Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.4
Rocznik: 2007 Pomógł: 3 razy Dołączył: 23 Sty 2009 Posty: 64 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-10-22, 20:18 Spadł pasek klinowy
Dziś wieczorem ruszyłem spod domu i w pewnym momencie usłyszałem jakby uderzenie z okolic silnika. Przestało działać wspomaganie układu kierowniczego i zapaliła się kontrolka braku ładowania akumulatora. Wróciłem z powrotem na miejsce parkingowe i zajrzałem pod maskę. Pasek klinowy jest cały, ale zleciał z rolek. Rano zobaczę czy wszystkie rolki są na swoim miejscu. Wcześniej nic nie zapowiadało awarii. Pasek był wymieniany razem z rozrządem 2,5 roku temu. Czy da się założyć pasek z powrotem aby jakoś zajechać do warsztatu?
Oczywiście, że się da.
Równie dobrze można jechać bez paska a kiedyś w maluchach jak pękały klinowe to słyszałem że ludzie wiązali pończochy damskie i jeździli . Musisz tylko wiedzieć , że bez paska nie będzie ładowania z alternatora i jazda na światłach mijania pozwoli na ok 2-3h jazdy.
Poza tym jazda jest możliwa - brak wspomagania i klimy :)
Ale poza tym warto sprawdzić czemu pasek spadł - czy bez powodu czy może zatarło się sprzegiełko na alternatorze + wadliwy napinacz paska i pasek przy jeździe na dole mógł spaść w sprzyjających warunkach.
W celu montażu paska trzeba poluzować śruby napinacza, nałożyć pasek na rolki, napiąć go wkręcając pionowo od góry w napinacz specjalną długą śrubę, dokręcić śruby boczne napinacza i wymontować śrubę pionową.
(Ale jeżeli do warsztatu masz naprawdę blisko, to powinieneś chyba dać radę po prostu zajechać tam powoli i ostrożnie bez wspomagania i ładowania).
Nie sądzę że trzeba w loganie luzować śruby napinacza, bo jak sama nazwa wskazuje napina za pomocą "amortyzatorka" ( ale mogę się mylić ). Na napinaczach jest śruba ( uchwyt ) którą można odginać właśnie napinacz w celach demontażu/montażu paska wieloklinowego.
Ja w każdym bądź razie zmieniałem paski klinowe spod auta , zdejmując tylko osłonę silnika.
Trzeba napiąć napinacz , zablokować śrubą napięty napinacz i można demontować/nakładać nowy , póżniej w odwrotnej kolejności.
I taka uwaga - żeby to poszło w 5minut:
Najłatwiej nałożyć nowy pasek zaczynając nakładać pasek na największe koło - pasowe wału korbowego . Naprawdę prosta robota .
Ostatnio zmieniony przez corrado 2013-10-22, 21:59, w całości zmieniany 1 raz
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3865 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2013-10-23, 08:37
pasek (jeśli jest nieuszkodzony) był ewidentnie zbyt luźno napięty
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2013-10-23, 21:09, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.4
Rocznik: 2007 Pomógł: 3 razy Dołączył: 23 Sty 2009 Posty: 64 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-10-23, 16:35
Już po sprawie. Rano okazało się, że koło pasowe alternatora leży sobie na płycie pod silnikiem. Zadzwoniłem do serwisu i pojechałem na własnych kołach (dzięki Corrado za dodanie otuchy!) Jechałem bez świateł, nadmuchu i radia. Bez wspomagania nieco ciężko się jeździ. Na miejscu okazało się, że koło pasowe alternatora po prostu odkręciło się. Było z tym trochę dodatkowej roboty, bo żeby wyjąć alternator trzeba było odłączyć przewód klimatyzacji, a wcześniej usunąć czynnik r134a. Było nawet podejrzenie, że oś koła pasowego ukręciła się i trzeba będzie regenerować alternator. Koło pasowe alternatora przykręcane jest olbrzymim kluczem imbusowym. Koszt naprawy wyniósł sto kilkadziesiąt zł.
Stepway, pompa wody zasilana jest paskiem rozrządu.
Kotus, Cieszę się że opanowana sprawa :) Koło pasowe alternatora czyli na ogół tzw. sprzęgło jednokierunkowe . W dieslach jest sprzęgło żeby nie przenosić na pasek i pozostałe koła osprzętu drgań nierównych obrotów wału w Dieslach, które by szarpało raz w lewo raz w prawo. W benzynowych stosują nawet same koła pasowe bez sprzęgła.
Sprzęgiełko , bywa że się odkręca, chociaż to raczej wskazuje na to że się zaciera, bo razem z ruchem wału się je dokręca, w środku " altka " jest klucz na kontrę. Mam jeszcze akurat nawet klucz do sprzęgiełek jeszcze ale do altków Bosha , ale u mnie w DD i chyba w większości DACII jest akurat Valeo . Poobserwuj je teraz , czy na chodzie silnika , napinacz paska nie "podskakuje" . Wymieniałem sprzęgiełka w Golfie/a3 tdi z altkiem w aucie i też tam było ciasno jak teraz w 1.5dci.
Na przyszłość wymieniaj je gdy pasek szumi a napinacz skacze nierówno, a dokładniej sprawdzić - blokując w środku szczotkotrzymacz( wkładając np. śrubokręt przez otwory w "altku") alternatora i kręcąc tym sprzegięłkiem ( trzeba zrzucić pasek ), jeśli puszcza w jedną stronę a w drugą nie to jest ok, w innych przypadkach do wymiany. W ekstremalnym właśnie może się urwać i zerwać gwint na alternatorze i trzeba cały alternator zrzucać.
Ostatnio zmieniony przez corrado 2013-10-23, 17:25, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum