DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - wymiana panewek

Wroobel - 2014-04-26, 15:04
Temat postu: wymiana panewek
Witam Panowie

Potrzebuje rady
chce wymienic panewki na własną ręke i wiem, że nie bedzie problemów lecz jaki rozmiar kupić. na stronie intercars podają kilka nadwymiarowych,
mam manuala lecz nie idzie doczytać to chyba węgierski.

Logan 1,6 Mpi

Marek1603 - 2014-04-26, 15:12

Najpierw to trzeba zacząć od pomiaru korbowodu i ewentualnie podjąć decyzję. Może się okazać, że będziesz musiał kupić nominał i po problemie. Jak nie to szlif i dopiero wyjdzie, na który nadwymiar.
Wroobel - 2014-04-26, 15:27

Jak najbardziej.
A ile maja w nominale?

Marek1603 - 2014-04-26, 19:09

Może Laisar pomoże?
Wroobel - 2014-04-26, 20:13

Jest opcja, gdy pojawi sie awaria silnika (oczywiście kontrolki sie pojawiają itp.), że komputer odłączy możliwoś uruchomienia silnika??
Kręci ale nie załapuje.

Marek1603 - 2014-04-26, 22:27

Może na początek powiedz dlaczego chcesz/musisz wymienić panewki?

Myślę, że np awaria czujnika położenia wału, cewki zapłonowej kabli WN, może już sama w sobie dawać podobny efekt jak piszesz.

Pomijam brak paliwa. ;-)

eplus - 2014-04-27, 09:44

Przy zużyciu panewek silnik pracuje normalnie, tylko może mieć problemy z utrzymaniem ciśnienia oleju, być może również z jego zużyciem. Chyba piszecie o dwóch różnych problemach.
Wroobel - 2014-04-27, 10:17

Silnik strasznie hałasował podczas jazdy. Miał problem z obróceniem wału przy odpalaniu, aż w końcu tracił moc podczas przyśpieszania. Gdy zrobiliśmy przerwę 10-15 min postoju silnik już nie chciał odpalić. Benzyny nie brakowało w zbiorniku.
Marek1603 - 2014-04-27, 10:45

Jaki przebieg?
Ma LPG?

Może po prostu trzeba ustawić luz na zaworach.
Hałas różnie może być odbierany więc sprawdź przewody do świec czy nie mają przebić. Tzw. stukowe spalanie mieszanki, praca np na dwóch cylindrach i brak mocy. Kiedyś czytałem, że podobnie przy utracie mocy było podczas uszkodzonej cewki zapłonowej.
Dobrze by było przed rozkręceniem sprawdzić najpierw ciśnienie w komorze spalania czy jest równe na każdym cylindrze.

laisar - 2014-04-27, 21:11

Wroobel napisał/a:
ile maja w nominale?

Różnie - kategorie średnic są wypisane na czole kołnierza od strony koła zamachowego. W górnym rzędzie podane są panewki wału, a w dolnym - korbowodów. Liczone są od lewej, od koła zamachowego.

Przykład oznakowania:

Kod:
A D D D A
P Q P L @

Dla poszczególnych kategorii średnice panewek wału wynoszą w mm:

kategoria: średnica
A lub D: od 47,990 włącznie do 47,996 włącznie;
B lub E: od 47,997 włącznie do 48,003 włącznie;
C lub F: od 48,004 włącznie do 48,010 włącznie.

Natomiast dla poszczególnych kategorii grubości panewek wału wynoszą w mm:

kategoria: oznakowanie - grubość
A lub D: C1=Yellow - 1.949 do 1.955 lub C4=Red - 1.953 do 1.959
B lub E: C2=Blue - 1.946 do 1.952 lub C5=Yellow - 1.949 do 1.955
C lub F: C3=Black - 1.943 do 1.949 lub C6=Blue - 1.946 do 1.952


Panewki korbowodów: kategorie od A do Z, czyli od 43,960 mm do 43,980 mm, ze skokiem co 0,001 mm.


(Przy okazji ciekawostka: one też są bez zamków).


A co do problemów z silnikiem, to Marek1603 ma rację - panewki to jest raczej jedna z ostatnich rzeczy, jak już się definitywnie i kategorycznie wykluczy wszelkie inne przyczyny...

corrado - 2021-05-16, 09:35

czy ktoś z Was wymieniał panewki korbowodowe w 1.5dci?
Jakiej też firmy wybieraliście ? Glyco często widziałem ludzie zakładali ...
Udało wam sie wymienić na nominalne rozmiary ? Mierzyliście wał przy tym ?
I ile Was to kosztowało - jeśli robiliście to w warsztacie ?

wat - 2021-05-16, 13:35

jaki masz przebieg że chcesz to robić, w sumie na forum tutaj nikt się jeszcze nie chwalił taką naprawą
corrado - 2021-05-16, 14:01

175tys

Zmieniam je profilaktycznie tzw. za wczasu.

MM - 2021-05-16, 19:32

Daj spokój. Nie ulegaj mitologii...
corrado - 2021-05-16, 20:05

nie, już ustaliłem , że będę zmieniał je na pewno. Silnik będzie generował większą moc i wolę mieć korby na miejscu, tym bardziej , że to raczej nie jest jakiś mega koszt - ok 500pln powinienem się zmieścić z cześciami i robocizną.
MM - 2021-05-17, 19:23

Jeśli to w ramach tuningu mocy, to co innego :)
corrado - 2021-05-18, 08:10

Czyli nikt widzę na forum nie zmieniał i nie ma zamiaru nawet haha
toka93 - 2021-05-18, 09:45

Liczę, że mam te "poprawione" :mrgreen:
Się rozleci to się silnik wymieni na spokojnie ;-)

corrado - 2021-05-18, 11:19

Kumam, rozumiem takie podejscie :)
Nie wierzę jednak , że pozostali tacy " janusze" są i scibia te kilkaset złotych na spokojną jazdę z rodzina , gdzie np na forum Megane wszyscy klepią o panewkach, wiadomo też że panewki są bez zamków, więc trochę tu pozostałych ojców , mężów rodzin nie rozumiem :lol:
Ale może lepiej olać korby i stukanie a skupić się na mediaNavi i włączeniu czegoś w ddt4all i radiu din2 :lol:

toka93 - 2021-05-18, 11:30

Ogólnie problem panewek w Daciach jest marginalny. Występuje rzadko j nie jest to bolączką jak w Renault z lat 2002-2008 to problem znany i tam takie zachowanie ma sens.
Jeśli działa, olej co 10 tysi i nie ruszałbym bez wyraźnych dźwięków stukania. Dużo przerobionych Daci i u nas żaden diesel nie wylądował jeszcze na naprawie silnika.

laisar - 2021-05-18, 12:10

toka93 napisał/a:
problem panewek w Daciach jest marginalny

...i nie ma żadnego związku z brakiem zamków:

http://www.daciaklub.pl/f...1620714#1620714

http://www.daciaklub.pl/f...1639781#1639781

corrado - 2021-05-18, 12:25

No tak to w sumie prawda o zamkach, prof Chris to tłumaczył, ale już tak pisalem o tych zamkach bo takie są teorie rozpowszechnione w Polsce ...
corrado - 2021-05-19, 12:29

wymiana panewek w 1.5dci (megane 2)


jedni mówią ,żeby na sucho składać i od stopy korbowodu nie smarować( łysy np z mk4) a inni właśnie żeby smarować tak jak tu w filmiku.

Michał B24 - 2021-05-19, 14:19

Olej miedzy stopa a, łożyskiem powoduje film olejowy i zmniejsza luz w łożysku, zmniejsza tarcie, a co za tym idzie łatwiej obrócić panewkę. Potem są legendy że obraca. Chyba że instrukcja serwisowa mówi coś innego. Zawsze warto przeczytać instrukcję serwisową. RTFM
jurek - 2021-05-19, 17:04

Na sucho to można przegrać partyjkę w karty :roll: pozdr
DrOzda - 2021-05-20, 09:12

Ktoś mi wytłumaczy po co olej pomiędzy częściami które nie pracują i nie powinny, a tarcie to jedyny mechanizm który to zapewnia ?
No i ten łańcuszek napędu pompy olejowej bym wymienił jak już rozebrane , jest chyba trochę za luźny.

corrado - 2021-05-20, 13:11

ja też nie wiem po co olej między stopą a panewką, tam raczej nie ma być ruchu. No ale sami widzicie , że tak założyli na filmiku Francuzi. Z drugiej strony nie wiem czy pracując od dołu da się ustrzec przed odrobiną oleju na górnej stopie korbowodu przed drobinami oleju ... Trza byłoby do sucha silnik wymyć , więc raczej olej zawsze jakiś tam się znajdzie przy zakładaniu panewek.
Na łańcuch pompy oleju nie patrzyłem muszę przyznać. :roll:

shrek - 2024-06-27, 12:32

Tak wyglądają u mnie panewki korbowodowe po przebiegu 230 kkm.
Auto od nowości w moich rękach. Pierwsza wymiana oleju po 1000 km od zakupu następne między 9 a 11 tys km. Olej to zawsze byl elf rn720 i chyba raz motul, ale to nic nie zmienia. Panewka ze zdjęcia to 4 od pompy czyli najbardziej oddalona. wg renault to pierwsza, bo licza od skrzyni. Zużycie gornej panewki po pomiarach to 0.05 mm. Wał korbowodowy ok. Bez zużycia i zatarć. Panewka jak widac zeżarły teflon i zaczęło atakować warstwę miedzi. Na panewce jast tylko jedno miejsce gdzie wyczuwamy bruzdy paznokciem ( lekkie, dopuszczalne) reszta to tylko oznaki zużycia.

DrOzda - 2024-06-27, 12:45

Zgadza się , panewki najbliższe koła zamachowego najbardziej dostają po dupie.
Na jakie zmieniasz ?

corrado - 2024-06-27, 13:38

O ku.. ale śmieci, nie słyszałeś pukania ?
Sprawdzałeś ciśnienie oleju ?

shrek - 2024-06-27, 13:57

Wymieniam na oryginał kupiony w znanym sklepie, bo niestety we Francji panewki nie dostępne.
Przy tym zużyciu nie bylo żadnych niepokojących odgłosów. Pojazd na zimno i gorąco zachowywal sie wzorowo.

Cisnienie oleju ok

I do tego w lodgy trzeba coly wózek wyciągnąć, wiec nie malo roboty.

corrado - 2024-06-27, 14:09

shrek napisał/a:
Wymieniam na oryginał kupiony w znanym sklepie, bo niestety we Francji panewki nie dostępne.
Przy tym zużyciu nie bylo żadnych niepokojących odgłosów. Pojazd na zimno i gorąco zachowywal sie wzorowo.

Cisnienie oleju ok


A ciekawe czy pompa oleju ta nowa poprawiona, czy stara zębata ?
W Polsce też problemy i też brałem przez ASO ostatecznie "po znajomości" , bo nie było tych węższych ( są dwie szerokości panewek korbowodowych do k9k )

shrek - 2024-06-27, 17:01

Jak rozróżnić te pompy ?
corrado - 2024-06-27, 17:09

150003395R

Tu są zdjęcia
https://www.drive2.ru/l/584739801056427538/

shrek - 2024-06-27, 22:01

Dzieki.
shrek - 2024-06-29, 09:04

Przyszły nowe panewki i chcialem sie dowiedziec, ktore sa te wzmocnione?

No i dokrecanie to nic sie nie zmienilo cały czas 20Nm i 45 st.?

Dolne w obu przupadkach takie jakby aluminiowe

corrado - 2024-06-29, 13:20

Problemem jest pompa i niskie ciśnienie przy nagrzanym oleju - długa jazda z dużym obciążeniem np 3tys rpm , np. autostradą przy > 130km/h, zwłaszcza w ciepłe dni. Na zimnym oleju jest ok , ale później już ta pompa zębata nie tworzy dobrego ciśnienia. Polecam więc podłączenie sobie manometru do kabiny ( ok 100pln czujnik z wyświetlaczem) pod czujnik ciśnienia przy filtrze oleju przez trójnik (ok 40pln) albo tzw. "kanapkę" pod wkład filtra .
shrek - 2024-07-02, 10:49

Panewki 1 od strony pompy olejowej.
Nikita_Bennet - 2024-07-05, 21:04

jak już tak się bawić to był temat pompy piereburg czy jakoś tak - po crosach nie ma ale ktoś tu ogarnął temat. Ja przy wymianie panewek (wymieniali pompę oleju a panewki na za moją namową) od razu uszczelnienia osi czy jak to się zwie bo się pociło.
corrado - 2024-07-16, 13:19

shrek napisał/a:
Jak rozróżnić te pompy ?


I jaka byla pompa zalozona u Ciebie ?

shrek - 2024-07-16, 20:03

Spoko niby ta nowsza i ciśnienia były OK na zimnym i n'a cieplym oleju.
corrado - 2024-07-17, 10:40

no to spoko, ciekawe jak by wygladaly na starej zebatej pompie - na pewno jeszcze gorzej.

Tu na tym shorcie Ruski zaczail o co chodzi i wskazal roznice manometrem, ze jednak jest ponad 0,8 bara w srdnim obciazeniu (90km/h) w tych samych warunkach po pelnym nagrzaniu oleju (ok 90st C) i silnika na nowej pompie rotacyjnej ( 2,6 bara vs 3,4 bara)
https://www.youtube.com/shorts/eSm64vP8e-A

newcomer - 2024-07-18, 20:21

ciekawe jak wyglądały panewki w moim clio z 04 po czterystu tysiącach kilometrów :shock:
corrado - 2024-07-18, 21:48

No to ładny przebieg jeśli nie były wymieniane panewki i pompa oleju i zależy jak często zmieniany był olej ;)
newcomer - 2024-07-18, 23:21

corrado napisał/a:
No to ładny przebieg jeśli nie były wymieniane panewki i pompa oleju i zależy jak często zmieniany był olej ;)


z tego co wiem to nie było nic robione, chyba że poprzedni właściciel się wtedy nie chwalił. auto było zmodyfikowane niby na 157 koni, i było bardzo głośne jak na diesla, olej ja zmieniałem co 10 tysięcy, ja je kupiłem jak miało przebiegu w okolicach 340 tysięcy i już wtedy mi znajomi mówili że zaraz będę musiał robić remont silnika, a jeździłem i nic nie robiłem oprócz wymiany oleju, hamulców i raz półoś natomiast często wywalał błąd od przeładowania turbo ale to w ogóle nie wpływało na moc silnika. Pamiętam że tam strasznie dziwnie sprzęgło chodziło (tak twardo i bardzo mały skok sprzęgła) i też myślałem że zaraz zacznie ślizgać a było orane i nic się z nim nie działo. Ogólnie samochód zagadka po kilku właścicielach i widać było że nie oszczędzany za bardzo, blacharsko okropny, pewnie wiele razy leżał w rowie.

shrek - 2024-08-11, 11:17

Tak teraz przyszło mi na myśli, że to może moja wina, bo nigdy nie oszczędzam silnika. Wsiadam odpalam i ogień. Tak samo z prędkościami autostradowymi w niemczech - zawsze do odcięcia.
corrado - 2024-08-12, 10:31

Bez przesady . Tak gwoli ciekawostek trochę , która ma związek ze zużywaniem panewek korbowodowych, to wymieniłem na olej Eurol Super Lite 5w50 i jestem pod wrażeniem. Chyba faktycznie testy na kanele Youtube Piotr Tester
:) są zasadne . I np jednym z najlepszych olejów jest właśnie ten Eurol - w specyfikacji renault oczywiście również i mimo , że były półprofesjonalne to wykazały najmniejsze zużycie materiałów ciernych. Mam manomentr na stałe w kabinie i widzę jakie jest ciśnienie i trzyma o wiele lepiej po długiej jeździe na dużym obciążeniu niz na Elfie 5w50 NF 900 evolution, mam starą pompę oleju. Poza tym ciszej słychać popychacze na pewno .


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group