DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - szarpanie przy zamianie biegów

trybik - 2017-09-22, 12:51
Temat postu: szarpanie przy zamianie biegów
witam
w jaki sposób zmieniacie biegi , tzn czy szybko puszczacie sprzęgło czy , wolno .
zauważyłem że na zimnym silniku po redukcji z biegu I na II jeśli puszczę pedał sprzęgła szybko to auto ma szarpnięcie jeśli wolno to jadę prawie gładko , natomiast przy rozgrzanym silniku zmiany biegów z I biegu na II prawie są bez szarpnięć , natomiast pozostałe biegi powyżej II idą okej
może cos żle robię ? może u Was jest podobnie

sobol1976 - 2017-09-22, 13:39

Generalnie trudno wyczuć co dla ciebie znaczy "szybko puszczam sprzęgło". Technika jazdy to dość specyficzny temat - każdy trochę inaczej rozumie niektóre pojęcia.
Generalnie osobiście wyznaję zasadę, że z zimnym silnikiem trzeba obchodzić się trochę delikatniej niż standardowo. Olej w skrzyni i w silniku jest wtedy gęsty więc gwałtowne puszczanie sprzęgła mocno obciąża układ silnik<->skrzynia. Mogą występować szarpnięcia.

Kauris - 2017-09-22, 16:07

Od nowości miałem krótkie, mocne szarpnięcia przy dynamicznej zmianie biegów. Było wrażenie, że po depnięciu gazu (po zmianie biegu) przycina dawkę paliwa na 1/10 sekundy (generalnie bardziej wina elektroniki niż mechaniki). Najpierw myślałem, że to ja nie umiem deptać, potem, że taki urok francuza, zgłosiłem taki stan rzeczy na pierwszym przeglądzie i poprosiłem o czyszczenie przepustnicy. Pomogło, ale czy to była brudna fabrycznie nowa przepustnica, czy coś innego grzebali to się nigdy już nie dowiem...

Ogólnie jeśli chodzi o pracę nogami, to dacia jest ...dziwna. Inna niż wszystko czym jeździłem.

djrobson - 2018-01-10, 09:25

Temat widzę jest to odnawiam.

Tak jak napisałem w powitalni, lejce od 24 lat, za fajerą najprzeróżniejszych aut. Dokker ma pewną przypadłość, której nie potrafię zrozumieć. Konkretnie chodzi o dziwną reakcję na gaz. Zmiana z 1 na 2 ciężko jest zrobić bez szarpnięcia czyli tradycyjnego kangurka. W normalnym samochodzie puszczenie gazu w zasadzie robi się jednocześnie z wciśnięciem sprzęgła, ale nie w daci.

Jest tak, że puszczam gaz a dopiero za 0,5sek wciskam sprzęgło, bo inaczej obroty wzrosną. Przed wyłączeniem sprzęgła trzeba wcisnąć wcześniej gaz, a i tak nie mam gwarancji, że nie szarpnie. Wyczuć moment sprzęgło - gaz jest tu naprawdę trudno. Latam w tygodniu naprawdę różnymi autami i dla mnie jest to dziwne. Głupim seicento lata się płynniej.

Czuć ewidentnie, że reakcja na pedał gazu nie jest równoznaczna z reakcją silnika, jest opóźnienie, jak w zwolnionym tempie, gorzej jak turbodziura.

trybik - 2018-01-10, 09:45

witam
wydaje mi się że jest to "wina " zimnego silnika , teraz zima gdy musze ogrzać samochód a robie to na postoju , stwierdzam fakt że po uruchomieniu silnika obroty wzrastają do ponad 1,5 tysiąca , po kilku chwilach gdy wskaźnik znajduje się pod 1500 obr./min i niżej atu spokojnie rusza nic nie szarpie , może to wynik zimnego silnika zbyt duża dawka paliwa i temu auto szarpie i ma tendencje do zgaśniecia w momencie zmiany biegu z I na II

goswee - 2018-01-10, 09:56

U mnie jest tak, ze jak szybko zmoeniam biegi to sie robi "przegazowanie". Ale jak zmieniam bieg powoli, tzn wcine sobie sprzeglo, nienerwowo wrzucam nastepny bieg i po ulamku sekundy, juz normalnie, puszczam sprzeglo i dodaje gazu. Zmiana jest absolutnie nieodczuwalna, ciezko zrobic to tak delikatnie w innym samochodzie.
Ale potwierdzam, ze jest nietypowo.
Podobnie bylo w starym fiacie palio, po wcisniecie sprzegla i puszczeniu gazu obroty utrzymywaly sie przez momencik na tym samym poziomie.
Jesli umiejetnie to wykorzystac, to jest bardzo dobre zjawisko.

Po naglym docisnieciu gazu tez mam jakby dziure i leciutkie szarpniecie, zglosze przy okazji, na razie nie przeszkadza

djrobson - 2018-01-10, 10:00

No wiadomo, że jak zimny to idealnie nie pracuje. Ja tam raczej zawsze poczekam aż sobie pochodzi, znajdę dobrą muzykę, uruchomię telefon, zadzwonię z głośnomówiącego tu i tam. Auto pracuje tak już od nowości prosto z salonu. Ogólnie jeździ się nim zupełnie poprawnie, ma "buta", w czasie jazdy od 50km/h na 5 biegu jedzie nie protestuje itd. Start-stop załatwiony mikrostykiem od maski silnika juz na 2 dzień z salonu :)

Tylko ta zmiana 1-2 i 2-3 potem łagodniej. Ten typ chyba tak ma.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group