Równie dobrze możesz drut podłączyć :) to nie antena.
A Ty jeździsz, czy Dacia to kabina radiooperatora?
Zeszłego lata szwagier jechał ze mną nad morze. Pożyczyłem CB od brata, króciutką antenę z marketu miałem w domy (wtyk na skrętkę, w paluchach rzeźbiony), wtyczkę od zapalniczki też na szybko stworzyłem.. Działało jak należy.
Co Wy robicie z tymi CB radiami? Do czego Wam to służy? Jak kupowałem do ciężarówki, to brałem najtańsze, gdzieś miałem nazwę anteny i też działało.
Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 35 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Posty: 4266 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-03, 20:13
Kupiłem okazyjnie Sirio AS-100. Mniej sieją w niej silniczki wycieraczek i spryskiwacza niż w tanim hustler IC-100. Jednak będę polował na President Virginia jako miejską alternatywę.
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-10-04, 07:48
Ikarusiarz napisał/a:
zdzisiu27 napisał/a:
Równie dobrze możesz drut podłączyć :) to nie antena.
A Ty jeździsz, czy Dacia to kabina radiooperatora?
Zeszłego lata szwagier jechał ze mną nad morze. Pożyczyłem CB od brata, króciutką antenę z marketu miałem w domy (wtyk na skrętkę, w paluchach rzeźbiony), wtyczkę od zapalniczki też na szybko stworzyłem.. Działało jak należy.
Co Wy robicie z tymi CB radiami? Do czego Wam to służy? Jak kupowałem do ciężarówki, to brałem najtańsze, gdzieś miałem nazwę anteny i też działało.
Też mnie tacy jak on bawią, to ludzie z gatunku tych od złoconych wtyczek w sprzęcie rtv.
Co z tego, że nawet krótki bacik w zupełności wystarcza, skoro "znafcy" będą się upierali że musi być 2,5 m.....
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 4x2
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate Pomógł: 2 razy Dołączył: 12 Mar 2009 Posty: 371 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-04, 11:53
Santiago 1200.
Wszystko można kupić, najtańsze radio i najtańsza antena też działają, ale...
no właśnie, jest takie małe ale.
malutkie.
otóż jak kiedyś zasmakujesz lepszego radia i lepszej anteny, to nagle z szumu wyłania się obraz dobrej jakości głosu, dużego zasięgu, braku hałasu w samochodzie.
CB radio ma to do siebie, że jest to fala 11 metrów. Czyli BARDZO DŁUGA.
Po to wymyślono cewki i inne cuda, żeby dopasować trochę fizykę do możliwości na samochodach.
Im krótszy bacik, tym gorzej z odbiorem. Antena ćwierćfalowa (2,75 metra) byłaby w aucie ideałem. No ale się nie da...
Więc powstają różne wynalazki.
Zamontuj sobie kiedyś na samochodzie normalny uchwyt, dobrze uziemiony, do tego włóż takie Santiago 1200. A potem porównaj z magnesówką, np. popularnym Hustlerem.
To jest przepaść.
Oczywiście jak ktoś chce niewiele słyszeć i być słyszalnym niezbyt daleko, to wolna wola i wolne pieniądze.
Dla mnie minimum przyzwoitości to półtora metra bata na dachu i radio typu President Herbert a do tego przyzwoity mikrofon, typu Densei. To jest zestaw, który nie męczy ucha i daje dobre osiągi.
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-10-04, 12:36
zdzisiu27 napisał/a:
Santiago 1200.
Wszystko można kupić, najtańsze radio i najtańsza antena też działają, ale...
no właśnie, jest takie małe ale.
malutkie.
otóż jak kiedyś zasmakujesz lepszego radia i lepszej anteny, to nagle z szumu wyłania się obraz dobrej jakości głosu, dużego zasięgu
A po co Ci to?
Koniecznie musisz usłyszeć akurat z 10 km, że jeden tirowiec klnie na drugiego?
Ja na krótkiej antence pozwalającej na wjazd do garażu bez wyłażenia z auta, słyszę rozmowy z drugiej strony pół milionowego miasta, więc tak czy tak ZMNIEJSZAM zasięg.
Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 35 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Posty: 4266 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-04, 14:22
Cav napisał/a:
Ja na krótkiej antence pozwalającej na wjazd do garażu bez wyłażenia z auta, słyszę rozmowy z drugiej strony pół milionowego miasta, więc tak czy tak ZMNIEJSZAM zasięg.
Tylko czy osoba na drugim końcu miasta wielkości Poznania Cie usłyszy ? Czasem warto w zapasie mieć możliwość dwustronnej komunikacji na dystansie 4-6 km zamiast nasłuchu. Oczywiście każdy wybiera co dla niego jest najlepsze. Też dlatego planuje kupić krótszą antenkę do miasta zaś dłuższa 1 metrowa będzie na trasy.
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 4x2
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate Pomógł: 2 razy Dołączył: 12 Mar 2009 Posty: 371 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-04, 17:01
Cav napisał/a:
Ja na krótkiej antence pozwalającej na wjazd do garażu bez wyłażenia z auta, słyszę rozmowy z drugiej strony pół milionowego miasta, więc tak czy tak ZMNIEJSZAM zasięg.
Słyszysz śmietnik a nie pół miasta.
Posłuchaj u kogoś dobrego radia na dobrej antenie to zrozumiesz o co chodzi.
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-10-04, 17:38
mekintosz napisał/a:
Cav napisał/a:
Ja na krótkiej antence pozwalającej na wjazd do garażu bez wyłażenia z auta, słyszę rozmowy z drugiej strony pół milionowego miasta, więc tak czy tak ZMNIEJSZAM zasięg.
Tylko czy osoba na drugim końcu miasta wielkości Poznania Cie usłyszy ? Czasem warto w zapasie mieć możliwość dwustronnej komunikacji na dystansie 4-6 km zamiast nasłuchu. Oczywiście każdy wybiera co dla niego jest najlepsze. Też dlatego planuje kupić krótszą antenkę do miasta zaś dłuższa 1 metrowa będzie na trasy.
W jakim celu miałaby mnie słyszeć osoba na drugim końcu Poznania?
Nawet bym nie chciał, bo i po co?
A na trasie - zazwyczaj wystarcza, dla 1% przypadków nie będę kupował dłuższej anteny, a już na pewno dziurawił samochodu.
Zwłaszcza że nie widzę in plus różnicy między 70 cm Lemmem, a 30 cm Titanium (czy jakoś tak).
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-10-04, 17:39
zdzisiu27 napisał/a:
Cav napisał/a:
Ja na krótkiej antence pozwalającej na wjazd do garażu bez wyłażenia z auta, słyszę rozmowy z drugiej strony pół milionowego miasta, więc tak czy tak ZMNIEJSZAM zasięg.
Słyszysz śmietnik a nie pół miasta.
Posłuchaj u kogoś dobrego radia na dobrej antenie to zrozumiesz o co chodzi.
Słuchałem u kuzyna w TIR-ze, podtrzymuję zdanie że nie mam takich potrzeb.
Nie bronię nikomu mieć, ani posiadać złotych cinch-y.
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 4x2
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate Pomógł: 2 razy Dołączył: 12 Mar 2009 Posty: 371 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-05, 06:09
Proponuję, żebyś nie pisał o rzeczach, o których nie masz pojęcia, bo to już kolejny wątek, gdzie wprowadzasz ludzi w błąd.
Gdybyś uważał na lekcjach fizyki w szkole, to byś wiedział jak działa antena samochodowa do CB radia i nie pisał takich głupot, że nie ma różnicy czy ma się krótką antenę czy długą.
Wszystkie anteny fizycznie krótsze od 2,75 m mają zawsze zysk ujemny. Im antena na mobila jest dłuższa fizycznie tym jest lepsza. Nie ma anten krótkich i o dużym zysku. Zysku, rozumianym jako czułość odbioru i skuteczność nadawania.
Anteny krótsze niż 1 metr mają zasięg nadawania około 2 kilometrów w mieście, do 5 w terenie (rozumiane jako mobil2mobil). W dobie elektronicznego chińskiego śmietnika parametry takich anten są dodatkowo pogarszane kiepskim torem odbiorczym, brakiem filtrów, beznadziejną czułością i selektywnością w cb radiu.
Podsumowując
1 metr jak wspomniana wyżej Sirio A100 to absolutne minimum. Odbiór znacząco poprawi też mocowanie stałe na samochodzie, co pozwala uzyskać dobrą masę. Niekoniecznie trzeba coś wiercić, można dać uchwyt na klapę. Antena powinna być w całości NAD dachem. Najlepsze warunki dają anteny typu Santiago 1200.
Druga rzecz - jeśli CB radio ma być używane często, to lepiej zainwestować w markową antenę (np. Sirio, Sirtel), bo te anteny są zbudowane z dobrych materiałów i cewki w nich nie ulegną np. zawilgoceniu (co oznacza znaczący spadek osiągów.
Trzecia rzecz i ostatnia - jeśli dużo jeździsz i chcesz mieć dobrą jakość odbioru, to najlepsze są nieco bardziej rozbudowane radia, które charakteryzują się wysoką czułością i selektywnością (odpornością na skrośne, zakłócenia z innych kanałów), mają dobrej jakości tor odbiorczy z filtrami. Ideałem dla mnie osobiście jest pierwszy model President Herbert. Bardzo przyjemny dźwięk i świetna jakość nasłuchu. Funkcja bardzo przydatna w samochodzie to ASC (auto squelch).
Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 35 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Posty: 4266 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-05, 10:47
Zdzisiu , nie przekonasz Cava. Jak jemu pasuje krótka antenka to jego sprawa. Na szczęście do nasłuchu z faktycznie wystarcza. Tylko kolega Cav ma specyficznie irytujący sposób argumentowania swoich racji.
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-10-05, 11:30
zdzisiu27 napisał/a:
Proponuję, żebyś nie pisał o rzeczach, o których nie masz pojęcia, bo to już kolejny wątek, gdzie wprowadzasz ludzi w błąd.
Gdybyś uważał na lekcjach fizyki w szkole, to byś wiedział jak działa antena samochodowa do CB radia i nie pisał takich głupot, że nie ma różnicy czy ma się krótką antenę czy długą.
Gdybyś czytał na co odpowiadasz, to nie wypisywałbyś takich głupot.
Przeczytaj czy ja gdzieś napisałem, że dłuższa antena nie robi różnicy.
Jak nie znajdziesz to odszczekaj swoje pyskówki, o ile masz tyle cywilnej odwagi.
A jak nie - to wypisuj swoje kłamliwe wypociny bez ładu i składu dalej sobie sam - PLONK WARNING
HINT: napisałem TYLKO że nie widzę różnicy między dwoma KONKRETNYMI posiadanymi przeze mnie antenami, obydwie są na magnesie, z tym samym radiem i samochodem.
A wręcz zaryzykowałbym twierdzenie, że teoretycznie gorsza i krótsza antena pracuje mi lepiej.
Ostatnio zmieniony przez Cav 2014-10-05, 11:33, w całości zmieniany 2 razy
Dlatego zadałem pytanie: Co Wy z tym robicie. Normalnemu użytkownikowi potrzeba jest dowiedzieć się, czy droga przejezdna, czy suszą (ja przestrzegam przepisów, ale czasem się gubię w gąszczu znaków). Jak jeździłem na TIR-ach to pogadałem czasem z kolegą, który trzymał się 500 metrów ode mnie. Do tego potrzeba jest kawał anteny i jakieś tam radio. To wystarczy.
Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 35 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Posty: 4266 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-06, 21:40
Czasem warto zapytać o drogę, knajpę, ciekawe miejsca poza terenem zabudowanym. CB to nie tylko antymisiek Wtedy większy zasięg nadawania/odbioru się przydaje.
Z nowo nabytą antenką wymyśliłem, że antena będzie stała na środku dachu, tuż przed belką bagażnika. Na wszelki wypadak, jakby się pochyliła to nie wywróci się. Przewód zamierzam ukryć/osłonić peszlem, i przymocować go "trytytkami" do belki bagażnika. Tam zostanie podstawa magnesowa z nakrętką. Sam bat będę zdejmować.
Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 35 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Posty: 4266 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-08, 22:05
Zainwestowałem w reflektometr do strojenia anten cb. Jakby ktoś z Wawy potrzebował zestroić swoją antenę z samochodem służę pomocą.
Ponadto drogą kupna na allegro nabyłem niewielką antenkę do miasta SIRIO MICRO 30 MAG
Cav będzie ze mnie dumny
Ostatnio zmieniony przez mekintosz 2014-10-12, 21:46, w całości zmieniany 2 razy
Mona77 [Usunięty]
Wysłany: 2017-03-28, 11:08 CB Radio
Chciałabym prosić osoby korzystające z CB radia o uwagi na temat użytkowania tego typu sprzętu we wszystkich modelach Dacii. Ja co prawda planuje dopiero zakup Dustera z silnikiem Diesla ale jestem już prawie pewna zakupu więc najbardziej mi zależy na informacjach na temat CB właśnie od osób posiadających ten model (PH2). Takiego tematu nie znalazłam a myślę, że wiele osób będzie zainteresowanych uzyskaniem podobnych informacji. Do brzegu - proszę o informacje o sposobie montażu anteny (magnes, uchwyt (klapa,reling) a może dziura), modelu anteny, sposobie i miejscu montażu radia, sposobie zasilania (zapalniczka, akumulator), rodzaju (modelu) radia. Najważniejsze - czy występują zakłócenia (od silnika lub innych zakłócaczy) i jakie są ogólne wrażenia z użytkowania, problemy, uzyskiwane zasięgi łączności itp. Zdjęcia mile widziane. Pozdrawiam, Mońka
Mona77 parę uwag; antena im dłuższa tym lepszy zasięg. Najwygodniejsze anteny są "łamane". Jeśli parkujesz na dworze, to może być na magnes /pod nim oczywiście specjalna ochronna naklejka/. W garażu , antena musi być albo krótka, łamana, bądź na specjalnym uchwycie mocującym do klapy bagażnika obniżającym punkt wsparcia. Dacia odradza wiercenia dziur! Najlepiej wszystko dobierać u montażysty bezpośrednio, bo tam człowiek odpowiednio wystroi antenę, a nie robić na łapu capu. CB mają filtry na zasilaniu, więc nie zakłócają.
Mona77 [Usunięty]
Wysłany: 2017-03-28, 14:49
paul7 dziękuję za tych kilka uwag Ogólne zasady działania CB znam, bo korzystam od.. paru lat Chodziło mi o konkretne realizacje instalacji i osiągnięte efekty. I zakłócenia - może nieprecyzyjnie piszę - chodziło mi o to, czy w CB nie ma zakłóceń.
Ja mam zamontowane koło prawej nogi na tunelu środkowym najmniejsze CB radio na rynku, gruszka wisi tuż obok. Miejsca jest wystarczająco dużo, a zasilanie z gniazda zapalniczki - zero zakłóceń.
CB radio nazywa się CRT One, a zdjęcie poniżej.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum