skręconych coś stuka i na nierównościach przede wszystkim jak prawe koło wpada na nierówności to wtedy szarpie też kierownicą.Wahacze zrobione bo się gumy rozwulkanizowały i dalej jest źle. A może mi ktoś powiedzieć jak sprawdzić czy nie ma zbyt dużych luzów na przekładni bo w zeszłym roku na przeglądzie mówili że się pojawiły jakieś luzy ale za małe żeby je kasować
U mnie postukuje na skręconych kołach praktycznie od nowości.
W poprzednim aucie wymieniłem maglownicę po 6 latach - stukała już na każdych nierównościach, ale faktycznie bardziej przy skręcie.
Czy kolumna może stukać bardziej przy skręconych kołach? Bo tak ostatnio mam że przy skręconych coś stuka i na nierównościach przede wszystkim jak prawe koło wpada na nierówności to wtedy szarpie też kierownicą.Wahacze zrobione bo się gumy rozwulkanizowały i dalej jest źle. A może mi ktoś powiedzieć jak sprawdzić czy nie ma zbyt dużych luzów na przekładni bo w zeszłym roku na przeglądzie mówili że się pojawiły jakieś luzy ale za małe żeby je kasować
Na początek podaj jaki przebieg.
Jeżeli było to robione to na pewno zostały sprawdzone/wymienione łączniki drążka reakcyjnego przykręconego za ich pomocą do wahacza.
Sprawdź jeszcze górne poduszki amortyzatora oraz łożysko obrotowe od góry.
Otwórz maskę i jeżeli łożysko na amortyzatorze odstaje znacząco od karoserii to masz do wymiany poduchę, która jest po spodem. Zazwyczaj też łożysko jest już zużyte.
grapess napisał/a:
Przeraziło mnie, że przy 40 tysiącach trzeba wymienić połowę zawieszenia ( Łącznik stabilizatora, Końcówka drążka kierowniczego, Sworzeń, Tuleje, Guma stabilizatora )!!!!!
Myślę, że wszystko zależy od stylu jazdy i/oraz po jakich drogach.
Są przypadki np. Dusterów gdzie wymiana było w okolicach 30000km, a te same roczniki mają pod 100000 i nic.
Marku przebieg to 65tyś
w serwisie mówili że to wahacze a tu dalej stuka jeśli chodzi o poduchę to sprawdzę i dam znać
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum