Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Rozgrzewanie silnika przed jazdą LPG
Autor Wiadomość
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-11-23, 22:23   Rozgrzewanie silnika przed jazdą LPG

Witam chciał bym zapytać o waszą opinie na temat rozgrzewania silnika przed jazdą w kontekście lpg .Chodzi tylko o aspekt ekonomiczny . Jak wiadomo w sekwencji silnik zaczyna pracować na lpg od (zależnie od ustawień ok 35-45 C ) Wszystko niżej jest na benzynie czyli drożej .
Ja od jakiegoś czasu staram się odpalać samochód po czym wypalać papierosy czy otrzepywać wycieraczki , robić wszystko aby samochód pracował jak najdłużej zanim ruszy aby po prostu się nagrzał .

Są 2 szkoły co do nagrzewania silnika
1. mówi że silnik jako blok metalu potrzebuje określonej ilości kalorii ciepła aby ogrzać się do tych 40C czyli zawsze żeby się rozgrzać musi spalić np 200ml benzyny . Nie ważne czy czy stoimy czy jedziemy .
2. Silnik zimny pali dużo więcej więc jeżeli będziemy poruszać się z zimnym silnikiem będziemy mieć na tych 2-3 km 2-3 razy większe spalanie , a jeżeli rozgrzejemy na postoju spalimy minimalną ilość paliwa . Do tego dochodzi fakt ochładzanie silnika przez pęd wiatru w czasie jazdy oraz gorsze smarowanie na nieogrzanym silniku .

Subiektywnie mogę stwierdzić iż rozgrzewając silnik przez te 2-4 min przed jazdą odczułem na pewno spadek spalanie benzyny . Ponieważ kiedyś jak ruszałem od razu to silnik odpalał gaz na 1-2km a teraz po 500 m .

Oczywiście rozpatrujemy tutaj ewentualność na zimę/jesień kiedy powietrze jest zimne .
Mówimy o jeździe miejsce 15 km w jedną stronę
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2013-11-23, 22:25, w całości zmieniany 1 raz  
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2013-11-24, 00:44   

trudno o rzeczywiste pomiary ale mnie (tak też czynię) jazda zaraz po odpaleniu silnika przekonuje z tego względu, że silnik obciążony jazdą szybciej osiągnie wyższą temperaturę niż pracujący na biegu jałowym, oczywiście zużyje odpowiednio więcej paliwa ale to zużyte paliwo jest już wykorzystane do pokonania pewnej drogi a nie stanie w miejscu i czekanie aż "się nagrzeje", zyskujesz również kilka minut (może to nie jest najważniejsze) w ciągu których chociaż trochę jednak zbliżasz się do celu a nie czekasz biernie... (można oczywiście rozpatrywać jeszcze najróżniejsze inne argumenty takie jak, np. zimny olej = gorsze smarowanie itp... ale to już indywidualne kalkulacje)
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-11-24, 02:10   

Oczywiście że jak się komuś spieszy ale rozpatrujemy tu tylko pod względem ekonomicznym .
Jeżeli wyjadę prosto z garażu to ok 2 km rozgrzewa się do tych 40 C w zimie nawet 4 KM .
Obliczenia bez rozgrzewania
100/2=50
10/50 =0,4
0,4 x 5,5 =2,2 PLN
KOSZT BEZ ROZGRZEWANIA 2,2 PLN
Koszty z rozgrzewaniem
Samochód będzie pracował 5 min oraz jechał 500 m na benzynie oraz 1500 m na gazie
Na jałowym spala ok 1 l/h jest to jednak wartość na rozgrzanym silniku na zimnym pewnie 2 l/h
więc 2 / (60/5) = 0,166 [L] Benzyny
koszt 0,166 x 5,5 = 0,913 PLN
+
500 m jazdy na PB
ponieważ samochód rozgrzał się do ok 20C przyjmijmy spalanie na 13 l pb
500 m = 0,5 km
100 / 0,5 = 200
13[L] /200 = 0,065 [spalonego paliwa na 500 m ]
koszt : 0,065 x 5,5 = 0,357 PLN

Jeszcze trzeba przejechać 1,5 km na lpg ponieważ silnik jest rozgrzany przyjmijmy że spala 10 l LPG
100/1,5=66,66
10/66,66= 0,150
0,150 [L] x 2,8 = 0,42
KOSZT CAŁKOWITY Z ROZGRZEWANIEM 0,42+0,357+0,913 = 1,69 PLN

Oprócz tych 51 gr różnicy mamy jeszcze lepsze smarowanie
Starałem się pisać moje obliczenia jak najjaśniej aby w razie czego ktoś mądrzejszy mógł poprawić moją teorie


W prawdziwym życiu każda z tych liczb (spalanie ) będzie funkcją malejącą zależnie od rosnącej temperatury
Ale o tym można by napisać obfitą pracę pracę inżynierską .
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2013-11-24, 02:27, w całości zmieniany 6 razy  
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2013-11-24, 13:04   

- fajna zabawa... :lol:
- wystarczy zmienić jeden parametr i cała wyliczanka ulega diametralnej zmianie...
- dla przykładu: w moim przypadku nie zdarzyło mi się by nawet przy silnych mrozach instalacja lpg nie została "włączona" później niż po 2 km, u mnie cena gazu jaką płacę przy tankowaniu to ok. 2,55 itd...
- dlatego jednak podtrzymam to co napisałem wcześniej
TD Pedro napisał/a:
to już indywidualne kalkulacje

- tym bardziej, że pewne przyjęte przez Ciebie założenia nie są w żaden miarodajny sposób zweryfikowane...

- dlatego
Cytat:
Ale o tym można by napisać obfitą pracę pracę inżynierską .


- jestem ZA :-P
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-11-24, 14:23   

hmmm znam byłego inżyniera FSO od silników który jest matematykiem można by go zapytać jak to kiedyś było , byle nie kazał mi tego z nim liczyć bo chyba umrę .
W praktyce samochód rozgrzewa się różnie , 2 km jest to średnia odległość po której mi się nagrzewa w warunkach wiejskich z wolną jazdą . Jak pocisnę to i w te 500 m się rozgrzeje ale po co ?
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2013-11-24, 14:30, w całości zmieniany 1 raz  
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2013-11-24, 14:35   

w zasadzie ten "problem" można by odnieść również do silników bez instalacji lpg... i rozważać jak lepiej: rozgrzewać silnik na postoju przed jazdą czy odpalić i od razu (spokojnie) ruszać...
 
trybik 


Marka: dacia
Model: dokker
Silnik: 1,6 MPI
Rocznik: 2013
Wersja: Ambiance 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Lis 2013
Posty: 362
Skąd: Bialystok
Wysłany: 2013-11-24, 19:05   

w książce obslugi auta piszą by po odpaleniu zaraz ruszać nie stać i nie grzać , hm, latem wiosną bie ma sprawy gdy oleje są ciepłe i w silniku i skrzynce biegów ,
więc ogólnie w ciepłe dni ruszam od razu a w upały to bywało często ze silnik zaraz po odpaleniu na PB sam przełączał się na LPG bo oleje silnik i skrzynka ciepła
zimą w mrozy uważam że lepiej postać i pogrzać auto usunąć śnieg i lód i po to by silnik i oleje się nagrzały i dopiero potem ruszyć włączać LPG
chyba zdrowiej dla silnika skrzynki łożysk itp taniej wyjdzie pogrzać niż naprawiać auto
a ...... w duże mrozy olej w skrzyni jest tak gęsty ża np. pierwszy bieg wypadał lub ciężko było wrzucić :->
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2013-11-24, 21:35   

Rozchodzi się o to że zimny silnik jest mniej ekologiczny i dlatego producenci nakazują rozgrzewanie go jazdą. Ogólnie warto w duże mrozy uruchomić auto i chwilkę poczekać aż złapie równomierność obrotów i dać czas olejowi dotrzeć do zakamarków silnika. Czyli przy dużych mrozach jakieś 30-60s ( co jest mniejszym złem )i ruszać. Spalanie samochodu w parę sekund po rozruchu to nie 2l tylko 20l i maleje gwałtownie z każdą sekundą. Natomiast jadąc można spalić troszeczkę uboższą mieszankę niż zwykle.
Albo montaż drobnego udogodnienia. :mrgreen:
http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=9260
trybik napisał/a:

zimą w mrozy uważam że lepiej postać i pogrzać auto usunąć śnieg i lód i po to by silnik i oleje się nagrzały i dopiero potem ruszyć


Okres zbyt długi w ten sposób wyrządzasz silnikowi i katalizatorowi sporą krzywdę. Silnik na biegu jałowym spala troskę bogatszą mieszankę dodatkowo ta mieszanka przy zimnym silniku jest wzbogacana bardzo mocno tak by odpowiednia ilość benzyny mogła odparować i wziąć udział w spalaniu. Pozostała spływa po zimnych ściankach cylindra zmywając z niego olej, którego nie ma tam za dużo powodując tarcie elementów na sucho, co bardzo niszczy silnik. Część tej benzyny dostaje się do skrzyni korbowej rozrzedzając olej, co pogarsza jego właściwości smarne. Co niestety zaczyna później wpływać już na rozgrzany silnik. A cześć tego nieopalonego paliwa zostaje wyrzucona do katalizatora i tam się dopala powodując jego niszczenie.
Ostatnio zmieniony przez kali 2013-11-24, 21:50, w całości zmieniany 2 razy  
 
Daster 



Marka: Dacia, BMW
Model: Duster, Seria 5 E39
Silnik: 1.6/105KM, 3.0/231KM
Rocznik: 2010, 2002
Wersja: Laureate
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 30 Wrz 2010
Posty: 366
Skąd: Białystok
Wysłany: 2013-11-24, 23:11   

kali napisał/a:
Część tej benzyny dostaje się do skrzyni korbowej rozrzedzając olej, co pogarsza jego właściwości smarne
Ar Ju siur?
Chyba pomyliłeś silnik z zapłonem samoczynnym (ON) z silnikiem z zapłonem iskrowym (Pb9X)
To w "dieslach" z FAP'em występuje problem o którym wspominasz, gdy zostaje zwiększona dawka paliwa aby dopalić sadze w FAP, a kierowca nie dostosuje wymaganych parametrów jazdy do zaleceń producenta. Dacia na szczęście stosuje silniki Reanault w których dopalanie sadzy następuje przez wtrysk paliwa dodatkowym wtryskiwaczem już poza cylindrem silnika.

Wracając do tematu, gdyby w silniku benzynowym paliwo dostało się po ściankach cylindra "oszukując" 3 pierścienie to po dostaniu się do oleju w skrzynie korbowej nie rozrzedzi go. Po prostu szybciej z niego odparuje po jego ogrzaniu i wydostanie się w postaci oparów przez tzw. odmę i z powietrzem zassana do cylindrów.
W "dieslach" nie jest już tak fajnie bo ON po zmieszaniu się z olejem silnikowym nie ma możliwości odparowania tak jak benzyna i ciągle go przybywa rozrzedzając olej i często po dłuższym czasie przekraczając bezpieczny poziom na miarce bagnetu.
_________________

Ostatnio zmieniony przez Marek1603 2013-11-25, 06:08, w całości zmieniany 2 razy  
 
mendelmax 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 01 Mar 2013
Posty: 174
Skąd: Katowice
Wysłany: 2013-11-24, 23:25   

Oszczędzenie kilku złotych na paliwie moim zdaniem nie rekompensuje przyspieszonego zużycia silnika.

Daster napisał/a:
Wracajac do tematu, gdyby w silniku benzynowym paliwo dostalo sie po sciankach cylindra "oszukujac" 3 pierscienie to po dostaniu sie do oleju w skrzynie korbowej nie rozrzedzi go.

Tak jest teoretycznie, ale praktyka jest niestety taka, że paliwo przy zimnym silniku jest dawkowane w cyklu "open loop", czyli w stężeniu większym niż stechiometryczne. To z kolei powoduje niedokładne dopalanie się paliwa, które jako sadza przedostaje się na pierścienie i zanieczyszcza olej. A sadza już niestety nie odparowuje. Druga sprawa jest taka, że w zimie olej silnikowy często pozostaje niedogrzany i benzyna pozostaje w nim długo zanim zostanie faktycznie odparowana. Przez ten czas skutecznie rozrzedza olej i pogarsza smarowanie.

Do tego dochodzą również inne detale jak np. fakt, że pracując pod obciążeniem zwiększone ciśnienie w komorze spalania dociska pierścienie mocniej do ścianek, uszczelniając cylinder lepiej. Oraz to, że zwiększona ilość sadzy osadza się w katalizatorze, zmniejszając sukcesywnie jego skuteczność.

Prawidłowa szkoła jazdy autem z wtryskiem jest taka, żeby odpalić, dać kilkanaście sekund popracować żeby olej się rozprowadził wszędzie i w drogę unikając wysokich obrotów.

Doskonałą opcją jest zamontowanie w obiegu płynu podgrzewacza elektrycznego na 12V. Tą metodą uzyskujemy szybsze nagrzewanie nie tylko przez samą grzałkę, ale też przez zwiększenie obciążenia silnika alternatorem. Taki podgrzewacz kosztuje sobie te 100-150 zł, więc można przeboleć, a zyska na tym i żywotność silnika i parownika LPG. No i spadnie zużycie benzyny, a szyby szybciej się będą odmrażać ;-)
 
matucha 



Marka: Skoda / VW
Model: Rapid / Up!
Silnik: 1,0 TSI / 1,0 MPI
Rocznik: 2019/2017
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 24 Maj 2010
Posty: 813
Skąd: Poznań
Wysłany: 2013-11-24, 23:33   

Ja silnik rozgrzewam zimą, ale głównie z innej przyczyny. Jak już po oskrobaniu szyb / odśnieżeniu wsiadam do auta, to jest w nim przyjemnie, zdejmuję kurtkę / czapkę / rękawice. Auto prowadzi się dużo przyjemniej i mogę skupić się na jeździe, a nie na tym, że mi zimno / szyby jeszcze zaparowane itd., co w wyniku sprawia, że jestem bezpieczniejszym kierowcą na drodze.

mendelmax napisał/a:


Doskonałą opcją jest zamontowanie w obiegu płynu podgrzewacza elektrycznego na 12V.


Jeśli ktoś mieszka w domu jednorodzinnym to jeszcze lepszym rozwiązaniem jest podgrzewacz na 230V. Do tego jakiś włącznik czasowy i wsiadamy do auta, gdzie silnik ma temp. 60*C. Prawie jak Webasto ;-)
_________________
Było Sandero Stepway 1,6MPI + LPG 2010 i Logan MCV 1,6MPI + LPG 2012
Ostatnio zmieniony przez matucha 2013-11-24, 23:34, w całości zmieniany 1 raz  
 
mendelmax 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 01 Mar 2013
Posty: 174
Skąd: Katowice
Wysłany: 2013-11-24, 23:38   

O, znalazłem na allegro, chodziło mi o taki patent http://allegro.pl/duzy-po...3738064698.html

Moc grzewcza 1.3KW, a że sprawność silnika to circa 30%, to dodatkowe 4KW ciepła trafią do układu z silnika obciążonego dodatkową mocą alternatora. Czyli razem 5KW dogrzewania. Sporo.
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2013-11-25, 09:09   

Daster napisał/a:
kali napisał/a:
Część tej benzyny dostaje się do skrzyni korbowej rozrzedzając olej, co pogarsza jego właściwości smarne
Ar Ju siur?
Chyba pomyliłeś silnik z zapłonem samoczynnym (ON) z silnikiem z zapłonem iskrowym (Pb9X).

Oczyuwiście że siur.
Mógłbyś się przygotować merytorycznie do wypowiedzi. Przy otwartej pętli dawkowanie paliwa jest dość spore i niestety przecieka do skrzyni korbowej nie tylko w postaci sadzy, ale i czystego paliwa. Czas poznać budowę dowolnego silnika spalinowego i dowiedzieć się, co to jest honowanie. Bo benzyna z rys holowniczych wypłukuje olej a po przejściu pierścieni zostaje spłukane przez olej ze skrzyni korbowej. Dlatego ja zawsze zmieniam olej na wiosnę. Pierścienie też nie są w pełni szczelne i nie mogą być właśnie przez honowanie to olej je uczelnia a ten olej jest wypłukiwany przez benzynę. Benzyna składa się z frakcji i z oleju tak łatwo nie odparuje.
mendelmax napisał/a:


Prawidłowa szkoła jazdy autem z wtryskiem jest taka, żeby odpalić, dać kilkanaście sekund popracować żeby olej się rozprowadził wszędzie i w drogę unikając wysokich obrotów.

I o to chodzi
mendelmax napisał/a:

Doskonałą opcją jest zamontowanie w obiegu płynu podgrzewacza elektrycznego na 12V. Tą metodą uzyskujemy szybsze nagrzewanie nie tylko przez samą grzałkę, ale też przez zwiększenie obciążenia silnika alternatorem. Taki podgrzewacz kosztuje sobie te 100-150 zł, więc można przeboleć, a zyska na tym i żywotność silnika i parownika LPG. No i spadnie zużycie benzyny, a szyby szybciej się będą odmrażać ;-)

Nie tak prędko Te świeczki biorą sporo prądu a prąd z alternatora, który żeby tą moc wytworzyć musi spalić benzynę. Więc nic za darmo. A sprawność alternatora nie jest zbyt wysoka.
Matucha a w pracy po 8 godzinach stania auta na mrozie gdzie sie podłączysz?
Ostatnio zmieniony przez kali 2013-11-25, 09:21, w całości zmieniany 2 razy  
 
mendelmax 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 01 Mar 2013
Posty: 174
Skąd: Katowice
Wysłany: 2013-11-25, 10:19   

No oczywiście że biorą z alternatora i oczywiście, że spali wtedy więcej paliwa, ale pracując pod obciążeniem silnik benzynowy ma też większą sprawność, co częściowo kompensuje straty. Silnik rozgrzeje się szybciej, co pozytywnie wpłynie na jego żywotność i na spalanie, bo takie grzanie nie potrwa długo- takie świeczki pracują tylko do tych 50*C. A wtedy już przełączy się na gaz i voilla.

Zresztą wielu producentów stosuje takie rozwiązanie seryjnie, zwłaszcza w dieslach.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-11-25, 14:24   

Temat o grzałkach już oczywiście dawno był: http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=4688 (:
 
Daster 



Marka: Dacia, BMW
Model: Duster, Seria 5 E39
Silnik: 1.6/105KM, 3.0/231KM
Rocznik: 2010, 2002
Wersja: Laureate
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 30 Wrz 2010
Posty: 366
Skąd: Białystok
Wysłany: 2013-11-25, 15:48   

kali napisał/a:
Oczyuwiście że siur.
Mógłbyś się przygotować merytorycznie do wypowiedzi. Przy otwartej pętli dawkowanie paliwa jest dość spore i niestety przecieka do skrzyni korbowej nie tylko w postaci sadzy, ale i czystego paliwa. Czas poznać budowę dowolnego silnika spalinowego i dowiedzieć się, co to jest honowanie. Bo benzyna z rys holowniczych wypłukuje olej a po przejściu pierścieni zostaje spłukane przez olej ze skrzyni korbowej. Dlatego ja zawsze zmieniam olej na wiosnę. Pierścienie też nie są w pełni szczelne i nie mogą być właśnie przez honowanie to olej je uczelnia a ten olej jest wypłukiwany przez benzynę. Benzyna składa się z frakcji i z oleju tak łatwo nie odparuje.

Widzę ze masz zacięcie na belfra. 8-)
Ostudzę Twój zapał.
Trochę przehonowałeś bo Twoja teoria jest tylko częściowo słuszna i pasuje do jednostek ze zużytymi powierzchniami trącymi w cylindrze w których efekt porannego odpalania na mrozie masz w postaci białego dymu z wydechu (spalony olej który został zebrany przez pierścienie do komory spalania) Po rozgrzaniu luzy się zmniejszają i dymienie ustępuje. W zdezelowanych silnikach dymi na okrągło przez olej dostający się pierścieniami jak i uszczelniaczami zaworów. Honowanie dotyczy silników ze zużytymi układami cylinder-tłok/pierścienie

Skoro jesteś taki wyuczony to wykaz się i udowodnij swoja teorie.
Podaj jaka ilość paliwa dostaje się w Twoim silniku do oleju w czasie od jego uruchomienia do osiągnięcia temp. 4 cegiełek przy panującej na zewn. temp. -20C? :-D
_________________

Ostatnio zmieniony przez Marek1603 2013-11-25, 20:06, w całości zmieniany 4 razy  
 
mendelmax 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 01 Mar 2013
Posty: 174
Skąd: Katowice
Wysłany: 2013-11-25, 16:24   

Daster napisał/a:
Honowanie dotyczy silnikow ze zuzytymi ukladami cylinder-tlok/pierscienie

Nie odnosząc się do reszty, ale tu się nie mogę zgodzić- każdy cylinder w momencie fabrycznej obróbki jest honowany.
 
trybik 


Marka: dacia
Model: dokker
Silnik: 1,6 MPI
Rocznik: 2013
Wersja: Ambiance 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Lis 2013
Posty: 362
Skąd: Bialystok
Wysłany: 2013-11-25, 18:06   

nie wnikam głęboko w budowę silnika zasadę działania ale w moim UNO karter mieści nieco ponad 3 litry oleju to ile trzeba by benzyny by go rozrzedzić tak by stracił właściwości smarne ? wiem tylko że gdy ruszam zimą przy -30 mieszkam w Białymstoku to w taki mróz jedynka nie chce wskoczyć więc grzeje go trochę :->
 
48piotr 


Marka: Dacia
Model: DUSTER 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Duster
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 16 Lis 2010
Posty: 733
Skąd: Puławy
Wysłany: 2013-11-25, 19:01   

trybik napisał/a:
taki mróz jedynka nie chce wskoczyć więc grzeje

Ja zostawiam samochód na takim biegu z jakiego będę ruszał./jedynka,lub wsteczny/
_________________
48piotr
 
Daster 



Marka: Dacia, BMW
Model: Duster, Seria 5 E39
Silnik: 1.6/105KM, 3.0/231KM
Rocznik: 2010, 2002
Wersja: Laureate
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 30 Wrz 2010
Posty: 366
Skąd: Białystok
Wysłany: 2013-11-25, 20:05   

mendelmax napisał/a:
Nie odnosząc się do reszty, ale tu się nie mogę zgodzić- każdy cylinder w momencie fabrycznej obróbki jest honowany.

Zgadzam się z Tobą gdyż honowanie jest procesem po szlifowaniu. Pierwszy jest w produkcji. Następne przy remoncie silnika i doborze tłoków i pierścieni pod konkretny "szlif"
_________________

Ostatnio zmieniony przez Daster 2013-11-25, 20:05, w całości zmieniany 1 raz  
 
mendelmax 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 01 Mar 2013
Posty: 174
Skąd: Katowice
Wysłany: 2013-11-25, 20:23   

trybik napisał/a:
ile trzeba by benzyny by go rozrzedzić tak by stracił właściwości smarne ?

Trzeba uwzględnić też to, że na styku pierścienia z cylindrem ten olej rozrzedza się najbardziej (czyli własnie tam, gdzie ma smarować). Jako że tego oleju jest tam powiedzmy 1ml to kolejny 1ml benzyny zrobi mieszankę 50:50, a to zdecydowanie zmienia właściwości smarne.

Ten proces jest liniowy a nie progowy, więc trudno powiedzieć, że od jakiegoś tam stężenia benzyny olej traci właściwości. Faktem jest, że czym jej mniej tym lepiej.
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2013-11-26, 08:07   

Ja natomiast widzę, że ty nic nie rozumiesz. I z uporem maniaka nie chcesz tej wiedzy przyjąć. Mam wrażenie, że rozmawiam z 13 letnim dojrzewającym dzieckiem, który pozjadał wszystkie rozumy a wiedze książkową ma za nic. No i ten miś w avatarze..... I nazwa..... Czyżby tatuś kupił sobie Dastera?

Człowieku ogarnij się troske!

Czas, który tu poświęciłeś na swoje wywody z powodzeniem byś wykorzystał na zdobycie minimum wiedzy na temat budowy silnika.

Honowanie to proces, w którym „rysujesz” powieszenie cylindra pod odpowiednim kontem. Dzięki czemu w tych zagłębieniach gromadzi się olej. Dzięki czemu pierścienie ślizgają się po warstwie oleju nie zużywając się.
Po zużyciu się honu cylinder staję się bardziej szczelny(, bo pierścienie do niego przylegają) tyle tylko, że części wzajemnie o siebie trą i bardzo szybko się zużywają.


A każde rozcieńczenie oleju powoduje pogorszenie jego właściwości smarnych.

I to zadnie przeczytaj kilka razy, ale, chyba nie załapiesz.
A do Uno z najmniejszym silnikiem 0,9 wchodzi 3,5l.
 
trybik 


Marka: dacia
Model: dokker
Silnik: 1,6 MPI
Rocznik: 2013
Wersja: Ambiance 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Lis 2013
Posty: 362
Skąd: Bialystok
Wysłany: 2013-11-26, 21:40   

jasne jadąc dodajesz gazu i jeszcze więcej paliwa podajesz do silnika i więcej nie spalonego paliwa trafia do karteru coś mi tu nie gra
 
trybik 


Marka: dacia
Model: dokker
Silnik: 1,6 MPI
Rocznik: 2013
Wersja: Ambiance 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Lis 2013
Posty: 362
Skąd: Bialystok
Wysłany: 2013-11-26, 21:47   

dla mnie jest proste grzeje silnik skrobiąc szyby
wsiadam jadę np. po drodze osiedlowej na biegu nie dodając gazu panowie bo i tak auto ciągnie na bogatej mieszance tzw ssaniu
i nie wnikam w honowanie /poczytałem/ i rozcieńczanie oleju
nie wiem gdzie panowie mieszkają ja w Białymstoku, czasem zimą rano mam - 35
olej zmieniam co roku październik by silnik miał nowiutki olej na zimę i 3,5 l to książkowa ilość oleju
 
trybik 


Marka: dacia
Model: dokker
Silnik: 1,6 MPI
Rocznik: 2013
Wersja: Ambiance 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Lis 2013
Posty: 362
Skąd: Bialystok
Wysłany: 2013-11-26, 22:27   

żeby nie gnieść tematu
widzę że wielu z panów ma co najmniej wykształcenie wyższe kierunkowe jeśli chodzi o obróbkę metalu skrawaniem oraz budowę i działanie silnika każdego typu więc "nie pomalujesz"
osobiście wydaje mi się że porady praktyczne wypracowane na gruncie typu "jak zrobić /zrobiłem i jest OK są więcej warte niż dywagacje na temat czym jest honowanie
ale mogę się domyślać iż pewna część użytkowników samodzielnie nie zmieniła koła w swoim aucie tylko jedzie do oponiarza ale wiedzę teoretyczna posiada w jednym palcu
Podlasie pozdrawia
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne