DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Połączenia akumulatora - duster II

AndrzejD - 2020-02-04, 10:36
Temat postu: Połączenia akumulatora - duster II
Podobno ciekawość pierwszy stopień do piekła, ale zaryzykuję. Ostatnio w moim prawie 2 letnim Dusterze zmierzyłem napięcie na akumulatorze w związku z wariowaniem czujnika zmierzchu i start-stopu. Okazało się, że napięcie wynosi tylko 12,2V. Ponieważ mało jeździłem uznałem to za prawidłowe i postanowiłem podładować akumulator, najpierw prostownikiem, a potem jazdą około 2 godzinną. Niestety podładowało się tylko do 12,5V. Przy okazji zainteresowałem się urządzeniami na klemach akumulatora. Czy jest na forum osoba, która mogłaby objaśnić mi przeznaczenie poszczególnych elementów. Przypuszczam, że na klemie ujemnej zamocowany jest czujnik temperatury, a na dodatniej co oprócz bezpieczników?
Hiszpan_JS - 2020-02-04, 10:50

Na klemie ujemnej to wtyczka dla S&S do analizy napięcia. Po jej odpięciu Start/Stop nie działa :-D . Na plusie standardowo bezpieczniki, ale nie wiem czy ten dynks z dwiema wtyczkami to tylko rozdział napięcia czy w śroku jest coś jeszcze (nie zaglądałem do środka).
AndrzejD - 2020-02-04, 11:04

Dziękuję. Myślałem, że na ujemnej jest czujnik temperatury do ładowania akumulatora AGM. Na forum przewijały się sposoby na wyłączenie na stałe start-stop, a to takie proste wyjąć tą wtyczkę. Tylko po co takie urządzenie do pomiaru napięcia, elektronika S&S nie mogłaby tego zrobić?
Dymek - 2020-02-04, 11:11
Temat postu: Re: Akumulator
AndrzejD napisał/a:
... postanowiłem podładować akumulator, najpierw prostownikiem, a potem jazdą około 2 godzinną. Niestety podładowało się tylko do 12,5V.

Obecnie w Daciach "inteligentny" system ładowania ładuje akumulator tylko wtedy, gdy sam uzna to za stosowne analizując wiele parametrów. Nie ma tu zasady "włączyłem silnik- akumulator się ładuje" ;-)
Dlatego nie zdziw się, jeżeli przy włączonym silniku również zmierzysz na akumulatorze tylko 12,3V... szczególnie jeżeli nie włączysz np. świateł mijania.

AndrzejD - 2020-02-04, 11:20

Zgadza się. Jednym z parametrów jest temperatura elektrolitu. Także napięcie. Po naładowaniu powinno być około 12,7 V. Dlatego wstępnie podładowałem zwykłym prostownikiem, a potem "jazdą". Jednak po 2 godzinnej jeździe z napięcia 12,45 doładowało tylko do 12,5 V. Chyba coś złego się dzieje z akumulatorem. Napięcia ładowania były prawidłowe. Poczekam do 2 przeglądu, jeżeli stan się będzie utrzymywał to zażądam wymiany akumulatora. Pomiaru 12,3 V dokonywałem przy wyłączonym silniku - pobór prądu powinien być tylko przez elektronikę, co przy tej pojemności akumulatora nie powinno skutkować spadkiem napięcia w takim stopniu.
tAboon - 2020-02-04, 11:27

AndrzejD napisał/a:
Jednym z parametrów jest temperatura elektrolitu
Jak się to mierzy w samochodzie?

Wątków o akumulatorach i ładowaniu było już dużo na forum. Na przeglądzie podłączą pod tester akumulator i wyjdzie, że jest OK.

AndrzejD - 2020-02-04, 11:33

Prawdopodobnie tak samo jak przy ładowarkach (oczywiście tych lepszych - tanie mają algorytmy symulujące). Sondę temperaturową ładowarki podłącza się do klemy (ołów dobrze przewodzi ciepło, więc temperatura klemy jest zbliżona do temperatury elektrody, a tym samym elektrolitu).
Hiszpan_JS - 2020-02-04, 11:37

Optymista :-D . W Dacii takiego "wynalazka" nie ma. (A może jest tylko ja o tym nie wiem :shock: ?)

Nie jestem pewny ale pod tą wtyczkę na minusie jest też podłączone "inteligentne ładowanie".

AndrzejD - 2020-02-04, 11:44

Dlatego pytałem. Do pomiaru napięcia chyba nie jest potrzebna elektronika na klemie. Sama elektronika S&S dostanie napięcie z akumulatora przewodem i już jest możliwość pomiaru. Ale to tylko moja wątpliwość, a nie pewność. "Są na tym świecie rzeczy, o których nawet filozofom się nie śniło"
Hiszpan_JS - 2020-02-04, 11:47

Ale na klemie nie ma żadnej elektroniki. To tylko wtyczka. Treba by sprawdzić gdzie jest "drugi koniec" ;-) . Ale to już pytanie do ludzi którzy lepiej ogarniają zagadnienie :-D .
AndrzejD - 2020-02-04, 12:02

Hiszpan_JS napisał/a:
Ale na klemie nie ma żadnej elektroniki. To tylko wtyczka. Treba by sprawdzić gdzie jest "drugi koniec" ;-) . Ale to już pytanie do ludzi którzy lepiej ogarniają zagadnienie :-D .

Może i masz rację, ale po co z jednej elektrody wyprowadzać 2 cienkie przewody i to jeszcze za pomocą czarnej kostki z gniazdem. Tam jest takie czarne "ustrojstwo" z napisami. Wyprowadzanie z jednej elektrody kilku przewodów o dużym przekroju ma sens, ale dwóch cienkich w jednej osłonce poprzez wtyczkę to już chyba przegięcie.

Hiszpan_JS - 2020-02-04, 12:10

Faktycznie, jest. To może i pomiar temp. też jest :roll: ? Co więcej, to też wyjaśniałoby dlaczego po odpięciu wtyczki Start&Stop nie działa. Brak odczytu temp -> system nie aktywny. Dobra, to tylko gdybanie. Jeszcze trochę i będę lepszy od Andersena :lol: .
Dymek - 2020-02-04, 12:24

A o to chodzi... Jeżeli chodzi o ten "dynks", to zgodnie z dokumentacją jest to "czujnik prądu akumulatora".
Na jeden z tych dwóch przewodów wchodzi zasilanie (+12V), drugi to wyjście.
A tu parę słów teorii: KLIKAĆ

AndrzejD - 2020-02-04, 12:28

I to by się zgadzało pod tym może być bocznik do pomiaru spadku napięcia na nim, a tym samym natężenia płynącego przez niego prądu. " Może również monitorować napięcie, stan naładowania i stan zdrowia akumulatora (starzenie się). W niektórych samochodach mierzy nawet temperaturę baterii".
Dziękuję za link do artykułu.

Hiszpan_JS - 2020-02-04, 12:34

Dymek, więc nadal aktualne pytanie:
AndrzejD napisał/a:
Do pomiaru napięcia chyba nie jest potrzebna elektronika na klemie. Sama elektronika S&S dostanie napięcie z akumulatora przewodem i już jest możliwość pomiaru.
I jeśli to prawda, co napisałeś, to podsumowanie:
AndrzejD napisał/a:
"Są na tym świecie rzeczy, o których nawet filozofom się nie śniło"

Hiszpan_JS - 2020-02-04, 12:39

Za szybko piszecie :-) . Przeczytałem zanim uzupełniłeś wpis i wyszedł bełkot :lol: .
AndrzejD - 2020-02-04, 12:45

Hiszpan_JS napisał/a:
Za szybko piszecie :-) . Przeczytałem zanim uzupełniłeś wpis i wyszedł bełkot :lol: .

Jakże słuszne jest motto w Twoim podpisie. Chodzi mi oczywiście o jego pierwszą część. 8-)

Dymek - 2020-02-04, 12:52

Schemat podłączenia czujnika (z Logana-Sandero, ale to jeden czort).
Czujnik (928) na biegunie ujemnym akumulatora (107):

AndrzejD - 2020-02-04, 13:07

Klema ujemna wyjaśniona. Czekam na opis klemy dodatniej. Tylko proszę nie krytykujcie, że idę na łatwiznę i nie szukam sam. Proszę ponieważ może ktoś już temat "przetrawił".
AndrzejD - 2020-02-04, 13:25

Dymek napisał/a:
Schemat podłączenia czujnika (z Logana-Sandero, ale to jeden czort).
Czujnik (928) na biegunie ujemnym akumulatora (107):

Ten schemat blokowy sugeruje raczej tylko pomiar prądu.

Aronus - 2020-02-04, 15:33
Temat postu: Re: Akumulator
AndrzejD napisał/a:
. Okazało się, że napięcie wynosi tylko 12,2V. Ponieważ mało jeździłem uznałem to za prawidłowe i postanowiłem podładować akumulator, najpierw prostownikiem, a potem jazdą około 2 godzinną. Niestety podładowało się tylko do 12,5V.

Pytanie jak mierzyłeś napięcie akumulatora? Bo powinno mierzyć się multimetrem przy odpiętych klemach. Jak mierzyłem miernikiem podpiętym do gniazdka zapalniczki albo miernikiem, ale przy zapiętych klemach to wyniki były zaniżone o 0.1-0.2V.

Dymek - 2020-02-04, 15:35

AndrzejD napisał/a:
Czekam na opis klemy dodatniej.

A to cholerstwo jest niestety charakterystyczne tylko dla Dustera2- inne modele nie mają tam tyle zabawek zamontowanych... :-P

Hiszpan_JS - 2020-02-04, 16:51

Ale, widzę że trochę orientujesz się w temacie. Może "gdzieś, coś"? Jakaś hipoteza? Też bym chciał wiedzieć co to za " dynks" :-D .
eio - 2020-02-04, 16:54

AndrzejD napisał/a:
Dziękuję. Myślałem, że na ujemnej jest czujnik temperatury do ładowania akumulatora AGM.
Nie masz AGM. Masz aku EFB.
AndrzejD - 2020-02-04, 17:27

eio napisał/a:
AndrzejD napisał/a:
Dziękuję. Myślałem, że na ujemnej jest czujnik temperatury do ładowania akumulatora AGM.
Nie masz AGM. Masz aku EFB.

Zgadza się jest EFB, ale sposób ładowania w obu typach jest taki sam. Różnica polega na technologii zwiększającej wytrzymałość EFB w stosunku do AGM i mniejszą wrażliwość na niedoładowanie.

AndrzejD - 2020-02-04, 17:53

eio,
Cytat ze strony producenta VARTA:
Akumulatory EFB przeznaczone są do eksploatacji w warunkach częściowego naładowania i nie wymagają głębokiego rozładowania, które charakteryzuje akumulatory AGM. Właściwości te zapewnia podkład z wełny poliestrowej nałożony na powierzchnię płyt dodatnich. Zapewnia on dodatkową stabilizację materiału aktywnego płyt, co przekłada się na zwiększenie wytrzymałości.
Zalety:
Ponad dwukrotnie lepsze parametry użytkowe w zakresie częściowego naładowania i głębokiego rozładowania w porównaniu z konwencjonalnymi akumulatorami.
Gwarancja dużej liczby rozruchów silnika oraz długa żywotność nawet przy częstych przerwach w pracy.
Wyższa zdolność przyjmowania ładunku w porównaniu z konwencjonalnymi akumulatorami ołowiowo-kwasowymi.
Wyższa tolerancja cieplna w przypadku montażu pod maską silnika.
Idealne rozwiązanie w pojazdach z systemem Start-Stop bez technologii odzyskiwania energii hamowania oraz w pojazdach o ponadprzeciętnym zapotrzebowaniu na energię z powodu intensywnej eksploatacji albo bogatego wyposażenia.
Akumulatory EFB wyposażone są w kratkę w technologii PowerFrame®, która zapewnia wysoką moc rozruchową.

pikodat - 2020-02-04, 21:30

Jako że mam taki dynks wkładany do gniazda zapalniczki, któy nie tylko USB ładować pozwala ale i volty pokazuje, to mam bardzo dużo obserwacji co do napięcia.

Po zakupie (lato) akumulator trzymał tak około 12.3-12.5 V
Przy ładowaniu prąd potrafi być nawet do 14,5 V.

W miarę upływu czasu napiecie w aku malało.
Na dzień dzisiejszy przy odpalaniu po nocy mam 11,0-11,4 V, z dwa razy było nawet 10.9V.
Po odpaleniu potrafi przez chwilę być poniżej 12. W pewnym momencie daje skok do ponad 14 (tak jak pisałem nawet 14.5 V) i potem w miarę jazdy powoli spada do powiedzmy 13,3 (po 10-15 kilometrach).
A potem to totolotek a to 13. 3 a to 12.2 a to 12.0 - zależy czy coś włączę czy nie i czy system dochodzi do wniosku , że trzeba podładować czy nie.
Przy wyłączaniu auta po dłuższej jeździe (rozgrzany akumulator zapewne) zazwyczaj pokazuje ciut ponad 12 V.

Ale kiedyś uruchmiłem z 11.3, przejechałem 8 km do pracy, cały czas było poniżej 12 i dopiero w drodze powrotnej dał sporo ponad 14 V


Czyli - w pełni potwierdzam, że nie wystarczy włączyć silnik, by na pewno było ładowanie akumulatora.

Aronus - 2020-02-05, 10:53

Tak jak pisałem tym dynksem wkładanym w gniazdo zapalniczki nie można zmierzyć dokładnych wartości napięcia. Z moich obserwacji ten dynks zaniża 0.1-0.2V a to już jest spora różnica w ocenie akumulatora.
Z tego co piszesz w DDII jest inteligentny sposób ładowania i nie ma się co przejmować , że chwilowo jest napięcie trochę powyżej 12V po prostu system uznaje , że nie trzeba ładować akumulatora i go nie ładuje.

jurek - 2020-02-05, 12:10

U mnie taki dynks zawyżał o takie wartości w stosunku do miernika. pozdr
AndrzejD - 2020-02-06, 08:56

Przeglądałem zdjęcia w Internecie niestety bez otwartej puszki przy wtyczkach, ale wygląda na to, że tam znajdują się tylko szyny przewodów bez żadnej elektroniki. Mam na myśli klemę dodatnią.
askr_poz - 2020-02-06, 08:58

Zrobię zdjęcia dzisiaj jeżeli nie zapomnę. Ale to dopiero na wieczór.
askr_poz - 2020-02-06, 20:52

Dla zainteresowanych:
https://smartravenpl.egnyte.com/fl/0jXjwLYrLk/Zdjęcia_akumulatora_

AndrzejD - 2020-02-06, 21:43

askr_poz
Dziękuję za zainteresowanie, ale takie zdjęcie zaprezentowałem w moim pierwszym poście. Ja jestem zainteresowany wnętrzem tej skrzyneczki z gniazdami do której podłączone są 4 czerwone przewody.

laisar - 2020-02-07, 00:35

AndrzejD napisał/a:
jestem zainteresowany wnętrzem tej skrzyneczki

Proszę - jak widać zawiera wyłącznie bezpieczniki i konektory:

(źródło: producent, MTA)

AndrzejD - 2020-02-07, 08:17

laisar
Dziękuję o to mi chodziło. Jest tak jak podejrzewałem, ale teraz mam pewność.
Tam znajdują się 2 zwłoczne bezpieczniki (B i C) - dobrze o tym wiedzieć.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group